چالشهایی که از ناحیه علم جدید برای اختیار انسانی پدید آمده است
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۶۴۷۳
به گزارش خبرگزاری مهر، روزبه زارع، عضو هیأت علمی گروه غربشناسی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یادداشتی به علوم شناختی و چالشهایی که از ناحیه علم جدید برای اختیار انسانی پدید آمده پرداخته است؛
همه ما دارای این درک شهودی هستیم که دست کم برخی از افعالمان را با اراده و خواست خود انجام میدهیم یا از انجام برخی امور پیش رو، با خواست خود اجتناب میکنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سوی دیگر، آموزه مختار انگاشتن انسانها از طرق متعددی به چالش کشیده میشود: ممکن است اعتقاد به اموری نظیر سرنوشت محتوم، علم پیشین و قطعی خداوند، شمول اراده و فاعلیت یا قدرت مطلق الهی، تحدیدی برای مختار دانستن انسانها در نظر گرفته شود؛ یا زمینههای وراثتی یا اثر محیط، محدود کننده آن تلقی شوند؛ یا قائل شدن به جبر اجتماعی و الزامات مربوط به جریان تاریخ یا زیربناهای اجتماع، جایی برای ارادههای فردی باقی نگذارد. در طول تاریخ اندیشه، اختیار انسانی توسط قائلین به همه امور فوق مورد انکار یا تردید جدّی قرار گرفته است.
به صورت سنتی و در مباحث فلسفی، قائل بودن به اختیار انسانی با سه چالش اصلی مواجه بوده است:
۱) سازگاری یا ناسازگاری اختیار با ضرورت علّی و متعیّن بودن همه امور بر اساس امور پیشین.
۲) اگر انجام فعل، با اراده یا خواستی که به آن تعلق میگیرد اختیاری میشود، خودِ همین اراده یا خواست، ارادی است یا خیر؟ اگر نباشد، عملی که اختیاری فرض شده بود، با یک واسطه از حیطه خواست و اراده فاعل خارج میشود و اگر ارادی باشد، نقل کلام به این اراده دوم میکنیم و سر از تسلسل درخواهیم آورد.
۳) سازگاری اختیار انسان با برخی صفات الهی مانند علم پیشین و تخلّفناپذیر، قدرت مطلق، شمول اراده الهی و… .
اما آنچه در این یادداشت مورد توجه است، چالشهایی است که از ناحیه علم جدید برای اختیار انسانی پدید آمده. علم جدید مرتبط با این مسئله، مجموعه «علوم شناختی» است. علوم شناختی، اصطلاحی برای «دانش ذهنشناسی» (دانشهای شناخت ذهن) است. این اصطلاح، که توسط اولریک نیسر [۱] انتخاب شده، به طور ساده به صورت پژوهش علمی درباره ذهن و مغز تعریف میشود. امروزه علوم شناختی، یکی از شاخههای علوم تجربی جدید محسوب میگردد. این رشته دانشگاهی، شاخهای میانرشتهای میباشد که از ادغام و هم افزایی رشتههای مختلفی مانند روانشناسی [تجربی-علمی]، فلسفه ذهن، عصبشناسی، زبانشناسی، انسانشناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشکیل شدهاست. این علم به بررسی ماهیت فعالیتهای ذهنی مانند تفکر، طبقهبندی و فرایندهایی که انجام این فعالیتها را ممکن میکند میپردازد. در واقع علوم شناختی به بررسی این مطلب میپردازد که ذهن چگونه از خود و جهان و جامعه شناخت پیدا میکند.
امروزه آزادی اراده انسان و حتی آگاهانه بودنِ اراده او، در جریان غالب علوم شناختی به رسمیت شناخته نمیشود. آنچه به نظر ما میرسد نقش تعیینکننده و اساسی در ایجاد افعال و رفتار ما دارد در واقع ندارد و آنچه جایگاهی در آگاهی ما ندارد علت اصلی افعال و رفتار ماست. بر این اساس، آنچه در آگاهی ما حضور دارد، یعنی میل آگاهانه، اراده، عزم و مانند آن در واقع علت انجام افعال و رفتار ما نیستند و این مغز و فرآیندهای ناآگاهانه مغز است که علت حقیقی افعال ما است. به طور کلی میتوان چالشهای علوم شناختی برای اختیار انسان را به دو دسته تقسیم نمود:
۱) دادههایی در عصبشناسی که نشان میدهد اراده ما، پیش از آنکه از آن آگاه شویم، از فعالیتهایی در مغز ناشی میشود.
۲) یافتههایی در روانشناسی که اعتبار ادراک اوّل شخص ما در ابتنای کار به اراده و خواستمان را به چالش میکشند.
بیتردید مؤثرترین فرد و آغازگر طرح آزمایشهای عصبشناختی علیه اراده آزاد، بنجامین لیبت [۲] است. شاید بتوان او را پدر نگاه تجربی و آزمایشگاهی در رد اراده آزاد در دوره جدید دانست. اما در حوزه روانشناسی تجربی، اگرچه شهرت و اثرگذاری مدعا مانند حوزه پیشین نیست، اما باز هم یک روانشناس شاخص با نام دنیل وگنر [۳] پیشروی طرح استدلالها و آزمایشهای خاص روانشناختی، علیه اراده آزاد است.
عصبشناسان دادههایی تولید کردهاند که نشان میدهد ما (که بنا بر پیشفرض علوم شناختی، یعنی مغز ما) پیش از آگاهی از انجام فعل، فرایند مغزی منجر به آن را آغاز میکنیم. در واقع فرآیند علّی منجر به فعل، پیش از تصمیم ما برای انجام آن آغاز میشود و نهایتاً و مستقل از تصمیم آگاهانه ما برای انجام فعل، به تحقق آن منجر میشود.
اما در حیطه روانشناسی، اگرچه به طور سنتی همواره ایدههایی مبنی بر حضور عوامل ناآگاهانه -همچون فرهنگ و عوامل اجتماعی یا عوامل ناخودآگاه روانشناختی- در شکلدهی به رفتار و افعال انسان وجود داشته که به نوعی آزاد بودن او در انجام افعالش را زیر سوال میبرده، اما مدعیات جدید روانشناختی، بر پایه آزمایشها و موقعیتهای جزئی و مشخصی هستند که بنا بر ادعا نشان میدهند، انسانها درک درستی از علت واقعی عملشان ندارند و برای مثال در موقعیتی که علت و عامل حقیقی یک فعل، شخص دیگری است به اشتباه خود را فاعل آن میدانند.
آنچه لیبت در آزمایشات خود نشان میدهد، این است که فعالیت نورونی معطوف به انجام فعل پیش از میل و تصمیم آگاهانه فرد برای انجام فعل شروع میشود و این شاهدی است بر اینکه این ما نیستیم که علت حقیقی انجام افعالمان هستیم؛ بلکه فعالیتهای ناآگاهانه مغزی علت اصلی و حقیقی انجام فعل هستند. بر این اساس، باور به اینکه اراده آگاه صرفاً «یک توهم ایجاد شده توسط مغز است» در میان عصبشناسان شناختی شهرت و گسترش یافته است.
پس از انتشار مقالات لیبت، جریان پرقوتی در حوزه علوم شناختی و عصبشناختی مبنی بر توهم بودن اراده آزاد شکل میگیرد و بسیاری از دانشمندان و فیلسوفان، بنابر نتایج آزمایشات لیبت، نتیجه میگیرند که اراده آگاهانه ما در واقع علت افعال ما نیست و هنگامی که اراده و تصمیم ما اساساً نقش علّی در انجام افعالمان نداشته باشد، به طریق اولی ما نسبت به افعالمان مختار و دارای آزادی اراده نخواهیم بود.
دنیل وگنر روانشناس اجتماعی در کتاب توهم اراده آگاه [۴] خود که در سال ۲۰۰۲ منتشر کرده، به سراغ مسئله علیت اراده آگاه رفته تا با روشی علمی و تجربی، اولاً قابل اعتماد بودن درک ما از عاملیت اراده آگاه و ثانیاً اصل علیت اراده آگاه نسبت به افعال و رفتارمان را بررسی کرده و به چالش بکشد. وگنر در این کتاب، مدعی است که اراده آگاه، یک توهم است. بدین معنا که تجربه و احساسِ آگاهانه اراده کردن یک فعل، شاهد مستقیمی برای اینکه فکر و اراده آگاهانه علت فعل است نخواهد بود. شیوه ورود او به این موضوع آنست که موارد متعددی که در آنها نسبت صادقی میان درک و احساس فرد از عاملیت اراده و واقعیت علّی آن برقرار نیست را نشان دهد و بنابراین موارد، نهایتاً نتیجه بگیرد که عاملیت اراده آگاه یک توهم است. ما شرایطی را ملاحظه کردهایم که توهم تجربه ارادی را نشان میدهند مواردی که افراد احساس میکنند فعلی را اراده کردهاند اما در واقع آن را انجام ندادهاند و هنگامی که احساس میکنند فعلی را اراده نکردهاند، اما در واقع آنها هستند که آن را انجام میدهند.
توجه به این نمونهها و آزمایشها، مقدمه رساندن وگنر به نظریه علیت ظاهری ذهنی هستند. ایده اصلی این نظریه آن است که آنچه ما از منظر اول شخصِ خود و به عنوان عاملیت اراده آگاهانه درک میکنیم، فاقد عینیت و واقعیت است. همچون زمانی که انسان سرابی میبیند و تصور میکند آب است اما در واقع چنین نیست. او معتقد است فرآیند ذهن که ایجاد تجربه ارادی میکند، میتواند کاملاً مجزای از فرآیند ذهن که عامل تحقق فعل است باشد. بنابراین، چنین نیست که آنچه درک اول شخص ما از عاملیت اراده آگاهانهمان را میسازد، عاملیت حقیقی ارادهمان نسبت به افعالمان باشد؛ بلکه مغز، از سویی فعلی را انجام میدهد و از سوی دیگر تجربه و تصور اول شخص ما را نسبت به انجام آن فعل شکل میدهد تا بدین ترتیب، خیال کنیم که انجام فعل نتیجه علّی اراده آگاهانه ما بوده است.
بنابر این، حل مسائل پیش روی اراده آزاد و اختیار انسان، علاوه بر بررسی مسائل سنّتی آن -که همانها هم در ادبیات معاصر تقریرهای جدید پیدا کرده- نیازمند به توجه جدی به مسائل برخاسته از حوزه علوم شناختی نیز هست. اهمیت این توجه، به خصوص با عنایت به جایگاه برجسته علم در زمانه حاضر، حالت مضاعف به خود میگیرد.
پی نوشت:
[۱] Ulric Neisser (۱۹۲۸-۲۰۱۲)
[۲] Benjamin Libet (۱۹۱۶-۲۰۰۷)
[۳] Daniel Wegner (۱۹۴۸-۲۰۱۳)
[۴] The Illusion of Conscious Will
کد خبر 4929570منبع: مهر
کلیدواژه: علوم شناختی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی انسان شناسی ماه رمضان ۹۹ ویروس کرونا شب قدر قرآن دعا و نیایش کنفرانس بین المللی ماه مبارك رمضان برنامه تلویزیونی سوره امام علی ع شبکه چهار سیما تفسیر قرآن دعای روزهای ماه رمضان امام حسن مجتبی ع نشست علمی برای اختیار انسان اختیار انسانی علوم شناختی آگاهانه ما اراده آزاد ما در واقع فعالیت ها آزمایش ها انجام فعل انسان ها علم جدید ی اراده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۶۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برگزاری مجدد کنکور در یک منطقه متاثر از وقوع سیل
ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در یک منطقهای که به دلیل سیل مشکل پیش آمده بود کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند.
محمدعلی زلفی گل در بدو ورود به یاسوج در جمع خبرنگاران در خصوص خیزش دانشگاهیان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه افزود: وجدان بیدار دانشجویان و دانشگاهیان دنیا را که از مظلوم دفاع میکنند میستایم از همه دانشگاهیان میخواهم در مقابل نسلکشی و درندگی و کشتن بانوان و کودکان فلسطینی حساسیت نشان دهند.
وی اظهارکرد: وقتی دانشگاهیان دنیا در مقابل این رژیم خونخوار و سفاک بایستند معادله تغییر خواهد کرد و دنیا بیشتر بیدار میشود، موضعگیری خواهد کرد و سازمانهای بینالمللی تصمیم جدیتری در این خصوص خواهند گرفت.
وزیر علوم خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم در خصوص جذب نخبگان کارهای مختلفی انجام شده است، با همکاری بنیاد ملی نخبگان آیین نامه جذب نخبگان را بعنوان اعضای هیئت علمی بازنگری کردیم.
زلفی گل تصریح کرد: از این به بعد نخبگانی که بنیاد ملی نخبگان معرفی می کند نیاز به شرکت در فراخوان های جذب هیئت علمی ندارند و مستقیما بعنوان هیئت علمی دانشگاه ها معرفی می شوند.
وی ادامه داد: با توافقنامهای که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد کردیم در سال گذشته یک هزار ۳۸۰ نفر از رتبه های کنکور بورسیه می شوند بخصوص المپیادی ها و دارای رتبه المپیاد در صورتی که در رشتههای مرتبط درس بخوانند بعنوان عضو هیئت علمی جذب می شوند.
وزیر علوم عنوان کرد: بورسیه صنعت را برای اولین بار در دولت سیزدهم طراحی کردیم و سال گذشته و امسال در دفترچه کنکور نیز آمده است.
زلفی گل تاکید کرد: با اتاق بازرگانی جلساتی داشتیم تلاش کردیم از صنایع مختلف خواستیم برای بورسیه رتبه های برتر و جذب نخبگان اقدام انجام دهند که این قشر نگران آینده خود نباشند و در کشور بمانند.
وی تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفهای ائتلافی را تشکیل داده که تکنسین برای واحدهای صنعتی تربیت کند، دانشگاه علمی کاربردی چندین هزار نفر را با تضمین اشتغال براساس نیاز صنایع مختلف آموزش می دهد.
وزیرعلوم اظهار کرد: کنکور امسال در کمال صحت و امنیت برگزار شد، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال دوبار کنکور برگزار می شود الحمدالله روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد برگزاری کنکور پنج زیر نظام مختلف بودیم.
زلفی گل افزود: در یک منطقه ای که بدلیل سیل مشکل پیش آمده بود کنکور را تکرار خواهیم کرد، نگران نباشند.
به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: چند مورد مشکلات و تخلفاتی در کنکور امسال داشتیم برخورد شد که به هیئت مرتبط خود معرفی می شوند.
انتهای پیام