Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-29@12:32:41 GMT

ضرر ۱۰۰۰میلیارد تومانی کرونا به خرماکاران

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۶۳۵۰

ضرر ۱۰۰۰میلیارد تومانی کرونا به خرماکاران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، خرما ازجمله محصولات کشاورزی است که نرخ مصوب تنظیم بازاری ندارد و در اغلب ایام سال قیمت آن براساس میزان عرضه و تقاضای بازار تعیین می‌شود. با وجود این، با رشد نسبی تقاضا در برخی ایام و مناسبت‌های مذهبی مانند ‌ماه های محرم و رمضان زمینه افزایش قیمت آن فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان نقش عمده این تعیین قیمت بر عهده باغداران و کشاورزانی است که از زمان برداشت تا فصل طلایی (ماه مبارک رمضان) اقدام به انبار کردن بیشتر این محصول کرده تا با قیمت بالاتری آن را عرضه کنند، اما با بالاگرفتن شیوع کرونا به یک باره معادلات بهم خورد و بسیاری از آنانی که به سود بیشتر چشم دوخته بودند حال با موجی از نگرانی صدها تن خرمای دپو شده در سردخانه‌ها روبه‌روهستند که در صورت عدم فروش باید امحا شود.

کاهش تقاضای جهانی خرما

دکتر مقداد تکلوزاده، دبیر انجمن ملی خرمای کشور و دبیر انجمن خرمای کرمان گفت: در جلسه‌ای که در ٢٥اردیبهشت ماه با مسئولان دولتی و مجلس داشتیم میزان خسارت های وارده بر بازار خرما  و خرماکاران برآورد شد که مبلغی بالغ بر ٩٥٠میلیون تومان است. این میزان خسارت وارده ناشی از شیوع بیماری کرونا شامل عدم صادرات، کاهش قیمت، افزایش هزینه‌های تولید و... بوده است.

وی افزود:میزان تولید محصول خرما در کشورامسال بالغ بر یک میلیون و ٢٥٠هزارتن بوده است که از این میزان تنها ٤٥٠هزارتن آن در استان کرمان تولید شده است که سه رقم تولیدی آن یعنی مضافتی، کلوته و مردار سنگ بیشترین ارقام تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند. می‌توان گفت ٨٥درصد تولید خرمای کرمان ازنوع مضافتی است که در بسته‌بندی کارتونی قرار می‌گیرد. وی با بیان اینکه استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان سه استان تولید‌کننده خرمای کشور هستند، اظهار داشت:٧٥ درصد تولید این محصول به مصرف داخلی و ٢٥درصد آن به مصرف خارجی می‌رسد که متأسفانه امسال با بحران شیوع بیماری کرونا صادرات این محصول با مشکل مواجه شد و در نتیجه تولید‌کنندگان مجبور به دپو و انبار کردن آن در سردخانه‌ها شدند. در واقع با شیوع بیماری کرونا اتفاقی که افتاد، ما بازار خارجی را از دست دادیم.

وی تصریح کرد: صادرات محصولی که هر ساله به کشورهای مسلمان(اندونزی، مالزی، پاکستان، افغانستان، عراق و ترکیه و...و حتی انگلیس ارسال می‌شد با مشکل مواجه شده است. مرزهای زمینی بسته شد و هزینه صادرات از مرزهای دریایی هم به‌شدت افزایش یافته است. کشورهایی مثل هند یا کشورهای واقع در منطقه جنوب شرق آسیا هم به‌واسطه کرونا و حساسیتی که در حال حاضر پیرامون واردات از ایران ایجاد شده فعلاً رغبتی برای خرید خرمای ایران ندارند. درمجموع تقاضای جهانی و به موازات آن صادرات به‌شدت کاهش یافته اما صفر نشده است. در واقع شاهد کاهش ٣٠درصدی صادرات محصول هستیم. ضمن اینکه ماندن خرما در انبارها باعث شد عرضه و تقاضا به هم بریزد و عرضه این محصول با کاهش قیمت در بازار همراه شود. وی با اشاره به نزدیک شدن به ماه های برداشت خرما(مرداد و شهریور)و شیوع بیماری کرونا ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: با فرار رسیدن فصل برداشت هزاران کارگر در نخلستان‌های کشور مشغول کار می‌شوند. به هرحال برای فروش تا قبل از برداشت محصول جدید باید فکری کرد.

 حمایتی در کار نیست

مصیب سیاسر، کارشناس ارشد جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به اینکه صادرات خرما ازسیستان و بلوچستان تقریباً نزدیک به صفر بوده است، بیان کرد: محصول خرما از شهریور که فصل برداشت است تا مدت ٦ماه انبار می‌شود که با شرایط پیش آمده و به فروش نرفتن بخش عمده‌ای از این محصول و با توجه به اینکه به فصل برداشت محصول جدید خرما  نزدیک می‌شویم این یک ضرر بزرگ برای کشاورز است چرا که برخی از این ارقام مانند مضافتی حساس‌تر بوده و اگر فروش نرود خراب شده و ضرر زیادی به وجود می‌آورد ضمن اینکه باغداران با وجود اینکه فروشی نداشته‌اند باید هزینه‌های سردخانه را خود پرداخت کنند و حمایتی هم درکار نیست واین فشار مضاعفی را به این قشر وارد می‌کند. این کارشناس با ابراز نگرانی از فصل برداشت محصول خرما در شهریور با توجه به شیوع بیماری کرونا بیان کرد: امیدوارم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی میان کارگران، شاهد اوج گرفتن مجدد مشکلات فروش نیز نباشیم و تمهیداتی برای کاهش ضرر و زیان ناشی از آن داشته باشیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خرما صادرات خرما خرما مضافتی کرونا شیوع بیماری کرونا فصل برداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر از برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن محصول گندم از اراضی کشاورزی استان شده است. - اخبار استانها -

کبری توکلی در گفتگویی با خبرنگار تسنیم در بوشهر با اشاره به خسارت به مزارع گندم به سبب تداوم خشکسالی و کاهش بارش باران اظهار داشت: به علت خشکسالی و عدم بارندگی در فصل کشت همه سطوح بیمه شده گندم دیم به میزان 140 هزار هکتار خسارت دیده است.

وی خسارات به سطوح گندم آبی را مورد اشاره قرار داده و بیان کرد: از 18 هزار هکتار مزارع گندم آبی استان بوشهر به سبب کاهش بارش باران در فصل کشت حدود 4 هزار هکتار آن خسارت دیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر پرداخت غرامت خسارت به مزارع گندم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: بر اساس مناطق کشت شده و ظرفیت تولید و نوع طرح بیمه‌ای غرامت خسارت از یک تا 3 میلیون تومان در هر هکتار مزارع گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود.

توکلی از برداشت 15 هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: این میزان گندم تحویل مراکز خرید شده که شامل گندم معمولی و بذر گندم است.

وی با بیان اینکه برداشت گندم تا خرداد ماه ادامه دارد تصریح کرد: پیش‌بینی تولید 40 هزار تن محصول گندم از مزارع استان بوشهر شده که نسبت به تولید 125 هزار تنی سال قبل کاهش بیش از 70 درصد کاهش دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از خرید گندم توسط 14 مرکز خرید اداره غله و خدمات بازرگانی و مرکز خرید با مشارکت سازمان تعاون روستایی استان بوشهر خبر داد.

انتهای پیام/190/.

دیگر خبرها

  • آغاز کشت بادام زمینی در شهرستان آستانه اشرفیه
  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو
  • ارائه ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • سرمایه‌گذاری صنعتی ۱۰ هزار میلیارد تومانی در کرمانشاه با تسهیلات سفر رئیس جمهور