Web Analytics Made Easy - Statcounter

دولت ونزوئلا در بحبوحه تنش لفظی مقامات واشنگتن و تهران درباره صادرات 5 کشتی حامل سوخت (بنزین)ایران به ونزوئلا، اعلام کرده به محض ورود این کشتی‌های ایرانی به منطقه انحصاری – اقتصادی ونزوئلا در دریا، نیروهای دریایی و هوایی ونزوئلا آنها را تا بنادر مقصد اسکورت خواهند کرد.

به گزارش عصرایران به نقل از آسوشیتدپرس، وزیر دفاع ونزوئلا روز چهارشنبه ( دیروز) با اشاره به نزدیک شدن کشتی‌های حامل بنزین ایران به سواحل ونزوئلا، ایالات متحده آمریکا را تهدید کرد به این کشتی‌ها کاری نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"ولادیمیر پادرینو لوپز" وزیر دفاع ونزوئلا با مقایسه محموله سوخت ایران با کمک‌های انساندوستانه که روسیه و چین هم برای کمک به مقابله با بحران کرونا به ونزوئلا ارسال می‌کنند، افزود: نیروی دریایی و هوایی ونزوئلا به محض ورود 5 تانکر ایرانی به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا آنها را تا بندر (محل پهلوگیری) اسکورت خواهند کرد."

وزیر دفاع ونزوئلا از دولت و ملت ایران به خاطر ارسال این محموله تشکر و قدردانی کرد و افزود با همتای ایرانی خود در این باره در تماس است.

"ولادیمیر پادرینو لوپز" وزیر دفاع ونزوئلا/عکس آرشیوی/ رویترز

 

از سوی دیگر "ساموئل مونکادا" سفیر ونزوئلا در سازمان ملل هم با هشدار به آمریکا ضمن غیرقانونی دانستن توقیف احتمالی این کشتی‌ها از سوی آمریکا گفته: "ممانعت از رسیدن این کشتی‌ها به مقصد، جنایتی علیه بشریت محسوب می‌شود."

اظهارات این مقام های ونزوئلایی در حالی است که ساعاتی پیش از آن، "خوان گوآیدو" رهبر اپوزیسیون و رییس جمهوری خواخوانده ونزوئلا که تحت حمایت آمریکاست، با انتقاد از ارسال محموله بنزین ایران به ونزوئلا ، نزدیک شدن کشتی‌های ایرانی به سواحل ونزوئلا را هشداری برای ونزوئلا و آمریکای لاتین توصیف کرده و اقدام دولت "نیکلاس مادورو" برای واردات سوخت از ایران را شاهدی بر سوء مدیریت دولت مادورو دانسته است.

او همچنین مدعی شده دولت ونزوئلا بهای سوخت ارسالی ایران را با طلایی که از معادن ثبت نشده در مناطق جنگلی جنوب ونزوئلا استخراج می‌شود، پرداخت می‌کند.

ونزوئلا از زمان تحریم‌های گسترده آمریکا و کاهش شدید قیمت نفت در پی بحران کرونا در وضعیت دشواری قرار گرفته و به دلیل تحریم‌ها با مشکل کمبود شدید بنزین مواجه است. این در حالی است که ونزوئلا بیش از 300 میلیارد بشکه ذخیره درجای نفت دارد و صاحب بزرگ‌ترین منابع نفت خام در جهان است.

طی هفته‌های گذشته خبرهایی از اعزام واحدهای فنی از ایران برای تعمیر و بازسازی پالایشگاه‌های تولید بنزین ونزوئلا مخابره شده است. خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ 3 هفته پیش در گزارشی که بعدها صحت آن از سوی منابع رسمی در ایران تکذیب شد، مدعی شده بود دولت ونزوئلا در ازای همکاری ایران برای بازسازی پالایشگاه‌های این کشور، 9 تن شمش طلا به ارزش 500 میلیون دلار به ایران ارسال کرده است.

ایران و ونزوئلا تحت تحریم‌های شدید و گسترده ایالات متحده آمریکا قرار دارند.

دولت ترامپ پیشتر نسبت به ورود 5 کشتی نفتکش ایرانی به سواحل ونزوئلا هشدار داده است و به طور تلویحی تهدید کرده با این کشتی‌ها مقابله خواهد کرد. واحدهایی دریایی از آمریکا نیز در حوزه دریای کاراییب حضور دارند و بیم آن می‌رود این واحدها بخواهند برای نفتکش‌های ایرانی ایجاد مزاحمت کرده و آنها را بازرسی و یا توقیف کنند.

مقامات ایرانی نیز در پاسخ با اشاره به غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا هر گونه دست درازی آمریکا به کشتی‌های نفتکش ایران را دزدی دریایی و مغایر با حق کشتیرانی در دریاهای آزاد خوانده و تهدید کرده‌اند در صورت هرگونه مداخله ویا توقیف احتمالی این نفتکش‌ها از سوی نیروی دریایی آمریکا، با واکنش قاطع جمهوری اسلامی ایران روبرو خواهند شد.

بر اساس تخمین‌ها نفتکش‌های ایرانی تا 2 روز دیگر وارد منطقه انحصاری اقتصادی ونزوئلا (200 مایلی سواحل ونزوئلا) خواهند شد.

منطقه انحصاری اقتصادی بخشی از آب‌های سرزمینی و مناطق مجاور هرکشوری محسوب می‌شود که حداکثر تا 200 مایل دریایی از ساحل امتداد داشته و دولت ساحلی در این منطقه دریایی از برخی حقوق حاکمیتی از جمله کشتیرانی، استخراج منابع و... برخوردار است.

بیشتر بخوانید:

بلومبرگ: ونزوئلا 9 تن طلا به ایران داد

تکمیل ساخت نفتکش غول‌ پیکر ایرانی برای ونزوئلا

ایران به آمریکا هشدار داد/ نامه ظریف به گوترش و احضار سفیر سوئیس توسط عراقچی

 

 

لینک کوتاه: asriran.com/0033og

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: نفتکش های ایرانی ونزوئلا وزیر دفاع ونزوئلا سواحل ونزوئلا کشتی ها نفتکش ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۷۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود وزیر دفاع به آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع حوزه شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.

سخنرانی و دیدار با وزاری دفاع عضو شانگهای از برنامه های امیر سرتیپ آشتیانی در این سفر دوروزه خواهد بود.

سازمان همکاری‌های شانگهای(SCO) سازمانی اوراسیایی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی تشکیل شده‌است، استفاده از ظرفیت های سازمان شانگهای به منظور تحکیم و اعتماد سازی بیشتر به منظور توسعه وگسترش همکاری های دفاعی و نظامی با کشورهای عضو، فرصت های جدیدی برای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها در حوزه دفاعی و نظامی قرار داده است.

دیگر خبرها

  • موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی
  • تشدید دوباره حملات انصارالله یمن: پهپاد آمریکایی و نفتکش انگلیسی هدف قرار گرفتند
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • نتیجه حمایت آمریکا از تروریست‌ها، عملیات آنان در ایران و روسیه است
  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • حمله به ۱۰۲ کشتی اسرائیلی آمریکایی و انگلیسی در ۲۰۲ روز
  • ورود وزیر دفاع به آستانه پایتخت قزاقستان برای شرکت در اجلاس شانگهای
  • وزیر امور خارجه ونزوئلا: ایران همواره حامی حق جهان است