Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@04:10:19 GMT

تاثیر کاهش صادرات بر طرح‌های توسعه‌ای نفت

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۱۶۹۲

تاثیر کاهش صادرات بر طرح‌های توسعه‌ای نفت

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه امروز در حاشیه آیین بزرگداشت حسین کاظم‌پور اردبیلی، نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، با بیان اینکه با وجود اینکه مشکلات فوق‌العاده بزرگی در نفت پیش رو داریم، سعی می‌کنیم دکل‌ها را هم به‌کار بگیریم، تأکید کرد: تلاشمان این است که طرح‌های نفت جلو برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاز ۱۱ هیچ مشکلی ندارد، فاز‌هایی که بنا بود طرح توسعه آن‌ها به اتمام برسد به اتمام می‌رسد، طرح‌های جهش دوم پتروشیمی و پالایشی را نیز با تمامی تلاش دنبال می‌کنیم. اما همه بدانند شرایط، عادی نیست، شرایط فوق‌العاده سختی است، نه تنها به‌خاطر تحریم‌ها که بر تحریم‌ها هم کرونا اضافه شده و درآمد‌های ما را کاهش داده، زیرا هر چقدر هم صادرات داشته باشیم قیمت‌ها کمتر از یک‌سوم شده و الان که قیمت نفت کمی بالا رفته وضع اندکی بهتر شده است.

وی افزود: قیمت نفت و فرآورده‌ها و محصولات پتروشیمی در بازار جهانی هم به‌شدت کاهش یافته است، به دلیل اینکه تقاضا کم است و وضع رشد اقتصادی دنیا نیز بد شده است. به جز دو یا سه کشور رشد اقتصادی همه کشور‌ها و البته اقتصاد‌های بزرگ دنیا که موتور محرک رشد اقتصادی هستند، منفی شده است.

قاطع می‌گویم ساخت ساختمان شرکت ملی گاز ایران اجرا نمی‌شود

زنگنه درباره اینکه یکی از دستور‌های شما صرفه‌جویی بوده آیا ساخت ساختمان شرکت ملی گاز ایران را تایید می‌کنید؟ اظهار کرد: این یک ایده بوده و چیزی اجرا نخواهد شد. اینجا قاطع به شما می‌گویم ایده و طرحی داشتند، اما اجرا نخواهد شد. در بخشنامه بودجه سال ۹۸ که ارائه داده بودم و دوباره برای سال ۹۹ تجدید شد، خرید ساختمان، ساخت ساختمان و حتی اجاره ساختمان جدید نیز ممنوع شده است.

وزیر نفت ادامه داد: مصوبه‌ای بوده که به سال ۹۱ برمی‌گردد و به شرکت گاز اجازه داده شده بود این کار را انجام دهد، اما در این شرایط انجام این کار منطقی نیست، ضمن اینکه شرکت گاز هم پولی برای این کار ندارد.

زنگنه درباره نفتکش‌هایی که بنزین را به سمت ونزوئلا حمل می‌کنند؟ هم گفت: وزارت امور خارجه نظر خود را در این ارتباط گفته است و نظر ما همان آن است که آن‌ها گفته‌اند.

به خدمات آقای کاظم‌پور غبطه می‌خورم

وی همچنین در بخش دیگر از صحبت‌های خود حسین کاظم‌پور اردبیلی را شخصیتی برجسته، انسانی خودساخته و متدین توصیف کرد و گفت: به خدماتی که آقای کاظم‌پور انجام داد، غبطه می‌خورم.

زنگنه با اشاره به اینکه آقای کاظم‌پور فردی نیک‌خواه، خیرخواه و خدمتگزار بود و من گفته‌ام که ملت ایران فرزند رشیدی را از دست داده است، تصریح کرد: خانواده ایشان پدری مهربان، من دوست شفیق و برادر، صنعت نفت دیپلمات باارزش و جمهوری اسلامی خدمتگزار صدیق، بی‌ادعا و وفادار را از دست داده است. ایشان شخصیت برجسته و انسانی خودساخته و متدین بودند.

وی با بیان اینکه به‌رغم همه ناملایمات و بعضاً بی‌احترامی‌هایی که به ایشان شد همچنان بی‌ادعا و خالصانه به جمهوری اسلامی و مردم خدمت کرد، افزود: آنچه برای ایشان مهم بود اعتلا و سربلندی ایران بود و چیز دیگری برای او اهمیت نداشت.

زنگنه ادامه داد: او فرد صریح و شجاعی بود و در بیان نظراتش هیچ ملاحظه‌ای برای خیر مردم نمی‌کرد. دنبال این نبود که از مقام و سمتی که دارد سود ببرد. عزت و احترام و آبروی انسان‌ها را خداوند عطا می‌کند و هیچ‌کس هم نمی‌تواند از او بگیرد.

وزیر نفت با بیان اینکه کاظم‌پور انسانی بود که به خدماتی که انجام داد غبطه می‌خورم، تصریح کرد: امیدوارم من که هم‌سن ایشان هستم بتوانم با ره‌توشه مناسب در محضر داور اصلی و حاکم نهایی هستی بایستم و جوابگو باشم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: روز قدس روز ملی جمعیت محمد عزیزی فریدون احمدی مهدی جمالی دعای روز بیست و ششم رمضان طرح های توسعه ای نفت وزیر نفت صنعت نفت بیژن زنگنه اوپک کاهش صادرات نفت روز قدس روز ملی جمعیت محمد عزیزی فریدون احمدی مهدی جمالی دعای روز بیست و ششم رمضان کاظم پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۱۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبر نگار مهر در خصوص کاهش قیمت ارز و بازگشت دلار به نزدیکی دامنه ۵۰ هزار تومان گفت: آن بخشی از بحث نوسانات ارز که مربوط به هیجانات ناشی از تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای است، فروکش کرده و به نوعی با سپری شدن این دوره، شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. طبیعتاً بعد از بازگشت آرامش به بازار ارز می‌شد انتظار کاهش و اصلاح قیمت‌ها را هم داشت که این اتفاق افتاد.

وی ادامه: در بخش بعدی و نگاه بلندمدت به بازار، باید به افزایش قیمت ارز ناشی از تورم اشاره کرد که همچنان لازم است نرخ ارز متناسب با شرایط تورمی یا نزدیک به‌آن تعدیل شود، در غیر این صورت باید انتظار افت صادرات و رونق واردات را داشت که ناخواسته ما را دوباره به سمت افزایش قیمت ارز هدایت می‌کند. در واقع نرخ ارز باید خود را با توجه به شرایط اقتصادی کشور با تورم تطبیق دهد تا صادرات هم از توجیه و رونق لازم برخوردار شود.

این فعال اقتصادی به تاثیر مثبت سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان در کنترل نوسانات اخیر بازار اشاره کرد و گفت: سفر محمدرضا فرزین به عربستان را هم می توان شوک مثبتی به بازار ارز محسوب کرد، چراکه هر چقدر ما روابط بین‌المللی خود را با کشورهای منطقه و جهان توسعه دهیم و به نوعی دیپلماسی فعالی در این خصوص داشته باشیم، قطعاً شاهد تاثیرات مثبت آن خواهیم بود. در نتیجه سفر فرزین به عربستان نیز توانست در کنترل و مهار انتظارات تورمی ناشی از تنش‌های منطقه ای تاثیر گذار باشد و نرخ دلار را کاهش دهد.

آرگون به لزوم حفظ ثبات و آرامش در بازار ارز تاکید کرد و افزود: بی تردید آرامش سیاسی و منطقه ای می‌تواند جلوی افزایش قیمت ها و التهاب بازار را بگیرد و در مساله انتظارات تورمی هم تاثیرگذار باشد. به هر حال رسیدن به این شرایط نیازمند تدوین و اجرای برنامه‌هایی با توجه به واقعیت‌هاست که یکی از آنها تعدیل نرخ ارز با نرخ تورم است. ضمن اینکه تصمیمات کارشناسی شده و منطقی در روند حمایت و تسهیل افزایش صادرات نیز می تواند در ایجاد ثبات بازار تاثیرگذار باشد.

کد خبر 6093848 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • ۷ تاثیر شگفت انگیز و باورنکردنی سفیده و زرده تخم مرغ برای پوست و مو
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • دیدار استاندار با خانواده معزز شهدای حادثه تروریستی سیب و سوران در حوزه سیستان
  • تاثیر مستقیم میکروپلاستیک‌ها بر تغییر هورمون و جنسیت جنین
  • حجم و درآمد صادرات نفت روسیه کاهش یافت
  • عربستان قیمت نفتش را افزایش داد
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد