روز قدس معیاری است برای تمایز میان اسلام اصیل نبوی و اسلام نفاق
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۶۴۲۸
خبرگزاری مهر، گروه دین و اندیشه: قدس فقط یک سرزمین اشغال شده نیست که باید آزاد شده یا پس گرفته شود. قدس امروز تبدیل به یک آرمان شده که یک امت را به گرد خود متحد میکند. چه بسا اگر قدس نبود امت اسلامی در خواب زمستانی خود فرو میرفت و هیچ انگیزهای برای تحرک و قیام نداشت. لذا قدس امروز قطب نمای آگاهی امت و هدایتگر آن به سمت آزادی و استقلال است و رسالت تاریخی بزرگی را بر دوش دارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از سوی دیگر قدس دیگر یک قضیه عربی یا اسلامی مختص به مسلمانان نیست، بلکه در حال تبدیل شدن به یک جنبش فراقومیتی و فرادینی است و آزادیخواهان و روشنفکران حقیقت طلب در سراسر جهان مبارزه فلسطینیها برای بازگشت به سرزمین شأن را یک مبارزه و دفاع مشروع میدانند. در همین زمینه در آستانه روز جهانی قدس، گفتگویی با شیخ محمد الزعبی عضو شورای مرکزی تجمع علمای لبنان داشته ایم که در ادامه میخوانید؛
*تأثیر روز قدس و مناسبتهای اسلامی از این دست در تقویت محور مقاومت چه میتواند باشد؟
مقاومت یک آرمان، فرهنگ و نوعی جهاد است. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: هر کس در اسلام سنت حسنهای بنیان نهد پاداش آن و پاداش هر کس به آن عمل کند تا روز قیامت نصیبش میشود و چه بسا نامگذاری روز جهانی قدس یکی از بزرگترین سنتهای عصر ما بوده باشد که امام خمینی (رضوان الله علیه) سهم و اجر بزرگی در این سنت داشته است؛ سنتی که در حال تبدیل شدن به معیار و میزانی است برای تمایز بین اسلام اصیل نبوی و اسلام نفاق و جیره خواری.
روز جهانی قدس یکی از بزرگترین سنتهای عصر ما بوده باشد که امام خمینی (رضوان الله علیه) سهم و اجر بزرگی در این سنت داشته است؛ سنتی که در حال تبدیل شدن به معیار و میزانی است برای تمایز بین اسلام اصیل نبوی و اسلام نفاق و جیره خواری
تریبونها و جنبشهای مدعی اسلام کم نیستند، اما بیشترشان قدس را در اولویت شأن قرار نداده اند. این تریبونها و احزاب خودشان را اسیر چارچوبهای مذهبی و فرقهای کرده اند تا جایی که مستقیم یا غیرمستقیم به ورطه خدمت به منافع دشمن صهیونیستی افتاده اند، لذا قدس و روز جهانی قدس تبدیل به حجت قاطع خدا شده که هر کسی در مقابل محور مقاومت قرار گیرد را از اعتبار میاندازد. قدس امروز نشان داد که اسلام از مقاومت جدا نیست و هر کس در مقابل مقاومت ایستاده در جبهه دشمنان اسلام است.
*آیا قدس یک آرمان عربی قومیتی است یا یک آرمانی اسلامی دینی؟
خداوند متعال میفرماید "انما المؤمنون اخوة". آن هویتی که امت را یکپارچه میکند اسلام است. عربیت نزدیکی ایجاد میکند، اما یک هویت جامع و کامل نیست. مسائل امت باید بر اساس پیوندهای بزرگی قرآن ذکر کرده و در سنت آمده حل شود، همانطور که در حیث نبوی آمده: "مومنان در دوستی و مهربانی و ترحم به یکدیگر بسان بدن واحدند که هرگاه عضوی از آن به درد آید، اعضای دیگر نیز با بیداری و تب ابراز همدردی میکنند." زخم قدس باید حرارتش تا اندونزی، مالزی، ایران، مصر، لبنان و حجاز و یمن برسد. اما متأسفانه نمیبینیم که این بدن (امت اسلامی) همه اعضایش به این زخم واکنش نشان داده باشد و این نشان میدهد نشاط و تحرک اسلامی در همه جای این پیکره ساری و جاری نیست، مگر در برخی اعضا مثل ایران، لبنان، یمن و سوریه در حالی که جریان ارتجاع عربی تلاش دارد با توطئه علیه مقاومت این گروه را به نابودی بکشاند.
اسلامی بودن آرمان قدس به معنای نفی حماسه قومی-عربی برای آزادسازی قدس نیست و هر تلاشی که هدفش آزادی فلسطین و مقابله با توطئههای دشمن صهیونیستی باشد مبارک و مورد قدردانی است و خود به خود در راستای محور مقاومت و نهضت امت اسلامی است.
*آیا امریکا میتواند با طرح پروژههایی همچون معامله قرن، آرمان فلسطین را از حافظه امت اسلامی پاک کند؟
بی شک ترامپ و همه رئیس جمهورهای امریکا پس از اینکه این کشور را از بریتانیا تحویل گرفتند منافع اسرائیل را در صدر اولویات های سیاسی خود قرار داده اند. شاید ترامپ وقیحترین این رئیس جمهورها بوده که این حمایت را کاملاً علنی اعلام کرده است. اما آنچه "معامله قرن" نامیده میشود در واقع معامله افراد به بن بست رسیده است چراکه هم ترامپ و هم نتانیاهو به این به اصطلاح معامله برای ضبط و ربط شرایط داخلی شأن که بحرانی است نیاز داشتند، اما این پروژه نه تنها عزم فلسطینیها و محور مقاومت را تضعیف نکرده، بلکه اتفاقاً باعث شده حقیقت رژیمهای عربی ای همچون عربستان و امارات که یا آن را تأیید کردند یا سکوت پیشه کردند بر همگان روشن شود و همچنین از سوی دیگر تمام گزینههای صلح با رژیم صهیونیستی را از حیز انتفاع ساقط کرد و نشان داد تنها راه باقیمانده برای فلسطینیها برای احقاق حق شأن مقاومت است، چنانکه پرده از چهره واقعی امریکا هم انداخت و روشن شد امریکا طرف اسرائیل است و نمیتواند میانجی عادلی باشد.
*چرا برخی کشورهای عربی برای عادی سازی فرهنگی و سیاسی با رژیم صهیونیستی عجله دارند؟
هر نوع عادی سازی با رژیم اشغالگر در نهایت خود عاملانش را ساقط خواهد کرد و این مقاومت است که باقی میماند، اما نباید خطر جریان عادی سازی را هم دست کم بگیریم اگرچه هنوز نتیجه نداده و میوه اش به بار ننشسته و هنوز در نزد ملتها و در وجدان امت غیر قابل قبول و مردود است، اما باید هر اقدام عادی سازانه را مرتب رصد کنیم تا خشم امت را در این مقاطع نشان دهیم. وقتی یک چهره رسانهای معلوم الحال مثل فیصل قاسم میگوید که از بیست سال پیش تاکنون هیچ مخالفتی با عادی سازی نداشته و وقتی محافل اسرائیلی از سریال سعودی "ام هارون" استقبال میکنند، اینها همه نشان از سطح رذالت، حقارت و خیانت فرهنگی این افراد و نهادها دارد.
*هدف امام خمینی از نامگذاری روز قدس چه بود؟ آیا این روز صرفاً یک مناسبت اسلامی است یا یک راهبرد برای خنثی کردن توطئههای دشمنان است؟
ما ایمان داریم که حضرت مهدی (عج) زمین را از عدالت پر خواهد کرد و اینجا نقطه پایانی حرکت تاریخ است به این معنا که صیرورت تاریخ به سمت غایت خودش که همان عدالت جهانی است پیش خواهد رفت. انکار نمیکنیم که جهان دستاوردهای زیادی در حوزه عدالت و حقوق بشر داشته، اما همه اینها در حوزههای داخلی کشورهای غربی محصور مانده و هیچ اثری از آن در سیاستهای خارجی این کشورها نمیبینیم و در عرصه بین المللی هیچ صدایی جز صدای زور و تکبر و ظلم نمیشنویم. چه بسا قدس از بزرگترین مسائل بشری باشد که پرده از این ظلم بین المللی بیاندازد.
امریکا هر کشوری را که در برابر استکبارش بایستد و ندای عدالت خواهی دهد را محاصره میکند و برای همین ایران، سوریه، یمن و غزه تحت شدیدترین محاصرهها و تحریمها هستند و روز قدس برای همین است که به جهان بگوید ترازوی عدالت تا وقتی قدس از دست اشغالگران صهیونیست آزاد نشود کج باقی خواهد ماند و برای همین باید یک روز جهانی داشته باشیم که در آن آزادگان و عاشقان حق و عدالت از هر دین و نژادی که باشند آن را جشن بگیرند.
امام خمینی وقتی آخرین جمعه ماه رمضان را روز جهانی قدس اعلام کرد میدانست که دست رژیمهای عربی روزی رو خواهد شد و پرده از حقارت و نقاقشان بر خواهند داشت و برای همین این روز را تثبیت کرد تا سیلی ای بر گوش هر معامله و معامله گر باشد و به عنوان قطب نمایی برای راه گم کردگان عمل کند.
کد خبر 4930702منبع: مهر
کلیدواژه: فلسطین روز قدس مقاومت فلسطین ماه رمضان ۹۹ ویروس کرونا شب قدر قرآن دعا و نیایش برنامه تلویزیونی سوره کنفرانس بین المللی ماه مبارك رمضان شبکه چهار سیما امام علی ع تفسیر قرآن نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی امام حسن مجتبی ع روز جهانی قدس محور مقاومت امت اسلامی امام خمینی عادی سازی برای همین یک آرمان روز قدس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۶۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دیدار عضو شورای حزب الله لبنان با دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز یکشنبه در دیدار با شیخ حسن البغدادی، عضو شورای مرکزی حزبالله لبنان در خصوص برگزاری سالانه کنفرانس وحدت اسلامی در تهران و پروژههای مختلف مجمع تقریب در ایجاد وحدت میان مسلمانان سخن گفت.
وی با اشاره به حضور هیأتهای اهل سنت در ایران اسلامی و بازدید آنها از شهرها و مناطق سنینشین در کشورمان و برگزاری نشست با علمای اهلسنت در این شهرها، از حضور ۴۰ عالم مسلمان از کشورهای مختلف در شورای عالی و حضور ۱۴۰ نفر در مجمع عمومی تقریب خبرداد.
دبیرکل مجمع تقریب در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: ما باید یک قله و چشمانداز برای خود داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
حجتالاسلام شهریاری همچنین به خیزش دانشجویی در دانشگاههای آمریکا و اروپا اشاره کرد و افزود: بسیاری از آنها حتی مسلمان نیستند اما مفهوم ظلم را میفهمند. آنها از اسلام یا مسلمانان دفاع نمیکنند بلکه از مظلومان دفاع میکنند.
وی ادامه داد که ما باید با تأکید بر از مفاهیم عامه مانند حقوق بشر، عدالت و ظلم با کسانی که قصد ایجاد تفرقه دارند، مقابله کنیم. در ادامه این نشست شیخ حسن البغدادی نیز با تاکید بر لزوم وجود ارتباط میان اعضای تقریب گفت: تقریب برای شهید اول و شهید ثانی و دیگر علما یک تعارف نبود و آنها در عمل به این امر اعتقاد داشتند.
وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) فرمودند که باید دست بیگانگان از کشورهای اسلامی کوتاه شود، تصریح کرد: امروز اسرائیل، همان دست بیگانه است و ما معتقدیم که اگر اسرائیل را نابود کنیم حضور بیگانگان در کشورهای اسلامی پاک میشود.
شیخ البغدادی در ادامه با اشاره به تأثیر طوفانالاقصی در ایجاد تقریب میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: طوفانالاقصی به معنای ایستادن شیعه در کنار اهل سنت در فلسطین بود و اگر ما در این نبرد پیروز شویم، دشمن بیکار نخواهد نشست و تلاش میکند با ایادی خود در میان شیعیان نادان و اهل سنت تندرو، وحدت حاصل شده از این پیروزی را از بین ببرد.
وی ادامه داد: زمانی که طوفانالاقصی پایان یابد، دشمنان جنگ دیگری را آغاز میکنند که آن جنگ عقایدی است تا این پیروزی بر اهل سنت تأثیر نگذارد و ما باید برای آن روز برنامه داشته باشیم.
کد خبر 6091145 سمانه نوری زاده قصری