Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در حال پیشروی به سمت ترهونه هستند و شش سامانه پدافند هوایی دیگر روسیه را منهدم کرده‌اند، آمریکا و فرانسه کاهش تنش‌ها در لیبی را خواستار شدند. همچنین مفتی لیبی با تقدیر از نقش قطر و ترکیه در حمایت از مردم این کشور، توافق امنیتی با ترکیه را اقدامی موفق اما دیرهنگام خواند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، در حالی که آمریکا و فرانسه به مجموعه طرف‌های بین‌المللی پیوستند که توقف تنش‌ها در لیبی را خواستارند، نیروهای دولت وفاق ملی لیبی شش سامانه پدافند هوایی روسی را منهدم کرده و در راستای آمادگی برای بازپس‌گیری شهر ترهونه از نیروهای وابسته به خلیفه حفتر، پایگاه‌های خود در نزدیکی این شهر را تقویت کردند.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی اعلام کردند، روز چهارشنبه سه سامانه پدافند هوایی روسی را در ترهونه و دو سامانه پدافندی دیگر را در منطقه الوشکه واقع در حدفاصل دو شهر مصراته و سرت و نیز یک سامانه دیگر را با آتش توپخانه خود در اطراف یکشنبه بازار جنوب طرابلس منهدم کردند و به این ترتیب تعداد پدافندهای روسی که در سه روز گذشته منهدم شده‌اند، به ۹ عدد رسید.

همچنین این نیروها سامانه‌ای را که پس از کنترل یافتن بر پایگاه نظامی الوطیه مصادره کرده بودند، به نمایش گذاشته و در خیابان‌های طرابلس گرداندند.

محمد قنونو، سخنگوی ارتش دولت وفاق ملی لیبی اظهار کرد: سامانه پدافند هوایی پانتسیر روسیه با بودجه امارات و با هدف از میان برداشتن دولت مشروع خریداری شد.

قنونو گفت: موقعیت نظامی لیبی بسیار عالی است و تمامی شهرهای کشور پاکسازی خواهند شد و دولت هرگز از چک‌های امارات یا اطلاعات مصر و یا واگنر روسیه هراسان نخواهد شد.

وزیر کشور لیبی: روسیه ۸ جنگنده در اختیار حفتر قرار داد

فتحی باش‌آغا، وزیر کشور لیبی اعلام کرد که روسیه هشت فروند جنگنده در اختیار حفتر قرار داده است.

فتحی باش‌آغا، وزیر کشور لیبی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ اعلام کرد که روسیه هشت فروند جنگده در اختیار حفتر قرار داده است.

وزیر کشور لیبی افزود: حداقل شش فروند جنگنده‌ «میگ-۲۹» و دو فروند جنگنده «سو-۲۴» ساخت روسیه از پایگاه هوایی حمیمیم سوریه برخاسته و به شرق لیبی، منطقه تحت اشغال شبه نظامیان خلیفه حفتر رسیدند.

مقامات فدراسیون روسیه تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.

پس از آنکه سخنگوی نیروهای حفتر از استقرار دوباره این نیروها در جنوب طرابلس خبر داد، جنگنده‌های دولت وفاق ملی لیبی در حملاتی هوایی به ترهونه، چند خودروی زرهی را منهدم کرده و در حملاتی دیگر پایگاه‌هایی در الوشکه و در شهرک الاصابعه در نزدیکی ترهونه را هدف قرار دادند که به کشته شدن تعدادی از نیروهای حفتر منجر شد. همزمان این نیروها پایگاه‌های خود در مرزهای ترهونه را تقویت کردند تا با تحت فشار گذاشتن این شهر، شرایط را برای کنترل بر آن فراهم کنند.

مصطفی المجعی، سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی عملیات "آتش‌فشان خشم" گفت: اتاق عملیات نیروهای دولت وفاق طرح آزادسازی ترهونه را ادامه دادند و این عملیات خیلی زود آغاز خواهد شد.

المجعی افزود: خنثی‌سازی پدافندهای هوایی روسیه در ترهونه مقدمه‌ای برای عملیات نظامی است که یک ماه قبل تلاش ناموفقی برای آن انجام شد.

همچنین عملیات آتش‌فشان خشم در جریان این عملیات از کشف یک گورستان با هفت جسد در یکی از محورهای درگیری در جنوب طرابلس خبر داد.

دولت وفاق ملی لیبی پیش از این بارها نیروهای حفتر را به اعدام اسرا و غیرنظامیان در محورهای درگیری در جنوب طرابلس متهم کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی با امانوئل ماکرون، همتای فرانسوی خود به بررسی عوامل نگران‌کننده در مورد دخالت‌های خارجی روبه‌فزونی در لیبی پرداخت.

دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی درباره نیاز فوری به کاهش تنش در لیبی به اتفاق نظر رسیدند.

سفارت آمریکا در لیبی با انتشار توییتی از بیانیه گروه تماس درباره توقف جنگ در لیبی، در اولویت قرار دادن منافع کشور بر هر مساله دیگری، اجرای فوری و بدون پیش‌شرط آتش‌بس و ازسرگیری گفت‌وگوی یکپارچه در لیبی به دور از دخالت‌های خارجی استقبال کرد.

این سفارتخانه در ادامه نگرانی شدید خود را نسبت به تعلیق سیاسی موجود در لیبی، وخامت گسترده شرایط امنیتی این کشور و نیز ادامه درگیری‌ها میان دو طرف ابراز کرد.

یک منبع در وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو از هرگونه طرحی برای توقف کشتارها در لیبی حمایت می‌کند.

اسکای نیوز نیز گزارش داد، وزیران خارجه روسیه و ترکیه امروز (پنج‌شنبه) در تماس تلفنی تحولات بحران لیبی را بررسی کردند.

طبق بیانیه وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بر لزوم تحقق فوری آتش‌بس در لیبی تاکید کردند.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفته بود: این مشاوره‌ها و آموزش‌های مشترک با نیروهای مسلح ترکیه بود که معیارها در لیبی را تا حد زیادی تغییر داد.

اتحادیه اروپا نیز توقف تنش‌های نظامی و ازسرگیری روند سیاسی در لیبی را خواستار شده و هیئت سازمان ملل در این کشور دعوت به آتش‌بس کرد و هشدار داد، دخالت‌های خارجی در لیبی بر آتش درگیری‌ خواهد افزود.

از سوی دیگر، عبدالله الرفادی، رئیس حزب جبهه ملی لیبی در گفت‌وگو با الجزیره اظهار کرد: امارات از حفتر حمایت کرد زیرا بر این باور است که لیبی با موقعیت جغرافیایی، بافت فرهنگی و شرایط اقتصادی که دارد، یک تهدید ملی و استراتژیک واقعی برای آینده امارات است.

الرفادی افزود: امارات گمشده خود را در حفتر یافت تا او هدایت پروژه نابودی لیبی را به دست بگیرد، حفتر نیز تنها با زور سلاح این پروژه را رها کرده و از محورهای درگیری در جنوب طرابلس عقب‌نشینی خواهد کرد.

محمود الهادی، افسر عملیات منطقه غرب ارتش شرق لیبی موسوم به ارتش "ملی" (وابسته به خلیفه حفتر) از درگیری‌های مجدد میان دو طرف لیبیایی در نقاط مختلف غرب این کشور خبر داد.

به گفته الهادی، این عملیات‌ نظامی با حملات هوایی صبح چهارشنبه به چندین پایگاه در شهر غریان آغاز شده و به انهدام یک کاروان متشکل از ۱۰ خودروی زرهی در مسیر جندوبه منجر شد. همچنین در حمله هوایی دیگر نیروهای حفتر به کاروانی که از شهر الزاویه در منطقه بورشاده در نزدیکی غریان حرکت کرده بود، ۱۳ خودروی زرهی منهدم شده و دست‌کم ۱۵ تن کشته و تعداد دیگری زخمی شدند.

به گفته افسر عملیات منطقه غرب ارتش "ملی" لیبی، این نیروها حمله به شهر الاصابعه را در مرزهای این شهر دفع کرده و محمود الغصری، فرمانده این گروه را از پا درآوردند.

به گفته الهادی، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهند بیش از ۳۰ جسد و دست‌کم ۴۰ زخمی به بیمارستان مرکزی غریان منتقل شدند.

وی افزود: نیروهای ارتش تلاش دارند تعطیلات عید برای ساکنان طرابلس آرام باشد و در این راستا راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کردند اما طرف مقابل آنها را نپذیرفته و بر حملات خود افزودند که در ادامه نیروهای ما با قدرت به این تجاوزها پاسخ دادند.

فرماندهی کل ارتش لیبی به سرکردگی خلیفه حفتر پیشتر پیشنهاد کرده بود که نیروها در محورهای طرابلس تا دو کیلومتر عقب‌نشینی کنند به شرط آنکه نیروهای دولت وفاق ملی نیز در جهت مقابل به همین میزان عقب‌نشینی کنند تا در طول تعطیلات عید فطر، درگیری مستقیمی میان دو طرف رخ ندهد.

الصادق الغریانی، مفتی لیبی نقش قطر در حمایت از مردم لیبی را ستود و از امیر قطر و دولت و مردم آن بابت حمایت دائمی‌شان از مردم لیبی و تلاش دوحه برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور تقدیر و تشکر کرد.

الغریانی گفت: دولت قطر از زمان آغاز درگیری‌ها در لیبی، موضعگیری روشن و اصولی را در پیش گرفت و از مردم این کشور حمایت کرده و به آنها در برقراری ثبات و اتحاد گروه‌های لیبیایی کمک کرد.

مفتی لیبی افزود: کشورهای دیگری و در راس آنها امارات مدعی کمک به لیبی و تلاش برای برقراری امنیت و ثبات آن هستند اما در واقع پهپادها را برای کشتار مردم این کشور ارسال می‌کنند.

او با تقدیر از نقش ترکیه در لیبی به ویژه پس از امضای توافقنامه همکاری امنیتی با دولت وفاق ملی، گفت: این توافق امنیتی گرچه دیرهنگام حاصل شد اما گامی موفق بود.

الغریانی در ادامه گفت: اگر این توافق از زمان آغاز درگیری‌ها امضا شده بود، می‌توانست مانع از کشته شدن مردم لیبی در حملات جنگنده‌های اماراتی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران لیبی روسيه تركيه دولت وفاق ملی لیبی نیروهای دولت وفاق ملی سامانه پدافند هوایی وزیر کشور لیبی جنوب طرابلس نیروهای حفتر خارجه روسیه خلیفه حفتر درگیری ها دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۰۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت

با اعلام روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، پس از ارائه گزارش دارو، این نهاد نظارتی گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت را هم نهایی و جهت بهره برداری در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار داد.

موضوعاتی مثل مجوز‌های خاص، تعارض منافع و بزرگ نمایی تحریم از مهمترین چالش‌های پیش رو در این حوزه است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی
  • روسیه: اوکراین حدود هزار نظامی دیگر را از دست داد
  • تعامل ارتش روسیه و چین روندهای جهانی را تثبیت می‌کند
  • قرارداد ۶میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین
  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان آزاد شدند
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان/ چرا اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد؟
  • انهدام دو انبار بزرگ نفت روسیه توسط پهپادهای اوکراین/ استقرار ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده انگلیسی در لهستان 
  • روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد
  • گزارش جامع رابطه مالی نفت و دولت در اختیار تصمیم گیران اقتصادی کشور قرار گرفت
  • ۳ پهپاد ارتش اوکراین در منطقه «ورونژ» روسیه سرنگون شدند