Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@08:32:33 GMT

غلبه جنبه های اقتصادی و اجتماعی کرونا بر جنبه های پزشکی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۷۱۴۷

غلبه جنبه های اقتصادی و اجتماعی کرونا بر جنبه های پزشکی

ایسنا/گیلان یک جامعه شناس، با بیان اینکه فقر و نابرابری در روزهای کرونایی بیشتر خودش را نشان می دهد، متذکر شد: با گذشت زمان جنبه های اقتصادی و اجتماعی آن پررنگ تر می شود.

دکتر رضا علیزاده در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ایران در ماه های اخیر درگیر بحران کروناست، اظهار کرد: این بیماری همه گیر و فراگیر بعد از گذشت ۱۰۰ سال از بیماری های همه گیر، جهان و ایران را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در بدو شکل گیری این بیماری بیشتر جنبه های پزشکی و مرگ و میر و ابتلا و نکات بهداشتی برای همگان مهم و حیاتی است، اما با گذشت زمان جنبه های اقتصادی و اجتماعی آن پررنگ تر می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به درگیری گروه های مختلف مردم با بحران کرونا، اضافه کرد: مشکلات اقتصادی کشور موجب می شود که ما به موضوع نابرابری ها توجه کنیم. در واقع بحران ها معمولا شکاف های اقتصادی و نابرابری های اجتماعی را در جهان افزایش می دهد.

علیزاده، با بیان اینکه عالمان اجتماعی و اقتصادی توجه ویژه ای به بحران ها دارند، گفت: بحران های اخیر کشور از جمله تحریم و کاهش قیمت نفت و عدم تحقق بودجه، اداره جامعه را سخت تر می کند و مشکلات شهری همچون حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی و تعدد کارگران فصلی و روزمزد نشان می دهد که باید به گروه های اجتماعی پایین دست توجه شود.

وی فقرا را قشر آسیب پذیر جامعه در بحران ها دانست و تصریح کرد: بحران ها به قشر فقیر و محروم جامعه ضربات مهلکی می زند و این قشر در بحران کرونا از سایر طبقات اجتماعی ضعیف تر هستند، زیرا پیامدهای بهداشتی ناشی از عدم آگاهی، بیماری های زمینه ای و نبودن نقدینگی برای رجوع به پزشکان برای فقرا و محرومان بیشتر است.

این جامعه شناس، با بیان اینکه فقر و نابرابری در روزهای کرونایی بیشتر خودش را نشان می دهد، متذکر شد: براساس نظرسنجی ها تنها یک سوم جامعه می توانند بیش از سه ماه قرنطینه خانگی را تحمل کنند و سایر گروه های اجتماعی و اقتصادی چنین توانی ندارند و حتما باید به کار مشغول شوند تا معاش خودشان را تامین کنند.

وی نقش حاکمیت و دولت را در پدیده کرونا بسیار حیاتی و اثرگذار دانست و عنوان کرد: دولت ها باید چتر حمایتی خودشان برای گروه های اجتماعی و اقتصادی ضعیف باز کنند و علاوه بر شناسایی آنان، اقدام به ارائه خدمات به موقع کنند.

علیزاده، با بیان اینکه گروه های فقیر و محروم مورد هجوم مشکلات اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: بسیاری از کاسبان و دست فروشان بازار خودشان را از دست داده اند و این خلاء اقتصادی به راحتی قابل پر شدن نیست؛ البته حمایت از این گروه ها وظیفه دولت است، اما دولت به تنهایی نمی تواند این شکاف را جبران کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، با اشاره به نقش آفرینی سازمان های مردم نهاد در بحران کرونا، اضافه کرد: خیرین و گروه های مردمی طی دو ماه اخیر نشان دادند که نقش مهمی در کاهش آلام و دردهای جامعه دارند و با تولید ماسک و خرید لوازم بهداشتی به اقشار ضعیف کمک کردند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی هدفمند اقشار فقیر و محروم و جامعه، گفت: در حال حاضر مشکل تامین لوازم بهداشتی مردم رفع شده و اکنون باید کمک های مردمی به خانواده های دارای مشکلات اقتصادی حاد اختصاص یابد. برای ارائه خدمات هدفمند در مواقع بحرانی نیازمند یک مطالعه جامع و آسیب شناسی از اقشار جامعه هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس بحران کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۷۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 2

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد متکدیان مشهد معتاد هستند
  • واکنش علی ربیعی به حملات دولت به مرکز پژوهش های مجلس /نتایج سنجش‌ها را نه کتمان و نه با آن بازی کنید!
  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • اولین اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس - 2
  • اعتراضات گسترده در تفلیس/ گرجستان به سمت بحران پیش می‌رود؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • خودکشی از رزیدنت‌ها به پزشکان رسیده؛ چرا دکتر سمیرا آل‌سعیدی خودکشی کرد؟/ «خودکشی پزشکان به‌مثابه یک انتحار اجتماعی است»
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟