Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:49:12 GMT

مبارزه با ملخ صحرایی در چابهار از مرز پنج هزار هکتار گذشت

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۳۵۱۲

مبارزه با ملخ صحرایی در چابهار از مرز پنج هزار هکتار گذشت

نورالدین میرلاشاری روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: رصد ملخ صحرایی مهاجر در مناطق مختلف روستایی در حال انجام است که سطح مبارزه با سه هزار و ۸۰۰ هکتار با پوره ملخ و بیش‌از هزار و ۷۰۰ هکتار با ملخ صحرایی بالدار است.

وی افزود: وضعیت آب و هوایی و رطوبت مناسب بهترین شرایط برای زیست و زادو ولد ملخ‌های صحرایی در چابهار بوده و می‌توان گفت با این وضعیت، ملخ مهمان ناخوانده و همیشگی زمین‌های کشاورزی، مراتع و طبیعت این شهرستان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرجهادکشاورزی چابهار ادامه داد: پوشش گیاهی مناسب و سبز، بارش‌های خوب، آب و هوای مناسب، بافت خاک نرم و مناسب باعث شده ملخ صحرایی بتواند در مناطقی که فرود آمده مستقر و به جفتگیری و تخم ریزی بپردازد.

وی به خروج پوره ملخ در اکثر مناطقی که ملخ بالغ مشاهده شده اشاره کرد و افزود: احتمال ورود مجدد دستجات پروازی ملخ صحرایی وجود دارد و در صورت عدم موفقیت در کنترل پوره و دستجات پروازی ورودی احتمال دارد خیلی از شهرستان‌های دیگر هم مورد هجوم ملخ صحرایی قرار گیرند.

میرلاشاری بیان کرد: ملخ‌های صحرایی تهدید جدی برای مزارع کشاورزی هستند و امنیت اقتصادی و غذایی را در مدت کوتاهی تهدید می‌کنند.

وی اظهارداشت: هجوم ملخ‌های کامل و بالغ صحرایی در نقاط مختلف چابهار و دشتیاری سبب شده تا نیروها اعزام و اقدام به کنترل کنند تا کمتر به اراضی کشاورزی برسند چون آن زمان خسارت‌ها سنگین خواهد بود.

 مدیرجهاد کشاورزی چابهار گفت: مبارزه با ملخ صحرایی مهم است و فعالیت‌ها در این زمینه به دفترFAO سازمان ملل متحد(خواروبار جهانی) توسط دستگاه ایلوکاست ۳ ارسال می‌شود.

وی با بیان اینکه این ملخ‌ها از سمت کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عمان، عربستان و امارات به ایران و استان سیستان و بلوچستان وارد شده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر شاهد هجوم این ملخ‌ها بوده‌ایم و مرتب گزارشات لازم را به سازمان خواروبار جهانی (FAO) که مسوولیت دریافت اطلاعات، جمع بندی و اطلاع رسانی از وضعیت ملخ صحرایی در دنیا را عهده دار است ارسال می‌شود.

میرلاشاری تصریح کرد: هر ملخ صحرایی روزانه به اندازه وزن خودش تغذیه می‌کند و در مواقع هجوم به صورت دسته جمعی تعداد آنها به میلیون‌ها ملخ می‌رسد.

وی به تفاوت این نوع ملخ با سایر آفات اشاره کرد و گفت:مناطق تولید مثل آنها غیرقابل دسترس و سخت گذر است و مدیریت تلفیقی آن نسبت به سایر آفات مشکل تر و برخی از آنها به علت بزرگ بودنشان برای مردم ترسناک هستند.

مدیر جهادکشاورزی چابهار بیان کرد: در چابهار و دشتیاری بیش‌از ۱۵ هزار هکتار زمین قابل کشت کشاورزی وجود دارد که درآمد حدود ۲۴ هزار نفر از مردم این شهرستان‌ها به کشاورزی وابسته است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان چابهار ملخ صحرایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان چابهار ملخ صحرایی سیستان و بلوچستان چابهار ملخ صحرایی ملخ صحرایی ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد

سید محمدرضا سید حسینی با بیان اینکه در سال زراعی  ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان به زیر کشت گندم رفته است گفت: کار برداشت حدود ۳۰ درصد از گندمزارهای این استان به اتمام رسیده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ دستگاه کمباین بومی و مهاجر و ۶۰۰ دستگاه دروگر جهت برداشت محصول گندم و ۱۶ مرکز خرید جهت تحویل گندم کشاورزان در سیستان و بلوچستان پیش بینی و به بهره‌برداران در برداشت و خرید گندم کمک می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: در سال زراعی گذشته ۳۲ هزار هکتار در استان گندم کشت و کشاورزان ۷۰ هزار تن گندم آردی و بذری به مراکز خرید تحویل دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • صرفه‌جویی ۳ میلیون تنی آرد و نان با اجرای مناسب طرح هوشمندسازی
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران