Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@14:59:16 GMT

#جمعیت

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۵۸۰۶

#جمعیت

در روز جمعیت اعلام شد که برای اولین بار در تاریخ ایران نرخ رشد جمعیت به کمتر از یک درصد رسیده است. کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در توئیتی نوشت: «با کاهش ۱۷۰ هزار‌نفری تولد، نرخ رشد ‎جمعیت به زیر یک درصد سقوط کرده و متأسفانه ساختار جمعیتی به هم خورده و سالانه در حال پیرشدن هستیم؛ به‌طوری که در ۲۰ سال آینده از پیرترین کشورها محسوب شده و در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

این توئیت و اخبار مربوط به درصد رشد جمعیت ایران باعث شد کاربرانی به این مسأله بپردازند و نظرشان را درباره دلیل این کاهش نرخ بگویند. مشکلات اقتصادی مهم‌ترین دلیلی بود که کاربران مطرح می‌کردند: «تنها دلیلش شرایط سخت اقتصادی مردم هستش! مردم با رفاه اقتصادی و آرامش خاطر قطعاً رشد جمعیت بیشتری دارند! فرزندآوری در دهک‌های بالای جامعه همیشه بیشتر بوده است!تجربه در ایران نشان داده مردم هرچه مرفه‌تر باشند بچه‌های بیشتری دارند!»، «‌‎شما توی بیمارستان‌هاتون‌ظرفیت پذیرش چه قدر بیمار رو دارید نسبت به جمعیت؟ ‌مناطق محرومتون چه قدر امکانات دارن که تازه بیشتر فرزند‌آوری توی مناطق محرومه»، «‌‎دهه شصتی‌ها که به دنیا اومدن، یکی از جوان‌ترین کشورهای دنیا رو تو دهه هشتاد تشکیل دادن.  الان وضع اقتصادی به نحویه که کسی ازدواج نمی‌کنه، بکنه هم بچه نمی‌آره، بر فرض باز همون اتفاق بیفته، برنامه واسه نسل جوان بعدی چیه؟»، «‌‎هشدار / هیچ جوانی قدرت تشکیل خانواده ندارد، تشکیل و اداره خانواده پول و درآمد مکفی می‌خواهد»، «‌‎به احتمال زیاد اگر شرایط اقتصادی و معیشتی بهتر بشه نرخ زاد و ولد هم بیشتر می‌شه. البته درسته که در کشورهایی مثل ژاپن و شمال اروپا هم همینطوره و جامعه پیری هستن اما در بستر فرهنگی جامعه ایرانی به احتمال زیاد با بهبود معیشت و امید به آینده و رضایت از زندگی، میزان زاد و ولد هم بیشتر میشه.»، «‏نرخ رشد جمعیت اومد زیر ۱درصد و با همین روال ۱۴۳۰پیر‌ترین کشور منطقه‌ایم. رهبری از سال۸۸ دیدگاه افزایش جمعیت رو عنوان کردند و ۶سال پیش هم سیاست‌های کلی رو با ۱۴بند ابلاغ کردند. سیاست‌هایی که کار فرهنگی و اقتصادی و... می‌طلبه. خوشبینانه‌اش مسئولان اهمیت ماجرا رو درک نکردند که اینقدر عقبیم!»، «‏با همین روند رشد جمعیت در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران به ۳۱ میلیون نفر می‌رسه!!! ‏باید یه همت جدی در تغییر روند نمودار رشد جمعیت ایجاد بشه؛ فاجعه عمیق‌تر از این حرفاست و حقیقتاً داره آینده مون رو تهدید می‌کنه. از سمت مردم و مسئولان دوطرفه است.»، «‏حالا که جمعیت داره پیر می‌شه، نون تو خانه سالمندان زدنه»، «‏نزدیک دو دهه پیش استادان جمعیت شناسی هشدار می‌دادن برای هرم جمعیت ایران در سی سال بعد...نتیجه‌ فرزند کمتر زندگی بهتر و خراب کردن زیربناهای اقتصادی و فرهنگی رو چند سال دیگه می‌چشیم.».

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رشد جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۵۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم بارش باران بهاری در همدان تا اواسط هفته آینده

به گزارش خبرگزاری مهر، روح‌الله زاهدی گفت: بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت آینده نیمه ابری تا ابری همراه با بارش باران، رعد و برق و وزش باد ملایم پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: بارش باران از چند روز پیش به صورت گسترده در بیشتر مناطق استان آغاز شده است و این روند تا فردا شنبه ادامه دارد.

کارشناس هواشناسی استان همدان با اشاره به اینکه بارش‌ها در نیمه غربی استان به نسبت قوی‌تر است، گفت: در روز یکشنبه بارش باران در بیشتر نقاط استان متوقف می‌شود و از روز دوشنبه با تقویت سامانه بارشی شاهد بارش پراکنده استان خواهیم بود.

زاهدی با اشاره به اینکه طی ۲ روز گذشته بارش‌های خوبی در استان همدان رخ داده است، گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه باران‌سنجی سوباشی شهرستان کبودرآهنگ با ۲۷ میلیمتر بیشترین بارش استان را ثبت کرده و از ایستگاه باران‌سنجی شورین شهر همدان ۱۳ میلیمتر بارش گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۲ روز آینده دمای هوای استان کاهش می‌یابد، افزود: از بعد از ظهر امروز با کاهش حجم ابرناکی هوا، میزان بارش باران برای فردا کاهش می‌یابد و در ساعات بعدازظهر سرعت وزش بار بیشتر می‌شود.

کارشناس هواشناسی استان همدان گفت: نهاوند و اسدآباد با ۱۸ درجه سانتیگراد بالای صفر و گل‌تپه با هفت درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته بودند.

زاهدی گفت: بیشینه و کمینه دمای هوای شهر همدان نیز در این مدت به ترتیب ۱۵ و هشت درجه سانتیگراد بالای صفر ثبت شده است.

کد خبر 6095964

دیگر خبرها

  • مالیات آری؛ اما نه ۳۰ و ۵۰ و ۷۰ درصد!
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • بخش خصوصی؛ امید ایران توانمند
  • تا پای جان برای دختر ایران
  • دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین
  • تداوم بارش باران بهاری در همدان تا اواسط هفته آینده
  • نقش مهم رسانه ملی در ترویج فرزندآوری
  • نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود