Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@09:40:34 GMT

تکنولوژی شهر هوشمند برای فاصله‌گذاری اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۰۲۸۷

تکنولوژی شهر هوشمند برای فاصله‌گذاری اجتماعی

بسیاری از کشورهای سراسر جهان در مواجهه با کووید -۱۹ فاصله گذاری اجتماعی را به عنوان بهترین اقدام برای مهار ویروس کرونا در پیش گرفته‌اند که به منظور درک میزان اثربخشی این رویکرد ابتدا باید میزان پیروی مردم از آن مشخص شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان انگلیسی به منظور درک بیشتر میزان تأثیر اقدامات صورت گرفته برای جداسازی اجتماعی بر فعالیت‌های مردم و خودروها، یک داشبورد اطلاعات شهری ایجاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این نیز رصدخانه شهری دانشگاه نیوکاسل به منظور درک بیشتر پویایی در یک شهر شکل گرفت که این رصدخانه با استفاده از هزاران سنسور و داده، میزان تحرک در گوشه و کنار شهر، از ترافیک خودور تا تردد عابران پیاده و حتی رعایت جداسازی اجتماعی را نشان می‌دهد. علاوه بر این، رصدخانه شهری دانشگاه نیوکاسل مصرف انرژی، کیفیت هوا، چگونگی آب و هوا و بسیاری از متغیرهای دیگر را نیز مشخص می‌کند.

تغییر میزان جنبش

محققان بریتانیایی بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون از انواع داده‌های مشاهداتی و همچنین دیگر منابع اطلاعاتی را با الگوریتم‌های آموزشی دقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این داده‌ها در داشبورد اطلاعات به طور مرتب به روز می‌شود و میزان تحرک در هر روز را نسبت به همان روز در سال گذشته روی نمودار نشان می‌دهد. تحقیقاتی که در این داشبورد در روزهای کرونایی انجام گرفت نشان داد که میزان حرکت عابران پیاده در این روزها نسبت به همین تاریخ در سال گذشته به میزان ۹۵ درصد کاهش یافته است. این نشان می‌دهد که مردم از دستورالعمل‌های دولت مبنی بر خانه ماندن برای مهار ویروس کرونا به خوبی پیروی کرده‌اند.

البته میزان کاهش حرکت خودروها به مراتب کم‌تر از عابران پیاده بود به طوری که در اولین هفته اعمال محدودیت‌ها جاده‌ها و خیابان‌ها تنها با ۵۰ درصد کاهش تردد خودرویی در مقایسه با سال گذشته در همین تاریخ، مواجه بود. بدون شک، علت این تغییر نه چندان زیاد، نسبت به پیاده‌روی، گرایش بیشتر مردم به استفاده از خودروهای شخصی به جای وسایل حمل و نقل عمومی بود.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان بارها به مردم توصیه کرده است هنگام آمدن از خانه فاصله حداقل دو متری را از سایرین رعایت کنند با این حال اعلام کرده است که هیچ روشی برای تخمین میزان پیروی مردم از این قانون وجود ندارد. محققان رصدخانه دانشگاه نیوکاسل با استفاده از رصد کامپیوتری و پردازش تصاویر توانسته‌اند الگوریتم‌هایی برای اندازه‌گیری فاصله اجتماعی در مکان‌های عمومی به وجود آورند. آن‌ها الگوهایی ایجاد کرده‌اند که بر اساس آن می‌توان فاصله بین دو عابر پیاده در فضاهای باز را مشخص کرد.

این الگوریتم با استفاده از یک سیستم نشانگر چراغ‌مانند قادر است به طور خودکار افرادی را که در فاصله مطمئن از یکدیگر قرار گرفته‌اند، شناسایی کند و در نتیجه مأموران امنیتی می‌توانند با افرادی که قانون جداسازی اجتماعی را به خوبی رعایت نکرده‌اند، به طور جدی برخورد کنند.

اگرچه تعیین میزان پیروی از فاصله‌گذاری اجتماعی از طریق این استراتژی به طور قطعی وجود ندارد با این حال، الگوریتم‌های طراحی شده برای این منظور، مشخص می‌کند که در کدام نقطه از شهر مردم بیشتر از محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا پیروی می‌کنند. علاوه بر این، این نوع داده‌ها نشان می‌دهد که چگونه فاصله اجتماعی به مرور زمان تغییر کرده است و مهم‌تر از همه اینکه امکان تغییر طولانی مدت یک رفتار از طریق این روش تا حدودی قابل پیش‌بینی است.

کد خبر 425024

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر هوشمند هوشمندسازي شهر هوشمند هوشمند سازي شهرها ویروس کرونا شهرهای جهان کرونا ویروس فاصله اجتماعی انگلیس بریتانیا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۰۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فردا   دوشنبه  ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی  و تامین اجتماعی استان از ساعت ۹:۰۰ الی۱۰:۰۰   و مدیرکل دفتر فنی،امور عمرانی،حمل و نقل و ترافیک استانداری  و مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان از ساعت   ۱۰:۰۰  تا 11با حضور در سامانه ارتباط مردم و دولت (سامد) و از طریق تلفن ۱۱۱ به‌صورت مستقیم پاسخگوی تماس‌های مردم عزیز خواهند بود.

دیگر خبرها

  • ابلاغ مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • آیا استفاده از گوشی‌های هوشمند نوجوانان را افسرده می‌کند؟
  • اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خردادماه
  • جدیدترین نسل موبایل رونمایی شد؛ بازگشت به «ماربازی» بدون اینترنت! (+عکس)
  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • پروژه دریافت لیست هوشمند حق بیمه کارگاه‌ها در استان فارس آغاز شد
  • قاسمی: هر جا از قرآن فاصله گرفتیم به همان میزان دچار مشکل و انحراف شدیم +فیلم
  • حضور ۴ تن از مسئولان آذربایجان غربی در سامانه سامد
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین