Web Analytics Made Easy - Statcounter

«روش فهم روان‌شناحتی متون دینی» عنوان یکی از آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است که به دلیل استقبال زیاد مخاطبان برای دومین بار تجدید چاپ و روانه بازار نشر شده است. ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، روانشناسی اسلامی دانشی است که دست کم یکی از منابع اصلی آن، قرآن و حدیث است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فهم متون مقدس، روش‌شناسی خاص خود را می‌طلبد که در ادبیات دین به عنوان تفسیر قرآن و فقه الحدیث شناخته می‌شود.

هدف روانشناسی اسلامی این است که بر اساس منابع اسلامی رفتارها، انگیزه‌ها و فرایندهای روانی انسان را فهم و تبیین کند، نه اینکه مانند دانش فقه حکم رفتارها را مشخص سازد. دستیابی به این هدف با استفاده از منابع دینی، نیازمند روش خاص خود است. از این رو کتاب روش فهم روان شناحتی متون دینی با هدف ارائه روشی برای فهم متون دینی با رویکرد روانشناختی نگاشته شده است.

کتاب«روش فهم روان‌شناحتی متون دینی» در دو بخش تدوین شده است؛ بخش نخست به فهم تک متن اختصاص دارد؛ در این بخش که از چندین فصل تشکیل شده به موضوعاتی همچون روش فهم عمومی متون دین و روش پیشرفته متن با رویکردی روانشناختی پرداخته شده است.

انتشار 15 عنوان کتاب با همکاری «به‌نشر» و «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»8 رمان از 8 نویسنده؛ پیشنهاد نوروزی «به‌نشر» برای دوران قرنطینه خانگیسهم 90 درصدی فرهنگ زیارت و گفتمان انقلاب اسلامی در تولیدات «به‌نشر»

 مجموعه مباحث روش فهم پیشرفته نیز در چند فصل نظم یافته‌اند و به بررسی روش کشف ابعاد روانشناختی متن و مراحل آن اشاره شده است. بیان برخی الگوهای مربوط به متون مسئله محور از جمله الگوهای پیامدی، الگوهای تعلیلی و الگوهای انگیزشی و معرفی الگوهای متون موضوع و نیاز محور که شامل موضوعاتی همچون صرف، تفسیری، ترغیبی و تعلیلی است از دیگر موضوعات این اثر است.

در بخشی از این اثر با عنوان «مراد از فهم روان‌شناختی» می‌خوانیم: متون دینی، انواعی مختلف و موضوعاتی متفاوت دارند؛ مانند فقه، کلام و اعتقادات، اخلاق، متون فقهی، درباره نحوه عمل مکلفان در حوزه‌های مختلف سخن گفته‌اند. متون کلامی درباره باورهای انسان سخن می‌گویند و واقعیت های مربوط را بیان می‌دارند تا افراد آنان را بشناسند و باور پیدا کنند.

گفتنی است کتاب روش فهم روان شناحتی متون دینی به قلم عباس پسندیده نگارش یافته و محمد رضا نجفی کار ویرایش آن را بر عهده داشته است.این نوشتاردر شمارگان 500 نسخه در قطع وزیری تهیه و تدوین شده و دراختیار علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی قرار گرفته است.

انتهای پیام/282/ح

R41347/P/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهید مطهری مسیر حرکت جوانان را به سمت آموز‌های دینی سوق داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، همزمان با هفته معلم از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در تالار آفتاب این دانشگاه تجلیل شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این مراسم شهید مطهری را یک شخصیت ممتاز و برجسته خواند که توانست با تأثیرگذاری عمیق بر اندیشه و افکار جوانان، مسیر حرکت فکری نسل جوان را به سمت اندیشه‌ها و آموز‌های دینی منطبق سازد و حرکت نوین اسلامی شدن را در دل جوان‌ها زنده کرد.

محمدحسین رنجبر اضافه کرد: استادان دانشگاه باید با کاشتن بذر امید در دل جوانان، مسیر صحیح تربیت و تعلیم را در کنار تذهیب نفس به دانشجو بیاموزند و با ایجاد شور، نشاط، نوآوری و سرزندگی جوانان را به آینده امیدوار و آنان را در سازندگی و بالندگی کشور مشارکت دهند.

دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، داشتن حسن اخلاق، به‌روزرسانی معلومات علمی، مشارکت دادن دانشجو در امور درسی، نوآوری در تدریس، حرکت در مسیر تربیت کارآفرین، دادن عزت و اعتماد به نفس به دانشجو در مواجهه با مشکلات و اندیشمند و متفکر بارآوردن دانشجو و ... از صفات بارز یک استاد برشمرد و اضافه کرد: باید این محسنات باید به خوبی و درستی به دانشجو انتقال داده و در عمل نیز به کار گرفته شود.

وی با اظهار رضایت از عملکرد استادان گفت: ارزش کار معلم و استاد آنقدر ستودنی و قابل تحسین است که در قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار علیهم‌السلام بر آن تأکید شده و این نشان از منزلت و مقام علم و دانش در اسلام است که باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهید مطهری مسیر حرکت جوانان را به سمت آموز‌های دینی سوق داد
  • در فضای مجازی باید از ارزش‌های اسلامی دفاع کنیم
  • مدیر کل هنرهای نمایشی منصوب شد
  • همایش ملّی زبان‌ها و گویش‌های ایران فراخوان داد
  • جامعه‌شناختی تفکرات اجتماعی
  • تجدید میثاق مسوولان حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (ره)
  • کتاب پژوهشی «تبلیغ دینی در مسجد؛ رویکردی آسیب‌شناسانه»
  • جشنواره الگوهای برتر مشاوره مراکز فنی و حرفه‌ای بوشهر برگزار شد
  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله