Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-06@22:48:46 GMT

زمان رویت هلال ماه شوال در غروب شنبه ۳ خرداد است

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۸۳۷۴

علی ابراهیمی سراجی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: برای رویت پذیری ماه شوال باید ابتدا ماه به مقارنه با خورشید برسد.

وی لحظه مقارنه ماه و خورشید را در ساعت ۲۲ و ۹ دقیقه جمعه ۲ خرداد دانست و افزود: از این زمان به بعد ماه وارد آسمان شامگاهی می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: اولین غروبی که شرایط بررسی رویت‌پذیری هلال ماه در آن میسر می‌شود، غروب روز شنبه ۳ خرداد مصادف با ۲۹ رمضان ۱۴۴۱ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رصدگر هلال ماه تاکید کرد: در غروب این روز هلال ماه در ایران مشاهده می‌شود، ولی ارتفاع زیادی از افق ندارد و با چشم مسلح در همه پهنه ایران قابل رویت است. به این معنی که هلال ماه با تلسکوپ و دوربین دو چشمی در همه نقاط ایران مشاهده خواهد شد.

وی یادآور شد: در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور احتمال رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح وجود دارد و این رویت در شرایطی است که آلودگی هوا و ابر وجود نداشته باشد.

عضو ستاد استهلال استان تهران با تاکید بر اینکه رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۱ با دشواری‌هایی همراه است، خاطرنشان کرد: رصدگران با تجربه با تنظیم دقیق ابزارآلات رصدی می‌توانند هلال ماه را با چشم مسلح به دام اندازند.

وی با بیان اینکه هلال ماه شوال بسیار باریک است، یادآور شد: فرصتی در حدود ۴۰ دقیقه برای رویت هلال پس از غروب خورشید خواهیم داشت که نیازمند دقت و هوشیاری رصدگران دارد.

به گفته این فعال حوزه استهلال، هلال ماه شوال در مناطقی از غرب آسیا و شمال اروپا با چشم مسلح و در مناطقی از جنوب اروپا و آفریقا با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

ابراهیمی با بیان اینکه بر این اساس احتمالا روز ۴ خرداد ماه عید فطر است، افزود: هلال ماه در روز ۳ خرداد ماه در ایران در همه نقاط ایران با دوربین های دوچشمی و تلسکوپ قابل رویت است.

وی با بیان اینکه اعلام روز عید فطر بر اساس نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی با چشم مسلح نیز میسر خواهد بود، یادآور شد: این در حالی است که در کشوری مانند عراق مشاهده هلال ماه با چشم غیرمسلح است و کشورهایی مثل عربستان سی امین روز ماه رمضان را سپری می‌کنند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: هلال ماه شوال چشم مسلح رویت هلال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۸۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لغو دو پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی

به گزارش «تابناک»، «وحید فروغی زاده» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پروازهای صبح ایران ایر (هما) و آسمان از مقصد تهران به ایلام و بلعکس با توجه به شرایط ناپایدار جوی و کاهش دید افقی لغو شد.

وی افزود: امروز یک پرواز فوق العاده از شرکت ایرلاین پویا نیز در فهرست برنامه های پروازی فرودگاه شهدای ایلام قرار دارد که هنوز لغو یا انجام آن از سوی این شرکت هواپیمایی اعلام نشده است.

فروغی زاده یادآور شد: هفته گذشته نیز شرایط نامساعد جوی باعث لغو پرواز شرکت ایران ایر به ایلام شد.

وی ادامه داد: مسافران پیش از مراجعه به فرودگاه برای اطلاع از انجام پروازها با سامانه‌های ۶۸۰۰ و ۱۹۹ تماس بگیرند.

به گزارش ایرنا، به پیش بینی کارشناسان هواشناسی، بارش باران از شامگاه یکشنبه تا اواخر وقت سه شنبه هفته جاری آسمان استان را تحت تاثیر ناپایداری های جوی قرار می دهد.

از روز دوشنبه هفته گذشته تا شنبه هفته جاری جو استان شاهد بارش های تند رگباری بهاری بوده است و این بارش ها همچنان تا روز سه شنبه تداوم دارد.

در حال حاضر ۱۲ سورتی پرواز از سوی شرکت های هواپیمایی ماهان، ایران ایر و آسمان در مقصد تهران - ایلام فعالیت دارد.

شرکت هواپیمایی پویا نیز هشت سورتی پرواز فوق العاده برای این مسیر برنامه ریزی کرده است که امروز و پنجشنبه هفته جاری آخرین سورتی های این شرکت در استان انجام می شود.

دیگر خبرها

  • میزبانان لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۴ مشخص شدند
  • لغو دو پرواز ایلام - تهران به علت شرایط نامساعد جوی
  • رویت نور مشکوک در آسمان چند نقطه از ایران | فیلم
  • کمیته اجرایی همایش ملی بهره‌وری تشکیل شد
  • امدادگران هلال احمر خواف به سرنشینان ۳۰ خودرو گرفتار سیلاب امدادرسانی کردند
  • چند حادثه و تصادف در تعطیلی روز پانزده اردیبهشت آذربایجان‌غربی
  • بیست و پنجم شوال، سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه
  • لرستان؛ سیاهپوشِ اختر ششم
  • ۲۵ شوال؛ شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • تفال به حافظ شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ المنه لله که در میکده باز است....