Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@16:25:58 GMT

لاریجانی: به مجلس دهم جفا شد

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۶۷۸۴

لاریجانی: به مجلس دهم جفا شد

خبرگزاری مهر: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه مجلس دهم اظهار کرد: با آرزوی قبولی طاعات به آخرین جلسه مجلس دهم رسیدیم. به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست.

لاریجانی ادامه داد: مجلس دهم چهار سال پیش تشکیل شد، در آن روز‌ها خیلی از نمایندگان با افکار یکدیگر آشنا نبودند و در مسائل مختلف سیاسی اجتماعی و امنیتی به بحث نشستیم و گاهی به تحلیل قوی‌تری رسیدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گاهی منجر به اعلام بیانیه شد. بعد از این چهار سال دوستی و مودت بین ما شکل گرفته امر مهمی است و باید قدر آن را بدانیم.

رئیس مجلس ادامه داد: قوانین مهمی در مجلس دهم تصویب شد و تقریباً ۲۰۰ قانون به تصویب رسید که دو سوم آن لوایح بودند.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود به شرح قوانین مصوب در مجلس دهم پرداخت و گفت: قانون دائمی شدن برنامه‌های توسعه، قانون برنامه ششم، قانون حفاظت و احیای تالاب‌های کشور که قانون بسیار مهمی بود و برای جلوگیری از مشکلات برای دریاچه‌ها از جمله دریاچه ارومیه تصویب شد. قانون هوای پاک، قانون حفاظت از خاک، قانون بهره برداری از منابع ژنتیکی کشور، قانون حمایت از مرمت و احیای بنا‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی کشور با کمک بخش خصوصی، قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، قانون کاهش ساعت کار بانوان شاغل به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه در زمینه تنقیح قوانین هفت بخش به تصویب رسید، گفت: در زمینه بهداشت، معدن، شوراها، شهرداری‌ها تنقیح قوانین صورت گرفت.

رئیس مجلس اظهار داشت: قانون برخورد با استفاده کنندگان غیرمجاز از آب برق و گاز به تصویب رسید. در این قانون مصوب شد که حاشیه نشینان شهر‌ها بتوانند به طور رسمی از این امکانات استفاده کنند.

لاریجانی اظهار داشت: قانون هیئت منصفه برای دادگاه‌های سیاسی، قانون پیشگیری از تقلب در آثار علمی، دائمی کردن قانون مجازات اسلامی، علاوه بر این موافقتنامه‌های مهم به تصویب رسید از جمله موافقتنامه در خصوص منطقه اوراسیا و ایجاد منطقه آزاد در منطقه اوراسیا، که امری مهم برای دور زدن تحریم‌ها با استفاده از منطقه اوراسیا است.

رئیس مجلس گفت: در زمینه سرمایه گذاری‌های متقابل با کشور‌های مختلف قوانین به تصویب رسید. قانون مدیریت بحران، قانون حمایت از حقوق کودکان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان، قانون دائمی شدن شورای حل اختلاف، قانون حمایت از حقوق معلولان، دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی، قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی که قانون بسیار مهمی بود و اجازه می‌دهد پالایشگاه‌های کوچک در کشور به وجود بیاید، قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی.

وی تاکید کرد: قانون تجارت نیز در این مجلس به تصویب رسید. برخی رسانه‌ها می‌گویند مجلس دهم بی عرضه است، این اظهارات جفاست به این مجلس، از زمان دولت آقای خاتمی تا امروز، لایحه تجارت در مجلس مانده بود و بالاخره مجلس دهم جرأت کرد که این قانون را تصویب کند.

وی ادامه داد: تصویب قانون حمایت از توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری که کار بسیار پایه‌ای بود در مجلس دهم انجام شد.

لاریجانی گفت: مجلس قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران به عنوان سازمان تروریستی که اقدامی بسیار گستاخانه بود را به تصویب رساند و نمایندگان برای اینکه اراده خود را نشان دهند، در آن روز لباس سپاه پوشیدند و گفتند که ما هم سپاهی هستیم.

رئیس مجلس با اشاره به تصویب قانون اقدام متقابل با اقدامات ماجراجویانه آمریکا پس از ترور شهید سلیمانی، اظهار داشت: این قانون به صورت سه فوریتی در مجلس تصویب شد و ما مجدداً برای بنیه دفاعی نیروی قدس تصمیم گرفتیم و بودجه آن را افزایش دادیم.

وی افزود: همچنین مجلس اخیراً در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی قانونی را به تصویب رساند. علاوه بر این مجلس کنفرانس‌ها و نشست‌های متعددی را در مورد موضوع فلسطین برگزار کرده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در اسفندماه ۹۵ در مجلس تشکیل شد، بیان کرد: مقام معظم رهبری در آن کنفرانس نطق کردند و زمانی بود که قدرت‌های بین المللی و مرتجعین منطقه به دنبال آن بودند که مسئله فلسطین را به فراموشی بسپارند و در آن اوضاع اهداف شوم اسرائیل دنبال شود که آن کنفرانس بسیار اهمیت داشت.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه سیزدهمین کنفرانس اتحادیه مجالس کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در سال ۹۶ از سوی مجلس برگزار شد، تصریح کرد: در آن کنفرانس در زمینه تروریسم و دخالت آمریکا در ایجاد آشفتگی امنیتی در کشور‌های اسلامی و همچنین تعرض به قدس شریف، مباحثی مطرح شد و هدف از تشکیل این کنفرانس بررسی موضوعات مذکور بود.

وی با بیان اینکه دو نشست در سال ۹۶ در محکومیت اقدام آمریکا در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در تهران برگزار شد، گفت: نشست فوق العاده کمیته فلسطین و نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشور‌های عضو همکاری‌های اسلامی برگزار شد و بسیاری از این کشور‌ها در این نشست حضور یافتند.

لاریجانی اظهار داشت: سه کنفرانس برای مقابله با تروریسم مخصوصاً تروریسم دولتی آمریکا با حضور رؤسای مجالس شش کشور ایران، پاکستان، روسیه، چین، ترکیه و افغانستان تشکیل شد که دومین کنفرانس آن در تهران بود.

رئیس مجلس ادامه داد: دبیرخانه حمایت از حقوق مردم فلسطین که زیر نظر مجلس کار می‌کند نشست‌های منظمی در جهت پیگیری حقوق مردم مظلوم فلسطین داشته است که این مسئله هم از اقدامات مهم مجلس بوده است.

ادامه دارد...

منبع: فردا

کلیدواژه: لاریجانی مجلس دهم رسانه ها قانون حمایت تصویب رسید رئیس مجلس مجلس دهم کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۶۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به هماهنگی‌هایی که بین مجلس و هیئت نظارت مجمع تشخیص بر سر موارد اختلافی در لایحه برنامه هفتم وجود دارد، بررسی این لایحه بدون شک پیش از پایان مجلس یازدهم به اتمام خواهد رسید. - اخبار سیاسی -

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس گفت: در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی برخی ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در رابطه با لایحه برنامه هفتم مورد بررسی قرار گرفت. 

کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود

 

وی افزود: در همین رابطه اکثر ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه مرتفع شد اما در عین حال نمایندگان بر روی برخی مصوبات خود نیز اصرار کردند که با این اوصاف این بخش از مواد برنامه هفتم برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد. 

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در روزهای پایانی مجلس یازدهم قرار داریم، آیا اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم در مجلس فعلی میسر خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه پیش از این مجلس و هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با مواد اختلافی با شورای نگهبان هماهنگی‌هایی را با هم داشته‌اند، بدون شک در جلسات باقی مانده از مجلس یازدهم، کار بررسی برنامه هفتم توسعه نیز به پایان خواهد رسید و این قانون برای اجرا به دولت ابلاغ می‌شود. 

به گزارش تسنیم، لایحه برنامه هفتم توسعه 5 ساله کشور با تاخیری دو ساله در تاریخ 28 خرداد سال 1402 توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد که بلافاصله مجلس آن را به دلیل ناقص‌بودن به دولت، بازگرداند و بعد از دو ماه دولت مجددا این لایحه را با اصلاحاتی به مجلس فرستاد و مجلس با وجود درگیر بودن نمایندگان با انتخابات اسفندماه، اواسط آذرماه آن را تصویب و برای نهایی‌شدن به شورای نگهبان ارسال کرد.

شورای نگهبان نیز اواخر دی‌ماه این لایحه را برای رفع ایرادات آن به مجلس برگرداند. در ادامه با توجه در اولویت‌ بودن بررسی و تصویب سند بودجه 1403 در مجلس، روند اصلاح و رفع ایرادات شورای نگهبان در مجلس به تاخیر افتاد و باعث شد که بررسی و تصویب بودجه 1403 بدون تصویب سند بالادستی آن یعنی برنامه هفتم توسعه، انجام شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • موافقت وزیر جنگ صهیونیستی با پیشنهاد مصر برای آتش‌بس
  • تصویب قانون رفع تحریم‌های ظالمانه از کارهای مهم مجلس است
  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • طرحی برای اخذ مالیات از دلالی‌های مخرب در بازارهای مختلف
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • دیدگاه‌های انتخاباتی برخی کاندیداهای مجلس دوازدهم: مردم باید قوی شوند
  • برنامه هفتم پیش از پایان مجلس یازدهم به دولت ابلاغ می‌شود
  • دولت برای تصویب لایحه حمایت مادی و معنوی پرستاران اقدام کند