Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-07@14:48:43 GMT

چند ملاحظه پیرامون محمود صادقی

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۰۷۴۷

خرداد: دکتر محمــود صادقی، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم، حقوقدان، اســتاد دانشگاه و سیاستمداری متعهد است. صادقی در سال 1341 در الیگودرز متولد شد و با تحصیل در رشته حقوق در دانشگاههای تهران و تربیت مدرس، سوابق حوزوی خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم را نیز دارد. این نماینده اصالحطلب عالوه بر تدریس و وکالت و تالیف چند کتاب، در زمینههای پژوهشــی نیز فعال بوده است و در انتخابات مجلس دهم با حضور در لیســت امید تهران با کسب ۱٬۱۶۴٬۳۶۸ رای به عنوان نماینده مردم وارد مجلس شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به کزارش خرداد به نقل از نواندیش ،ولی الله شجاع پوریان در سرمقاله روزنامه همدلی نوشت: 1 -دکتر محمــود صادقی، نماینده اصلاح طلب مجلس دهم، حقوقدان، اســتاد دانشگاه و سیاستمداری متعهد است. صادقی در سال 1341 در الیگودرز متولد شد و با تحصیل در رشته حقوق در دانشگاههای تهران و تربیت مدرس، سوابق حوزوی خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم را نیز دارد. این نماینده اصالحطلب عالوه بر تدریس و وکالت و تالیف چند کتاب، در زمینههای پژوهشــی نیز فعال بوده است و در انتخابات مجلس دهم با حضور در لیســت امید تهران با کسب ۱٬۱۶۴٬۳۶۸ رای به عنوان نماینده مردم وارد مجلس شد.

2 -او فرزند محمدحســین صادقی از روحانیون مبارز، انقالبی و سیاسی است و به عنوان فقیه، مجتهد و نماینده دوره اول مجلس بود؛ او علاوه بر افتخار شاگردی در محضر امام خمینی(ره) در محضر اســاتید بزرگ حوزه و آیات عظام بروجردی، اراکی، نجفی مرعشی و گلپایگانی به تحصیل پرداخت. محمدحسین صادقی که به صراحت لهجه، صداقت، پاکدستی، مردمداری و شجاعت مشهور و در زادگاه خوداز مقبولیتی فراوان برخــوردار بود، در حادثه بمبگذاری در دفتر حزب جمهوری اسالمی در سال 1360 به شهادت رسید.

3 -مجلس شــورای اســامی در ساختار قانون اساســی نهادی موثر و به گفته معمار کبیر انقالب در راس امور اســت. به واقــع مجلس کانونی برای حضور افراد و شــخصیتهای آزاده، شجاع و مدافع حقوق ملت است تا با تکیه بر رای مردم از حریت، شــفافیت، عدالت و سیاست مبتنی بر دیانت دفاع کنند، از این رو به عنوان ســنگ محکی واقعی، ابزاری برای بروز جوهره وجودی انســانها و شناخت افراد اســت و معلوم میکند افرادی که به این جایگاه تکیه میزنند، در مسیر استیفای حقوق ملت قرار میگیرند یا با ورود به زدوبندهای سیاسی، مصلحت اندیشی، میل به ماندگاری در قدرت و عافیت طلبی، از این جایگاه برای مطامع و منافع شخصی استفاده میکنند.

4 -متاســفانه در ادوار مختلــف مجلس به دلایل متعــدد از جمله نظارتهای ناصحیح و ســلیقهای و نگرانی نمایندگان مجلس به ویژه در پروسه بررسی تایید صالحیتها برای ادوار پیش رو، تعداد نمایندگانی که با حریت، صداقت و سالمت به رســالت واقعی خود میپردازند رو به کاهش بوده اســت. بــه واقع نمایندگان مجلس به تدریج و حسب تجربه دریافتهاند اگر در برابر گلوگاههای فساد ایستادگی کنند، از حقوق مردم دفاع کنند، نطقهای چالشــی و نقادانه داشته باشند، دارای مواضع صریح و شــفاف باشــند و وارد معامله  و نه تعاملهای سیاسی- نشوند، امکان حضور در دوره های بعدی را ندارند و از این رو بخش زیادی از نمایندگان در دوره های مختلف به نمایندگانی منفعل و فاقد جرات و جسارت کافی برای مبارزه با فساد، حق طلبی و پرسشگری تبدیل شده اند که نیاز به آسیب شناسی دارد.

5 -در چنین روزگاری، محمود صادقی درخشید و به چهرهای ماندگار در مسیر اســتیفای حقوق ملت و ایفای نقش واقعی نماینده مجلس تبدیل شــده است. او گرچه پیش از مجلس دهم به عنوان شــخصیتی کمتر شــناخته شــده توانست صالحیت ورود به مجلس را پیدا کند، اما از همان ابتدا نشــان داد در این مسیر نه ترســی از ردصالحیت دارد و نه از مجلس برای خود جیبی دوخته اســت. مواضع جسورانه او در دفاع از حقوق ملت و مبارزه با فساد از گزارههای امیدبخش و قابل تحسین در مجلســی بود که نه تنها در راس امور نبود، بلکه در جریان بسیاری از امور مهم کشور هم نبود و تعداد زیادی از نمایندگان آن خود در منجالب فساد و رانت، شرافت انسانی خود را از دست داده اند.

6 -نــام صادقی به عنــوان نماینده ای مســلمان، انقلابی، مردمی، ضدفســاد، آزادی خــواه، صریح اللهجه و عــاری از منفعت طلبی، عافیت طلبــی، قدرت طلبی، ثروت انــدوزی و به مثابه یک اصلاح طلب واقعی در تاریخ ایران ثبت خواهد شــد.

مواضع شــجاعانه او در پیگیری موضوعاتی چون وضعیت حسابهای قوه قضائیه، حوادث مهم سیاسی، عملکرد نهادهای حاکمیتی، حقوق شهروندی، صندلی فروشی دانشگاهها و بورسیه های غیر قانونی، اعترافات تلویزیونی متهمان، حقوق کارگران، قانون جرم سیاســی، انتقاد از پولشــویی و فرار مالیاتی و سایر موضوعات و مسائل روز جامعه بدون هیچگونه رودربایســتی سیاســی و جناحی تصویر مردی را نشان میدهد که به آرمان های نظام و انقالب وفادار ماند.

7 -صالحیت محمود صادقی برای انتخابات مجلس یازدهم بدون داشتن پرونده مالی یا رانتخواهی تایید نشد! ابهامی بزرگ برای افکار عمومی و عالمت سوالی که در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان قضاوت خواهند کرد که چرا معدود چهره های شجاع و پاکدســت مجلس صالحیت حضور در مجلس را پیدا نمیکنند؟ چنین تصمیماتی با کدام مبانی دینی و انقلابی ما سازگار است؟ آیا تشکیل مجلسی بدون حضور مطهری ها و صادقی ها و دیگر آزاداندیشــانی که در هر دوره حذف شده اند، جایی برای تاثیرگذاری مجلس و ایجاد مشروعیت و مقبولیت باقی میگذارد؟

8 -محکومیت اخیر محمود صادقی به 21 ماه حبس، پاداش شایسته و مناسبی به ســامت و پاکدستی ایشــان نبود، هرچند صدور حکم علیه ایشان منطبق بر موازین قانونی و شاکیان خصوصی و مدعیالعموم اعالم شده است، اما تقارن صدور رای با پایان مســئولیت صادقی در مجلس، اگر یک خطای استراتژیک نباشد، یک بیسلیقگی است که بازتاب خوبی در جامعه ندارد و این فضا را در اختیار معاندان نظــام قرار میدهد که گویی محمود صادقی به دلیــل اعالم مواضع متفاوت خود در کســوت نماینده مجلس و بر خالف مصونیت سیاسی مستوجب چنین عقوبتی شده است. محمود صادقی فرزند این انقالب است و چنانچه خود بارها تاکید کرده هیچ زاویه ای با انقلاب و رهبری ندارد و تفاوت نگاه و نگرش او ناشــی از دلسوزی و تنوع در ســلیقه و نگاه انسانهاســت که مقام رهبری در سخنرانی اخیر خود به خوبی نســبت به عدم طرد چنین افرادی تاکید کردند: جبهه انقلاب را گسترش بدهید، یارگیری کنید؛ حذف نکنید؛ صرف اختلاف ســلیقه و اختلاف نظر درباره فلان مسئله موجب طرد نشود. بعضی هستند که به اسلام و انقلاب و نظام اسلامی ّمی دهید معتقدند، در فلان مسئله اتی که شما به آن اهمی و به خیلی از خصوصی خاص با شــما موافق نیستند؛ این نباید موجب بشــود که شما او را طرد کنید، از دایره انقلابی گری خارج بدانید. هر چه میتوانید جبهه انقلاب را گســترش بدهید،جذب کنید... برچسب ها: ولی الله شجاع پوریان ، محمود صادقی

منبع: خرداد

کلیدواژه: محمود صادقی محمود صادقی حقوق ملت مجلس دهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۰۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که «در هفته‌های اخیر بحث‌های پرچالشی بر سر مسائل ارزی میان دولت و مجلس به وجود آمد، به نظر شما این اختلافات تا چه اندازه جدی است؟»، گفت: دولت خودش را از هر اشتباهی مبرا می‌داند یا اگر هم مبرا نمی‌داند علی الظاهر و به صورت دکوری صحبت هایی درخصوص استقبال از انتقاد مطرح می‌کند که برای همه مشخص است، ما با یک دولت تمامیت‌خواه و غیرقابل انتقاد مواجه هستیم.

اختلاف دولت و مجلس برای ریاست دوره بعد پارلمان است

وی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: اینکه الان هم دولت با مجلس و به ویژه آقای قالیباف درخصوص مسائل مختلفی که مردم شاهد آن هستند اختلاف پیدا کرده دقیقا برای ریاست دوره بعد مجلس است. یعنی در مسائلی که دارد مطرح می‌شود نگاه من این است که به دنبال این هستند که بر ریاست مجلس دور بعد اثرگذار باشند و من فکر می‌کنم که ریاست آقای قالیباف برای دولت مطلوب نباشد.

رشیدی کوچی خاطرنشان کرد: اینکه می‌گویم دولت، به معنای کل شاکله دولت نیست، برخی‌ها در دولت آقای رییسی آن‌هایی که باعث آسیب اول به خود آقای رییسی هستند و بعد به مملکت؛ دست های پشت پرده‌ای که از نزدیکان ایشان هستند، بعضی از اقوام نسبی و سببی آقای رییسی؛ این‌ها با تفکر خامی که دارند فکر می‌کنند این اقدامات به نفع آقای رییسی و یا کشور خواهد بود که قطعا اینطور نیست، به نظرم عقلا باید برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند.

روایت دست‌های پشت پرده در انتخابات

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در پاسخ به این سوال که «فکر می‌کنید آن ها دنبال حاکم کردن کدام جریان در مجلس آینده هستند؟»، عنوان کرد: ببینید این بحثی که مطرح می‌کنم اثبات شدنی نیست اما به وضوح مشخص است که در انتخابات مجلس اعمال نفوذ زیادی شکل گرفت، چه الان و چه در بحث تایید یا ردصلاحیت ها شاهد بودیم افرادی که به نظر می‌رسید طبق نظر نهادهای امنیتی نباید تایید می شدند اما با رایزنی هایی از طرف همان افرادی که اشاره کردم تایید شدند. حتی ما افرادی را داشتیم که محکومیت قطعی در پرونده شان بود اما چون نزدیک به تفکر دولت بودند و باید در این مجلس حضور داشته باشند؛ مشاهده کردیم که تایید شدند.

وی افزود: اما یک عده ای هم که منتقد دولت بودند یا ردصلاحیت شدند یا در انتخابات به مشکلات جدی برخوردند، من یکی از این ها را مثال می زنم، آقای مهدی عسگری ایشان در تهران ثبت نام کرد ولی به او اجازه ندادند که برود کرج و مجبور شد در تهران رقابت کند که اگر کرج بود به نظرم قطعا ایشان رأی می آورد. در مجموع یک عده ای را ردصلاحیت کردند، یک عده را به این شکل مدیریت کردند و در مورد یک عده ای هم شاید با شیوه‌های دیگری که می‌شد بر انتخابات اثر گذاشت و دخالت کرد، اقدام کردند و از مسیر کنار زدند؛ واقعا دست آن افراد نزدیک به دولت در انتخابات مشهود بود ولی خب قابل اثبات نیست.

تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها

نماینده مرودشت در مجلس ادامه داد: نکته دیگر اینکه به نظرم می‌آید که دولت و در واقع آن افراد خیلی تلاش خواهند کرد که ریاست مجلس را به جریان پایداری نزدیک کنند. چون جریان پایداری و بعد دانشگاه امام صادقی‌ها به آن افراد خیلی نزدیک هستند و من امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد، به نمایندگان دوره دوازدهم و عقلای دوره آینده امید دارم که این اتفاق محقق نشود.

رشیدی کوچی در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال می‌دهید ریاست در سال اول به قالیباف داده شود تا کاندیدای ریاست جمهوری نشود و بعد در سال دوم او را کنار بزنند؟»، گفت: این یک تحلیل است، من نگاهم بر این است که آقای قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری نخواهد شد و نگاهش به تداوم فعالیت در ریاست مجلس باشد. اما درباره ریاست ایشان فکر می‌کنم که آقای قالیباف سال اول با یک رأی پایین نه با آن آرایی که در مجلس یازدهم کسب کرده بودند ریاست مجلس را در اختیار داشته باشد اما سال های دوم و سوم را نمی دانم.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوارها خاطرنشان کرد: به نظرم می آید یک سری افرادی که اشاره کردم به شدت به دنبال ایجاد تنش در مجلس باشند، امیدوارم مجلس دوازدهم به این سمت و سو نرود اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که حواشی‌اش بر متن حتما غلبه خواهد کرد.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902965

دیگر خبرها

  • خبر جدید یک نماینده درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان/ افزایش ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان چه زمانی اعمال می‌شود؟
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • ورود دوباره مجلس به موضوع افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جاری
  • برگزاری مناظره علمی پیرامون لایحه عفاف و حجاب در مشهد
  • افشاگری رشیدی کوچی از تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس آینده به جریان پایداری و  امام صادقی‌ها
  • مناظره علمی پیرامون لایحه عفاف و حجاب برگزار می‌شود
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • تلاش دولت برای نزدیک کردن ریاست مجلس به جریان پایداری و امام صادقی‌ها
  • صادقی یا امیری: اوسمار امروز تصمیم می‌گیرد