Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@12:00:09 GMT

ماجرای پنبه دانه‌هایی که مهمان تبریزی‌ها شده‌اند

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۳۶۲۰

ماجرای پنبه دانه‌هایی که مهمان تبریزی‌ها شده‌اند

ایسنا/آذربایجان شرقی با آغاز فصل رویش گیاهان، تبریزی‌ها در حین قدم زدن در پارک و خیابان و یا حتی در بالکن و حیاط خانه خود شاهد حضور دانه‌هایی به شکل پنبه در هوا و بر روی سطوح و زمین هستند.

یک محقق حوزه کشاورزی در خصوص پنبه دانه‌هایی که در سطح شهر تبریز مشاهده می‌شود، در گفت و گو با ایسنا گفت: این پنبه دانه‌ها همان ذرات منتشر شده گل‌های نوظهور درختان، درختچه‌ها، بوته ها و گل‌های فضای سبز یا همان گرده‌هایی در محدوده شهر و یا باغات، مزارع و مراتع حاشیه شهرها و مناطق اطراف هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکبر عبدی افزود: با توجه به بارندگی‌های فصل زمستان و بهار؛ رشد جوانه گل، تولید گرده و گرده افشانی‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر بود اما این گرده افشانی‌ها می‌تواند تبدیل به گرد و غبار شده و سبب ایجاد آسم، برونشیت، تنگی نفس، سرفه و عطسه در افراد شود.

وی با اشاره به این‌که تولید گرده یکی از مراحل بسیار مهم چرخه حیات گیاهان محسوب می‌شود، اظهار کرد: گرده گیاهان، شایع ترین عامل ایجاد و تشدید آلرژی‌های تنفسی است، از این رو تهیه تقویم گرده افشانی گیاهان مربوط به هر منطقه ضرورت دارد.

کاربردهای گرده گیاهان

وی در خصوص کاربردهای گرده گیاهان، متذکر شد: گرده‌ها سرشار از ترکیبات معدنی و آلی بوده و در صنعت کاربرد دارند ؛ از این گرده‌ها می‌توان در تولید داروهای ضد حساسیت و سایر ترکیبات در صنایع داروسازی، بهداشتی، آرایشی، خوراکی و تقویتی در راستای رونق اقتصادی و اشتغال زایی بهره برد.

ایجاد صنعت «گرده»

عبدی ادامه داد: می‌توان با جمع آوری گرده‌های انتشار یافته در فضای سبز شهری یا باغات و مزارع با روش دستی یا با استفاده از دستگاه گرده گیر و گرده افشان الکترواستاتیک، صنعت گرده را در کشور ایجاد کرد و آن را توسعه داد.

وی با اشاره به وجود پروتئین غنی در گرده، بیان کرد: گرده را می‌توان به عنوان یک منبع تامین انرژی در جوجه‌ها، زنبورها و در درمان بسیاری از بیماری‌ها به کار برد؛ همان طوری که اکنون در برخی از کشورها از جمله استرالیا، آمریکا و چین به صورت محدود از آن بهره برداری می‌شود.

وی افزود: گرده درختانی چون گردو، توت، فندق و بسیاری از گیاهان توسط حشراتی مانند زنبور عسل برای تغذیه لارو جمع‌آوری شده و یا سایر حشرات مثل گرده خوار از آن تغذیه می‌کنند.

این محقق متذکر شد: علائم به وجود آمده از گرده افشانی درختان، درختچه‌ها، چمن‌ها، بوته‌ها و گل‌های فضای سبز در انسان‌ها متفاوت بوده و نباید با علائم ویروس آنفولانزا و کرونا اشتباه شود.

وی ادامه داد: بهترین درمان آلرژی و حساسیت به گرده گیاهان اجتناب از تماس با گرده گیاهان آلرژی زا است؛ برخی از افراد عادت نیز با عادت به گرده‌ها مشکلی از این بابت نخواهند داشت.

گیاهان و درختان آلرژی زا در سطح شهر

عبدی افزود: گرده درختانی مانند صنوبر، آکاسیا، سپیدار، کاج، بلوط، افرا، چنار، سرو، بید، عرعر، برگ نو، زیتون، توس (غان)، کهور، اکالیپتوس، ابریشم و گیاهانی مانند چمن، پنجه مرغی، علف باغ، سرگوم، قیاق، چمن مرتعی، دم گربه‌ای، تاج خروس، علف‌شور، سلمه‌تره، درمنه، آتریپلکس، بارهنگ، ترشک و چچم یا لولیوم آلرژی زا هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی حساسیت فصلی آلرژی گرده افشانی گرده گیاهان گرده ها دانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۳۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر قائمی روز دوشنبه در این زمینه اظهار کرد: آبگیری این تالاب از مدتی قبل و با استفاده از آب رودخانه «گدار» شروع شده و هم اکنون با ورود ۲ میلیون مترمکعب آب، بیش از ۵۰ درصد از این مساحت این تالاب احیا شده است.

وی اضافه کرد: احیای این تالاب در این فصل که پرندگان مشغول لانه سازی و جوجه آوری هستند، از اهمیت ویژه ای برای میزبان از پرندگان مهاجر و بومی برخوردار است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: آبگیری این تالاب تا اوسط خرداد ماه که رودخانه «گادر» در این منطقه جریان داشته باشد، ادامه دارد و پیش بینی می‌شود بیش از ۲ میلیون مترمکعب دیگر آب وارد تالاب شود.

وی از همراهی و همکاری جوامع محلی پیرامون این تالاب به ویژه کشاورزان و باغداران در احیای این تالاب قدردانی کرد و افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در حفاظت از منابع آب، خاک و هوا دارند و برای حفاظت از آنها با همه عوامل همکاری لازم را داشته باشند.

تالاب گرده‌قیت و میمند یکی از تالاب‌های جنوب دریاچه ارومیه است که با وسعتی حدود ۶۰۰ هکتار در هفت کیلومتری شمال نقده از جاده ارومیه -مهاباد قرار دارد از ۲۵ سال قبل خشک شده بود، این تالاب از سوی سازمان محیط زیست به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

کد خبر 6098003

دیگر خبرها

  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • آیا آجیل ها آفلاتوکسین دارند ؟
  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد