Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، اسداله ربانی‌مهر*: سوم خرداد سالروز عملیات بیت‌المقدس و حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر است، اما واقعیت این است که این حماسه را نمی‌توان تنها در یک روز خلاصه کرد، چون این حادثه نقطه عطفی در تاریخ جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

دشمن بعثی که حمایت‌های غربی‌ها آنها را مغرور کرده بود با لشکر ۳۵ هزار نفری و یک‌هزار و ۴۵۰ تانک پیشرفته وارد خرمشهر شد در حالی‌که نیروهای نظامی آمادگی چندان زیادی نداشتند و از طرفی مردم مظلوم خرمشهر کمترین امکانات را در اختیار داشتند و سقوط خرمشهر به خیال واهی خودشان شروعی برای گرفتن ایران بزرگ توسط یک دیکتاتور بی‌رحم چون صدام بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقشه‌ای که هیچ‌گاه به سرانجام نرسید و لطف خدای بزرگ؛ اراده بزرگ مردم و وجود فرماندهان بزرگی چون محمد جهان‌آرا، محمود شهبازی، حسن باقری و هزاران دلاورمرد شجاع دیگر موجب شد این حماسه بزرگ رقم بخورد و خرمشهر شهر خون و قیام با بیش از سه هزار شهید و مجروح آزاد و آهنگ خوش آزادی و مقاومت از مناره‌های مسجد جامع خرمشهر بلند شود.

با آزادسازی خرمشهر یک ایران برای این قهرمان خسته و رنجور، اما سربلند اشک شوق ریخت و این حادثه بزرگ بازتاب زیادی در رسانه‌های خارجی داشت، چراکه شکست بزرگی برای حکومت وقت عراق بود.

کتاب‌های زیادی در مورد بزرگی حماسه آزادسازی خرمشهر چاپ شده، اما کتاب «توفان سرخ» شامل خاطرات سرهنگ عراقی عبدالعظیم الشکرچی از جمله منابع قابل تأمل در حوزه هشت سال جنگ تحمیلی است که می‌تواند جنگ را از زاویه دید دشمن و نیروهای متجاوز به تصویر بکشد.

خاطرات عبدالعظیم الشکرچی، وقایعی از جنگ در بین سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۱ را در بر می‌گیرد و او با ذکر حوادث و وقایعی از آزادسازی خرمشهر به‌دست رزمندگان ایرانی و اظهار عجز صدام در این خصوص، به توصیف روحیه نیروهای دوسوی نبردهای اطراف خرمشهر می‌پردازد.

عبدالعظیم الشکرچی در نبردها و عملیات مختلفی شرکت داشته و در این کتاب به عملیاتی اشاره کرده که نسبت به کم و کیف و زوایای مختلف آن وقوف کامل داشته است.

از جمله موضوعاتی که در این کتاب به آن اشاره شده و با جزئیات بیشتری نقل می‌شود، ماجرای فتح خرمشهر و حماسه سوم خرداد از سوی رزمندگان اسلام است؛ او ماجرا را چنین نقل می‌کند: «زبان و قلم از بیان مصائب و مشکلات حزن‌انگیزی که توسط رزمندگان اسلام در جریان آزادسازی خرمشهر بر ما تحمیل شد، ناتوان است. آن‌موقع، من فرمانده گردان یکم تیپ ۴۱۹ بودم و به‌همراه نیروهای تحت امرم، در خرمشهر استقرار داشتم. هنگامی که عملیات آزادی خرمشهر از سوی رزمندگان اسلام آغاز شد، زمین زیر پایمان به لرزه درآمد و ابری سرخ‌رنگ بر سقف آسمان چسبید و اضطراب سربازان عراقی را دوچندان کرد. سربازانی که پس از مدت زمانی کوتاه به اجسادی مفروش بر زمین مبدل شدند و این چنین خرمشهر برای ما و ایرانی‌ها رقم خورد.

و همه این‌ها نشانه‌ای از لطف خداوند متعال و شجاعت و ایستادگی مردم کشور عزیزمان ایران است که هیچ‌گاه در برابر دشمن کوتاه نیامدند و آزادسازی خرمشهر برای همیشه به‌عنوان برگ زرینی در تاریخ پر افتخار این مرزوبوم ثبت خواهد شد.

دیده‌ام، تن‌های بی‌سر را به خاک
سینه‌ها دیدم فراوان، چاک‌چاک

زیر هر گامی شقایق کاشتیم
تا که این پرچم فرا افراشتیم

*کارشناس ارشد مدیریت بین‌الملل

کد خبر 4932365

منبع: مهر

کلیدواژه: سوم خرداد فتح خرمشهر رزمندگان اسلام ویروس کرونا شیراز بوشهر روز قدس شهرکرد گرگان شب قدر قزوین شیوع کرونا روز جهانی قدس روابط عمومی راهپیمایی روز قدس بیرجند مشهد آزادسازی خرمشهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۴۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی سپاهان در نیمه اول برابر آبی پوشان جنوب

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال آبی‌پوشان جنوب (استقلال ملاثانی) و سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی جام حذفی از ساعت ۱۹:۳۰ و در ورزشگاه شهدای فولاد رو در روی هم قرار گرفتند که این بازی در نیمه اول با نتیجه یک بر صفر به سود سپاهان به پایان رسید.

ترکیب آبی‌پوشان جنوب: علی کردانی، امید صیدالی، احسان علوان‌زاده، رضا آنتیک، دانیال مؤمنی، علی فاتح، امید خالدی، وحید نامداری، علی حمودی، محمد اهل‌شاخه، میلاد پاک‌پرور

ترکیب سپاهان: پیام نیازمند، میلاد زکی پور، هادی محمدی، سیاوش یزدانی، رامین رضائیان، برایان دابو، امیدنورافکن، محمد کریمی، علی اصغر اعرابی، رضا شکاری، کاوه رضایی

بازیکنان سپاهان بازی را هجومی آغاز کردند و در دقیقه ۱۰، روی ضربه رضا شکاری این تیم به گل رسید اما داور گل را به دلیل آفساید مردود اعلام کرد. در ادامه حملات بازیکنان سپاهان ادامه داشت و در دقیقه ۲۳، امید نورافکن از فاصله دور اقدام به شوت زنی کرد که توپ او با فاصله از بالای دروازه به بیرون رفت.

در دقیقه ۴۰ و روی سانتر زیبای رامین رضائیان، کاوه رضایی با ضربه سری زیبا توانست قفل دروازه آبی پوشان را باز کند تا حساب کار یک بر صفر به سود سپاهان شود.

کد خبر 6089335

دیگر خبرها

  • علل موفقیت در فتح خرمشهر از زبان سرهنگ عراقی + ویدیو
  • قهرمانی تیم ملی فوتبال دختران در کافا
  • پیروزی بزرگ تیم عزت‌اللهی برابر العین کرسپو
  • افغانستان یک گام تا انجام ماموریت غیرممکن!
  • رئال مادرید در انتظار لطف بزرگ والنسیا
  • تیم حسینی کابوس تیم های سخت لیگ
  • خوشحالی هواداران اراکی پس از پیروزی برابر پرسپولیس در جام حذفی
  • اولین پیروزی تیم زیر ۱۸ سال هاکی روی یخ ایران
  • ادامه پیروزی‌های پیاپی الهلال در لیگ عربستان
  • پیروزی سپاهان در نیمه اول برابر آبی پوشان جنوب