Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:57:41 GMT

اینجا خرمشهر است، شهر خون، خاک، آفتاب، گلوله و آتش!

تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۴۷۰۹

اینجا خرمشهر است، شهر خون، خاک، آفتاب، گلوله و آتش!

وقتی آرام آرام کوچه ها را قدم زدی نگاهت برمی گردد، چشمانت باز می شود، اینجا خرمشهر است، شهر خون، خاک، آفتاب، گلوله و آتش!

خبرگزاری فارس یاسوج؛ مینو آریانفر- وارد شهرکه می شوی در لحظه ها حبس می شوی، جای گلوله ها روی درب و دیوارهای قدیمی، قدیمی تر از انقلاب 57،  بوی عطر شهادت، سکوت، آفتاب سوزان،  شهری که رنگ از رخسارش پریده! 

حس و حال عجیبی پیدا می کنی ناخواسته خودت را میان آتش و دود و بوی باروت و زوزه گلوله های خمپاره گم میکنی، صدای صفیر گلوله ها موی بر تنت سیخ میکند، بی اختیار چشمانت را می بندی ، همه جا تاریک می شود روشنایی آرام آرام از فرا سویت رخت برمی بندد،  اینجا کجاست !؟

آن گاه می فهمی که روشنی چشمهایت را  سال هاست که پشت پنجره های این شهر، پشت خاکریزهایش لابه لای خاک سنگرها و خانه های آوار شده،  روی سیم های خاردار، میان دستهای تاول زده و لباس های خون الود پاره پاره جا گذاشته ای،

کارون و اروند را پارو میزنی، آنها دل بزرگی دارند، کارون و اروند فراموش نکرده اند، پیکرهای خراشیده از ترکش ها را.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه داغدار خورشید، نخلهای پریشان و آشفته،  دهلیزهای قلبت را بدرد می‌آورد ، وقتی از میان کوچه هایی که صدای چر چر زنجیر چرخ تانکهای دشمن را به حافظه سپرده اند، میگذری،  صدای فریاد پدران بی پناه، ضجه مادران داغدار، فریاد کودکان آواره، در گوشت می پیچد، نواهایی که به گلوله بسته شدند، درد، خون و آوار کوچه های شهر را در غمی سنگین فرو برده است ، آینجاست که بغضی سنگین گلویت را می فشارد. اینجا کجاست !؟ 

رنگ سرخ بلوارهای شهر و میدان های بهم ریخته شهر، که با اتومبیل های سوخته شده دهه چهل تزئین شده اند، غبار از سر  و روی آسمان می بارد،  شاید امیدی برای بازگشت بهار باشد.

وقتی آرام آرام کوچه ها را قدم زدی نگاهت برمی گردد، چشمانت باز می شود، اینجا خرمشهر است، شهر خون، خاک، آفتاب، گلوله و آتش!  من آن گاه کودکی بیش نبودم، اما از داستانها شنیده ام، ممد که نبود خرمشهر را خدا آزاد کرد و مردان خدا هر چند آنها هم نماندند و رفتند ، آنها رفتند، نیستند، اما ( هستند ) جنگ بود ... جنگ بود که خاطرمان را تلخ کرد، جنگ بود که سکوت شبها را با صدای صفیر گلوله ها شکسته بود، جنگ بود که خونها ریخت ، یتیم‌ها پرورش داد.

و رویای شادی، لبخند و آغوش پداران را از کودکان شهر گرفت ، دخترکان شهر را آوره کرد، من دختر بچه ای بیش نبودم، اما بعد ها از روایت فتح، به داستانهایی رسیدم که گاهی روحم را تسخیر کرد. همانگونه که خرمشهر تسخیر شد. و نسل های آینده هم با ورق زدن تاریخ جنگ و خرمشهر، واقعیات تلخ روحشان تسیخرخواهد شد.  

یادی می کنیم از شیر مردان و شیرزنانی که جان باختند، اما همواره زنده اند، یادی می کنیم از ویرانه های آوار شده خرمشهر، کوچه های بغض آلود خرمشهر که هنوز فراموش نکرده است، شجاعت دلاورمردان و شیرزنان ایرانی در دفاع از ساحل اروند، خون هایی را که بر زمین می‌ریخت و زیر آفتاب تفتیده می شد.

اما وقتی آلبوم خاطرات گذشته را باز می کنی، خاطرات را که ورق می‌زنی، سرنوشت تلخ خرمشهر از این قرار است، پس از تجاوز ارتش و ستون های زرهی کشور همسایه به  ایران زمبن، خرمشهر پس از ‪ ۳۴‬روز مقاومت دلیرانه نیروهای مردمی و اندک نیروهای بازمانده از یگانهای نظامی در‪ ۴‬آبان‪  ۱۳۵۹‬ به اشغال دشمن درآمد و ‪ ۱۹‬ماه پس از اشغال در سوم خرداد ‪ ۱۳۶۱‬با عملیات بیت‌المقدس آزاد شد. 

این عملیات با رمز یاعلی بن ابیطالب(ع)، ساعت ‪ ۳۰‬دقیقه بامداد ‪۱۰‬ اردیبهشت ‪۱۳۶۱‬ 
آغاز شد و طی ‪ ۳‬مرحله و ‪ ۲۵‬روز به نتیجه رسید. 

آری خرمشهر آزاد شد، وقتی که محمد فخری بر مزار شهید محمد جهان آرا می خواند" ممد نبودی، ببینی شهر آزاد گشته ، خون یارانت پر ثمر گشته، آری خرمشهر برای همیشه از چنگال دشمنی خون ریز آزاد گشت، وقتی که غلامعلی کویتی پور با نوای ماندگارش ممد نبودی را دوباره و دوباره تکرار کرد.

در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

 ایران در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید ۶٬۰۰۰ کشته (۴٬۴۶۰ کشته سپاه و ۱٬۰۸۶ کشته ارتش) و ۲۴ هزار مجروح داد.

نتایج نظامی به دست آمده از عملیات بیت‌المقدس:

ـ آزاد سازی ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور اسلامی از جمله خرمشهر و تأمین ۱۸۰ کیلومتر خط مرزی

ـ ۱۹ هزار اسیر و ۱۶ هزار کشته از دشمن

ـ انهدام ۶۰ فروند هواپیما ، ۳ فروند هلی‌کوپتر، ۴۱۸ دستگاه تانک و نفربر، ۳۰ قبضه توپ، ۴۹ دستگاه خودرو.

ـ غنایم به دست آمده : یک فروند هلی‌کوپتر، ۱۰۵ دستگاه تانک و نفربر و ۵۶ دستگاه خودرو.

آزادسازی خرمشهر از اهداف اصلی عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود، که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی سپهبد علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی) انجام گرفت.  بعد از این نبرد، شهر خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیروهای ارتش عراق، در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ توسط نیروهای مسلح ایران باز پس گرفته شد.

فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر، از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد این نبرد از لحاظ نظامی، به‌ عنوان نقطه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.

انتهای پیام/82009

منبع: فارس

کلیدواژه: خرمشهر خاک عراق انقلاب اسلامی خبرگزاری فارس یاسوج بیت المقدس گلوله ها کوچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۴۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | وقتی ایران کشتی و بالگرد آمریکایی‌ها را زد؛ جنگ شهید نادر مهدی با قایق با ناوهای آمریکایی!

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901287

دیگر خبرها

  • جاذبه های دیدنی نیاسر کاشان، کهن باغشهر ایران
  • اینجا برای حیوانات پاپوش می دوزند | یکی به نعل و یکی به میخ
  • وقتی کودک درون فرمانده تانک فعال باشد! (فیلم)
  • اوقات شرعی سیزدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • جمهوری اسلامی با جنگ‌ها و تحریم‌ها قوی‌تر می‌شود | حمله به اسرائیل همه جهان را آرام کرد | در عملیات وعده صادق هیچ ایرانی از واکنش دشمن نترسید
  • فیلم| اینجا اشترانکوه است؛ آلپِ ایران
  • اوقات شرعی دوازدهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر
  • ببینید | وقتی ایران کشتی و بالگرد آمریکایی‌ها را زد؛ جنگ شهید نادر مهدی با قایق با ناوهای آمریکایی!
  • سفرنامه| اولین قبرستان مسلمانان در ایران؛ اینجا جسد مردگان پوسیده نمی‌شود؟/ عکس
  • دیپلماسی و میدان، پای کار «آبیِ ایرانی»/ نگاهی به مواضع مقامات کشوری و لشکری در روز خلیج فارس