Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور گفت: یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه نفت و گاز است که با آمار و ارقام می‌توانیم از اکتشاف بزرگی اشاره کنیم که انجام گرفت. ۵۳ میلیارد بشکه میدان جدید اکتشاف شد که به مردم در سال گذشته اعلام شد.

به گزارش ایمنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در پایان آئین بهره برداری از طرح‌های ملی استان سیستان و بلوچستان و آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد افزود: تحریم فشار، فشار شدید بی سابقه بر حرکت ملت نمی‌تواند، تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا نمی‌تواند ملت را به زانو در بیاورد. دلیل آن این افتتاح طرح‌هایی است که در سال ۱۳۹۹ بعد از ۲ سال و چند ماه تحریم شدید داریم اجرا می‌کنیم.

وی افزود: کرونا و مشکلاتی از قبیل این‌ها نمی‌تواند تولید ما را متوقف کند. البته هریک از این‌ها ممکن است، تأثیرگذار باشد یعنی هم ویروس آمریکایی و هم ویروس کرونا هردو ویروس بی تأثیر نیستند اما هیچیک از این ویروس‌ها ما را متوقف نخواهد کرد و ما به تولید خود ادامه می‌دهیم. ما با تمام توان تلاش می‌کنیم هدفی که رهبری امسال برای جهش تولید تعریف کردند اجرایی کنیم و تلاش می‌کنیم هر هفته تا پایان سال افتتاح‌های بزرگ داشته باشیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در این روزهای پایانی ماه رمضان با دعای خیر و با حضور و کمک و ایثار آنها توانستیم قدم‌های خوبی برای مقابله با ویروس کرونا و تولید برداریم. امیدواریم که با کمک مردم این راه را ادامه دهیم و نمی‌گذاریم لبخندی بر روی صورت مستبدین کاخ سفید بنشیند و کاری می‌کنیم که غم اندوه در مسیر غلط سیاسی آنها باشد. ملت ما سرافراز است و سرافرازتر خواهد بود و ما از این مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد و دیگران را هم یاری و کمک خواهیم کرد و همیشه یار مظلومان و یار ملت فلسطین هستیم.

روحانی گفت: امروز بسیار خوشحالم که دو اقدام بسیار مهم در دو استان قرار گرفت. در استان سیستان و بلوچستان وزارت نیرو و جهاد کشاورزی طرح‌های مهمی داشت. مردم شاهد بودند که آب آشامیدنی در بخش‌های مختلف و ۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی سیستان که تقریباً همه آنها با آبیاری مدرن تأمین می‌شود که در این زمینه شاهد یک تحول بزرگ خواهیم بود.

وی ادامه داد: تقریباً این اراضی حدود یک میلیون تن مواد غذایی را در اختیار مردم قرار می‌دهد و موجب حرکت و اشتغال خوبی در منطقه سیستان خواهد بود که البته مشابه این طرح‌ها برای منطقه بلوچستان هست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه استان سیستان و بلوچستان برای ما بسیار مهم است گفت: دولت یازدهم و دوازدهم طرح‌های بسیار مهمی در این استان داشته است که یکی از این طرح‌ها، طرح ۴۶ هزار هکتاری در منطقه سیستان و زابل است. طرح مهم دیگری که در سیستان و بلوچستان داشتیم احیا و فعال کردن بندر مهم چابهار بود که مرتبط در حال توسعه است و هنوز هم ادامه دارد و برخی فازهای مهم آن در دولت یازدهم و دوازدهم به بهره برداری رسیده است.

روحانی افزود: طرح مهم دیگر طرح راه آهن چابهار به زاهدان است. طرح دیگر گازرسانی در منطقه و سیستان و بلوچستان بود که در دولت یازدهم گاز به زاهدان رسید و بعد هم به زابل و بقیه شهرها ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان احیای معادن، توسعه چابهار و راه آهن و گازرسانی و همچنین طرح‌های مهم آب و خاک و این ۴۶ هزار هکتاری جز طرح‌های بسیار مهم دولت بود.

رئیس جمهور گفت: سیستان و بلوچستان یک استان بسیار مهم برای کشور است که از لحاظ امنیت ملی یکی از استان‌های بسیار حساس است. معروف است که چابهار و استان سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ملی ایران است که به جای خود حرف درست و به جایی است.

روحانی افزود: سیستان و بلوچستان استانی است که با دو همسایه بسیار خوب ما پاکستان و افغانستان هم مرز است. این استان دارای معادن بسیار ذی‌قیمتی است که باید در این زمینه کار بزرگی انجام بگیرد که بخشی در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته که باز هم باید ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل مهم سیستان و بلوچستان مسیر اصلی اتصال جنوب به شمال است. هم کریدور ترانزیتی جنوب به شمال از چابهار و سیستان و بلوچستان باید عبور کند که البته در حال حاضر بخشی از این طرح از هرمزگان و بندرعباس عبور می‌کند که طرح اصلی در چابهار است. در واقع بندر اقیانوسی ما در ایران در چابهار است که بسیار اهمیت دارد و از این مسیر می‌توانیم منطقه اقیانوس هند و منطقه آفریقا را به آسیای مرکزی و منطقه CIS متصل کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: قدم‌های بسیار مهمی برداشته شده است و خیلی آرزو دارم بخش بزرگی از راه آهن چابهار به زاهدان حداقل تا ایرانشهر در این دولت افتتاح کنیم که البته همه تلاش ما این است که این طرح به پیش برود. جز طرح‌هایی است که مداوم و منظم آن را دنبال می‌کنم چرا که از طرح‌های بسیار مهم دولت است.

روحانی گفت: برای مردم سیستان و بلوچستان آرزوی توفیق می‌کنم. برای امنیت سیستان و بلوچستان مردم تلاش بسیار خوبی کردند که در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد یک امنیت مناسب در مرزها در این استان بودیم که این امنیت عمدتاً توسط خود مردم تأمین شد و الان هم دارد تأمین می‌شود. وحدت شیعه و سنی برای ما بسیار مهم است. من از همه علمای اهل سنت و شیعه، فرهیختگان و مقامات استانی به خاطر وحدت و برادری و اتحادی که در این استان شاهدیم تشکر می‌کنم.

وی در ادامه به پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: نکته دوم مربوط به طرحی بود که در استان بوشهر شاهد آن بودیم. اولاً پارس جنوبی برای ما بسیار مهم بود چرا که مخزن عظیم و بزرگی بود که همسایه ما قطر از این مخزن استفاده می‌کرد با اینکه مشترک بود اما از طرف ایران استفاده و بهره برداری نمی‌شد.

رئیس جمهور افزود: طرح پارس جنوبی از دولت آقای خاتمی شروع شد و بعد در دولت آقای احمدی نژاد ادامه پیدا کرد. ۱۰ فاز در مجموع در منطقه پارس جنوبی افتتاح شد. خیلی خوشحالم که در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۷ فاز تکمیل و افتتاح شده است و تنها فاز ۱۱ آن باقی مانده است. می‌توانیم بگوییم کاری که در پارس جنوبی بنا بود انجام شود، انجام شده و فقط فاز ۱۱ باقی مانده است.

روحانی یادآور شد: تکمیل فاز ۱۱ به دلیل اینکه با حضور شرکت‌های خارجی انجام می‌گرفت که البته دلیل اینکه ما منتظر آنها بودیم و می‌خواستیم با همکاری آنها این کار را انجام دهیم یک هدف مهم داشتیم. البته خودمان برای تکمیل شدن این فاز کار را شروع کردیم چرا که فرانسوی‌ها و چینی‌ها کنار رفتند.

وی اضافه کرد: ما طرح فشار افزایی در چاه‌های پارس جنوبی را داشتیم که اجرای آن با مشارکت شرکت‌های بزرگ فرانسوی و چینی راحت‌تر انجام می‌شد. باید در چاه‌های این منطقه حفظ فشار گاز انجام دهیم چرا که افت فشار افت تولید دارد و مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور با تاکید بر این طرح فشار افزایی جز طرح‌های مهمی است که باید دنبال کنیم خطاب به وزیر نفت گفت: به مهندس زنگنه می‌گویم که جز مواردی که تا پایان دولت با همه توان تلاش کنیم این است بتوانیم گام‌های اولیه این طرح را به نتیجه برسانیم.

روحانی افزود: از آغاز دولت در سال ۹۲، پارس جنوبی در کل ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز گاز تحویل می‌داده است و امروز این ۲۸۰ میلیون مترمکعب شده ۷۰۰ میلیون مترمکعب که امیدوارم تا سال آینده ۵۰ میلیون مترمکعب دیگر هم اضافه شود.

وی ادامه داد: ۷۰۰ میلیون مترمکعب در مقایسه با ۲۸۰ میلیون مترمکعب نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲ برابر همه اقداماتی است که قبلاً انجام گرفته است بنابراین باید اینجا از مهندسان، شرکت‌های دانش‌بنیان، کارگران و مدیریت وزارت نفت تشکر کنیم.

رئیس جمهور گفت: یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه نفت و گاز است که با آمار و ارقام می‌توانیم از اکتشاف بزرگی اشاره کنیم که انجام گرفت. ۵۳ میلیارد بشکه میدان جدید اکتشاف شد که به مردم در سال گذشته اعلام شد.

روحانی افزود: کارهای عظیم نفتی در غرب کارون انجام گرفته و ادامه دارد. یک بندر جدید برای صادرات نفت به در دریای عمان در حال احداث است که در واقع هم خلیج فارس و هم دریای عمان برای صادرات نفت استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: پارس جنوبی از طرح‌های عظیم و بزرگی بوده که انجام گرفته است که در شرف تکمیل و قدم‌های نهایی هستیم که باید این قدم‌ها را برداریم.

منبع: ایرنا

کد خبر 424999

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حسن روحانی رئیس جمهور دفاع مقدس سيستان و بلوچستان چابهار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق دولت یازدهم و دوازدهم استان سیستان و بلوچستان میلیون مترمکعب بسیار مهم پارس جنوبی رئیس جمهور انجام گرفت فاز ۱۱ طرح ها قدم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۲۹۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم

ریشه ناترازی بین تولید و مصرف بنزین، بی‌توجهی به احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه در دوران هشت‌ساله دولت قبل و وزارت بیژن نامدار زنگنه است.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایرنا، طبق اظهار نظر مسئولان، مصرف بنزین در حال حاضر از تولید آن در کشور پیشی گرفته، با این دست فرمان، کشوری که زمانی صادرکننده بنزین بوده در حال تبدیل شدن به واردکننده بنزین است. بررسی عوامل بروز این پدیده یکی از نکاتی است که سیاستگذاران باید به آن توجه داشته و در راستای حل مشکلات این پدیده برنامه‌ریزی کنند.

از طرفی تولید بنزین در کشور نیز با وجود رشد حدود ۲۰ درصدی در سه سال گذشته طبق آمار وزیر نفت، به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی وزارت نفت توانسته در دوران پیک مصرف نیز تامین بنزین را به بهترین نحو انجام دهد و کشور دچار مشکل نشود.

برای حل مساله بنزین سه سناریوی ساخت پالایشگاه، واردات بنزین و مدیریت مصرف، پیش روی دولت قرار دارد.

اگر دولت بخواهد یک پالایشگاه در مقیاس پالایشگاه اصفهان بسازد، نیازمند به حداقل ۵ سال زمان و ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بوده که باتوجه به میزان زمان و حجم سرمایه گذاری مورد نظر، رسیدن به این مطلوب راه درازی دارد اما برای کشور این موضوع امری حیاتی است. واردات نیز باعث ارز بری از کشور، کسری بودجه و در نهایت تورم خواهد شد. چنانچه اگر دولت بخواهد ناترازی بنزین را با واردات جبران کند، باید ارز زیادی برای فقط بنزین کنار بگذارد. مورد بعدی، توجه به مدیریت مصرف است که شامل موضوعاتی نظیر اسقاط خودروها، تولید و واردات سالانه یک میلیون خودروی باکیفیت، ارتقای پالایشگاه‌های موجود، توسعه سوخت‌های جایگزین CNG و جلوگیری از قاچاق بنزین می‌شود که در این پرونده به موارد مذکور خواهیم پرداخت.

چرا پالایشگاه سازی در کشور صورت نگرفت؟

پالایشگاه سازی یکی از راه‌کارهای جلوگیری از ناترازی بنزین است اما این سناریو بلند مدت است. با این حل چه شد که پالایشگاه سازی در کشور صورت نگرفت؟ قطعا یکی از اصلی‌ترین عوامل آن، وزیر سابق نفت بیژن زنگنه است. بیژن زنگنه اساسا پالایشگاه سازی را کثافت کاری می خواند حتی اخیرا نیز به این موضوع اشاره مجدد کرده و آن را غیر اقتصادی خوانده است.

در صورتی که چین با واردات ۱۱.۴ میلیون بشکه در روز نفت خام و پالایش بیش از ۱۷ میلیون بشکه، نمونه‌ای از کشورهای پیشرو در حوزه توسعه زنجیره ارزش نفت خام است. چین طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۸ میلیارد دلاری برای ساخت پالایشگاه، حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز به ظرفیت پالایشی خود افزوده است و قصد دارد تا ۲۰۲۵ ظرفیت پالایشی خود را به ۲۰ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. پالایشگاه‌هایی همچون ژیجیانگ (فاز اول و دوم) و هنگلی با ظرفیت‌های ۲۰ و ۴۰ میلیون تن در سال و حجم سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ و ۲۴ میلیارد دلار نمونه‌هایی از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده طی سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۲ هستند.

پالایشگاه سازی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم توجه به تکمیل پروژه‌های پالایشی را از اولویت‌های خود می‌داند به طوری که جواد اوجی وزیر نفت در این باره گفت: توسعه ظرفیت پالایش و پتروپالایش نفت خام و میعانات گازی کشور قریب به ۳.۲ میلیون بشکه در روز است و نفت و میعانات گازی تولیدی خود را اکنون به‌صورت نفت خام صادر می‌کنیم. این خام‌فروشی افزون بر اینکه ما را از ایجاد ارزش افزوده بی‌نصیب می‌کند، در سال‌های اخیر پاشنه آشیل کشور و سبب آسیب‌پذیری کشور در حوزه تحریم‌ها شده است. افزون بر اینها با توجه به شدت مصرف انرژی در کشور، به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور و پوشش کامل نیاز داخلی به فرآورده‌های نفتی، احداث پالایشگاه‌های جدید ضرورتی انکارناپذیر است که مکرر مورد تأکید رهبر انقلاب و ریاست جمهوری نیز بوده است.

۸ طرح پالایشی و پتروپالایشی در حال اجرا

به گفته وزیر نفت، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم، توجه ویژه‌ای به این امر شد و خوشبختانه ما اقدام‌های متعددی را در طول یک سال و نیم گذشته انجام دادیم. در چهارچوب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، ۸ طرح پالایش و پتروپالایش میعانات گازی و نفت خام با ظرفیت ۱۴۶۰ هزار بشکه در روز و سرمایه‌گذاری ۲۸.۶ میلیارد دلار در دست پیگیری و اجرا است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • نجات صد‌ها پرنده کمیاب زینتی از چنگال قاچاقچیان در سیستان و بلوچستان
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • خدمات رسانی ۱۱۱ تیم عملیاتی هلال احمر به سیل زدگان جنوب سیستان و بلوچستان
  • ۲۰۰ سورتی پرواز بالگرد امداد هلال احمر در جنوب سیستان و بلوچستان انجام شد
  • امدادرسانی هوایی به مناطق سیلزده قصرقند تداوم دارد
  • سیستان و بلوچستان استانی ثروتمند و در حال پیشرفت است
  • مردم عزیز ما در معیشت و مسکن با مشکلات زیادی مواجه هستند که باید برای حل آن تدبیر فوری کرد
  • لزوم تدبیر جدی برای پرداخت مطالبات پزشکان خانواده