Web Analytics Made Easy - Statcounter

از سال ۸۷ تاکنون ۶۰۵ اهدای عضو در گیلان انجام‌شده و گزارش‌های موجود نشان می‌دهد روند اهدا و پیوند کبد در این استان سیر صعودی دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عمل پیوند اعضای بدن از یک شخص به دیگری در یک کشور بیانگر توانایی‌های بالای تکنولوژی و سطح علمی کادر پزشکی آن است و خوشبختانه این فرایند در اکثر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان که در حوزه‌های مختلف پیشرو و پیشگام هست، انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در فرایند اهدا و پیوند عضو، اعضا، جوارح و نسوج افرادی که به هر علت دچار مرگ مغزی شده‌اند با گذراندن فرایندی به لحاظ قانونی و اخلاقی به بیماران نیازمند اهدا و پیوند زده می‌شوند.

اهدای عضو از سال ۱۳۸۷ در گیلان به‌صورت رسمی با یک پیوند عضو آغاز و بنا بر دلایلی به مدت پنج سال متوقف اما مجدداً در سال ۹۲ با هشت پیوند عضو، از سر گرفته شد و ادامه یافت و تاکنون ۶۰۵ پیوند عضو در استان انجام‌شده که بیشترین اهدای عضو نیز در سال ۹۵ بوده است.

سال ۸۷ ۹۲ ۹۳ ۹۴ ۹۵ ۹۶ ۹۷ ۹۸ ۹۹ پیوند عضو ۴ ۸ ۴۶ ۷۱ ۱۸۵ ۱۰۲ ۹۰ ۹۹ ؟

نکته حائز اهمیت اینکه در سال‌های نخست راه‌اندازی اهدای عضو در گیلان، پیوند اعضایی همچون کبد تنها در شیراز انجام می‌شد اما اکنون بیش از دو سال هست که پیوند کبد در گیلان نیز انجام‌شده و در وقت و هزینه بیماران صرفه‌جویی می‌شود.

عدم پیوند پانکراس (لوزالمعده) در گیلان ‌همچنان یکی از خلأها در حوزه این دستاورد پزشکی گیلان به‌حساب می‌آید و این مسئله به نظر می‌رسد در اهدای این عضو حیاتی نیز مؤثر بوده به‌گونه‌ای که تنها در گیلان طی سال‌های متمادی سه اهدای پانکراس صورت گرفته که آن‌هم مربوط به سال ۹۵ بوده است.

آمارها نشان می‌دهد پس از اهدای اعضا و نسوج در گیلان، پیوند کبد بالاترین فراوانی را در بین اهدای اعضای بدن به خود اختصاص می‌دهد. پیوند این عضو حیاتی در سال‌های اخیر در گیلان افزایش‌یافته و این استان را در ردیف استان‌های با بالاترین اهدا و پیوند کبد قرار داده است.

دکتر ارسلان سالاری، قائم‌مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به فرهنگ بالای گیلانیان در رفتارهای انسان‌دوستانه می‌گوید: گیلانیان در تمامی ابعاد ثابت‌قدم بوده و در امور خیر نیز از یکدیگر پیشی می‌گیرند که نمونه آن اهدای اعضای بدن برای ادامه حیات هم نوعانشان است.

به گفته وی زیرساخت‌های لازم برای پیوند اعضا اعم از تجهیزات پزشکی و نیروی فوق تخصص و ماهر در سطح دانشگاه علوم پزشکی گیلان وجود دارد و لازم است در حوزه ترویج بیشتر به موضوع اهدای عضو پرداخته شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان معتقد است گرچه فرایند اهدا و پیوند عضو در گیلان به حدود ۱۰ سال می‌رسد اما این استان توانسته در برخی از پیوندها همچون پیوند کبد حرفی برای گفتن داشته و در کشور زبان زد باشد.

آمادگی گیلان برای فراهم کردن شرایط لازم به جهت انجام عمل‌های پانکراس، قلب و سایر اندام‌ها، ازجمله هدف‌گذاری‌هایی هست که دکتر سالاری معتقد است باید گیلان طی سال‌های آتی با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها به آن برسد.

خوشبختانه پیوند قلب و ترویج فرهنگ اهدای این عضو حیاتی بدن نیز از سال گذشته در گیلان کلید خورده و گیلانیان انسان‌دوست، چهار قلب به نیازمندان اهدا کردند که برای پیوند به تهران ارسال شد.

دکتر علی منفرد، رئیس شورای عالی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی گیلان می‌گوید: گیلانیان بافرهنگ بالای خود پیوند عضو را به‌عنوان یک فرهنگ پذیرفته‌اند و آن به‌عنوان یک وظیفه انسانی تلقی می‌کنند.

به گفته این استاد دانشگاه علوم پزشکی گیلان، اهداکنندگان اعضا و نسوج به افرادی که کبد، قلب، پانکراس و سایر اندام‌های حیاتی خود را ازدست‌داده‌اند، حیاتی دوبره می‌بخشند و از این طریق علاوه بر اهدای زندگی به نیازمندان، از تحمیل هزینه‌های گزاف درمان به خانواده‌ها و حتی دولت نیز جلوگیری می‌شود.

دکتر منفرد اذعان می‌کند که بسیاری از افراد در طول سال در سوانح و حوادث گونان دچار مرگ مغزی می‌شوند و حیات واقعی و مؤثری ندارند درحالی‌که اعضای بدنشان ازجمله کلیه، کبد و قلب فعال است وی می‌تواند ادامه حیات دهند.

رئیس شورای عالی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی گیلان معتقد است با امکاناتی که در گیلان وجود دارد می‌توان ‌همچون پیوند کبد در پیوند قلب و مغز استخوان نیز فعال بود و راه‌اندازی این مراکز نیز چشم‌اندازی است که در آینده نزدیک قابل دست‌یافتنی خواهد بود.

نسبت به سال‌های گذشته فرهنگ اهدا و پیوند عضو در گیلان رشد قابل‌توجهی داشته که دکتر منفرد نقش رسانه‌ها، تریبون‌های نماز جمعه، دانشگاه‌ها و حتی شبکه حوزه بهداشت و درمان را در ترویج این فرهنگ مؤثر می‌داند و می‌گوید روند اهدای عضو در استان رو به افزایش است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: گیلان پیوند کبد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیوند عضو عضو در گیلان اهدا و پیوند پیوند کبد پیوند اعضای پیوند اعضا اهدای عضو اعضای بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۶۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی در مجتمع دانشگاهی لاکان رشت یکی از مهمترین مطالبات نظام سلامت استان است، گفت: در جهت تحقق این امر مهم دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار از هیچ کوششی دریغ نکرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، مصطفی گل‌شکن امروز_ چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران، با اشاره به عملکرد معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در حوزه مدیریت منابع فیزیکی اظهار کرد: ۴۳ پروژه با زیربنای بیش از ۹۷۶ مترمربع و با ارزش ریالی بیش از ۲۱۸ میلیارد تومان تا فروردین ماه سال ۱۴۰۳ افتتاح شده و بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه در دوره کنونی تا پروژه‌ای به بهره‌برداری نرسد، آن را افتتاح نخواهیم کرد، افزود: تعداد ۸۱ پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۱۲ میلیارد تومان در نظام سلامت گیلان آماده افتتاح است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی در مجتمع دانشگاهی لاکان رشت را یکی از مهم‌ترین مطالبات نظام سلامت استان دانست و خاطرنشان کرد: در جهت تحقق این امر مهم، دانشگاه علوم پزشکی گیلان به‌عنوان دستگاه بهره‌بردار از هیچ کوششی دریغ نکرده و پیگیری‌های ملی و استانی را جهت اتمام و افتتاح آن را در اولویت قرار داده است.

گل‌شکن با اشاره به عملکرد این حوزه در بخش نیروی انسانی تصریح کرد: آزمون استخدامی ورودی ۳۶۷ نفر به دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جذب ۱۳۶ به‌ورز طی یک سال اخیر انجام شده است.

وی اظهار کرد: نگارش پیش‌بینی بودجه تفصیلی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ تأیید نهایی بودجه به‌عنوان یکی از اولین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی، پایش حضوری عملکرد بودجه‌ای واحدها، جذب ۱,۰۴۰ میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای وزارتی از ابتدای سال تاکنون، پیگیری جذب اعتبارات وزارت نفت، پیگیری اعتبارات مصوبات سفر، محرومیت زدایی از استانداری و سازمان برنامه و بودجه، تهیه مقدمات لایحه بودجه ۱۴۰۳، انجام ۳۹ پایش از پروژه‌های سطح استان و مقایسه میزان پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه‌های عمرانی با حضور کارشناسان سازمان برنامه و بودجه و تهیه و ارائه فرم‌های توجیه فنی و اقتصادی برای انواع طرح‌های تملکی، تعمیرات و بازسازی و تجهیزات و نظارت و کنترل هزینه‌های درخواستی تملکی و شناسایی موارد غیر ضروری از عملکردهای مدیریت بودجه و پایش عملکرد است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: تخصیص ۵۰۳ پست بلاتصدی مصوب متناسب، بررسی و ورود اطلاعات کارکنان قراردادی به منظور تعریف پست‌های نشاندار A در سامانه جامع تشکیلات وزارت متبوع، پیگیری و دریافت مصوبه هیأت امنا در خصوص تشکیلات بیمارستان دکتر پیروز لاهیجان، بازنگری، جاریزی اسمی و تعریف پست‌های مذکور در سامانه جامع تشکیلات وزارت متبوع جهت بهره برداری و صدور حکم و هماهنگی، بررسی و ارسال اطلاعات درخواستی در راستای بازنگری تشکیلات تفصیلی معاونت‌های بهداشتی و آموزشی به وزارت متبوع از جمله اقدامات این معاونت در حوزه مدیریت تحول اداری است.

وی با اشاره به اقدامات این معاونت در حوزه مدیریت امور پشتیبانی و توجه ویژه این معاونت در حوزه ایجاد زیرساخت رفاهی پرسنل طی سال گذشته خاطرنشان کرد: مرمت و بازسازی مجتمع ارفع تهران و تبدیل تعداد واحدها مجتمع از دو به شش واحد، پرداخت تسهیلات اقامتی و سیاحتی، بازسازی و تجهیز واحدهای مسکونی موجود در واحدهای تابعه دانشگاه، بازسازی و تجهیز هشت واحد مسکونی در شهرستان‌های گیلان و تأمین اعتبار و پیگیری بهسازی ساختمان قدیمی آموزش در محوطه بیمارستان ۲۲ آبان لاهیجان، تأمین فضاهای اقامتی در کاشان، همدان، مشهد و اراک و بهره برداری از هفت واحد اقامتی تحت عنوان مهمانسرا تنها بخشی از اقدامات این معاونت بوده است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تلاش در ایجاد نظم و انضباط مالی تصریح کرد: ایجاد نظم و انضباط مالی به ویژه مدیریت و عدالت در تمامی پرداخت‌ها، پرداخت بخش قابل توجهی از بدهی‌های پرسنلی و غیر پرسنلی مطابق با اولویت‌های کلان دانشگاه و برنامه زمان‌بندی انجام شده از مهمترین اقدامات در حوزه مالی بوده است که در پرداختی پرسنلی رتبه یازدهم کشور و در مجموع پرداختی‌ها رتبه پانزدهم کشور در بین ۶۷ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی هستیم.

گل‌شکن از افزایش ۳۹ درصدی وصول مطالبات از سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: با تلاش‌های انجام شده، مدیریت مالی این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ در همایش ملی مدیریت مالی جایزه دو ستاره را کسب کرده است.

کد خبر 749887

دیگر خبرها

  • نجات جان ۶ بیمار با اهدای اعضای بیمار ۴۴ ساله مشهدی
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • ۸۱ پروژه بهداشت و درمان گیلان آماده بهره برداری
  • شایع‌ترین علت پیوند کبد در ایران
  • بهره‌برداری از بیمارستان ۴۲۱ تخت‌خوابی رشت از مطالبات نظام سلامت است
  • شایع ترین علت پیوند کبد در ایران/ زنگ خطر کبد چرب
  • شایع ترین علت نیاز به پیوند کبد در ایران
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد