Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@21:54:29 GMT

نرخ رشد جمعیت کشور به کمتر از یک درصد کاهش یافته است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۱۵۷۰

به گزارش تسنیم؛ دکتر محمد اسماعیل اکبری در برنامه تیتر امشب اظهار کرد: ساختار جمعیت شامل سه گروه جمعیتی کمتر از 15 سال یا جمعیت پایه، بین 15 تا 64 سال یا جمعیت مولد و در سن کار و گروه سالمندان یعنی بیشتر از 65 سال است؛ همواره باید نسبت سالمندان به کل جمعیت، کمتر از 10 درصد باشد و هر چه کمتر باشد، جامعه جوان تر، پویاتر و فعال تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: جمعیت مولد یا سنین کار و افراد بین 15 تا 64 سال باید حدود 70 درصد از کل جمعیت را تشکیل دهند تا چرخ اقتصادی کشورها بچرخد و گروه پایه نیز باید حدود 20 درصد از جمعیت کل باشند تا همیشه ساختار جمعیتی حفظ شود. اگرچه قدری نسبت جمعیت سالمندان در کشور افزایش یافته اما وضعیت ایران از نظر ساختار جمعیتی، مناسب است.

وی افزود: از سال 97 تا سال گذشته، 170 هزار نفر کمتر در ایران به دنیا آمدند و با خدمات بهداشتی و درمانی نیز مراقبت‌ها تقویت شده و سن مرگ و میر و همچنین امید زندگی، افزایش یافته است بنابراین در این شرایط، میزان متولدین کاهش و میزان سالمندان، افزایش می‌یابد و در این صورت، ساختار جمعیت به هم می‌ریزد. 

مشاور عالی وزیر بهداشت یادآور شد: نرخ رشد جمعیت در حال حاضر بسیار پایین و کمتر از یک درصد بوده و سطح جانشینی، افت کرده است و قادر به جایگزینی جمعیت نیستیم؛ هر وقت هر بحران طبیعی و انسانی به وجود می‌آید و یا در زمینه‌های علمی، دانشگاهی به دلیل حضور جوانان، موفقیت داریم، متاسفانه نسبت‌های ساختار جمعیت به هم می‌خورد و تعداد جوانان کم می‌شود.

اکبری ادامه داد: برای جبران و تقویت نرخ رشد جمعیت، ساختارهای حاکمیتی و حتی تولیتی عملکرد مناسبی نداشته‌اند. در طول یکسال گذشته به سختی بعضی از دستورالعمل‌های ضد جمعیتی وزارت بهداشت را جمع آوری کرده‌ایم. مشکل اصلی این است که باید سبک زندگی تغییر پیدا کند و صدا و سیما باید در خصوص افزایش جمعیت، به مردم و خانواده‌ها آموزش دهد. 

وی خاطرنشان کرد: درست است که مسائل اقتصادی در افزایش جمعیت بسیار مهم است اما سبک زندگی، مهم‌تر از این مسائل است. مقام معظم رهبری مسائل جمعیت را پیگیری و دلسوزی می‌کنند و ابلاغیه جمعیت توسط دولت و معاون اول به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد اما پیگیری  صورت نگرفت که چه اتفاقی افتاده است و آیا اقدامات خاصی انجام شده یا خیر.

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: باید مردم را در مورد افزایش جمعیت، آگاه کنیم چون پشتوانه‌های مذهبی و سیاستگذاری بسیار قوی داریم و در هر سخنرانی از مقام معظم رهبری در مورد اهمیت جمعیت و رشد آن می‌شنویم.

اکبری افزود: تک فرزندی بلای جان فرزندی است که به دنیا می‌آید و به فرزندی که تنها به دنیا بیاید ظلم است و خوب است که فرزندان، خواهر و برادر داشته باشند.

مشاور عالی وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر این‌که شاخص‌‌ها را باید برای فرزندآوری و تربیت فرزندان، عوض کنیم، گفت: وجود خانه‌های بسیار بزرگ و خودرو، عاملی برای فرزندآوری و تربیت آن‌ها نیست. جمعیت، مبنای توسعه اقتصادی است به عنوان نمونه کشور فرانسه 5 درصد از درآمد ناخالص خود را برای فرزندآوری هزینه می‌کند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: ساختار جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۱۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جمعیت و فرزندآوری در کشور و استان قم گفت: علاوه بر تلاش برای افزایش جمعیت، باید از اتفاقاتی همچون سوانح رانندگی و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر که باعث کاهش جمعیت می‌شود نیز جلوگیری کرد. - اخبار استانها -

مهدی مصری به خبرنگار تسنیم در قم گفت: با توجه به اهمیتی که موضوع جوانی جمعیت در کشور دارد باید ابتدا فرهنگ‌سازی و نگرش همکاری در ما نهادینه شود.

وی با تاکید بر اصلاح رویکرد بازدارنده گذشته از نگاه دولت و وزارت بهداشت در زمینه‌ جوانی جمعیت افزود: جمعیتی که به سمت پیری می‌رود، پیشرفت و توانمندی خاصی نخواهد داشت؛ در سطح  جوانی جمعیت باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و تاکنون مجلس توانسته قانون را اصلاح کند، قانون جوانی جمعیت را نهادینه کرده و نگاه دولت و وزارت بهداشت و مردم را به عواقب پیری جمعیت که شامل عدم پیشرفت کشور، مشکلات معیشتی، فرهنگی و... خواهد بود، جلب کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره  به آمار بالای حوادث تصادفات جاده‌ای و نقش آن در کاهش جمعیت گفت: آمار بالای تصادفات، نشان دهنده لزوم اهمیت فرهنگ‌سازی انسانی و پیگیری دستگاه‌های نظارتی‌ است، ما باید علاوه بر فرهنگ سازی، بتوانیم زیرساخت ها و تسهیلات لازم در حوزه بیمارستانی، بهداشت و درمان را اصلاح کنیم و در بحث جاده سازی، فرهنگ ترافیک، خودروسازی و ... کارهایی در جهت رفع این مشکلات انجام دهیم.

وی عنوان کرد: پیشگیری قاعده‌مند از بیماری‌های غیرواگیر و اصلاح سبک زندگی، جمعیت موجود را حفظ و مانع از بین رفتن جمعیت جوان کشور می‌شود.

وی با اشاره به کارهای خوب دولت در حوزه حمایت از زوج‌های نابارور تصریح کرد: دولت با ایجاد صندوق صعب‌العلاج، درمان ناباروری را در دستور کار بیمه‌ها قرار داده است، ضمن اینکه خدمات سطح یک و دو و سه با فراهم آوردن نیروی انسانی و ملزومات در حال اجراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تجهیز زیرساخت‌های استان در زمینه درمان مستقل را نیز مهم دانست و گفت: جذب نیروهای جدید انسانی و برگزاری دوره های تخصصی هیئت علمی، استقلال درمانی استان را بالا می‌برد.

وی با اشاره به افزایش فرزندآوری در قم با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انجام شده توسط تیم‌های بهداشت و درمان و سلامت افزود: تعداد ولادت نوزادان در سال گذشته این استان در مقایسه با سال 1401، نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.

مصری با بیان اینکه برای موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در استان باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام داد، عنوان کرد: در راستای فرزندآوری اقداماتی توسط تیم‌های بهداشت و درمان در استان قم انجام‌ شده که می توان به برپایی میز خدمت ارائه مشاوره فرزندآوری در هر هفته در محل برگزاری نماز جمعه قم اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: کارشناسان مامایی و مراقبین سلامت در مناسبت‌ها و جشن های عمومی به مردم مشاوره فرزندآوری و باروری سالم ارائه می دهند.

به گزارش تسنیم، استان قم از نظر جمعیتی، رتبه بیستم کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر توزیع سالمندان بالای 60 سال براساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار در رتبه 26 قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • زنگ خطر کاهش رشد جمعیت در خوشاب
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟
  • ۳۵ درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده
  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • قیمت نقره و فلزات گران‌بها امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • نرخ تورم ماهانه چهارمحال و بختیاری از میانگین کشوری کمتر است
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان