Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@23:08:30 GMT

شروعی خوب و پایانی خوب‌تر

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۱۰۵۴

شروعی خوب و پایانی خوب‌تر

طلا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی و به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته، ساخته سال ۱۳۹۷ است. این فیلم به سبک درام اجتماعی ساخته شده و دومین اثری است که بعد از فیلم خروج ساختۀ ابراهیم حاتمی کیا و برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹ به صورت اکران آنلاین در رسانه‌هایی مثل فیلیمو و نماوا به اکران در آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرویز شهبازی متولد سال ۱۳۴۱ در تهران و دارای لیسانس کارگردانی از دانشگاه صداوسیماست. شهبازی فعالیت خود را با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ اولین فعالیت سینمایی خودش را با دستیار کارگردانی و نویسندگی فیلم بادکنک سفید به کارگردانی جعفر پناهی به انجام رساند.

نگاهی به کارنامۀ کارگردانی شهبازی نشان از موفقیت گام به گام و مرحله به مرحله در فیلم‌هایش دارد؛ همچنان که فیلم‌هایش یکی پس از دیگری پخته‌تر شده‌ و روند رشد آهسته و پیوسته‌ای را داشته‌اند. این روند شبیه همان کاری است که شهبازی در داستان فیلم‌هایش انجام می‌دهد؛ اطلاعات شخصیت‌ها و روند داستان را ذره ذره و آرام به مخاطب می‌دهد تا کشش و تعلیق اثرش حفظ شود.

فیلمی که خوب شروع می‌شود

طلا با شروع اعتراضی کارگران بیکار شده کارخانه‌ای آغاز می‌شود که در آن منصور (با بازی هومن سیدی) به حق خواهی برادر از کار بیکار شده‌اش استعفا می‌دهد. فیلم از همان ابتدا تکلیف خودش را با بیننده روشن می‌کند و سویۀ اعتراض و درماندگی نسلی را که معیشت و ایده‌پردازی و آمال فروخوردۀ آینده در ذهنشان تلنبار شده را به تصویر می‌کشد.

پس از آن منصور همراه با دریا (با بازی نگار جواهریان) و رضا (با بازی مهرداد صدیقیان) که تازه سربازی‌اش تمام شده و لیلا (با بازی طناز طباطبایی)، تصمیم به کسب و کاری جدید و راه اندازی «سوپ فروشی» می‌گیرند تا از شرایط بد اقتصادی و موقعیتی که در آن هستند، رهایی یابند. این پیشنهاد را رضا مطرح می‌کند که خواستهِ پدرش مهاجرت است اما او علاقه‌ای به ترک وطن ندارد. لیلا هم که مامور خرید تجهیزات پزشکی یک شرکت است و پس از سال‌ها به قول خودش هیچی نشده موافق این کسب و کار است. منصور هم که پس از استعفا بی‌کار شده و جز ماشینی که با آن مسافرکشی می‌کند کار دیگری ندارد، با این تصمیم موافقت می‌کند و تنها مخالف این پیشنهاد دریا است؛ دختری که پدرش صرافی دارد، مشکل اقتصادی ندارد و به همین دلیل رضایتی هم به این کار ندارد اما در نهایت علاقه‌اش به منصور باعث همراهی او با این تصمیم می‌شود.

نکتۀ جذاب در فیلم طلا شاید بیانیه‌ای باشد که از یک نسل ارائه می‌دهد. جوانانی که در دهۀ چهارم زندگی خود قرار دارند (سی و چند ساله هستند) اما بنیانی که باید در این سن برای خویش و زندگی خود بنا کرده باشند را ندارند؛ به علاوۀ این که با مشکلات متعددی درگیرند و هنوز به ثباتی که باید بدان می‌رسیده‌اند، دست نیافته‌اند. در واقع این افراد نماینده متولدین دهۀ ۶۰ هستند که کودکی، نوجوانی و جوانی خود را با مشکلات متعددی پشت سرگذارده‌اند اما هنوز درگیر مصائب‌اند و به قول لیلا هنوز هیچی نشده‌اند؛ این کنایۀ هیچی نشدن که در ذهن افراد این دهه هست و اشاره به چشم‌اندازهای از دست رفته‌ای دارد که به آن نرسیده‌اند، شاید یکی از بهترین حرف‌های این فیلم از زبان این نسل باشد. نسل سوخته‌ای که شهبازی همواره در آثارش تمایل به نشان دادن مشکلات و دردهایشان دارد.

اشاره به اختلاف طبقاتی و آدم‌هایی که اگرچه در قامت دوست اما نماینده وضعیت اقتصادی متفاوتی هستند که گاهی دغدغه‌های همدیگر را حتی درک نمی‌کنند (چون در آن فضا نزیسته‌اند) هم یکی دیگر از نقاط قوت این فیلم است که شرایط اجتماعی جامعه را بازتاب می‌دهد.

یکی از بهترین سکانس‌های فیلم طلا که از نقاط قوت این فیلم محسوب می‌شود، سکانس پایانی است. برخلاف تمام فیلم‌های معاصر که بعضا حتی بدون هدف و ارتباط با داستان و صرفا به دلیل کاستی‌های فیلم‌نامه یا مدبودن این شیوه، پایانی باز را برای فیلم‌هایشان در نظر می‌گیرند، طلا یک پایان قاطع دارد. طلا ابهام و غایتی که مخاطب بخواهد دنبال آن برود را باقی نمی‌گذارد و پایانش را محکم به صورت بیننده می‌کوبد. در واقع طلا از همان جایی که واضح و شفاف شروع می‌شود (اعتراض به سرنوشت بدفرجام)، شفاف و واضح هم به پایان می‌رسد و عاقبت شخصیت‌هایی را که ساخته و پرداخته است، روشن کرده و پایان می‌یابد.

البته در این پایان‌بندی تلخ، داستان دو نقطه روشن و امیدهای نهفته برای بیننده باقی می‌گذارد که یکی طلا و سرنوشت آتی او در شرایطی است که هزینه‌های زیادی با امید به بهبود آن از سوی شخصیت‌ها شکل گرفته است و دیگری فرزندی است که قرار است به دنیا بیاید.

نادیده‌گرفتن منطق روایی داستان، مشکل برجستۀ فیلم طلا

این رویه خوب پرداخت به حقایق اجتماعی اما در نیمۀ فیلم، نقطه ضعفی برای داستان می‌شود؛ چنانچه فیلم‌ساز در تلاشی بی‌پایان می‌کوشد تا پاسخی برای تمام معضلات معاصر جامعه مدرن ایرانی (مانند طلاق، بیکاری، عشق، روابط خارج از ازدواج و مهاجرت) ارائه دهد. موضوعی که شاید باعث نوعی درهم‌ریختگی و از دست رفتن ثبات روایت می‌شود. در حقیقت پردازش خرده روایت‌ها و داستانک‌های متعدد در اینجا، بیش از آن که به جذابیت قصه بیفزاید نوعی از شلوغی ناخوشایند را برای داستان به همراه دارد.

ایدۀ راه اندازی سوپ فروشی که نقطه‌ای برای شروع گره‌های داستان و ارتباط آدم‌ها با یکدیگر می‌شود هم، یکی از مشکلاتی است که با توجه به انتخاب تابستان برای فصل وقوع رخدادها در فیلم، بی‌معنا به نظر می‌رسد. بهتر بود که با توجه به روایت شدن داستان در گرم‌ترین فصل سال، کسب و کار دیگری چون یک بستنی یا آب‌میوه فروشی نقطۀ ثقل داستان درنظر گرفته می‌شد. این موضوع یا موضوعی چون نگهداری ۴۰۰ هزار دلار پول نقد توسط پدر دریا آن هم در جایی که به سهولت قابل دسترسی است، نشان می‌دهد که فیلم‌نامه و داستان توجهی به جزئیات نداشته و عملآ منطق روایی داستان را نادیده گرفته است.

برچسب‌ها طناز طباطبایی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری پرویز شهبازی شورای صنفی اکران رامبد جوان نگار جواهریان اکران فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طناز طباطبایی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری پرویز شهبازی شورای صنفی اکران رامبد جوان نگار جواهریان اکران فیلم طناز طباطبایی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری پرویز شهبازی شورای صنفی اکران رامبد جوان نگار جواهریان اکران فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۱۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان

امروز به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.

سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

محور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.

مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.

سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.

اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.

آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی می‌شود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.

حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاخته‌ای که در تیتراژ شروع می‌کند به رشد و تبدیل می‌شود به آن اسب‌سوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانه‌ترین وجه ممکن برای به‌کارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی می‌رسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.

این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»

هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفت‌وگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب می‌شناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیه‌کننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که می‌خواهیم یک چیزی مثل این سمفونی‌ها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه این‌ها را گوش کردم دیدم به درد نمی‌خورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع می‌شود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمی‌شد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایران‌دوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان می‌دهد. این سریال هر جا برود موسیقی‌اش تأثیرگذار است. چون می‌دانند مال همان‌جاست و هویت دارد.

احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفت‌وگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تم‌ها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله‌ غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیده‌ام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنت‌های موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیف‌های غربی بروند.

وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقه‌ای روزانه سنج و دمام گوش می‌کردم، از این طریق با آقای کردی‌زاده آشنا می‌شوم و حاصل این ارتباط می‌شود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عده‌ای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.

به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • فراخوان جایزه داستان و بازآفرینی منتشر شد
  • داستان شفافیت؛ قسمت اول
  • سیمینی که دانشور بود
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • ملوان در جمع ۸ تیم پایانی جام حذفی
  • آدینه با داستان/ چی از آسمان افتاد؟!
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • هونگچی ئی اچ7 کانورتیبل؛ شروعی برای کوپه های چینی! (+تصاویر)
  • داستان عاشقانه سمی یک پروانه!