آغاز برنامههای چهلمین سال دفاع مقدس ارتش از سوم خرداد
تاریخ انتشار: ۳ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۴۷۴۷۰
امیر دریادار حبیبالله سیاری رئیس ستاد و معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز شنبه سوم خرداد ٩٩ در نشست خبری به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و اعلام آغاز برنامههای گرامیداشت هفته دفاع مقدس در ستاد آجا برگزار شد، اظهار کرد: لازم است تا در اینجا سوم خردادماه روز آزادسازی خرمشهر را گرامی بداریم و به روح شهدا و امام شهدا درود میفرستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: نخستین موضوعی که باید به آن اشاره کنم، مبارزه با بیماری کروناست که ظرف چند ماه گذشته با فعالیتها و برنامه ریزیهای مناسب و نظارت دقیق با همت خوب پای کار آورده شد.
سیاری با بیان اینکه ما بهترین وضعیت را در پادگانهای ارتش داریم، خاطرنشان کرد: امروز سالمترین و مناسبترین محیطها در ارتش جمهوری اسلامی ایران و در درون پادگانهاست. کارمندان ارتش و خانوادههای سربازان از سلامت محیط پادگانها اطمینان دارند و این وضعیت باید تا رفع این بیماری ادامه پیداکند.
معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر عزیز است و عرض سلام داریم خدمت همه پیشکسوتان و خانواده شهدای عملیات بیت المقدس. عملیات بیت المقدس ویژگیهای خاصی را برای ما به ارمغان آورده است به نحوی که شرکت کنندگان در عملیات بیت المقدس شامل ارتش، سپاه بسیج مردمی و جهاد سازندگی در این عملیات تمام توان و نیروهای خود را پای کار آورده بودند.
او در ادامه به ویژگیهای عملیات بیت المقدس اشاره کرد و گفت: فاصله بین دو عملیات فتحالمبین و بیتالمقدس تنها یک ماه بود در حالی که برای آماده شدن در این عملیات بزرگ نیاز به زمان بیشتری وجود داشت، اما نیروهای مسلح ما در کمتر از یک ماه بعد از عملیات فتحالمین، عملیات بزرگ دیگری به نام بیتالمقدس را رقم زدند. وسعت منطقه عملیات در این عملیات ۱۰ برابر عملیات طریق القدس و دو برابر عملیات فتحالمبین بود یعنی ۶۰۰۰ کیلومتر. مداومت عملیات نیز در عملیات بیتالمقدس بسیار چشمگیر بود به نحوی که عملیات آفندی ۲۶ روزه کار بسیار بزرگی بود که در عملیات بیت المقدس انجام شد. تأمین نیرو، سلاح، شناسایی، کنترل دشمن و ... در طول ۲۶ روز کاری بسیار عظیم بود. عملیات عبور از رودخانه نیز بسیار مهم و پیچیده بود که در عملیات بیت المقدس انجام شد و پنج لشکر در طول شب از رودخانه عیور کردند و به لطف خدا و همت رزمندگان این کارها انجام شد و تعجب جهانیان را برانگیخت.
امیر دریادار سیاری توکل به خدا، توسل به ائمه اطهار (ع) و تکیه بر نیروهای رزمنده را نیز در این عملیات بسیار مهم و چشمگیر دانست که باعث شد این عملیات معجزه گونه به پیروزی برسد.
معاون هماهنگ کننده ارتش در مورد نتایج عملیات بیت المقدس نیز به آزادسازی بیش از ۶ هزار کیلومتر مربع از خاک کشور، آزادسازی خرمشهر پس از ۱۹ ماه اسارت که دشمن با انبوهی از امکانات حتی فکرش را هم نمیکرد که ایران بتواند خرمشهر را آزاد کند، اسارت بیش از ۱۹ هزار نفر از دشمن و به هلاکت رسیدن ۱۶ هزار نفر از دشمن بعثی، انهدام بیش از ۶۰۰ دستگاه انواع خودرو و بیش از ۶۶۰ فروند بالگرد و هواپیما در این عملیات بعنوان تنها بخشی از دستاوردهای این عملیات اشاره کرد و گفت: در عملیات بیت المقدس رژیم بعثی عراق بی اعتبار و بی آبرو شد و توانمندیهای جمهوری اسلامی ایران در جنگ و مقابله با دشمن به نمایش درآمد. بالندگی و غرور نیز در بین مردم اوج گرفت.
امیر دریادار سیاری به سخن ماندگار حضرت امام (ره) در پایان عملیات بیت المقدس که فرمودند: "خرمشهر را خداوند آزاد کرد" و "فتح خرمشهر فتح خاک نیست بلکه فتح ارزشهای اسلامی است" نیز اشاره کرد و افزود: عملیات بیت المقدس به خاطر خداباوری و همدلی، هماهنگی، انسجام و پشتیبانی خوب ملت و تکیه بر ارزشهای اسلامی به پیروزی رسید.
معاون هماهنگ کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه به برنامههای اجرایی چهلمین سال آغاز دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: از امروز سوم خرداد سال ۱۳۹۹ تا پایان سال برنامههای چهلمین سال دفاع مقدس دنبال میشود و انتظار ما از تمامی نیروها و یکانهای آجا در گرامیداشت چهلمین سال دفاع مقدس این است که با انتقال تجارب دفاع مقدس، این تحارب را به نسل جوان منتقل کنند. به آزادگان و پیشکسوتان نیز توجه لازم را داشته و از آنها برای سخنرانی و انتقال تجارب شان دعوت کنند. هدایت الهی فرماندهی، ولی فقیه و وحدت و همدلی تمام اقشار جامعه در کسب این پیروزی باید در این چهل و سه هفته به خوبی تبیین شود. تبیین آثار و دستاوردهای عملیات بیت المقدس و پیروزیهای به دست آمده نیز انجام بشود.
امیر دریادار سیاری در ادامه به تفصیل به برنامههای نیروهای آجا و سازمانهای وابسته در طول ۴۳ هفته گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد.
گفتنی است، در ادامه این جلسه، فرماندهان یکانها و مناطق عملیاتی ارتش به ارائه نقطه نظرات خود و برنامههای یکانهای متبوعشان در گرامیداشت چهلمین سال آغاز دفاع مقدس به صورت ویدئو کنفرانس پرداختند.
منبع: پارسینه
کلیدواژه: ارتش جمهوری اسلامی ایران پارسی خبر دفاع مقدس حبیب الله سیاری معاون هماهنگ کننده ارتش عملیات بیت المقدس جمهوری اسلامی ایران آزادسازی خرمشهر امیر دریادار چهلمین سال سوم خرداد دفاع مقدس نیرو ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۷۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کتابهایی که اگر فیلم شوند، پرفروش میشوند
گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهناز سعیدحسینی- مریم قربان زاده نویسنده شناخته شدهای در کشور ما است که عموماً او را با کتاب «خاتون» و «قوماندان» که توجه و تقریظ رهبر انقلاب را به دنبال داشت، میشناسند، اما این نویسنده صاحب سبک کتابهای متعدد و قابل توجهی در حوزه ادبیات دفاع مقدس با تمرکز ویژه بر روی نقش بانوان دارد که نه تنها هم قد و قواره خاتون و قوماندان هستند، بلکه حتی میتوان این کتابها و ویژه حوض شربت این نویسنده را یک سر و گردن بلندتر هم دانست. با این بانوی نویسنده گپ و گفتی درباره ادبیات دفاع مقدس و نقش زنان در این ادبیات داشتیم که با هم در ادامه میخوانیم:
خانم قربان زاده! از نظر شما اهمیت پرداختن به شخصیت مادران و همسران شهدا یا جانبازان چیست؟ این پرداخت چه کمکی میتواند به وضعیت امروز ما در حوزه زنان بکند؟
ما در جامعه و به خصوص در مورد نوجوانها نیاز به الگو داریم. از این منظر خواندن از موفقیتها و توفیقات افراد حتماً اثرگذار خواهد بود و به تغییر دیدگاه خیلی از خانمهایی که مشکلات و مسائل زندگی شان تقریباً شبیه آنها است، کمک میکند. کلاً قصه گویی ما ایرانیها سر همین ماجرا است. از کودکی دنبال این مسئله بودیم که ببینیم آن شخص چطور مشکلش را حل کرد و در آن افسانه چه اتفاقی افتاد و برای آن اسطوره چه مسئلهای پیشآمد و بعد بعد به خودمان بگوییم پس تو هم میتوانی همان راه را بروی و موفق شوی.
الگویی برای زنان امروز
زن امروز جامعه ما یک مقدار سردرگم شده است. نمیداند که دقیقاً از خودش چه میخواهد. دلش میخواهد یک مادر خیلی خوب و کامل باشد، دلش میخواهد تحصیل کرده در مدارج عالی باشد، دلش میخواهد یک مانکن باشد ... نمیداند چه میخواهد و به همین دلیل هر دری را میزند تا ببیند کدام یک از این جنبهها میتواند او را به آرامش برساند. دیدن الگوها و شنیدن زندگی آنها از این جهت که این راه را نشان میدهد و الگویی میشود تا به راه دیگری هم فکر کرد و طور دیگری هم نگاه کرد، اهمیت دارد.
کیفیت کتابهای منتشر شده در این زمینه چگونه است؟
آن چنان نیست که انتظار میرود و لایق این حوزه است. علی رغم تنوعی که به لحاظ موضوعات و افراد و سوژهها و زندگیهایی که بازتاب داده میشود، کتابها خیلی متنوع نیستند؛ یعنی انگار روی یک سیر خط زمانی پیش میروند. هرچند همه آنها یک جاهایی باهم دیگر فرق میکنند اما در نهایت یک زندگی شبیه زندگی یکی دیگر شد. گرچه سبک زندگی آدمهایی که در این مسیر هستند تا حدودی شبیه هم هست، اما این شباهت یک وقتهایی باعث شده که خواننده را نتواند قانع برای خواندن کتاب جدید کند. تعجیلی هم که ناشرها دارند برای کتابهای این سبکی که به فلان مراسم و به فلان تاریخ برسد و در کنارش عدم همکاری خانوادهها باعث میشود نویسنده فراغ بال نداشته باشد و نتواند ان چنان که دلش میخواهد بنویسد همین منجر میشود به کتابسازی.
حجم کار زیاد است و همه دلشان میخواهد در این حوزه باشند و برای خودشان کلی تکلیف و وظیفه تعیین کردهاند، اما به لحاظ کیفیت آنچه که باید باشد نیست. ضعف ادبی و قدرت مانور ادبیات، به لحاظ تاریخی و نگاه جدید و خلاقی که نویسنده باید داشته باشد بر فقر آثار می افزاید و همینها دست به دست هم میدهد که این کارهای ضعیف بر کارهای قوی غلبه کند و کارهای قوی چوب کارهای ضعیف را بخورد.
ضربه به ادبیات پایداری و کتابهایی که طعم و نمک ندارند
این کتاب سازیها چه آسیبی میزنند و در مقابل چه کار باید کرد؟
دلم میخواهد به نهادها و ارگانهای مسئول بگوییم که کاری نکنند! حداقل در حوزهی ادبیات و بحثهای رسانهای کاری نکنند. ما بیشترین ضربه را از همین نهادها و ارگانها و سازمانهایی خوردیم که دلشان میخواست بیلان کاری پر کنند و زودتر طرحها را به تولید برسانند و کتابها را منتشر کنند و لیست بدهند و جدول پر کنند. علی الخصوص بسیاری از اینها نگاه ادبی به کتابها ندارند؛ نگاه اعتقادی دارند و آن احساس تکلیف_ که حتماً محترم و مقدس است_ باعث ورود آنها شده اما بیشتر آسیب میزنند. چقدر از ادبای کشور و اهل پژوهش و ادبیات، در مصادر تولید کتابهای حوزه دفاع مقدس هستند؟ چقدر رستههای نظامی یا دولتی در مناصب تولید این آثارند؟ در این شکل دیگر آن شانیتی که کار ادبی باید داشته باشد و در ادبیات پایداری خودش را نشان بدهد، ندارد. چون آن ارگان و نهاد و موسسه دنبال این هستند که زودتر کتابش دربیاید و بعد بتواند آن را بگذارد روی میز و جلو بقیهی نهادها و ارگانها بگوید مثلاً من این کتاب را چاپ کردم و این سوژه ما بوده و مسائل این چنینی...
این کارها به ادبیات پایداری آسیب زده است. بسیاری از این کتابها خشک و بیروح هستند و طعم و نمک ندارند.
نظرتان درباره جایزهها چیست؟
جایزهها با هدف رشد و شناسایی و تشویق نویسندههاست اما عملاً جایزهها برای کتابهای سفارشی خود نهادهای سفارش دهنده است. وقتی خودشان کتاب مینویسند، خودشان تقدیر و خودشان چاپ میکنند باید خودشان هم کتاب را بخوانند!
این قسمت ماجرا آزار دهنده است و کار برای نویسندههایی که بخواهند مستقل کار کنند و زیر بلیت کسی نباشند، سخت است و نامشان در لیست کاندیداهای جوایز قرار نمیگیرد.
اعتبار جوایز به آثاری است که بر میگزینند. انتخاب آثار ضعیف به صرف این که سفارش دهنده یا ناشر یا داوران دستی در تولید آن داشتهاند، ضربه زدن به اعتبار جوایز ادبی است و نویسندگان اصیل ترجیح میدهند اصلاً در چنین جوایزی شرکت نکنند.
یعنی شما معتقد هستید برای تولید آثار بهتر و بیشتر در حوزه دفاع مقدس به حمایت نهادها و ارگانها هیچ نیازی نیست؟
این حمایتها و احساس تکلیفهای نادرست باعث شده ما با لشکری از آدمها مواجه باشیم که توهم نویسندگی دارند. فضا آن قدر بیدر و پیکر شده که همه دل شان برای شهدا میسوزد و احساس میکنند باید قلم دست بگیرد و بنویسد. اما این افراد ادبیات را نمیشناسند و با شرکت در چند کلاس و دوره فکر میکنند نویسنده شدهاند. نویسندهای که رمان نخوانده و ادبیات و سبکها و اصلاً جریانات ادبی را نمیشناسد، چطور میتواند نویسندگی کند؟ به صرف اینکه قلم خوبی دارد؟
قلمهایی که نیاز به رشد دارند
این قلم قابل احترام است اما همان قلم نیاز به رشد و پرورش دارد. با چهار تا کارگاه و کلاس نویسندگی که آدم نویسنده نمیشود. اما این اتفاق دارد میافتد و کرور کرور از این مدل آدمها میآیند و کتاب مینویسند. هر چند با همان کتاب اول _متاسفانه بگوییم یا خوشبختانه _خلع سلاح میشوند و دیگر اقبالی به سمتشان پیدا نمیشود. این درد هم دامنگیر افراد است و هم دامنگیر ادبیات. یک بار یکی از ناشران از من خواست تا بر کار نویسندگانشان نظارت کنم. یکی از شروط من برای این کار این بود که این نویسندهها صد رمان برتر دنیا را خوانده باشند و لیست رمانهای خوانده شدهشان را به من بدهند. اما آن ناشر خندید و گفت شما خیلی توقعتان بالا است!
طبیعی است وقتی اینطور به ادبیات نگاه میکنند نباید منتظر کتابهای مانا و تأثیر گذار باشیم.
مساله مهم دیگر اینکه با وجود کتابهای ضعیف و سطحی، ما کتاب خوب در حوزه دفاع مقدس کم نداریم، چرا از این کتابها به اندازه کافی اقتباس نشده است و ما فیلم خوب دفاع مقدسی هم کم داریم؟
این را باید از کارگردانها و سینماگران و تهیه کنندهها بپرسید. سرمایه گذاری در این گونه موضوعات توجیه پذیر است و میتوانند سرمایهشان را برگردانند. مردم ادبیات پایداری را دوست دارند و از فیلمهایی که ساخته میشود استقبال میکنند.
چه طور میتوان یک زنجیره کامل از کتاب تا اثر هنری مثل تئاتر، فیلم، مستند، انمیشن و در کشور ایجاد کرد؟
سینمای ما هنوز نفهمیده که اصالت با متن و با کتاب است. همان طور که بازیگر نمیداند اصالت با کارگردان است و کارگردان از او مهمتر است. کتابهای خوب دفاع مقدس کارهای آمادهای هستند. علی الخصوص کارهایی که مربوط باشد به زندگی همسران شهداست، صحنههای نظامی و هزینه بردار هم ندارد که خرجش بالا باشد. سوژه این کتابها هم مورد نیاز جامعه است. اینکه در سالهای پس از پیروزی انقلاب سراغ این سوژهها نرفتند واقعاً برای من هم جای سؤال دارد. یک بخشاش شاید بحث همین رسانهها و مطبوعات و تلویزیون است که این نیاز را منتقل و این بستر را فراهم نکردهاند تا گفتوگویی بین نویسنده و فیلمنامهنویس یا تهیهکننده اتفاق بیافتد و نویسنده بتواند تهیهکننده و کارگردان را مجاب کند که آنچه نوشته است ارزش فیلم ساختن را دارد. گفتوگویی بین این دو گروه برقرار نمیشود.
به هر حال برای بسیاری از کارگردانها و تهیه کنندهها اقتصاد خیلی مهم هست و بالاخره بحث اقتصاد سینما چیزی نیست که آدم بتواند از آن بگذرد یا حتی بخواهد زیر سوالش ببرد اما بعضی از کارها و کتابهای دفاع مقدس آن قدر خوب هستند که اگر ساخته شوند بازخورد خوبی خواهد داشت و مطمئناً تهیه کنندگان میتوانند به بازگشت سرمایه خودشان مطمئن باشند. چه بسا که بیش از بازگشت سرمایه هم برایشان داشته باشد؛ چیزی که تا الان تجربه نشان داده فیلمهای خانوادگی طیب و طاهر با دیالوگهای خلاقانه و با صحنه پردازیهای فکر شده توانستهاند مردم را به تماشای خودشان بکشانند و موفق شوند.
انتهای پیام/