Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل منطقه آزاد انزلی با اشاره به مطالبه گری و آمار‌ها و اطلاعات خوب دانشجویان، خطاب به آن‌ها گفت: ما مجبوریم از این به بعد سخت تر و بهتر کار کنیم، چون مطمئنیم شما عملکردمان را کنترل و رصد می‌کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از دانشجویان بسیج دانشجویی گیلان با محمدعلی روزبهان مدیر عامل منطقه آزاد انزلی دیدار و مطالبات خود را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویان در این دیدار پس از قرائت متن نامه ۵۵ تشکل دانشجویی سراسر کشور به شورای نگهبان درباره مناطق آزاد، به دو بند از این نامه اشاره و تاکید کردند: یکی از این بندها، بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که بیشتر به توسعه حوزه عمل منطقه آزاد اشاره دارد که متاسفانه هنوز نتوانستیم یک بستری فراهم بیاوریم برای آنکه حوزه عملمان به نتیجه برسد.
دانشجویان در ادامه به بند ۱۷ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی هم اشاره کرده و اعلام کردند که در این بند به درآمد‌های مالیاتی اشاره می‌کنند که اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمد مالیاتی همراه است. هم چنین طبق ماده شش قانون برنامه ششم توسعه "برقراری هرگونه تخفیف، ترجیح یا معافیت مالیاتی، طی سال‌های اجرای قانون برنامه ممنوع است. 
دانشجویان در ادامه به آمار صادرات و سهم سرمایه گذاری نیز اشاره کرده و گفتند: از سال ۹۲ تا ۹۶ سهم صادرات مناطق آزاد تنها ۲ درصد و سهم سرمایه گذاری خارجی نیز تنها ۵ درصد بوده است؛ که با توجه به هکتار زمین‌هایی که در اختیار این مناطق است انتظار می‌رفت این آمار بهتر و بیشتر می‌بود و از طرف دیگر واردات سهم ۶ -۵ برابری نسبت به صادرات دارد. زیرا قانون این تضاد منافع را برای مناطق آزاد به وجود آورده است و نظام درآمدیشان طوری تعریف شده که از واردات سود خیلی بیشتری می‌برند و ارزش ۱۵ درصد از کالای وارداتی به مناطق ازاد می‌رسد در حالی که این امتیازات در صادرات کمتر است.
یکی از دانشجویان در این دیدار تاکید کرد: ۷ منطقه آزادی که در سطح کشور داریم از جمله منطقه آزاد انزلی جز ۱۵ منطقه آزاد بزرگ جهان هستند و منطقه آزاد انزلی با تقریبا ۹ هزار هکتار بخش عمده‌ای از این مناطق را تشکیل می‌دهد.
وی ادامه داد: طبق ماده ۲۳ قانون برنامه ششم توسعه ایجاد هر گونه منطقه آزاد منوط به تهیه زیر ساخت‌های لازم است. از طرف دیگر بستر قاچاق کالا هم در مناطق آزاد وجود دارد و حتی در همین لایحه دولت که تصویب شد مجلس طبق رویه موجود عمل نکرد و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع نداد.
دانشجویان در ادامه خطاب به روزبهان مدیر عامل منطقه آزاد انزلی تاکید کردند: ما مخالف توسعه نیستیم، اما آیا همین منطقه‌ای که تاسیس شده است به اهداف اولیه‌ی خود رسیده است؟ آیا در انجام امور زیر بنایی صنعتی و صادرات، که لازمه توسعه‌ی منطقه آزاد است، این توانایی و زیر ساخت وجود دارد؟
اعضای بسیج دانشجویی گیلان در ادامه اضافه کردند: در بحث عمران و آبادانی که منطقه آزاد الحمدالله در حال رشد است، اما این بیشتر مختص خود شهرستان انزلی و مناطق تحت پوشش شده شده و عموم مردم از این معافیت عوارضی بی بهره هستند. آیا رشد و توسعه‌ی اقتصادی که برنامه ریزی شده بود برای این مناطق تحقق پیدا کرده؟ چه مقدار؟ آن هم معقولانه نه آرمانی. چون با توجه به مشکلات عدیده و تحریم‌ها. چون یکی از راه‌های برون رفت ازشرایط تحریم همین مناطق آزاد هستند با توجه به اینکه کشور ترکیه با حدود ۲۰ منطقه آزاد غالب درآمد هایش از طریق مناطق آزاد است. خوب ما در کشور چقدر توانستیم این نیاز هارا برطرف کنیم.
دانشجویان بسیجی همچنین گفتند: در بخش افزایش سرمایه گذاری و افزایش درآمد‌های عمومی چه مقدار به خروجی رسیدیم؟ هر سرمایه گذاری انجام می‌شود را باید میزان تولید و میزان اشتغال زایی چه مقدار سرمایه گذار سرمایه وارد منطقه کرده است چه مقدار موجب رشد منطقه شده است را باید سنجید.
این دانشجویان در ادامه از روزبهان پرسیدند که در بخش ایجاد اشتغال سالم چه مقدار توانستیم افراد بومی را به کار بگیریم؟ و ادامه دادند: متاسفانه نرخ بیکاری شهرستان‌های رشت و بندرانزلی متناسب با کشور درحال افزایش است و این نشان دهنده این است که این منطقه مزیت خاصی برای استان نداشته. در بحث تنظیم بازار کار و کالا به عنوان یک مکان برای واردات و صادرات چه مقدار توانستیم در مواد اولیه‌ی خود منطقه تعادل ایجاد بکنیم؟ آیا توانستیم کنترل کنیم؟
یکی از دانشجویان تصریح کرد: در بحث حضور فعال در بازار‌های جهانی است که نکته بسیار مهمی است که بسیار جای کار دارد و به نظر بنده با توجه به امکانات موجود از ظرفیت‌های آن استفاده نشده و از انجایی که در بازارچه‌ها اکثر کالا‌ها وارداتی است ایا این قرار داد هم وجود دارد که در منطقه‌های همسایه بازارچه‌های متقابل برای عرضه‌ی کالا‌های ماهم وجود داشته باشد؟
دانشجویان هم چنین خواستند تا در بحث تولید و صادرات آمار‌های دقیق تری از سوی مدیرعامل ارائه شود و اضافه کردند: بحث اصلی سر تحقق اهداف است وقتی در قدم اول هنوز اهداف مشخص شده تحقق پیدا نکرده چگونه می‌شود سر مسائل بعدی تصمیم گیری کرد؟ طرح توسعه طرح خوبی است که و روی برگ کاغذ اهداف خوبی را دنبال می‌کند، اما بحث سر این است که چقدر تضمین وجود دارد که این اهداف محقق شود؟
مهم‌ترین نقطه ضعف کشور اقتصاد است
روزبهان در ادامه در پاسخ به سوالات دانشجویان گفت: مادر کشوری زندگی جهان سومی زندگی می‌کنیم که با مشکلات عدیده‌ی اقتصادی و زیر ساختی مواجه است. نمی‌شود انتظار داشت تمام مشکلات کشور را منطقه آزاد حل کند. شرایط فعل کشور درگیر تورم، بیکاری، رکود و مشکلات معیشتی مردم است که در بعضی افزایش پیدا کرده و در بعضی به نتایجی رسیدیم. آنچه مشخص است مهم‌ترین نقطه ضعف کشور اقتصاد است.
وی در ادامه به ویژگی‌های منطقه آزاد انزلی اشاره کرد و گفت: هیچ منطقه آزادی در کشور ویژگی‌های زیر ساختی طبیعی و امکانات منطقه اینجا را برای رشد و توسعه شگرف ندارد. به دلیل نزدیکی به دریای خزر، نزدیکی به اروپا و داشتن چند مسیر ارتباطی به آن‌ها، نزدیکی دو کشور مهم روسیه و چین به این منطقه، نزدیکی به پایتخت.
روزبهان تصریح کرد: اینجا بهترین منطقه برای ترانزیت کالاست به روسیه و اروپا. در سفر اخیری که به روسیه داشتم دیدم که آن‌ها نیز در حال افزایش ظرفیت‌ها برای رسیدن به منطقه آزاد هستن؛ و حتی به دستور پوتین منطقه آزاد جدیدی که به لوتس وصل می‌شود در حال ساخت است. اینجا اگر یک اسکله اضافه کنید داد برخی بالا می‌رود که چه خبر است این اتلاف سرمایه!
مدیر عامل منطقه آزاد انزلی بیان کرد: از نظر من ترانزیت بسیار ارزشمند است، اما مثل این است که تاسیس عوارضی در اتوبان صرفا برای اخذ عوارض باشد! نقش اصلی منطقه ازاد هم ترانزیت نیست نقش اصلی آن کولیدر شمال جنوبی که در این مسیر قرار دارد و کلیدری که در شرق غرب وجود دارد و نقشه محل تلاقیشان ما هستیم در شمال ایران در اصل ترانزیت منجر به سرمایه گذاری خواهد شد.
وی هم چنان افزود: در این ۶ ماهی که آمدم با کشور‌های بسیار زیادی ارتباط گرفتیم مثل ترکیه، آذربایجان، عراق و عمان و امارات و قطر و... که به راحتی ظرفیت ایجاد سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی را دارند. اگر بستر این سرمایه گذاری به وجود بیاید که مواد اولیه که از کشور‌های دیگر می‌آید به جای اینکه به ترکیه برود و تبدیل به کالا شود و دوباره به کشور‌های همسایه برود، وارد ایران می‌شود.
روزبهان ادامه داد: در اقتصاد زمان بسیار مهم است و اینگونه می‌شود هم در اینجا تولید کرد و هم صادر! اکنون برای ایجاد کارخانه‌های جدید و تولید کالای صادراتی زمین کافی نداریم و این بزرگترین ضعف برای ما است. مادر تلاشیم ۶۵۰۰ هکتار اراضی قبلی که از دسترس منطقه آزاد خارج شده است را برگردانیم، زیرا اینگونه مردمی که از قبل زمین هارا به قیمت منطقه ازاد خریداری کردند اکنون قیمت زمین هایشان نصف شد واینگونه مردم متضرر می‌شوند.
وی افزود: ۶ ماه از صدور رای دیوان عدالت می‌گذرد! در این قسمت دولت لایحه‌ای داد که مشکلی که شورای محترم نگهبان داده بود را برگرداند. مشکلی که مطرح شده آن بود که شورای نگهبان معتقد بود این مصوبه مجلس نیست مصوبه وزیران است! و این مسئله در کمیسیون اختصاصی اقتصادی مطرح شد وچندین ماه در انجا ماند.
روزبهان بیان کرد: از انجایی که امسال سال جهش تولید است و مهم‌ترین چالش اقتصادی کشور تولید است وتولید باعث اشتغال، مانع واردات و باعث صادرات و منجر به ارزش افزوده و مانع قاچاق می‌شود و من به جای آنکه ۵۰ هکتار از زمین‌های تجاری را برای تجارت بدهم، از طریق دادگستری اعمال ماده ۹ قانون می‌کنم. یعنی پروژه عمرانی برای منافع ملی و ما به قیمت ۴۰۰ هزار تومان قیمت تمام شده می‌دهیم.
وی افزود: برای جلوگیری از رانت از خرید اراضی مردم جلوگیری کردیم و اکنون با تصویب ۲ هزار هکتاری که مجلس تصویب کرد و به طور شفاف در نقشه نشان داده شده را اضافه کردیم.
وی هم چنان د رابطه با واردات گفت: همین الان کشور روسیه ۱۷ میلیارد دلار واردات مواد غذایی از کشور‌های دیگر را دارد؛ و ۱.۵ میلیارد دلار از پاکستان موز وارد می‌کند. ما هم حدودا ۵۲۰ میلیون دلار صادر می‌کنیم.
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که پرسید: مزیت توسعه منطقه آزاد برای کارخانه‌ها و شرکت‌هایی که با این طرح به منطقه آزاد اضافه می‌شوند چیست؟ آیا فقط معافیت‌های مالیاتی می‌باشد؟ گفت: هر آنچه که در منطقه آزاد تولید می‌شود مشمول معاف مالیاتی نیست، آنچه که در این منطقه تولید شود و در منطقه آزاد مصرف شود و یا صادرات شود.
کسانی که در این منطقه تولید کننده هستند و در شهر‌ها دیگر و خارج از این منطقه تولیداتشان به فروش برسد مشمول معاف مالیاتی نیستند.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در رابطه با فعال نبودن شهرک‌های صنعتی کیشستان و خمیران و سپیدرود گفت: شما به عنوان سرمایه گذار جایی را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کنید که به قطب مصرف نزدیک‌تر و قیمت زمین هایش ارزان ترو شرایط بهتری داشته باشد.

روزبهان درباره عرضه تولیدات کشاورزان گفت: در حال حاضر تولیدات کشاورزان استان گیلان و مازندران به میدان بار تهران می‌رود و دوباره از آنجا به میدان بار ما بر می‌گردد.

وی در ادامه آماری از عملکرد‌های منطقه آزاد ارائه کرد و با با اشاره به آمار‌های صادرات، سرمایه گذاری داخلی و خارجی و ... در سال ۹۸ و تعداد واحد‌های دانش بنیان و واحد‌های تولیدی گفت: ما دو نوع واردات داریم یکی از واردات‌ها کالای همراه مسافر است که در منطقه مصرف می‌شود که حدودا ۳۰.۵ میلیون دلار است. یکی وارداتی که نیاز کشور است و اگر از اینجا وارد نشود از هرجای دیگر کشور وارد می‌شد مثل گندم، جو، سویا، کنجاله سویا و روغن که ۹۵ درصد واردات مارا شامل می‌شود.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی در پایان ضمن قدردانی از دانشجویان گفت: از اینکه اینقدر کارشناسانه به مسائل پرداختید و از آمار و اطلاعاتی که ارائه دادید واقعا لذت بردم. قول می‌دهیم از این جلسات باز هم به کرات برگزار کنیم. ما مجبوریم از این به بعد سخت ترو بهتر کار کنیم، چون مطمئنیم شما عملکردمان را کنترل و رصد می‌کنید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صادرات منطقه آزاد مدیر عامل منطقه آزاد انزلی دانشجویان در ادامه سرمایه گذاری مناطق آزاد چه مقدار ی منطقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۵۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در ارتباط ویدیو کنفرانسی با همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی را باید با مشارکت و حضور مردم حل کنیم، تصریح کرد: نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم حاصل تجربه بیش از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران است که بدون فعال کردن منابع، خلاقیت و مدیریت مردم مشکلات اقتصادی به صورت مطلوب حل نمی‌شود.


معاون اول رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از فرصت‌های خوب تحقق شعار سال هستند و این مناطق با فلسفه و هدف تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کنار گذاشتن دیوان سالاری، توسعه صادرات و آوردن مردم از سرزمین اصلی به این مناطق و فعالیت اقتصادی موثر شکل گرفته است.

دکتر مخبر با تاکید بر اینکه باید کاستی‌های چند دهه گذشته در توجه به اهداف و فلسفه تشکیل مناطق آزاد در دولت سیزدهم جبران شود، تصریح کرد:
توجه به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اولویت اساسی دولت است که ظرفیت‌های این مناطق و مقررات، امکان پیشرفت و توسعه را ایجاد کرده است و هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد و دولت آمادگی دارد تا مسائل و مشکلات بر سر راه فعالیت این مناطق را برداشته و مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت مناطق آزاد است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنند، افزود: نزدیک به ۱۰ سال رشد اقتصادی کشور منفی بود اما در سال گذشته به نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد رسیدیم اما با این میزان نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد که طبق هدف گذاری میانگین رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه باید کاستی‌های سال‌های گذشته نیز جبران شود که برای رسیدن به این هدف نیازمند جذب سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی هستیم که این مناطق فرصتی بسیار مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاری هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرصت بسیار خوب همسایگی ایران با ۱۵ کشور منطقه تاکید کرد: بخش زیادی از نیازهای کشورهای همجوار می‌تواند در داخل ایران تولید شود و باید از این راهبرد جدی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان در مناطق آزاد به خوبی استفاده شود.

دکتر مخبر خاطرنشان کرد: از گام‌های بلند آیت الله رئیسی در دیپلماسی دولت سیزدهم برقراری رابطه با کشورهای منطقه و همسو است که تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بسیار خوبی امضا شده و تمامی این فرصت‌ها باید در مناطق آزاد پیاده سازی شوند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده، شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت‌های معدنی و اقتصاد دریا محور را از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت و برنامه‌ریزی مناطق آزاد توصیف و تصریح کرد: باید کمبودهای کشور به ویژه در زمینه تولید، در مناطق آزاد جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: گام‌های بسیار بلندی توسط دولت، مردم و فعالین اقتصادی در طول دو سال گذشته برای حل مشکلات کشور برداشته شد.

وی افزود: زمانیکه در یک کشور با کوچک‌ترین مساله روبرو می‌شوند تمام بخش‌ها و دولت آنان بسیج می‌شوند اما جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که زمانیکه رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان نماد سلطه توسط کشور ما مورد اصابت قرار می‌گیرد، رئیس جمهور و دولت و مردم به کارهای عادی خود می‌پردازند و کشور در شرایط آرام مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی مقام معظم رهبری اینگونه تاکید کردند که نباید اقتصاد کشور با تکانه‌های خارجی دچار آسیبی شود؛ لذا باید در این مسیر حرکت کنیم و در زمینه اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که تناسب با نقش جمهوری اسلامی در سطح بین الملل داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در منطقه تصمیمی گرفته می‌شود که تبعات خاصی دارد ناچار هستند ملاحظات جمهوری اسلامی را رعایت کنند و تکیه مظلومین جهان به ایران است تا جایی که تمام امکانات نظام سلطه برای شکست مردم غزه جمع آوری شد اما نتوانستند به هیچکدام از اهداف خود برسند.

حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تراز تجاری مناطق آزاد با تلاش‌های دولت سیزدهم مثبت شده است، گفت: یک و نیم درصد از ۶ درصد رشد اقتصادی حاصل تلاش‌های مناطق آزاد بوده و تاکنون ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری در سال گذشته ارائه شد که به معنای چهار برابر شدن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است و تاکنون ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده است و این برنامه جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با جدیت پیگیری می‌شود و در سال پنجم برنامه هفتم سهم مناطق آزاد در رشد اقتصادی به ۴ درصد خواهد رسید.

کد خبر 6088682 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • تمجید رئیسی از عملکرد دولت
  • برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • تأمین آب آشامیدنی قشم با یارانه میلیاری/ صرفه‌جویی کنید
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار
  • تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم| حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید
  • رسیدگی به امور سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی از اولویت‌های کاری منطقه آزاد چابهار است