Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:58:53 GMT

افتر روستایی زیبا از زنبق‌ها و کوه‌های معدنی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۱۹۸۰۲

افتر روستایی زیبا از زنبق‌ها و کوه‌های معدنی

این کتاب در هشت فصل با عنوان های «اوضاع طبیعی و جغرافیایی افتر»، «اوضاع اجتماعی افتر»، «آثار و بناهای باستانی و تاریخی افتر»،« دامداری افتر و آیین های مربوط به آن»،«زنجیره تهیه فراورده های لبنی»، «کوچ و قلمرو آن»،«ضرب المثل ها» و «واژه نامه ها» دارد و به همراه مقدمه ای از مولف و تصاویری از این روستا در ۱۹۴ صفحه به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مولف در مقدمه این کتاب درباره علاقه خود در تحقیق پیرامون ایل‌ها و طایفه ها و مکان های جغرافیایی ناشناخته یا کمترشناخته شده شرح می دهد و روستای افتر که در این کتاب به آن پرداخته است را از روستاهای پرجعیت و مهم استان معرفی می‌کند. 

شاه حسینی در مقدمه  کتاب آورده است: افتر در ۳۰ کیلومتری شمال غرب این شهرستان واقع است اقتصاد افتر متنوع و ترکیبی از دامداری سنتی،کامیون داری،زراعت و باغداری و معدن کاوی است. بخش قابل توجهی از جمعیت آن با عنوان «طایفه مستقل عشایر افتر» در دو سرشماری ۱۳۶۶ و ۱۳۷۷ عشایر کوچنده معرفی شده اند. وجود مراتع قشلاقی قابل توجه در اطراف افتر و مراتع ییلاقی در نواحی شمالی آن موجب زندگی نیمه کوچ نشینی در این منطقه شده است .

وی ادامه می دهد: کوه های اطراف افتر را معادن غنی گچ تشکیل می دهد و همین امر موجب احداث کارخانجات متعدد گچ و رواج کامیون داری در این منطقه شده است .

نویسنده کتاب درباره غار و مواد معدنی این منطقه آورده است: به طور کلی برای به وجود آمدن غارهای زیرسطحی، شرایط زمین شناسی خاصی لازم است. این شرایط در نواحی شمال غرب سمنان که تشکیلات آن عمدتا گچ است،در قسمت های مختلفی فراهم گردیده است. عمده ترین کانی های تشکیل دهنده سنگ های تبخیری، ژیپس، ایندریت، هالیت و سیلویت می باشند.

 فضاهای انحلالی که در زمانی بسیار کوتاه در طی چند سال ایجاد می شود به دلیل ضعیف تر بودن، ریزش سقف حفره ها و غارها در این سنگها، به مراتب رایج تر از غارهای آهکی است به طور کلی هرجا که لایه های ژیپس نزدیک به سطح زمین قرار گرفته باشد، احتمال حفره دار شدن و به دنبال آن ریزش بخش های رویی به داخل حفره ها بیشتر می شود.

در این منطقه به خاطر وجود شرایط مذکور تعدادی غارهای طبیعی ایجاد گردیده اند. عشایر و مردم بومی با شناسایی این غارها به عنوان سردخانه های طبیعی، محصولات لبنی خود را در آنها نگهداری می کنند.

هنگام حرکت در غار به دلیل خطر ریزش خاک باید به حالت خمیده حرکت کرد. دالان اصلی غار، شرقی - غربی است. در طول این دالان، وجود تخته سنگهای گچ و اهک، سکوهای مناسبی برای قرار دادن پوست های لبنیات فراهم کرده است.

عشایر منطقه اعتقاد دارند که ادامه ی این دالان در نهایت به یک دریاچه ی کوچک آب ختم می شود.

علیرضا شاه حسینی متولد ۱۳۴۷ دارای کارشناسی ارشد جغرافیا و از پژوهشگران برتر استان  سمنان و کشور است که تا به حال مقالات و کتاب های متعددی را به چاپ رسانده است.

وی موسس و  مدیر انتشارات حبله رود از سال ۱۳۸۷ است و از جمله کتاب های منتشر شده وی می توان به گرمسار در عهد ناصرالدین شاه، خوار و میراث کهن آن، گویش الیکایی سمنان، جلوه‌های حماسه استان سمنان به روایت مطبوعات و  عشایر ایل سنگسری از کرانه های کویر تا بلندای البرز اشاره کرد.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا سرخه سمنان جامعه عشایری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا سرخه سمنان جامعه عشایری کتابخانه ایرنا سرخه سمنان جامعه عشایری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۱۹۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، طرح بهسازی و آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد منطقه آرپناه لالی به طول ۹ کیلومتر قرار بود سال گذشته آسفالت شود، توسط پیمانکار به حال خود رها شده است.


اهالی می‌گویند: کوپال ریزی انجام و جوی و جدول و آب نما زده شد، ولی طرح تکمیل نشد و پیمانکار دست از کار کشید.


این جاده علاوه بر اینکه مسیر ارتباطی ۷ روستا محسوب می‌شود، تعداد زیادی از دانش آموزان و معلمان نیز به صورت روزانه از آن تردد دارند.


تردد عشایر نیز برای جابجایی و حمل آذوقه و نهاده‌های دامی به سختی انجام می‌شود و وضعیت نامناسب جاده به خودروهایشان آسیب می‌زند.


عشایر منطقه می‌گویند: به میزانی که برای خرید آذوقه هزینه می‌کنیم، به همان میزان نیز باید کرایه حمل پرداخت کنیم، ضمن اینکه با آغاز بارش باران و برف، جاده مسدود و راه ارتباطی قطع می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تلاش معلم شهرکردی برای آموزش دانش آموزان منطقه عشایر نشین
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • ۶۵۶ ایل و طایفه مستقل در ایران زندگی کوچندگی دارند
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • نبود مسافر خانه در شهر زیبای اهر در استان آذربایجان شرقی
  • تمدید فرصت ثبت نام بیمه رایگان مادران روستایی و عشایر
  • تمدید نام نویسی بیمه رایگان بازنشستگی مادران روستایی و عشایری