Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@13:59:44 GMT

افزایش قطع و خروج درختان از تویسرکان

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۵۹۹۵

افزایش قطع و خروج درختان از تویسرکان

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان گفت: متأسفانه بریده شدن درختان و خروج آن از شهرستان افزایش یافته است، البته به طور عمده چوب درختان غیرمثمر است چراکه کشاورزان و باغداران هیچ گاه حاضر به بریده شدن درخت های مثمر خود نیستند، مگر آن که آفتی در بین درختان افتاده و آنها را متضرر کرده باشد.

به دنبال مطالبات مردمی و طرح سوالات آنها از جهادکشاورزی بر آن شدیم مباحث مختلف از جمله خسارات وارده به گلخانه های تویسرکان در سال گذشته، نحوه اجرایی شدن طرح پیوندزنی درختان، تولید دانه های روغنی، قاچاق چوب و نبود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی را با مسعود اکبری، مدیر جهادکشاورزی شهرستان تویسرکان مطرح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوال: جهادکشاورزی به گلخانه داران خسارت دیده از قطع برق در سرمای سال گذشته چه کمک هایی ارائه داده است؟

اکبری: برآورد خسارت ناشی از قطع یک ساعته برق به گلخانه های تویسرکان بیش از سه میلیارد تومان بود. با پیگیری انجام شده متوجه شدیم که متأسفانه هیچ کدام از گلخانه ها بیمه نداشتند و نتوانستند هیچ گونه غرامتی دریافت کنند این در حالیست که جهادکشاورزی از ماه ها قبل تذکرهای لازم را به گلخانه داران داده بود و حتی تعدادی از آنان جزء افراد تحصیلکرده و یا متولی بیمه کشاورزی بودند اما گلخانه هایشان را نه تنها بیمه نکرده بلکه اقدامی در زمینه تهیه و تأمین ژنراتور برق هم انجام نداده بودند.

همچنین نامه ای از سوی سازمان جهادکشاورزی به بانک کشاورزی استان ارسال و تقاضا شد در حدود ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با سود متعارف به منظور تأمین ژنراتور به گلخانه داران تعلق بگیرد. آن نامه نیز به هیئت امنا و شهرک گلخانه ای فرسفج ابلاغ شد تا آنها برای خرید ژنراتور برق با هدف جلوگیری از خسارات احتمالی بعدی اقدام کنند که تاکنون هیچ اقدامی از سوی آنان انجام نشده است.

در واقع آنها به توافق با هم نرسیدند و از ۱۰ نفر یکی، دو نفر پیگیر مسئله دریافت تسهیلات شدند اما بقیه با اینکه اعلام می کنند نیاز داریم، در عمل اقدامی انجام نمی دهند.

کمک دیگر ما به گلخانه داران خسارت دیده آن بود که نامه ای تنظیم و به سازمان جهادکشاورزی در زمینه امکان استهمال تسهیلاتی ارسال کردیم و پیگیر این مسئله شدیم گرچه در این باره خود گلخانه داران کوتاهی کرده اند.

سوال: علت اصلی خسارت وارد آمده بر گلخانه های شهرستان چیست؟

اکبری: سال گذشته ۲۰-۱۰ روز قبل از قطع برق در سرمای زمستان و آن حادثه به گلخانه داران اخطار کتبی دادیم و امضاء گرفتیم که چنین اتفاقی محتمل است، لااقل برای جلوگیری از سرمازدگی سوخت جایگزین یا ژنراتور برق تهیه کنید اما هیچ کدام وارد میدان نشدند.

سوال: برنامه ای برای حمایت از گلخانه داران در سال جاری دارید؟

اکبری: بله، خوشبختانه امسال مشکلی مشابه سال گذشته نداشتیم اما آمادگی داریم تسهیلات لازم را برای خرید ژنراتور در اختیار گلخانه داران قرار دهیم، به شرط آن که خودشان مراجعه و پیگیری کنند.

سوال: برای توسعه گلخانه های تویسرکان چه اقدامی انجام شده و چه موانعی بر سر راه دارید؟

اکبری: در سال ۹۸ نسبت به مساحت قبل، گلخانه ها هفت هکتار توسعه داشت، از سوی دیگر کلنگ آغاز ایجاد فاز سوم شهرک گلخانه ای هم به مساحت ۲۱ هکتار زده شد و البته در این باره موانعی بر سر راهمان بود که برطرف شد. در حال حاضر بحث توافق با کشاورزان انجام شده و آنان طبق توافقنامه، اسنادشان را در اختیار شرکت شهرک های کشاورزی قرار داده اند و در حال نقل و انتقال اسناد هستیم.

یکی دیگر از موانع موجود مشکل تأمین آب مورد نیاز برای فاز سوم شهرک گلخانه ای بود که با پیگیری فرماندار شهرستان، مجوز تخصیص ۱۸۰ هزار مترمکعب آب در آن محل را اخذ کردیم که قدم مهمی است.

خوشبختانه مراحل پروژه به خوبی پیش می رود و منتظر هستیم که قطعه بندی زمین مورد نظر از سوی کارشناسان برای معرفی به یک شرکت به امور اجرایی و اخذ مبالغ از متقاضیان به منظور ایجاد گلخانه انجام شود.

در کنار ایجاد فاز سوم شهرک گلخانه ای در شهرستان، تقاضای های متفرقه هم داریم و پیش بینی می شود در سال جاری در حدود ۳۰ هکتار مجوز ایجاد گلخانه صادر کنیم.

سوال: اقدامات انجام شده برای توسعه گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل محمدی چه بوده است؟

اکبری: اگر گل محمدی و زعفران را جزء گیاهان دارویی به حساب بیاوریم، هر ساله طرح های متنوعی برای توسعه این کشت ها درنظر گرفته ایم. در حال حاضر حداقل در سطح شهرستان ۲۰ هکتار کشت زعفران و  ۶۰ هکتار گل محمدی داریم و پیش بینی ما بر آن است که در سال جاری حداقل ۱۰ هکتار در زمینه توسعه گل محمدی و پنج هکتار درباره کشت زعفران توسعه داشته باشیم.

سوال: برای توسعه کشت های کم آب بر چه اقداماتی انجام داده اید؟

اکبری: در اجرای طرح توسعه کشت های کم آب بر به توسعه زمین های زیرکشت گل محمدی و گلخانه ها روی آورده ایم. با این وجود با توجه به اینکه تقریبا وابستگی ۹۰ درصدی کشور به واردات روغن و دانه های روغنی داریم، کشت کلزا به عنوان اولویت اصلی ما در حوزه کشت های کم آب بر در دستور کار قرار دارد.

کشت این محصول روغنی در سال های اخیر با توسعه خوبی در شهرستان روبرو بوده و بنا داریم در سال جاری از ۲۹۰ هکتار سطح زیرکشت این محصول، ۸۰۰ تن محصول دانه روغنی کلزا در بازار فروش عرضه کنیم.

سوال: علت ناگیرایی تعدادی از پیوندهای زده شده در طرح سرشاخه کاری چه بود و آیا در این باره اقدام ترمیمی انجام داده اید؟

اکبری: تأخیر ارسال پیوندک ها از کشوری دیگر سبب شد تا بخشی از عملیات پیوندزنی در روزهای مناسب آب و هوایی انجام نشود و تعدادی از درختان گردو گرفتار درصدی ناگیرایی در پیوند شوند. با این وجود با پیگیری های انجام شده در سال ۹۹ به موقع هم پیوندک ها و هم اقلام مورد نیاز را برای اجرای پروژه سرشاخه کاری تهیه کردیم.

ناگفته نماند به منظور جبران خسارات ناشی از ناگیرایی پیوندهای سال ۹۸، امسال ۵۰۰۰ نهال اصلاح شده گردو به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان در اختیار باغدارانی که درختان گردوی آنها از تنه قطع شده و دچار ناگیرایی شده بودند، قرار گرفت.

همچنین ۳۰۰۰ نهال اصلاح شده هم به کسانی که متقاضی ایجاد باغ الگویی گردویی هستند به صورت یک سوم بها یعنی هر اصله نهال ۲۰ هزار تومان در اختیار باغداران قرار دادیم که جبران بخشی از خسارت های سال گذشته شود.

سوال: سال ۹۹ چه میزان درخت در طرح سرشاخه کاری پیوند زده می شود؟

اکبری: طرح سرشاخه کاری در سال جاری از ۲۶ فروردین آغاز شده و تا ۱۵ روز دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی ادامه دارد که تاکنون ۴۲ هزار پیوند انجام شده و هدفگذاری جهادکشاورزی، انجام ۸۱ هزار پیوند در شهرستان است.

از باغداران می خواهیم تا شرایط جوی مناسب و فرصت گیرایی بهتر مهیا است، در صورت تمایل به انجام پیوندزنی درختان گردوی خود به مراکز جهادکشاورزی مراجعه کنند.

سوال: چند اکیپ عملیات پیوندزنی را انجام می دهد؟

اکبری: برای اجرای طرح سرشاخه کاری از حضور هشت تیم جوان آموزش دیده بومی استفاده می شود که آموزش های تئوری و عملی لازم را توسط اساتید خارجی و داخلی فراگرفته اند.

سوال: آیا بانوان هم می توانند در اجرای این طرح سهیم شوند؟

اکبری: بله، جهادکشاورزی این آمادگی را دارد تا در کوتاه ترین مدت و در بازه زمانی سه روزه، آموزش های لازم در زمینه فراگیری پیوندزنی هم برای مردان و هم برای بانوان ارائه دهد تا در طرح سرشاخه کاری بتوانند اثربخش باشند و البته دستمزد هم به آنها داده می شود.

سوال: در برخورد با متخلفان در حوزه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی چه برنامه ای پیش روی دارید؟

اکبری: شاخصه اصلی تویسرکان، سرسبز بودن و برخورداری این شهرستان از باغات باطراوت است و ساخت خانه باغی و یا تغییر سطح اراضی و باغی خیانت به مردم این دیار محسوب می شود.

بخش امور اراضی و باغات جهادکشاورزی پیگیری های خود را در این زمینه انجام می دهد اما می طلبد تا مردم به عنوان کمک حال بخش کشاورزی در بحث های تغییر کاربردی غیرمجاز همراه ما شوند و تخلفات را با سامانه ۱۳۱ جهادکشاورزی مربوط به امور اراضی گزارش دهند. بدین ترتیب همکاران ما حتی در روزهای تعطیل پاسخگوی مردم هستند.

سوال: مردم از قاچاق چوب گلایه مند هستند، در مبارزه با قاچاق چوب چه اقداماتی انجام گرفته است؟

اکبری: متأسفانه بریده شدن درختان و خروج آن از شهرستان افزایش یافته است، البته به طور عمده چوب درختان غیرمثمر است چراکه کشاورزان و باغداران هیچ گاه حاضر به بریده شدن درخت های مثمر خود نیستند، مگر آن که آفتی در بین درختان افتاده و آنها را متضرر کرده باشد.

با همکاری نیروی انتظامی، منابع طبیعی و محیط زیست برنامه هایی برای برخورد قاطعانه با قضیه قاچاق چوب داریم. نیروی انتظامی وظیفه دارد هر محموله ای که از مبادی ورودی و خروجی شهرستان نقل و انتقال داده می شود و مشکوک به قاچاق چوب و قطع درختان است، با جهادکشاورزی و منابع طبیعی هماهنگ کند تا کارشناسان ما در محل حاضر شوند و اگر چوب های بریده شده غیرمجاز هستند، جلوی قاچاق آن گرفته شود.

سوال: عمده محصولات کشاورزی تویسرکان خام فروشی شده و یا با بسته بندی نامناسب روانه بازار می شود، چرا؟

اکبری: کمبود و به نوعی نبود صنایع تبدیلی و جانبی در تویسرکان برای فرآوری محصولات باغی ضعف این حوزه در شهرستان است، بودجه ها، اعتبارات و منابع مالی دولتی در این زمینه کفاف نمی دهد. اگر سرمایه گذاری در این بخش وارد عرصه شود به طور قطع از او و طرحش حمایت می کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قطع درختان جهاد كشاورزي قاچاق گلخانه گردو چوب طرح سرشاخه کاری گلخانه داران شهرک گلخانه ای سال جاری برای توسعه انجام شده گلخانه ها قاچاق چوب سال گذشته بریده شدن گل محمدی کشت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۵۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه- تویسرکان

ایسنا/همدان مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان از برف‌روبی ۷۰ هزار مترمکعبی محور گنجنامه- تویسرکان خبر داد و اعلام کرد: رانندگان با رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط کامل از این محور عبور کنند چراکه احتمال ریزش سنگ‌ریزه در برخی از مقاطع وجود دارد.

مهرداد آهکی ادامه داد: از ابتدای عملیات بازگشایی محور گنجنامه- تویسرکان افزون بر ۱۵ هزار مترمکعب خاکریزی در نقاط پرتگاهی، ۶۰۰ مترمکعب ترانشه‌برداری و ریزش‌برداری، ۱۷۰ تن آسفالت گرم برای لکه‌گیری، ۱۹۰ مورد لق‌گیری سنگ‌های بزرگ و ... در این مسیر انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه عملیات ایمن‌سازی این محور همچنان ادامه دارد، گفت: هم‌اکنون دو اکیپ لکه‌گیری و چاله‌گیری، یک اکیپ تعمیر و نصب گاردریل و یک اکیپ نصب نیوجرسی به همراه دو اکیپ گشت راهداری در محور گنجنامه مشغول فعالیت هستند.

آهکی تأکید کرد: از تمامی رانندگانی که قصد تردد در مسیر فوق را دارند، درخواست داریم با رعایت سرعت مطمئنه و احتیاط کامل از محور گنجنامه- تویسرکان عبور کنند چراکه احتمال ریزش سنگ‌ریزه در برخی از مقاطع وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل راهداری استان، وی بیان کرد: گشت‌های راهداری به صورت ۲۴ ساعته مشغول پایش و گشت‌زنی در محور فوق هستند و سامانه گویای ۱۴۱ به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت انتقادات، شکایات و پیشنهادات همه همشهریان است.

آهکی یادآور شد: محور گنجنامه- تویسرکان به طول ۲۴ کیلومتر جزو مسیرهای فرعی و کوهستانی استان همدان محسوب می‌شود که هر ساله از اواخر آذرماه به علت بارش سنگین برف، کولاک شدید، احتمال ریزش سنگ و نبود ایمنی کافی با پیشنهاد پلیس‌راه استان و موافقت کمیسیون ایمنی راه‌ها، مدیریت بحران استانداری و راهداری مسدود می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خروج از مدار واحد ۳ بخار نیروگاه نکا
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه - تویسرکان
  • خطر ریزش‌سنگ در محور گنجنامه- تویسرکان
  • محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان بازگشایی شد
  • قیمت گذاری دستوری، باعث افزایش قیمت لاستیک می‌شود
  • قیمت گذاری دستوری بیشتر باعث افزایش قیمت لاستیک می شود
  • جاده گنجنامه-تویسرکان بازگشایی شد
  • بازگشایی محور فرعی و کوهستانی گنجنامه- تویسرکان
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • افتتاح چند طرح بهداشتی در تویسرکان و کبودراهنگ