Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@00:16:46 GMT

قالب وافل و کاربرد آن

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۰۴۶۴

قالب وافل و کاربرد آن

خبرگزاری آریا- امروزه قالب وافل که مهم ترین ابزار اجرای سقف وافل است،از لحاظ فنی و اقتصادی در اکثر پروژه های بزرگ کاربرد دارد.در ادامه این مطلب شما را با انواع قالب وافل و کاربرد هرکدام از آن ها و هم چنین هزینه و قیمت های آن آشنا خواهیم کرد.

قالب وافل چیست؟
از لحاظ لغوی کلمه انگلیسی وافل، به معنی کلوچه ای با شکل ها و طرح های دایره ای است و به همین علت برای دال های مشبک و پنجره مانند استفاده میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در اصل قالب وافل waffle formwork)) یک قطعه ی پلاستیکی است.این قطعه ابعاد و سایز مشخص خود را دارد و جهت حذف بتن ناکارآمد در دال های بتنی استفاده می شود.
بتن ناکارآمد چیست؟
به قسمتی از دال بتنی که تحت تنش فشاری نیست و هیچ عضو کششی یا میلگردی را در خود نگه نمی دارد،بتن ناکارآمد می گویند.حذف این بتن از لحاظ اقتصادی،سبک سازی سازه و کاهش جذب انرژی لرزه ای اهمیت بسیاری دارد.
در سال های گذشته برای حذف این بتن،طرح های گوناگونی پیشنهاد شده و برخی هم به اجرا درآمده است.از پرکاربردترین آن ها استفاده از قالب های پلاستیکی از جنس پلی پروپیلن است که قابلیت چندین بار استفاده را دارد.این قالب،به قالب وافل معروف است.

تفاوت قالب وافل با قالب های یوبوت و کوبیاکس

قالب های یوبوت (U-boot)،کوبیاکس (Cobiax) و بابل دک (Bubble deck)،جهت حذف بتن ناکارآمد استفاده می شوند.بیشترین تفاوت این قالب ها با قالب های وافل دردفعات استفاده از آن ها است.طراحی قالب های وافل به گونه ای است که بعد از اجرای بتن و سخت شدن آن،قابل جداسازی و استفاده مجدد باشد که همین امر سبب جذابیت اقتصادی این قالب های وافل است. اما قالب های یوبوت و کوبیاکس که در درون دال جای میگیرند،پس از بتن ریزی دیگر قابل استفاده مجدد نیستند.



ویژگی های برتر قالب های وافل نسبت به قالب یوبوت و کوبیاکس:

- همانطور که جلو تر هم توضیح داده شد،قالب های وافل به جهت قابلیت متعدد استفاده از آن ها ، هزینه ی کم تری برای اجرای هر متر مربع سقف،نسبت به سایر قاب ها دارد.
- در انجام دال های مجوف مثل یوبوت و کوبیاکس،قسمتی از بتن میانی دال حذف می شود اما بتن کششی حذف نمی شود.در استفاده از قالب وافل علاوه بر بتن میانی ، بتن کششی نیزحذف می شود.به همین علت حدود 20 درصد سقف وافل به نسبت سقف مجوف،بتن کمتری نیاز دارد.که از لحاظ فنی و اقتصادی حائز اهمیت است.
- به جهت اینکه درهزینه های ساخت قالب های مجوف صرفه جویی شود،اغلب از موادی با کیفیت پایین استفاده می کنند.این مواد در برابر اشعه آفتاب حساس هستند و ممکن است چندین روز زیر نور خورشید قرار بگیرند که در این صورت در زمان حمل و نقل و نصب میلگرد ها ، آسیب می بینند.آسیب وارد شده ممکن است باعث ورود بتن به درون قالب ها شده و بار مرده سقف را افزایش دهد.


انواع قالب وافل از لحاظ عملکرد

قالب وافل نقش مهمی در اجرای سقف وافل دارد و ابعاد و شکل عملکرد آن را تعیین می کند.این قالب با توجه به کاربرد آن به دو قالب وافل یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود.

قالب های وافل یک طرفه

قالب های یک طرفه جهت اجرای دالی استفاده می شوند.وظیفه ی آن این است که بار مرده و زنده را در یک راستا منتقل کند.خود قالب باعث شکل گیری تیرچه یا ریب خواهد شد.

ابعاد قالب وافل یک طرفه

این قالب های یک طرفه ، شامل قطعات پلاستیکی U  شکل هستند که به همراه قطعات انتهایی در محل اجرا به کمک بست مخصوص ، به یک دیگر متصل شده اند. این اتصال سبب تشکیل یک قالب یکپارچه مکعب مستطیلی است.این قالب به طور معمول فاصله آکس به آکس 60 تا 70 سانتی متر را تامین می کند . با عمق 25 تا 30 سانتی متر،طول متغیر و عرض تیرچه متغیر بین 12 تا 14 سانتی متر در دسترس است.

قیمت قالب وافل یک طرفه

قیمت این قالب به نسبت دیتل اجرایی متغییر است.هزینه ی اجرای سقف با این قالب ها،در هر متر مربع محاسبه میشود و در این امر عواملی مثل ابعاد قالب،کیفیت قالب و موقعیت پروژه اثرگذارند.به طور کلی قیمت خرید قالب وافل یک طرفه به ازای هر متر مربع از 260 تا 270 هزار تومان متغییر است.درنظر داشته باشید که دستمزد اجرا به صورت جداگانه محاسبه می شود.

قالب های وافل دوطرفه

این قالب ها در اجرای سقف وافل مشبک یا دوطرفه به کار می روند و باعث انتقال بار در دو راستا می شوند.یعنی بار زنده و مرده سقف به تمام تیرهای اطراف هر چشمه سقف انتقال می یابد.این قالب برخلاف قالب یک طرفه با بست به قالب های مجاور متصل نمی شود. اما مانند قالب یک طرفه پس از رسیدن بتن دال به مقاومت نهایی باز شده و در جای دیگر استفاده می شود.که این ویژگی به کاهش هزینه تمام شده دال کمک میکند.

ابعاد قالب وافل دوطرفه

این قالب قطعاتی از جنس پلی پروپلین دارد که وزن کمی دارند و به شکل نیمه مکعب طراحی شده اند.این قطعه ها سوراخ هایی جهت چفت و بست شدن قالب های مجاور دارند.حمل و نقل این قالب ها با توجه به ابعادشان آسان است و برای دهانه دهای عریض بسیار مناسب هستند.معمولا این قالب ها در ابعاد مختلف از 60*60 تا 90*90 ارائه می شوند.عمق این قالب های دوطرفه نیزاز 19 و 25 و 33 و35 و 40 سانتی مترمی باشد.

قیمت قالب وافل دوطرفه

بر اساس تعدا قالب ها،قیمت این قالب ها متغییر است و به فاکتور های گوناگونی بستگی دارد.جهت اطلاع بیشتر در این مورد می توانید با ما تماس بگیرید.
https://kohandeck.ir/%d9%82%d8%a7%d9%84%d8%a8-%d9%88%d8%a7%d9%81%d9%84/

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قالب ها سانتی متر اجرای سقف سقف وافل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۰۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این جاده یک‌طرفه شد

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا از یک طرفه شدن جاده چالوس در مسیر جنوب به شمال خبر داد.

سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با ایسنا دراین‌باره گفت:‌ همانطور که پیشتر نیز اعلام شده بود با توجه به حجم تردد در مسیر جنوب به شمال جاده چالوس، مسیر شمال به جنوب این محور از ساعت ۸:۳۰ صبح امروز از مرزن‌آباد به سمت تهران مسدود شد و پس تخلیه بار ترافیکی مسیر شمال به جنوب جاده چالوس یکطرفه شد. این محدودیت تردد تا ساعت ۲۴ امروز ادامه خواهد داشت و پس از آن تردد به شکل دو طرفه اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره محدودیت احتمالی تردد در صورت پرحجم بودن ترافیک نیز گفت:‌ در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه نیز در صورت افزایش حجم تردد و با تشخیص فرمانده میدان این امکان وجود دارد که از مرزن آباد به سمت تهران انسداد به صورت کامل اعمال شود. بر این اساس از ساعت ۱۲ ظهر این روز از ابتدای پل زنگوله در انتهای دهانه شمالی تونل البرز به سمت چالوس محدودیت تردد یک‌طرفه اعمال می‌گردد. از ساعت ۲۴ همان روز نیز محدودیت تردد یکطرفه پایان یافته و از پل زنگوله تا مرزن‌آباد مسیر دوطرفه خواهد شد.

وی درباره وضعیت ترافیکی جاده چالوس نیز گفت:‌ در مسیر جنوب به شمال این محور در حدفاصل پل زنگوله تا سیاه بیشه و محدوده های هریجان و هزارچم شاهد ترافیک پرحجم و نیمه سنگین هستیم. در مسیر جنوب به شمال آزادراه تهران – شمال نیز در حدفاصل تونل شماره ۱۱ تا ۱۳ و تونل شماره ۱۶ تا شهرستانک و تونل البزر تا انتهای آزادراه وضعیت مشابه گزارش شده است.

وی در مورد وضعیت جوی جاده چالوس و آزادراه تهران - شمال نیز گفـت: در این محورها و به خصوص آزادراه تهران - شمال شاهد بارش باران هستیم. لذا لازم است رانندگان علاوه بر دقت بیشتر در حین رانندگی با سرعت مطمئنه رانندگی کرده و فاصله طولی مناسب را با خودروی مقابل رعایت کنند.

به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا تردد در محورهای هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین - رشت به شکل دو طرفه در حال انجام است.

شیرانی با اعلام شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ و ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از آغاز سفر حتما با این شماره‌ها تماس گرفته و ضمن اطلاع از وضعیت جوی، ترافیکی و انسداد محورها، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای سفر خود انتخاب کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902016

دیگر خبرها

  • کندوان یک‌طرفه شد
  • کندوان یک‌ طرفه شد
  • چالوس یک طرفه شد
  • محور کندوان یک طرفه شد/ ترافیک در مسیر جنوب
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • محور چالوس یک طرفه شد
  • این جاده یک‌طرفه شد
  • جاده چالوس یک‌طرفه شد
  • جاده کندوان یک طرفه شد
  • دو بانده شدن ۲ جاده دو طرفه در شهرستان نجف آباد