Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:02:44 GMT

ضربان کُند اهدای عضو در آذربایجان‌غربی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۲۷۱۶۴

ضربان کُند اهدای عضو در آذربایجان‌غربی

هرگاه بیمار مرگ مغزی روی تخت ICU بیمارستان آخرین روزهای زندگی نباتی خود را طی می‌کند، از یک طرف خانواده و بستگان وی برای بازگشت دوباره‌اش به زندگی دست به دعا می‌شوند و از طرف دیگر سفیران اهدای عضو در فرصت کم باقی‌مانده برای بخشش اعضای قابل استفاده فرد با خانواده وی تعامل می‌کنند.

دل‌کندن بسیار سخت است و حتی بستگان فردِ دچارِ مرگِ مغزی هم از بیان آن می‌هراسند و اجازه اهدا نمی‌دهند و تنها در برخی موارد نادر است که رضایت خانواده‌ها برای اهدا جلب می‌شود؛ این در حالی است که هزاران نفر از همنوعان ‌ما برای ادامه زندگی در صف انتظار اهدای عضو قرار دارند و روزانه چندین نفر از بیماران مرگ مغزی که شرایط اهدای عضو و بخشیدن زندگی دوباره به دیگران را هم دارند، به خاطر این عارضه فوت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته بخشی از استقبال کم مردم از فرهنگ اهدای عضو به نبود امکانات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز این کار و فعال نبودن واحدهای پیوند عضو در مناطق مختلف کشور برمی‌گردد که این امر نیز نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه است اما تمام موانع مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات نیست و عزم مردم هم برای این اقدام خیرخواهانه جزم نشده و هنوز هم اهداکنندگان عضو انگشت شمار هستند.

طبق استانداردهای جهانی اهدای عضو «pmp» برای هر یک میلیون نفر از جمعیت جامعه باید سالیانه ۲۵ نفر اهدا کننده وجود داشته باشد و بر این اساس برای جمعیت ۸۰ میلیونی کشور باید بیش از ۲ هزار اهدا کننده در سال داشته باشیم که هنوز فاصله زیادی با این آرمان استاندارد وجود دارد.

اعضای ۱۳ بیمار مرگ مغزی در آذربایجان‌غربی اهدا شد

کارشناس بیماران خاص و پیوند عضو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می‌گوید طی سال گذشته از جمعیت بیش از سه میلیون نفری آذربایجان‌غربی، ۱۳ مورد مرگ مغزی استان اهدای عضو کرده‌اند که این آمار در مقایسه با استانداردها بسیار کم است.

به گفته بهمن محمدی از مجموع اهداکنندگان عضو در آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۹۸ سه نفر زن و ۱۰ نفر مرد بودند که خردسال‌ترین اهداکننده دختر ۱۰ ماهه اهل شهرستان پیرانشهر و کهن‌سال‌ترین اهداکننده نیز مرد ۶۱ ساله‌ای از شهرستان ارومیه بود.

وی اضافه کرد: از بهمن سال گذشته و با توجه به مصوبه ستاد پیشگری از کرونا، هرگونه انجام عمل اهدا و پیوند عضو متوقف شده و همین امر نیز باعث شده که تعداد اهداکنندگان در استان از بهمن ماه افزایش پیدا نکند.

کارشناس بیماران خاص و پیوند عضو معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه اضافه کرد: آذربایجان‌غربی به سبب داشتن واحد پیوند کلیه، جزو واحدهای فراهم‌آوری بوده و امکان برداشت عضو در آن وجود دارد و سال گذشته در مجموع ۱۸ کلیه و ۱۰ کبد در استان به بیماران نیازمند پیوند داده شد.

وی با اشاره به وجود محدودیت‌هایی در اهدای عضو در آذربایجان‌غربی اظهار داشت: امکان برداشت ارگان‌های حساسی مانند قلب و ریه همین تعداد انگشت شماری که برای اهدا رضایت می‌دهند نیز وجود ندارد.
وی افزود: برای برداشت و پیوند این اعضای حساس (قلب و ریه)، باید ۲ نفر در یک بیمارستان واحد بستری شوند و امکانات و تجهیزات پزشکی پیشرفته‌ای هم نیاز است که چنین امکاناتی در دانشگاه علوم پزشکی استان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در تمامی بیمارستان‌های استان که بخش ICU فعال دارد، مسوول این بخش به عنوان رابط میان خانواده‌ها و انجمن اهدای عضو آذربایجان‌غربی انتخاب شده است، افزود: طی سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۳ بیمار مرگ مغزی اعضای بدن خود را اهدا کردند.

داوطلبان اهدای عضو به نصف کاهش پیدا کرده است

مسوول اهدای واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می‌گوید طی سال گذشته حدود هزار نفر در استان برای اهدای عضو داوطلب شدند که این تعداد در مقایسه با ۲ هزار نفر داوطلب اهدای عضو در سال ۱۳۹۷ به نصف کاهش پیدا کرده است.

نوشین شاه‌میرزا افزود: بخشی از این کاهش به خاطر تعطیل شدن فعالیت‌های سفیران اهدای عضو و تعطیل واحدهای اهدای عضو در استان به خاطر شیوع بیماری کرونا از بهمن‌ماه بوده و بخشی دیگر نیز به کاهش مشارکت شهروندان در اهدای عضو است.

وی اضافه کرد: این داوطلبان با مراجعه به واحد اهدای عضو اعلام کردند در صورتی که به خاطر بیماری یا حوادث دچار مرگ مغزی شدند، اعضای بدن آنان به بیماران نیازمند پیوند، اهدا شود.

وی با بیان اینکه داوطلبان اهدای عضو علاوه بر مراجعه به این واحد می‌توانند با ثبت‌نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center یا سامانه #۳۴۳۲ *۳* در این عمل خیر داوطلب شوند، تاکید کرد: برخی داوطلبان که در این مرکز موفق به دریافت کارت اهدای عضو شدند، اعضای خانواده خود را نیز به صورت اینترنتی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی یادآور شد: در این سامانه کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل می‌شود و در صورتی که اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر می‌گردد و متقاضی می‌تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و سپس چاپ کند.

«شاه‌میرزا» اضافه کرد: اطلاعات داوطلبان دریافت کارت بلافاصله وارد سامانه کشوری اهدای عضو شده و در آن ذخیره می‌شود.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا در روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت هیچ برنامه‌ای از سوی سفیران اهدای عضو و دانشجویان رشته‌های پزشکی استان در زمینه برپایی چادر و ثبت‌نام داوطلبان صورت نمی‌گیرد و برنامه‌ها تنها به صورت مجازی و از سوی سایت سراسری انجمن اهدای عضو منتشر می‌شود.

به گزارش ایرنا سالانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کشور شرایط اهدای عضو پیدا می‌کنند که تنها یک سوم از این تعداد اعضای بدن خود را اهدا می‌کنند و این در حالی است که روزانه هفت تا ۱۰ نفر و سالانه حدود سه هزار نفر بر اثر نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند.

هر فرد مرگ مغزی در صورتی که خانواده‌اش خیلی زود برای اهدا عضو رضایت دهد، می‌تواند جان هشت تا ۵۳ نفر را نجات دهد؛ بر اساس آمارها در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به فهرست انتظار برای پیوند عضو اضافه می‌شود و هر ۲ ساعت یک نفر به خاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهد.

کلیه‌ها، قلب، کبد، پانکراس، روده، ریه‌ها، استخوان، مغز استخوان و برخی بافت‌های بدن از جمله پوست و قرنیه چشم، تاندون، غضروف و دریچه قلب از پیوندهای متداول است.

قانون پیوند اعضا، فروردین ۱۳۷۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و بر اساس این قانون اعضای بیماران فوت شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها آشکار و مسلم شده را می‌توان به شرط وصیت بیمار یا موافقت ولی‌دم برای پیوند به بیمارانی که ادامه حیاتشان به پیوند عضو بستگی دارد، استفاده کرد.

۳۱ اردیبهشت به نام روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.

برچسب‌ها آذربایجان غربی اهدای عضو بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی اهدای عضو بهداشت و سلامت آذربایجان غربی اهدای عضو بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی اهدای عضو سال گذشته پیوند عضو برای اهدا مرگ مغزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۷۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند

ایسنا/سیستان و بلوچستان مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: کمتر از یک درصد مردم استان در سال گذشته که واجد شرایط اهدای خون بودند در سیستان و بلوچستان خون اهدا کرده‌اند.

ابوالحسن صفدری در گفت وگو با ایسنا، افزود: جمعیت استان ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و از این تعداد حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر به دلایلی از قبیل سن کمتر از ۱۸ سال و یا بیشتر از ۶۵ سال، وزن کمتر از۵۰ کیلوگرم، داشتن بیماری خونی و زمینه‌ای خاص نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وی بیان کرد: حدود یک میلیون نفر واجد شرایط خون دادن در سیستان و بلوچستان هستند که از این تعداد در سال گذشته ۷۰ هزار مراجعه برای اهدای خون صورت گرفته در حالی که بسیاری از این افراد ۲ بار در سال اهدا داشتند که در مجموع ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر در کل استان برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند.

صفدری ادامه داد: ترس  مردم از اهدای خون و نگرانی بی‌مورد از ایجاد کم خونی مهمترین دلایل افراد برای عدم مراجعه برای اهدای خون به شمار می‌رود در حالی که بدن خود یک کارخانه فعال، ساخت خون است. در زنان هر چهار ماه یکبار و در مردان هر سه ماه یک بار پس از اهدای خون سطح هموگلوبین به حالت طبیعی بر می‌گردد.

وی در این راستا اضافه کرد: عدم اطلاع مردم از فواید اهدای خون نظیر درمان کبد چرب، کالری سوزی به میزان ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلو کالری بعد از هر بار اهدا، پیشگیری از بیماری‌های قلبی از مهم ترین فواید اهدای خون به شمار می رود چرا که اهدا، حرکت خون در عروق را تسهیل و شبکه خونرسانی در بدن را فعال می کند.

مدیر کل انتقال خون سیستان و بلوچستان تاکید کرد: سالانه بیش از ۱۵۰ هزار واحد خون در استان مصرف می شود، در حالی که تنها ۵۰ هزار واحد توسط هم استانی‌ها اهدا می‌شود و دو برابر نیاز استان را از ۱۲ استان دیگر با واردات، تامین می‌کنیم در حالی که این موضوع زیبنده استانی که دارای جمعیت جوان بالایی است نمی باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزانه در شهر زاهدان ۳۰۰ نفر و در کل استان ۵۰۰ نفر اهدا کننده باشند،مشکل  نیاز خونی استان حل می‌شود. این میزان متاسفانه در حال حاضر در کل استان ۲۰۰ نفر است.

صفدری بیان کرد: در مجموع در سیستان و بلوچستان ۶ پایگاه فعال خونگیری در شهرستان‌های زابل، سراوان، زاهدان، ایرانشهر، خاش و چابهار وجود دارد در حالی که ۲۰ شهرستان استان فاقد پایگاه انتقال خون است و علی رغم وظیفه حیاتی این سازمانی ،چهره عقب ماندگی به شدت در آن دیده و احساس می‌شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ۱۰ شهرستان‌ استان فاقد پایگاه انتقال خون  می باشد دارای بیمارستان است و این توسعه نامتوازن مشکلات جدی ایجاد کرده است.  با توجه به شمار بالای بیماران تالاسمی و  تصادفات جاده ای و آمار موالید بالا و زایمان‌های پرخطر نیازمند توجه جدی مردم به امر مقدس اهدای خون هستیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • اهدای هزینه سالگرد اموات، برای کمک به خانواده زندانیان نیازمند
  • نجات جان ۶ بیمار با اهدای اعضای بیمار ۴۴ ساله مشهدی
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌ بخش جان ۶ بیمار
  • اعضای بیمار مرگ مغزی به ۶ نفر در مشهد اهدا شد
  • اهدای عضو بیمار مشهدی نجات‌بخش جان ۶ بیمار
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • ثبت ششمین اهدای عضو در استان یزد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان چهار نفر را نجات داد
  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد