چه چیزی شهناز را شهناز کرد؟
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۶۴۴۴
نام و یاد استاد جلیل شهناز همواره در بین اهالی موسیقی به نیکی یاد میشود تا جایی که نام او با القابی چون شهنواز و خداوندگار تارنوازی عجین شده است. اما به راستی چه چیزی جلیل شهناز را به این جایگاه رساند؟
به گزارش خبرنگار ایمنا، جلیل شهناز یکم خرداد ۱۳۰۰ در خانوادهای اهل موسیقی در اصفهان دیده به جهان گشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهناز در جوانی با اساتید حسن کسایی و جلال تاج آشنا شد و همین آشنایی بعدها به تشکیل گروه "یاران ثلاث" منجر شد. این گروه کنسرتهای فراوانی را در داخل و خارج از کشور برگزار کردند. استعداد و نبوغ جلیل شهناز چنان بود که در جوانی شهرت بسیاری نزد عام و خاص پیدا کرده بود همین شهرت پای او را به رادیو اصفهان کشاند. شهناز پس از چندی همکاری با رادیو اصفهان به دعوت سازمان رادیو به تهران رفت و در برنامههای گلها و ارکستر حسین یاحقی به فعالیت پرداخت. جلیل شهناز در کارنامه هنری خود همکاری قابل توجهی با گروه اساتید ایران به سرپرستی فرامرز پایور داشت.
این گروه با خوانندگان مختلفی همچون محمدرضا شجریان، شهرام ناظری و دیگران همکاری کرد. شهناز حضور پررنگی در جشن هنر شیراز داشت که موجب شهرت جهانی وی شد.
"استاد بی بدیل تار نوازی" در ۲۷ خرداد سال ۱۳۹۲ چشم از جهان فرو بست اما نام و یاد استاد جلیل شهناز همواره در بین اهالی موسیقی به نیکی یاد میشود تا جایی که نام او با القابی چون شهنواز و خداوندگار تارنوازی عجین شده است. اما به راستی چه چیزی شهناز را شهناز کرد؟
تسلط جلیل شهناز بر ردیف بر کسی پوشیده نیست. تسلط وی بر ردیف بخصوص در آلبومهای عطرافشان و شهنواز مشهود است، اما نکته حائز اهمیت در نوازندگی استاد شهناز جمله بندیهای آوازی است تا جایی که استاد شجریان نوازندگی شهناز را به شعر تشبیه میکند شعری که از چنان انسجام و وحدتی برخوردار است که همواره شنونده را تشنه نگه میدارد.
بداهههای استاد شهناز خلاقانه و بدیع ولی وابسته به ردیف دستگاهی است در واقع ملودیها متنوع که عین حال وابستگی و وحدت خاص خود را داراست بنا بر گفته فرامرز پایور مانند داستانی است که آغاز، نقطه اوج و پایانی دلپذیر را دارا است. به قول پایور شهناز هنگامی که تار مینوازد انگار داستانی را به شیرینی تمام روایت میکند داستانی که نظر عوام و خواص را به خود جلب میکند. این ویژگی در اشعار حافظ هم مشهود است تا جایی که در خانه اکثر ایرانیان یک دیوان حافظ پیدا خواهد شد از این جهت بی جا نیست اگر بگویم گوش اکثر مردم ایران با نوای تار استاد شهناز آشنایی کامل دارد.
سونوریته و صدا دهی دلنشینبی شک یکی از مهمترین اصول در نوازندگی سونوریته است. سونوریته در سازهای ایرانی حتی یکی از مشخصههای سبک است. صدا دهی در سبک نوازندگی استاد شهناز ویژگیهای خاص خود یعنی شفافیت مضراب، تفکیک صداها و نتها، گلیساندو های شیرین و به جا، ویبراسیون ها و نالههای خاص و بسیاری از تکنیکهای نو برای شیرین نوازی را دارا است.
تواضع و فروتنیاستاد شهناز هنرمندی بسیار مردمی بود ایشان با اینکه مهارت بسیار زیادی در تار نوازی و ردیف آوازی و بداهه نوازی داشتند با خوانندگان زیادی کار کردند که بسیاری از این خوانندگان تا قبل از همکاری با جلیل شهناز خوانندگان مطرحی نبودند و این نشان از تواضع و فروتنی استاد جلیل شهناز در عین شایستگیهای فراوان هنری ایشان است. این مثل که "هنرمند هر چه بالاتر رود افتاده تر میشود" در خلق و خوی استاد جلیل شهناز به خوبی پیدا بود.
استاد جلیل شهناز میراث هنری بسیاری را برای آیندگان خود بر جای گذاشت، اما متأسفانه این میراث رو به فراموشی است. مدون کردن سبک نوازندگی استاد جلیل شهناز و معرفی آن در سطح ملی و جهانی به ماندگاری این میراث ارزشمند کمک بسیاری خواهد کرد.
کد خبر 424914منبع: ایمنا
کلیدواژه: جلیل شهناز موسیقی موسیقی سنتی موسیقی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق استاد جلیل شهناز استاد شهناز تا جایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۶۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قاسمپور: خط دفاع پرسپولیس سردرگم است/ آلومینیوم چیزی برای از دست دادن نداشت
پیشکسوت فوتبال معتقد است پرسپولیس اگر با همان دفاع و اشتباهات برابر آلومینیوم، جلوی سپاهان در رقابتهای لیگ برتر بازی کند دچار مشکل خواهد شد.
ابراهیم قاسمپور در گفتوگو با ایسنا، در ارزیابی از عملکرد تیم پرسپولیس در جام حذفی برابر تیم آلومینیوم اراک، اظهار کرد: بازی که در آن ۸ گل زده میشود نشان میدهد که هر دو تیم به دنبال آن بودند که بازی را در وقت قانونی به پایان برسانند. در مجموع بازی پر افت و خیز و تماشاگرپسندی بود که بعد از سالها در جام حذفی شاهد بودیم.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان معتقدند که تعویضهای اشتباه اوسمار در دقیقه ۶۰ بازی سبب شد نتیجه به نفع آلومینیوم اراک تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: آنهایی که بیرون گود نشستهاند همیشه میگویند لنگش کن، حال اینکه اشتباه بود یا خیر بنا به صلاحدید مربی بود. اوسمار در طول هفته با بازیکنان خود کار میکند و شرایط تیمش را بهتر از دیگران میداند که چه زمانی تعویض انجام دهد. در فینال جام باشگاههای اروپا که بین منچستریونایتد و بایرن مونیخ بود، بایرن تا دقیقه ۹۰ یک بر صفر جلو بود و دو دقیقه وقت اضافی میگیرند که در همین دو دقیقه منچستر دو گل زد و قهرمان شد. در این شرایط کسی میتواند عنوان کند که فوتبال اروپا ضعیف شده یا تعویضهای کادر فنی اشتباه بوده؟ به هر صورت در فوتبال اتفاقاتی رخ میدهد که غیرقابل پیش بینی است.
این پیشکسوت فوتبال ادامه داد: تعویضهای پرسپولیس در دقیقه ۵۵ یا ۶۰ به خاطر حفظ نتیجه بود و این امر طبیعی است. چون مربی در چنین شرایطی بیشتر به دنبال استفاده از بازیکنان تدافعی است تا تهاجمی. آنهایی که نسبت به این موضوع انتقاد دارند یا فوتبال را به درستی نمیدانند معتقدند که تعویضها اشتباهی بوده است.
قاسمپور خاطرنشان کرد: کسی که فوتبال را به درستی میداند به این امر واقف است زمانی که تیمش ۲ گل جلو است برای حفظ نتیجه تیمش را تدافعی میکند. به هر صورت به تفکرات مربیان نباید خیلی هم خرده گرفت. شاید مربیان دیگر نیز بودند ۹۹ درصد همین کار را انجام میدادند، در این دیدار مربی آن چیزی که فکر میکرد درست است انجام داد. شاید برخی بگویند اوسمار بازیکنان سازنده را از زمین بیرون آورد و فرصت را به تیم مقابل داد تا حملات بیشتری انجام دهد در حالی که آن تیم حتی اگر بازیکنان تهاجمیاش نیز در زمین بود حمله میکرد، چون چیزی برای از دست دادن نداشت.
وی همچنین درباره ضعف تیم پرسپولیس در دیدار با آلومینیوم اراک گفت: تیمی که ۴ گل میخورد نشان میدهد که خط دفاعی آن خوب عمل نکرده، شاید در طول فصل یا در جریان رقابتهای لیگ کمتر گل خورده اما در جام حذفی آن هم از تیم آلومینیوم ۴ گل خوردن نشان از ضعف خط دفاعی آن تیم است. خط دفاعی پرسپولیس در این بازی سردرگم و اشتباهات زیادی داشت و باز بازی میکردند.
قاسمپور در ارزیابی از تیم آلومینیوم اراک اظهار کرد: آلومینیوم درسته در زمین خود بازی کرد اما بازی خوبی را برابر پرسپولیس با این همه بازیکن و هوادار به نمایش گذاشت و انتظار بیشتری از پرسپولیس میرفت. تیمی که ۴ گل به پرسپولیس میزند یعنی خیلی خوب کار کرده و قطعا بازی بعدی را نیز پیروز میدان خواهد بود.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که این ضعف پرسپولیس چقدر میتواند در دیدار پرسپولیس برابر سپاهان تاثیر نامطلوبی داشته باشد؟ تصریح کرد: البته بازی لیگ با جام حذفی فرق میکند اما این ضعف تاثیر زیادی خواهد داشت. درست است که سپاهان نتایج خوبی در لیگ نگرفته اما از مهرههای بهتر، کارآمدتر و بهتری نسبت به آلومینیوم برخوردار است. اگر با همان دفاعی که برابر آلومینیوم بازی کردند جلوی سپاهان نیز با همان دفاع، سبک و سیاق و اشتباهات بازی کنند جلوی سپاهان با مشکل مواجه خواهند شد.
انتهای پیام