Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش بامداد پنجشنبه مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شهریاری عصر چهارشنبه در وبینار «قدس و مقاومت، رمز جدایی ناپذیر وحدت اسلامی» که با حضور شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم گفت: روز جهانی قدس روزی است که وحدت امت اسلامی متجلی می‌شود و صدای مؤمنان علیه ظلم و تزویر در راهپیمایی‌های بزرگ برای محکومیت ظالمان و یاری مظلومان طنین انداز می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: امسال که کل جهان با بیماری همه‌گیر کرونا درگیر هستند، ملت‌ها فریاد ظلم‌ستیزی خود را در فضای مجازی به گوش جهانیان رسانده و از این طریق ثبت می‌کنند تا خشم خود را نسبت به کسانی که در درد و رنج ملت فلسطین شریک هستند، نشان دهند.
شهریاری تصریح کرد: بیش از هفت دهه است که صهیونیست‌های نژادپرست سرزمین فلسطین را اشغال کرده و با توسل به شنیع‌ترین اشکال تروریسم نژادپرستانه، ملت فلسطین را آواره کرده‌اند لذا میلیون‌ها فلسطینی در سخت‌ترین شرایط قرار گرفته و آواره شده‌اند.
او ادامه داد: صهیونیست‌ها انواع فشارها از جمله تخریب منازل و قطع خدمات ضروری را بر ساکنان اصلی این سرزمین اعمال کرده‌اند تا آنها را مجبور به ترک سرزمین خود کنند. همچنین برای تغییر بافت جمعیتی سرزمین فلسطین و خالی شدن آن از فلسطینیان، عمداً دست به ساخت شهرک‌های صهیونیستی کرده‌ و طی این هفت دهه انواع تخریب‌ها و کشتارها و انواع جنگ‌ها را علیه این ملت مرتکب شده‌اند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: اقدامات صهیونیست‌ها شباهت بسیاری به بیماری کرونا دارد؛ از آن جهت که هر دوی آنها دست به تخریب جسم سالم می‌زنند و آن را از بین می‌برند. لذا در روز قدس امسال جهان اسلام مخالفت شدید و دشمنی خود را با این ویروس منحوس اعلام می‌دارد.
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری در ادامه تاکید کرد که جهان اسلام برای مقابله با این موانع نیازمند وحدت است و این وحدت به نوبه خود نیازمند ساختاری جدید است که برخی از شاخصه‌های آن را بیان می‌کنم: ما نیازمند یک ساختار جدید فکری هستیم تا از آن طریق به آرزوهای بزرگ امت اسلامی دست یابیم و آنچه که این ساختار نیاز دارد شامل استراتژی و توجه است.
او ادامه داد: پس از گذشت چهار دهه از برپایی نظام جمهوری اسلامی، ‌اکنون به تدوین برنامه جدیدی با عنوان "گام دوم" یا "مرحله دوم انقلاب اسلامی" برای چهار دهه آینده روی‌ آورده‌ایم که در ادامه عناوین این ساختار جدید را بیان می‌دارم؛ اما لازم است که روابط داخلی جهان اسلام برای محقق شدن آرزوهای بزرگ و اساسی امت اسلامی و مقابله با نظام سلطه بیگانگان و تحقق پیروزی در سراسر جهان، بازسازی شود. « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ * وَالَّذِینَ کَفَرُوا فَتَعْسًا لَهُمْ وَأَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ » (سوره محمد/7-8)
این ساختار جدید شامل دوری از تفرقه و هرگونه اقدام دشمنانه در داخل جامعه اسلامی، همیاری در جهان اسلام، همبستگی و تکامل امت اسلامی، خودسازی در ملت‌های مسلمان و توسعه معنوی و اخلاقی آنها و مهمترین محور: ایجاد تمدن نوین اسلامی است.
 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مورد دوری از تفرقه و هرگونه اقدام دشمنانه در داخل جامعه اسلامی گفت: این محور شامل لزوم دور کردن جنگ‌ها از جهان اسلام و تلاش برای ایجاد روابط مسالمت آمیز میان کشورهای اسلامی است.
 
« وَإِنْ طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا» (سوره حجرات/ 9)
 
در مرحله دوم، باید شَبَح اختلافات و درگیری‌ها از جهان اسلام دور شود و دوستی و محبت میان افراد امت اسلامی جایگزین شود. چرا که اختلافات قومی و قبیله‌ای و مذهبی، خسارات قابل توجهی به جهان اسلام وارد می‌کند. و دین اسلام نیز از این نوع از اختلافات و درگیری‌ها نهی کرده است: « وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِیحُکُمْ » (سوره انفال/ 46)
 
در مرحله سوم باید هر نوعی از اهانت‌ها و شکستن حرمت‌ها از جامعه پاک شود. هر فرد مسلمان باید به دیگر مسلمانان احترام بگذارد و میان مذاهب مختلف اسلامی گفت‌وگو بر اساس اصول اخلاق اسلامی و به دور از اهانت و لعن و تکفیر برقرار شود یعنی گفت‌وگو باید از آنچه که باعث اختلاف افکنی دشمنان میان مسلمانان می‌شود به دور باشد. لذا خداوند سبحان دستور فرموده که دعوت به دین اسلام باید با حکمت و موعظه حسنه و جدال احسن باشد:
« ادْعُ إِلِی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ» (سوره نحل/125)
 
جدال احسن به معنای اتخاذ موضعی مهربانانه و با محبت، در مقابل لجاجت و لجبازی است. زیرا جایز نیست که انسان مسلمان به مقدسات دیگران اهانت و بی‌احترامی کند از آن رو که با آموزه‌های قرآن کریم در تناقض است.
 وی در خصوص همیاری در جهان اسلام تصریح کرد: این همیاری باید به دو صورت همکاری برای کمک به مظلومان و نابودی فقر و بیکاری و استضعاف در جهان اسلام باشد.
 ما در جهان اسلام امکانات بسیاری داریم درحالی که در بسیاری از کشورهای اسلامی، فقر و نیازمندی موج می‌زند؛ لذا باید از این امکانات برای پر کردن شکاف‌ها بهره برد.
 مورد دوم این همیاری شامل تشریک مساعی برای غلبه بر پدیده سلطه تحمیلی بر جهان اسلام است. چرا که مسلمانان در برابر یک دشمن مشترک واحد هستند که تلاش می‌کند چهره اسلام و مسلمانان را با ایجاد داعش و امثال آن تخریب کند و سعی دارد چهره انسانیت و رحمانیت دین اسلام را تغییر دهد. این دشمن که در حقیقت دشمن قرآن و پیامبر اسلام (ص) است، از جانب صاحبان ثروت و قدرت حمایت می‌شود و سعی می‌کند سلطه ظالمانه خود را تحمیل کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مورد همبستگی و تکامل امت اسلامی نیز گفت: بسیاری از طرح‌ها و برنامه ها تنها از یک کشور ساخته نیست. و تکامل یعنی جمع همه امکانات برای ایجاد یک قدرت جدید که یک کشور به تنهایی آن را دارا نیست. تکامل ملت‌های اسلامی می‌تواند حداقل در زمینه‌های امنیت، علوم، ثروت، قدرت و تکامل در زمینه خدمت صورت گیرد.
 
شهریاری در باره خودسازی در ملت‌های مسلمان و توسعه معنوی و اخلاقی آنها تصریح کرد: اهداف محورهای گذشته در این محور خلاصه می‌شود، زیرا همه تلاش‌ها برای تکامل و تعاون مسلمانان باید به قرب خداوند متعال و تحقق اهداف امت اسلامی منتهی شود. چرا که انسان جانشین خداوند در زمین است و باید برای تحمل مسئولیت جانشینی از قرآن کریم و سنت پیامبر اسلام (ص) شایستگی داشته باشد.
 از این رو، ما باید به خودسازی پرداخته و در مراقبت از اخلاق و رفتار خود دقت داشته باشیم و به آموزه‌های پروردگار عملاً پایبند باشیم و همچنین دیگران را به پایبندی به امر به معروف و نهی از منکر ترغیب کنیم و همه مسلمانان باید به راستگویی، شجاعت، عفت، روحیه برادری، ایثار، تواضع و توکل زیبنده باشند.
 
وی گفت، آنچه باید در خودسازی جوامع اسلامی محقق شود، تقریب مذاهب اسلامی و تقویت روحیه برادری اسلامی است با توجه به اینکه همه مذاهب آزادی اندیشه و عمل در انجام شعائر مذهبی خود را دارا هستند و در عین حال باید تقریب مذاهب و برادری اسلامی خود را بر اساس فرموده قرآن کریم حفظ کنند. خداوند می‌فرماید: « وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا»
 
وی افزود: محور پنجم که یک ایده‌آل بزرگ است، تأسیس تمدن نوین اسلامی است. این تمدن ایده‌آل ماست که ما آن را برای جمهوری اسلامی ایران در نظر گرفته‌ایم و می‌تواند الگویی برای سایر کشورهای اسلامی باشد.
 وبینار «قدس و مقاومت، رمز جدایی ناپذیر وحدت اسلامی» عصر چهارشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با مشارکت و سخنرانی شماری از علمای جهان اسلام برگزار شد. 
در این نشست مجازی که با محوریت قدس و وحدت اسلامی از طریق فضای مجازی برگزار شد، شخصیت هایی چون علامه شیخ ماهر حمود امام جماعت مسجد القدس صیدا و دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت، شیخ خالد الملا رییس جماعت علمای عراق، دکتر طلال عتریسی اندیشمند و محقق لبنانی، شیخ کامل الفهداوی نایب رییس شورای علمای الرباط المحمدی و امام جمعه فلوجه عراق، شیخ عبدالامیر عثمان الکیلانی رییس کمیته دفاع از مسجد الاقصی و حمایت از مقاومت و مسلم عمران رییس سازمان فرهنگی امور فلسطین به سخنرانی پرداختند و پس از پایان نشست نیز بیانیه پایانی قرائت شد.
سخنرانان خارجی این وبینار بر مطالبه حقوق ملت فلسطین به ویژه حق بازگشت این ملت به سرزمین اصلی خود و آزادی مسجد الاقصی از چنگال صهیونیست‌ها و همچنین لزوم مبارزه با آمریکا و اسرائیل جنایتکار تأکید کردند.
 

برچسب‌ها مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اسرائیل قدس روز قدس پروندهٔ خبری روز قدس در ایران روز جهانی قدس در جهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اسرائیل قدس روز قدس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اسرائیل قدس روز قدس دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جهان اسلام صهیونیست ها امت اسلامی روز قدس ملت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۶۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع با هدف توسعه فرهنگ خیر و احسان و استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی در حوزه نیکوکاری، در مراسمی با حضور سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی امضا شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از کسانی که زمینه همکاری مجمع جهانی تقریب و کمیته امداد امام خمینی (ره) را فراهم آوردند، گفت: اگر در کار خیر ابتکار عمل داشته باشیم، می‌توانیم به پیشرفت‌هایی برسیم. 

وی افزود:ما باید بستری را طراحی و فراهم کنیم که برای اقشار جامعه قابل اعتماد باشد. مجمع جهانی تقریب اولین اقدامی را که در این راستا انجام داد، طراحی سامانه «آی محسن» بود. این سامانه جهت کمک به محرومین جهان اسلام است تا همگان بتوانند به واسطه آن کمک‌رسانی کنند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: در این سامانه پویش‌هایی برگزار می‌شود و سقف نیاز‌ها بررسی می‌گردد و ما بستر‌های مناسب را برای کمک رسانی فراهم می‌کنیم.

وی ادامه داد:ما ظرفیت‌های بسیاری در جهان اسلام برای کمک رسانی به محرومین جامعه داریم و بخشی از این ظرفیت‌ها در کشور ما وجود دارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار کرد: مردمان کشور‌های دیگر می‌دانند که سردمدارانشان ممکن است طرفدار آمریکا باشند و کمک‌هایشان به دست مردم غزه نرسد، اما از طرفی می‌خواهند که به مردم غزه کمک کنند. ما می‌توانیم تدابیری بیاندیشیم و شبکه‌ای را که در جهان اسلام در اختیار داریم را به هم پیوند بزنیم.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری تصریح کرد:باید فرهنگ سازی کنیم که محروم، محروم است و فرقی نمی‌کند ایرانی و یا از هر کشور دیگری باشد. افراد زیادی هستند که به برخی از پویش‌ها علاقه بسیاری دارند و می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند.

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در این مراسم با اشاره به سابقه همکاری دو نهاد در حوزه ترویج فرهنگ احسان و انفاق، گفت: کمیته امداد به عنوان یادگار حضرت امام (ره) و یکی از بزرگترین نهاد‌های خیریه در سطح جهان، توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های برون‌مرزی به ویژه ایرانیان خارج از کشور داشته است.

وی با تاکید بر تجربیات موفق کمیته امداد در حوزه بین‌المللی، اظهار کرد: یکی از موضوعات اصلی در این حوزه، توجه به ظرفیت‌های عظیم امت بزرگ اسلامی در زمینه خیر و احسان است.

بختیاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد در برخی کشور‌های منطقه که در چارچوب تفاهم‌نامه دولت‌ها عمل کرده است، در خصوص تبادل تجربیات به ویژه در توانمندسازی و حرفه‌آموزی، عملکرد موفقی داشته و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم کرده است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به ظرفیت‌های عظیم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ترویج فرهنگ احسان و انفاق در داخل و خارج از کشور، تصریح کرد: امکانات دو مجموعه کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی باید در عرصه فعالیت‌های انسان‌دوستانه، تجمیع شود.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از فرصت‌های مشترک در قالب همایش‌ها، سمینار‌های علمی و پژوهشی و نمایشگاه‌های فرهنگی، اضافه کرد: کمیته امداد آمادگی دارد دوره‌های انتقال و تبادل تجربیات را برای مخاطبان و جامعه هدف مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار نماید.

بختیاری بر نقش نخبگان علمی، فرهنگی، احتماعی و خیران حقیقی و حقوقی برای راه‌اندازی مراکز رشد نوآوری و فناوری تاکید کرد و گفت: این موضوع در تفاهمنامه با مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیش‌بینی شده و امیدواریم هسته‌های خیر و احسان در داخل و خارج از کشور تشکیل شود.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: شناسایی و ایجاد ارتباط میان خیریه‌ها، خیران و ایرانیان فعال، مرتبط و مقیم خارج از کشور در راستای حمایت از نیازمندان از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی تسهیل انجام فعالیت‌های خیریه‌ای در خارج از کشور را ضروری دانست و افزود: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ظرفیت‌های خوبی در زمینه شناسایی و معرفی خیریه‌های فعال به منظور تبادل تجربیات دارد که در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • امام رضا، محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • امام رضا (ع) محل وفاق تمام مسلمانان جهان است
  • پیام عملیات وعده صادق به رژیم ‌صهیونیستی رسید
  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • جمهوری اسلامی ایران؛ پرچمدار تقریب/ مسئله فلسطین اولویت اول جهان اسلام است
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • اقتدار جمهوری اسلامی تکیه گاهی برای آزادی خواهان جهان است
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است