Web Analytics Made Easy - Statcounter

منتخب تربت حیدریه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی گفت: عدم تدبیر درست در خرید تضمینی زعفران نه تنها سودی به کشاورزان نمی رساند بلکه باعث افزایش هزینه های تعاونی روستایی و دولت می شود به طوری که پس از گذشت ۶ماه هنوز ۳۷درصد از مطالبات زعفران کاران پرداخت نشده است.

محسن زنگنه در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: در مورد محصول استراتژیک زعفران کارهای اساسی و بنیادی باید انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی تصریح کرد: ابتدا در زمینه کاشت،داشت و برداشت این محصول باید به گونه ای برنامه ریزی شود که زعفران تولید شده به استانداردهای روز دنیا نزدیک شود که متولی آن جهادکشاورزی است و نیاز است در این زمینه توجه داشته باشد. منتخب مردم تربت حیدریه و مه ولات در مجلس یازدهم ادامه داد: مسئله دیگری که در باره زعفران باید به آن توجه شود در مورد قیمت گذاری و مدیریت توزیع و صادرات و فروش زعفران است که در این باره جلسات متعددی با تولید کنندگان، صادر کنندگان عمده و همچنین شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان زعفران تشکیل شده است. وی افزود: آنچه مجلس یازدهم در مورد زعفران باید انجام دهد بازنگری در قوانین مربوط به صادرات این محصول و هدفمندکردن آنها است، زیرا صادرات بی برنامه و بدون استاندارد در مقابل با سودآوری که این محصول دارد باعث شده است علی رغم اینکه بالغ بر ۹۰ درصد زعفران دنیا توسط ایران و بویژه خراسان رضوی تولید می شود اما از لحاظ قیمتی و ارزش افزوده ای که وارد کشور می کند قابل سنجش و مقایسه نباشد.   وی ادامه داد: اقدام دیگری که در راستای زعفران باید انجام شود بورس کالا است به طوری که وارد کردن کالاها در بورس بدون فراهم کردن مقدمات و تمهیدات اولیه آن  ممکن است به جای اینکه دارای منافع و مزایایی باشد به یک تهدید و چالش تبدیل شود به طوری که در حال حاضر شاهد هستیم که بورس نمی تواند از قیمت واقعی زعفران دفاع کند. زنگنه در مورد خرید تضمینی و حمایتی زعفران نیز اظهار کرد: اگرچه این نوع خرید در همه جای دنیا مرسوم است اما متاسفانه این موضوع در کشور ما  با تدبیر لازم صورت نگرفت و قبل از اینکه اقدام به خرید صورت بگیرد پیش بینی درستی از میزان عرضه زعفران از سوی کشاورزان به تعاونی روستایی صورت نگرفت و منابع لازم تامین نشد. وی ادامه داد: این موضوع باعث شد مطالبات زعفران کاران با تاخیر پرداخت شود به طوری  که اکثر کشاورزانی که عمدتا خرده مالک هستند  زعفران خود را به تعاونی های روستایی عرضه کردند که این موضوع باعث شده است علی رغم گذشت بیش از ۶ ماه از خرید زعفران توسط تعاونی های روستایی متاسفانه هنوز بالغ بر ۳۷درصد از مطالبات زعفران کاران به دلیل کمبود منابع پرداخت نشده است. زنگنه افزود: از طرفی زعفرانی که از کشاورزان نیز خریداری شده است در انبارها نگهداری می شود که این موضوع در چسبندگی قیمت زعفران تاثیرگذار است. عدم تدبیر درست در خرید تضمینی زعفران نه تنها سودی به کشاورزان نمی رساند بلکه باعث افزایش هزینه های تعاونی روستایی و دولت نیز می شود.    انتهای پیام/  

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: زعفران تربت حیدریه مجلس شورای اسلامی مطالبات زعفران کاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۲۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی مه‌ولات گفت: برای سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، ۱۷میلیارد تومان غرامت در بخش کشاورزی مه ولات پرداخت شده است.

هادی ساربان ۱۱ اردیبهشت در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی و دام این شهرستان به پرمخاطره بودن بخش کشاورزی و وقوع خشکسالی در سال‌های اخیر و همچنین اهمیت بیمه در بخش کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: در بیمه‌های کشاورزی ۶۵ درصد حق بیمه توسط دولت و کمتر از ۳۵ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود که در سال گذشته طبق گزارش صندوق بیمه محصولات کشاورزی کل حق بیمه پرداختی توسط کشاورزان ۷.۹ میلیارد تومان بوده در حالی که ۱۷ میلیارد تومان به بیمه‌گذاران غرامت پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مه ولات خشکسالی و سرما را از مهمترین عوامل خسارت‌زای سال گذشته دانست و از کشاورزان خواست برای ضمانت، محصولات کشاورزی خود را بیمه کنند.

مدیرعامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی در این جلسه اظهار کرد: این صندوق در سال گذشته ۱۵ محصول را تحت پوشش بیمه قرار داده که از این تعداد ۸ محصول در سال گذشته خسارت دیده و در این بین بیشترین غرامت پرداختی مربوط به محصول پسته به مبلغ ۱۲ میلیارد تومان است.

خزاعی در پایان از اقساطی شدن حق بیمه محصولات کشاورزی و تخفیفات ویژه حق بیمه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید در شهرستان مه ولات تاکنون ۸۱۱ فقره بیمه‌نامه برای ۱۳ محصول صادر شده است که بیشترین تعداد مربوط به محصول پسته ۵۷۱ فقره و به مساحت ۲۴۰۵ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترجیح ترانزیت کالا بر صادرات محصولات کشاورزی توسط راه آهن ملی قزاقستان
  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است
  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • تعیین عوارض ۶۰درصدی برای صادرات سیب‌زمینی
  • عزم دولت برای تأمین مسکن جدی است
  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • بررسی نقض در اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی در مجلس
  • خرید تضمینی گندم به بیش از ۶۰۰ هزارتن رسید