Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: آمریکا با پیروی از اصل "منحصر به فرد بودن" مایل نیست خود را به تعهداتی پیوند دهد که حقوقش را سایر کشورها برابر بداند، و این امر، دلیل واقعی خروج از پیمان "آسمان باز" است. ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ماریا زاخارووا" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه در تفسیر تصمیم آمریکا برای خارج شدن از پیمان "آسمان باز"، اعلام کرد که ایالات متحده به منحصر به فرد بودن خود اطمینان دارد، بنابراین نیازی ندارد تا خود به تعهداتی پیوند دهد که حقوق این کشور را سایر کشورها برابر بداند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: «موضع‌گیری به عنوان کشوری با اختیارات ویژه، که به هیچ تعهدی خود را محدود نکرده و طبق قوانین تعیین شده بازی نمی‌کند، بلکه فقط جایگاه ویژه‌ای برای خود در این دنیا قائل است و نه هیچ چیز دیگر، پایه اصلی دولت آمریکا است که ده‌ها سال است که این برخورد آشکار شده است. بنابراین، آنها به چیزی نیاز ندارند که این کشور را با سایر بازیکنان در عرصه جهان برابر کند.»

زاخارووا یادآور شد که باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در دوره ریاست جمهوری خود، مفهوم منحصر به فرد بودن آمریکا را اعلام کرد و دونالد ترامپ، رئیس فعلی کاخ سفید، تحت لوای شعارهای دیگر، دقیقاً از همین نظریه پیروی می کند.

این دیپلمات افزود: «دلیل واقعی خروج آمریکا از پیمان "آسمان باز"، به بهانه ادعاهای خاص علیه فدراسیون روسیه نبوده، بلکه فقط ادامه همین سیاست است.»

روسیه قصد ندارد به ضرب الاجل تعیین شده از سوی آمریکا پاسخ دهد

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای که روز جمعه در سایت رسمی این وزارتخانه منتشر شد، اعلام کرد اظهارات شنیده شده مبنی بر اینکه گویا روسیه از پیمان "آسمان باز"، برای اهداف سلاح‌های دقیق خود استفاده می‌کند، ادعایی ساخته و پرداخته است.

در این بیانیه آمده است: «بار دیگر اتهام جدیدی ظهور پیدا کرده: روسیه از اطلاعات مربوط به زیرساخت‌های مهم بدست آمده در جریان اجرای پیمان "آسمان باز" در ایالات متحده و اروپا، برای تعیین اهدافی برای سلاح‌های دقیق خود استفاده می‌کند. و این مسئله توسط طرفی بیان شده است که از همان ابتدا اصرار داشت که پروازهای نظارتی در کل قلمرو کشورهای شرکت کننده (و در وهله نخست، البته اتحاد جماهیر شوروی و سپس روسیه) انجام شوند.»

وزارت خارجه روسیه در این بیانیه یادآور شده است که مسکو قصد ندارد اولتیماتومی تعیین شده از سوی واشنگتن در رابطه با پیمان "آسمان باز" را بررسی کند.

در این سند تاکید شده است: «مقامات آمریکایی در اظهارات فعلی خود می گویند که ایالات متحده ممکن است در تصمیم خود برای خروج از پیمان "آسمان باز"، تنها در صورتی که روسیه در ماه‌های آینده بدون هیچ قید و شرطی، تمامی تعهدات خود را اجرا کند، تجدید نظر کند. این یک اولتیماتوم است و طرف روسی بر اساس آن هیچ گفتگو و اقدامی نخواهد کرد.»

روسیه همچنان به تعهدات خویش در پیمان "آسمان باز" پایبند باقی خواهد ماند

"الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با رد اتهامات وارده به مسکو، تاکید کرد که این کشور قصد دارد تا زمانی که لازم باشد، به عضویت خود در پیمان "آسمان باز" باقی بماند و تمامی قوانین مقرر در این توافقنامه بین المللی را رعایت خواهد کرد و در عین حال انتظار دارد که سایر شرکت کنندگان باقیمانده در آن نیز همین کار را انجام دهند.

"دمیتری مدویدیف" معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز شب گذشته چنین ابراز عقیده کرد که تصمیم آمریکا مبنی بر خارج شدن از پیمان "آسمان باز"،گام دیگری از سوی مقامات واشنگتن در جهت تخریب معماری امنیت بین المللی است که طی دهها سال گذشته ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه واشنگتن هنوز به سئوالات روسیه در رابطه با موارد نقض آمریکایی‌ها در چارچوب پیمان "آسمان باز" پاسخ قابل قبولی نداده است، ابراز امیدواری کرد که توافقات اصولی در زمینه کنترل تسلیحات که سن زیربنای امنیت بین المللی است در بحبوحه مبارزات انتخاباتی آمریکا دچار آسیب نشوند.

نگرانی ناتو از تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده «آسمان‌های باز»تلاش آلمان برای جلوگیری از خروج آمریکا از معاهده «آسمان‌های باز»واکنش آلمان به تصمیم ترامپ برای خروج از "معاهده آسمان‌های باز"

انتهای پیام/

 

R7535/P/S8,89,1128/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "روسیه" اخبار "آمریکا"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار روسیه اخبار آمریکا اخبار روسیه اخبار آمریکا امور خارجه روسیه آسمان باز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۸۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

شهریار حیدری ؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پارس نیوز، اظهار داشت: پیمان بریکس، پیمان فرامنطقه‌ای است و جمع کشورهای عضو در این گروه صاحب قدرت‌های ژئوپلیتیک و اقتصادی هستند. آمریکا برای همه کشورهای قدرتمند در قاره‌های مختلف، در مواقعی از تهدیدات به عنوان یک ابزار برای تحریم، تنش و برخورد علیه کشورهای مختلف استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه کشورهای قدرتمند برای مقابله با تهدیدات آمریکا به سمت تشکیل پیمان‌های جدید می‌روند، ادامه داد: چندین پیمان از قبیل شانگهای، بریکس و .. شکل گرفته و در آینده نیز احتمال شکل گرفتن پیمان‌های کوچکتر نیز وجود دارد که هدف از تشکیل این پیمان‌ها ، جلوگیری از شکنندگی در مقابل تهدیدات آمریکا و غرب است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با توجه به قرار داشتن کشور در شرایط تحریم، عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان بریکس که با رایزنی دولت و وزارت خارجه انجام شد، دستاوردهایی از قبیل تولید قدرت جدید در منطقه، تقویت روابط اقتصادی، دور زدن تحریم‌ها و کمرنگ شدن  و جلوگیری از اثرات تحریم‌ها را به دنبال خواهد داشت.

حیدری در خصوص اثرگذاری تعاملات پارلمانی پیمان بریکس بر روابط دولت‌ها نیز بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت روابط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی با کشورهای مختلفی که حاضر به ارتباط دیپلماسی با کشورمان هستند، تأکید دارد. البته هرگونه پیوستن به پیمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و همچنین توافق با کشورهای دیگر نیز نیازمند تأیید مجلس است.

دیگر خبرها

  • سلاح‌ های جدید کلاشینکف، آسمان را تسخیر می‌کنند (+عکس)
  • ترسیم نظم نوین منطقه در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • ۸ پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند
  • دست نکشیدن غرب از هژمونی‌ خود دلیل اصلی تشدید تنش در جهان است
  • شولتز: پوتین حق ندارد از امانوئل کانت نقل قول کند!