Web Analytics Made Easy - Statcounter

هزینه اجرای پروتکل بهداشتی لیگ با اعتراض برخی از تیم‌ها همراه شده است. به همین دلیل قرار شده جلسه‌ای پیش از شروع مسابقات برای تغییر برخی از بندهای این پروتکل برگزار شود.

به گزارش ایسنا، طبق پروتکل بهداشتی مسابقات فوتبال، همه تیم‌ها موظف هستند قبل از شروع تمرینات، تست کرونا را از تمام بازیکنان، مربیان، پزشکان، تدارکات و تیم رسانه‌ای خود بگیرند و به ستاد مقابله با کرونا در ورزش ارائه کنند تا مجوز آغاز تمرینات را کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای گذشته تقریبا تمام تیم‌ها این مرحله از تست کرونا را انجام دادند و وارد فاز تمرینات شدند. استقلال از روز دوم خرداد استارت زده و سایر رقیبان از امروز و فردا وارد زمین چمن می‌شوند تا تمرینات گروهی خود را برای شروع لیگ انجام دهند.

با این وجود، نکته‌ای که در هنگام انجام تست کرونا به چشم آمد، هزینه انجام هر تست کرونا و سختی‌های مربوط به انجام این تست است که تاحدودی باعث اذیت شدن هر کسی می‌شود. این اتفاق وقتی سخت‌تر می‌شود که بعد از شروع تمرینات و ورود به فاز مسابقات، هر تیمی موظف از هر ۵ روز، تست کرونا را میان تمام عوامل تیم انجام دهد و به ستاد مقابله با کرونا ارائه دهد و اگر مشکلی وجود داشت، از حضور فرد یا افراد موردنظر تا زمان بهبودی جلوگیری شود.

*هزینه رعایت پروتکل های بهداشتی چقدر است؟

پیش از این ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت درباره اخذ مبلغ ۷۰۰ هزار تومانی از مردم برای انجام هر تست کرونا گفته بود پرداخت این هزینه در استطاعت مردم نیست اما ما در حال تولید کیت‌های داخلی داریم و اگر لازم باشد واردات کیت را انجام می‌دهیم تا تست کرونا با قیمت کم‌تری انجام شود.

با توجه به دستورالعمل کنونی، در هر جلسه تمرین بیش از ۳۶ نفر نمی‌توانند شرکت کنند که شامل بازیکنان، کادرفنی فنی و سرپرستی، تدارکات و پزشکی است. از طرفی برگزاری ۹ هفته باقی مانده از لیگ برتر در فاصله ۵ روز یک بار، ۴۵ روز به طول می‌انجامد. با توجه به فاصله ۵ روز یک بار برای اخذ تست کرونا در خلال مسابقات که معادل ۹ مرتبه تست‌گیری می‌شود و همین‌طور انجام یک مرتبه تست کرونا پیش از تمرینات، هزینه ۱۰ بار تست کرونا با میانگین قیمت ۷۰۰ هزار تومان برای هر نفر، برای هر تیم، حدودا معادل ۲۵۰ میلیون تومان می‌شود.

هزینه ۲۵۰ میلیون تومانی برای تمام ۱۶ تیم لیگ برتری معادل ۴ میلیارد تومان خواهد شد اما مساله جدی‌تر درباره تیم‌های لیگ دسته یک و دو است که از توان مالی کم‌تری برخوردار هستند اما احتمال ابتلا برای ویروس کرونا برای همه یکسان است و آن ها هم باید این پروتکل گران قیمت را اجرا کنند. 

در کنار تست‌های کرونا، باید هزینه رزرو یک اتاق به ازای هر نفر و لزوم وجود دو اتوبوس برای انتقال کاروان تیم‌ها، ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات تمرین قبل از هر تمرین و... را اضافه کرد که مدیرعامل فولاد میانگین قیمت را یک میلیارد تومان عنوان کرده است.

*جلسه فدراسیون فوتبال برای تغییر دستورالعمل بهداشتی لیگ

دکتر توحید سیف برقی، رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هزینه هنگفت انجام هر تست کرونا که به گفته برخی از تم های لیگ برتری بالغ بر یک میلیون تومان برای هر نفر است و اینکه باید هر ۵ روز یک بار انجام شود گفت: انجام هر تست کم‌تر از یک میلیون تومان است اما واقعیت این است که هزینه‌ها سنگین است. پیش از این قرار بود سه مرحله تست کرونا انجام شود که در پروتکل جدید که از سوی وزارت بهداشت تهیه شده، به هر ۵ روز یک بار افزایش یافته است.

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال یادآور شد: در جلسه که پیش از این درباره پروتکل بهداشتی لیگ داشتم، قرار بود تست کرونا قبل از تمرینات، قبل از شروع مسابقات و یک بار هم در خلال مسابقات انجام شود اما در دستورالعمل جدید تغییر کرده است.

وی از برگزاری جلسه ای برای یافتن راهکاری به منظور کاهش هزینه های تیم ها اشاره کرد و افزود: با توجه به سنگین بودن هزینه‌ها برای انجام تست کرونا،  قرار شد که در آستانه شروع مسابقات جلسه‌ای برگزار کنیم و در خصوص انجام تست هر ۵ روز یک بار تصمیم‌گیری شود ولی فعلا پروتکل ابلاغی باید اجرا شود.

سیف برقی با بیان این که انجام تست کرونا هر ۵ روز یک‌بار مطابق دستورالعمل پزشکی بوندس لیگا است، خاطرنشان کرد: همان طور که اشاره کردید هزینه‌ها وحشتناک سنگین است. به همین دلیل باید یک قانون واقعی‌تر را برای تیم‌های ایران در نظر بگیریم که مطابق بودجه تیم‌ها باشد. به همین دلیل مقرر شد تست‌های  CPR تا شروع لیگ انجام شود و در آستانه مسابقات تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فدراسيون فوتبال تست کرونا ادامه برگزاری لیگ برتر پروتکل بهداشتی لیگ فوتبال کروناویروس انجام تست کرونا ۵ روز یک بار میلیون تومان انجام هر تست انجام شود هزینه ها تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۴۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • سهم سوغات، ۲۵درصد هزینه‌های زائران
  • هزینه کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی کمیته امداد برای مددجویان
  • هزینه ۱۰۵ میلیارد تومانی دولت به پروژه های آبفا در کردستان
  • هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در حوزه گردشگری همدان
  • حماس: اگر اسرائیل خواسته‌ها را برآورده نکند، آتش‌بسی نخواهد بود
  • اعزام کاروان زائران مازندران و گلستان به سفر حج
  • بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • آیت‌الله دژکام: بی‌انصافی در حق کارگر نباید انجام شود
  • مطالبه ۳۵ میلیارد تومانی شهرداری قوچان در پروژه مجتمع فرهنگی هنری
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت