Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@16:30:37 GMT

یک سال شب‌زنده‌داری برای درک شب قدر

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۰۹۸۸

یک سال شب‌زنده‌داری برای درک شب قدر

پیامبر اکرم (ص) در بیست و هفتمین روز از ماه مبارک رمضان دست به درگاه الهی برداشته و این‌گونه دعا کردند: اَللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ فَضْلَ لَیلَةِ الْقَدْرِ وَ صَیرْ أُمُورِی فِیهِ مِنَ الْعُسْرِ إِلَی الْیسْرِ وَ اقْبَلْ مَعَاذِیرِی وَ حُطَّ عَنِّی الذَّنْبَ وَ الْوِزْرَ یا رَءُوفا بِعِبَادِهِ الصَّالِحِینَ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خدایا در این ماه فضیلت شب قدر را روزی‌ام ساز و کارهایم را از سختی به آسانی برگردان، و پوزش‌هایم را بپذیر و گناه و بار گِران را از گُرده‌ام بردار، ای مهربان به بندگان صالح.

حجت الاسلام حسن عامری به خبرنگار معارف ایرنا گفت: شب بیست و هفتم یکی از شب‌هایی است که احتمال شب قدر در آن داده شده و لذا پیامبر اکرم (ص) در دعای روز بیست و هفتم یکی از اسرار شب قدر را بر ما معلوم می کند؛ اینکه روز قدر کمتر از شب قدر نیست. چون کلمه «حتی» در آیه پایانی سوره قدر که می‌فرماید حتی مطلع الفجر، نشان می‌دهد که فرشتگان نازل می‌شوند و برکات و مقدرات را بر انسان کامل یعنی امام زمان(عج) نازل می کنند و این نزول تا طلوع فجر ادامه دارد. بنابراین مطلع الفجر در حکم شب قدر است و به همین دلیل در دعای روز بیست و هفتم از خدا می خواهیم که فضیلت شب قدر را به ما ارزانی کند. بر این اساس نباید تصور کنیم که فضیلت شب قدر در هنگام طلوع فجر پایان می یابد.

وی افزود: یکی از فضیلت های شب قدر آن است که چیزهایی که آنچه به سختی به دست می آید با لطف الهی به آسانی ممکن شود. آیه ۴۵ سوره بقره می فرماید نماز خواندن سخت است مگر کسانی که خاشع باشند.

خشوع یک کار سخت را بر انسان آسان می کند. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم، بسیاری از فضیلت های دست نیافتنی ممکن می شود و آنچه کارها را سخت می کند، گناهان و خطاهای ماست. به همین دلیل در دعای بیست و هفتم از خدا می خواهیم که عذرهای ما را بپذیرد و گناهانمان را ببخشد.

این استاد حوزه با اشاره به تفاوت واژه های ذنب، اثم، خطیئه و کلماتی که به معنای گناه هستند، اضافه کرد: رسول خدا (ص) در این دعا دو چیز خواسته است. یکی بخشش آن چیزهایی که قابل عذرآوری است مانند برخی مراتب معنوی و اخلاقی. چون ما ضعیف هستیم و عذر ما ضعف است ولی گاهی در مقابل گناهان عذری نداریم. یعنی انجام گناهان قابل دفاع نیست و نمی توان عذر آورد که چرا دروغ گفتم یا غیبت کردم. به همین دلیل باید از خدا بخواهیم عذر ما در قبال اشتباهاتمان بپذیرد و از طرف دیگر مانند برگی که  از درخت می ریزد، گناهان ما را نیز بریزد و جلوی تبعات آن را بگیرد و  اگر این ا تفاق بیافتد آنگاه سختی به راحتی تبدیل می شود.

وی با اشاره به روایات مربوط به شب های قدر گفت: علاوه بر شب های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم، شب بیست و هفتم نیز به روایتی از احتمالات شب قدر است اما بیشترین احتمال شب بیست و سوم است. البته شب نیمه شعبان نیز بنا به روایاتی ممکن است شب قدر باشد ولی اهمیت این شب به اندازه ای است که بعضی علما برای درک شب قدر حتی یک سال تمام را احیا می گرفتندتا شب قدر را به معنای واقعی درک کنند. 

برچسب‌ها ویروس کرونا پیامبر اکرم اخلاق پروندهٔ خبری ماه مبارک رمضان؛ روزگار کرونایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا پیامبر اکرم اخلاق ویروس کرونا پیامبر اکرم اخلاق بیست و هفتم شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۰۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر رسید

 وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تازه‌ترین آمار شهدا و مجروحان تجاوزهای رژیم صهیونیستی را منتشر و اعلام کرد که شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش این رژیم به نوار غزه در هفتم اکتبر۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در پنج مورد جنایت طی ۲۴ ساعت گذشته، ۵۱ شهروند فلسطینی را شهید و ۷۵ نفر دیگر را زخمی کرد.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه افزود که تعدادی از قربانیان حملات رژیم صهیونیستی همچنان زیر آوار و در جاده ها هستند و آمبولانس ها و کارکنان جمعیت هلال احمر فلسطین نمی توانند به آنها دسترسی پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، با احتساب این شهدا، شمار شهدای فلسطین از آغاز تجاوزگری ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر۱۴۰۲) به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر و شمار زخمی‌ها نیز به ۷۷ هزار و ۳۶۸ نفر رسید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۳۵۶ نفر رسید
  • مانا حسینی در جایگاه هفتم پرتاب نیزه
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اوقات شرعی هفتم اردیبهشت در سمنان
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است
  • اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز
  • چرایی برابری فضیلت زیارت عبدالعظیم(ع) و امام حسین(ع)
  • تأثیر زیارت قبور ائمه اطهار(ع) در بخشش گناهان