چگونه بازیگر شویم (۵۸) /ارتباط کلامی روی صحنه تئاتر
تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۲۱۹۵
خبرگزاری میزان- بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب میشود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که میتوان در آن ایفای نقش در قالب شخصیتهای مختلف را تجربه کرد. تاریخ انتشار: 19:00 - 02 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۲۲۲۷۴
خبرگزاری میزان - بازیگری یکی از مشاغل محبوب در سطح جهان محسوب میشود، بازیگری فارغ از شهرت و ثروتی که ممکن است برای فرد بازیگر به همراه داشته باشد، جهانی است که میتوان در آن ایفای نقش در قالب شخصیتهای مختلف را تجربه کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این بین اکثریت مواقع بازیگری به عنوان یکی از مشاغل سخت جهان محسوب میشود، شاید از دور برای بسیاری اینکه بازیگری اتفاقی سخت باشد، قابل لمس نباشد اما اگر به صورت اصولی و به مفهوم واقعی به بازیگری نگاه کنیم، این هنر به واقع به تمرین، مطالعه، شهود و مطالعات فراوانی نیازمند است.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدتمرینهای نیِ بدن
برای ایجاد و تولید صدای سرد هر شخص (به خصوص در خانمها) این مناسبترین تمرین است. شخص یک، صاف ایستاده، کمی چانهاش رو به بالاست و آوا ایجاد میکند. در این تمرین شخص باید نیت به ایجاد آوای سرد از خود بکند. شخص دو، با گوشهی نرم
دستش ابتدا محل ارتعاش صدا را بر روی نی (ستون فقرات) بیابد و سپس بر پشت وی و بر روی نی ضربههای سریع، اما بسیار کم زور و مداوم وارد بیاورد. ممکن است در بارهای اول هیچ ارتعاشی در بین نباشد و شخص یک مدام از کاسهی صداساز سر برای ایجاد آوا بهره برد. در ادامه و با پشتکار این بازیگر متوجه محل ضربهها و امکان ایجاد ارتعاش در آنجا خواهد شد.
این ضربهها باید از جایی شروع شود که شخص دو لرزشهای اصلی ایجاد آوا را در آن نقطه پیدا کرده است.
حالا شخص یک سعی میکند نقطهی آوایی بر روی نی ستون فقرات را به وسیلهی در نظر گرفتن محل ضربهها به سمت پایینتر از ضربههای شخص دو بیاورد و شخص دو نیز بسیار حساب شده پس از پیدا کردن محلهای مرتعش سعی کند نقاط ضربهها را پایینتر ببرد. پس از چندین بار تکرار این تمرین و برطرف شدن نقصهای احتمالی بازیگر مکانی را برای صدا در تسلط آگاهانهی خویش به دست میآورد که گویا اصلا از آن خبر نداشته است.
بازیگر بعد از تمرینهای مداوم برای رسیدن به نتیجه از این جلسه باید به تنهایی بتواند صدا را در این نی بالا و پایین ببرد. پایین بردن صدا در نی از زیر مهرههای گردنی و شروع مهرههای کمری آغاز و تا دمبالچه ادامه پیدا میکند. در این تمرین به راحتی صدای سرد و اصلی شما از صدای گرم و جیغ متمایز میشود.
تأکیدهای بیانی
در تمرینهای بیان از حرف زدن عادی روزمره فاصله میگیریم. فک کاملا و بدون فشار بر آروارهها باز و بسته میشود و آخر کلمهها واضح و شفاف ادا شده و حرفی جویده و یا خورده نمیشود.
تأکیدهای بیانی مثل گفتن این ضرب المثل است: فلانی کاه را در چشمان دیگری میبیند، اما کوه را در چشم خودش نمیبیند. مثلا در اینجا اگر کلمهی کوه آورده شود با ادای درست و تأکید به جای منبعث از انرژی بالا و متمرکز کردن مفهوم جمله بر کلمهی کوه، بار معنایی خود کلمه را بالاتر از سایر کلمهها برده و تفاوتی باکاه در آن به وجود میآوریم.
توجه شود که تأکید گذاشتن بر یک کلمه باعث نمیشود آن کلمه با صدای بلندتری گفته شود. البته این تأکید در کلمهها و واژگانی که دارای چند سیلاب هستند میتواند بر روی یکی از سیلابها نیز متمرکز شود. اینگونه تأکید پیچشی نام دارد. این نام از این رو انتخاب شده است که شما میتوانید در تکرار واژگان چند سیلابی سیلاب مُوَکّد را تغییر دهید و اهمیت کلمه را در جایگاه بالاتری ببرید.
انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا اخبار سینما نقد تئاتر ضربه ها شخص دو بر روی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۲۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سی و پنج سال پیش دچار جادوی تئاتر شدم/شمع شب چراغ روشن شد
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، شمع شب چراغ نمایش «سلطان عمراً بمیرد» در چهارمین روز اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در جمع پرشور مخاطبان و با حضور شهرام کرمی نویسنده، کارگردان و مدرس دانشگاه روشن شد.
در ابتدای مراسم کبودرآهنگی نویسنده و کارگردان این نمایش ضمن خیر مقدم به تماشاگران و ابراز خوشحالی از اینکه نمایشی از او برای دومین بار در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه میرود گفت: اول از کارمندان تماشاخانه سنگلج تشکر میکنم که برای آماده شدن و به روی صحنه آمدن این نمایش تمام و کمال، کمک حال گروه اجرایی بودند.
بعد از گروه اجرایی نمایش شاماران که از شهرستان آمدهاند و اجرای خوبی را در تهران روی صحنه برده اند، چون خودم هم شهرستانی هستم و تجربه اجرا در تهران را داشتهام و به سختی آن آگاهم.
این هنرمند تئاتر درباره متن نمایش نیز گفت: نمایشنامه «شاه عمراً بمیرد» اثر اوژن یونسکو را با توجه به قابلیتهای نمایشهای شادی آور ایرانی و طنزآوری مبارک در تخت حوضی نوشتم و با گروه بازیگران که جمعی از هنرمندان پیشکسوت و تحصیل کرده تئاتر هستند همچون مرشد مهدی چایانی، محمدعادل غلامی و نقال جوان طاهره بهرامی و دیگر دوستان تمرین کردیم و شما امشب به تماشای آن مینشینید.
شهرام کرمی؛ مهمان ویژه این مراسم، نیز پیش از افروختن شمع شب چراغ آغاز اجرای نمایش گفت: باید از هر دو گروه نمایشی تماشاخانه سنگلج که از شهرهای دیگر به تهران آمده اند تشکر کنم. این اتفاق خوبی است و این حرکت در تماشاخانه سنگلج قابل تقدیر است. آن را به به فال نیک میگیرم و امیدوارم اجراها با استقبال خوب تماشاگران روبرو بشود.
وی در ادامه گفت: توجهی که اجرا به فضای اصیل ایرانی داشته و آن را در سالن با سابقه تئاتر ایرانی روی صحنه میبرد جای تقدیر دارد.
کرمی خودش را مدیون آقای کبودرآهنگی معرفی کرده و افزود: من مدیون ایشان هستم بابت آن که سی و پنج سال پیش، اولین نمایشی که دیدم نمایش «مقصر کیه؟» نوشته صادق عاشورپور به کارگردانی ایشان که دچار جادوی نمایش شدم. میدانم آقای کبودرآهنگی دائم نمایش کار میکند و سپاس گذار هستم از ایشان و گروه اجرایی نمایش سلطان عمرا بمیرد.
نمایش سلطان عمرا بمیرد به کارگردانی محمدجواد کبودرآهنگی هر روز غیر از شنبهها ساعت ۲۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و علاقهمندان میتوانند بلیت این نمایش را از طریق سایت گیشه تئاتر تهیه کنند.
انتهای پیام/