Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،طارم یکی از شهرستان‌های خوش آب و هوای زنجان است که از موقعیت ویژه‌ای در همه حوزه‌ها به‌ویژه کشاورزی برخوردار است. عبور رودخانه خروشان قزل‌اوزن از دل هندوستان ایران علاوه بر این‌که زیبایی‌های طارم شگفت‌انگیز را چندین برابر کرده است، سبب رونق کشاورزی نیز شده و مردمان بسیاری از همین راه ارتزاق می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تا جایی که کشاورزان طارمی سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات را روانه بازار می‌کنند که در این بین سهم زیتون و سیر از همه محصولات بیشتر است.
این دو محصول منطقه طارم زبانزد خاص و عام است و طرفداران پر و پاقرصی در سراسر جهان دارد.  
اینجا طارم زنجان فرقی نمی‌کند درهر فصل سال به اینجا قدم بگذاری محموله‌ای از چند نوع محصول کشاورزی روانه بازار است .
و حالا  نوبتی هم باشه در فصل اردیبهشت و خرداد نوبت محصول سیری است که عطرش بوی باغات و جاده‌های طارم را فرا گرفته است.    قصه سیر کاران طارمی سر دراز دارد    اما قصه  غصه سیر و سیر کاران طارمی  پایانی ندارد کشاورزانی که اگر پای حرف هایشان بنشینی یک دل سیر گلایه دارند در روز‌های که باید حاصل دسترنج شان را دریافت کنند، این حاصل دسترنج در جیب سود جویان و دلالان جا خشک می‌کند.  
یکی از مشکلات این روز‌های سیرکاران طارمی، قیمت پایین این محصول در بازار است که با هزینه‌های کاشت متناسب نیست.
خریداران عمده و صادر کنندگانی که هر ساله در این فصل سال خود را به این منطقه می‌رساندند حالا به خاطر کرونا کمتر ردی از آن‌ها می‌توانی ببینی و این خود دست و پای دلالان  خرده پا و ریز را برای پر کردن جیب هایشان بازتر گذاشته است.   نبود سردخانه و کارخانجات فراوری  مهمترین  دلیل کاهش قیمت  سیر طارم
منصور تنوره یکی از کشاورزان نمونه این شهرستان و نماینده کشاورزان در مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،با گلایه از قیمت پایین سیر می‌گوید: کشاورزان با این قیمت پایین ضرر و زیان فراوانی می‌بینند.
این کشاورز می‌گوید: به طور متوسط سیر تولید شده در این شهرستان به قیمت ۱۵۰۰ تا۳۵۰۰تومان از سوی دلالان خریداری می‌شود این در حالیست حداقل قیمت تمام شده برای کشاورز به طور متوسط ۲۵۰۰ است این یعنی متضرر شدن کامل کشاورز.
او این مشکل را به خاطر نبود حمایت از طرف دولت از سیر کاران می‌داند و می‌افزاید: هم اکنون دلالان، مثل سال‌های گذشته وارد میدان شده اند و هر قیمتی که دلشان می‌خواهد این محصول را خریداری می‌کنند و آنرا در بازار به قیمت ۳۰  الی ۴۰ هزار تومان عرضه می‌کنند.
او با گلایه از تجار و صادر کنندگان محصولات کشاورزی استان می‌گوید:برخی تجار سر حرفشان برای خرید این محصول نماندند و به بهانه نبود  سردخانه در شهرستان حاضر به خرید سیر کشاورزان نشدند.
این کشاورز نبود سردخانه و واحد‌های فراوری سیر در شهرستان را بزرگترین مشکل سیر کاران می‌داند و می‌گوید:چرا در شهرستانی که یکی از بزرگترین تولید کننده‌های سیر کشور است سردخانه ای وجود ندارد ولی در شهری مانند آستارا چندین سردخانه فعالیت دارند.    
او می‌گوید: اگر مسئولین از سرمایه گذاران حمایت کنند تا این شهرستان هم دارای سردخانه و هم کارخانجات فرآوری شود آن وقت است که دست واسطه‌ها و دلالان از بازار سیر قطع می‌شود و کشاورز به صورت مستقیم محصول خود را به تجار و صادر کننده‌ها عرضه می‌کند.
او نبود ستاد تنظیم بازار در این شهرستان را یکی دیگر از مهمترین دلایل کاهش قیمت سیر عنوان می‌کند: و می‌گوید عرضه محصول سیر در یک‌بازه زمانی در حجم زیاد موجب کاهش قیمت این محصول می‌شود.

تنوره ادامه می‌دهد: محصول سیر زنجان بدلیل مرغوبیتش مورد توجه تجار قرار دارد و علاوه بر ارز آوری در زمان کاشت و برداشت موجب اشتغالزایی برای جوانان می‌شود لذا لازم است مسئولین امر تدابیری را اتخاذ کند که کشاورزان نتیجه زحمت خود را ببینند نه اینکه دلالان و واسطه‌ها سود حاصل از دسترنج کشاورزان را در جیب خود قرار دهند.
محمدی مدیر زراعت جهاد کشاورزی شهرستان طارم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت:امسال از هزارو ۴۰۰ هکتار مزارع طارم سیربرداشت می‌شود که این آمار نسبت به سال قبل ۴۰۰ هکتار کاهش یافته است، اما همچنان مشکل فروش وبازاریابی پابرجاست.  
او ادامه داد:مشکلات فروش شامل بازار و قیمت پایین  در سال گذشته علت کاهش تولید این محصول شد.
محمدی ادامه داد: امسال نیز اوایل برداشت سیر قیمت آن بین ۴ هزار الی ۷ هزار تومان بود، اما بعد از مدتی شاهد سیر نزولی قیمت سیر بودیم طوری که قیمت سیر در بازار روز به ۱۵۰۰ تومان هم رسید.
او افزود: در حال حاضر هم سیر در بازار بین ۳۰۰۰ الی ۴۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد و همچنان شاهد نوسان قیمت سیر در بازار هستیم.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت:ازدیگر دلایل اصلی کاهش قیمت سیر در استان به نبود خریدار‌های عمده و شیوع ویروس کرونا میتوان اشاره کرد، زیرا باتوجه به شرایط موجود صادرات محصول که سال‌های گذشته انجام می‌شد متوقف شده و خرید به دست دلال‌های خرده پا  افتاده و آن‌ها هم طبق معمول سعی در پایین آوردن قیمت دارند.
او همچنین همزمانی برداشت سیر در دشت مغان را نیز بی تاثیر در کاهش قیمت سیر در این شهرستان ندانست و گفت: نبود کارخانه‌های فراوری نیز خود مزید این کاهش قیمت هستند.
صفری فرماندار شهرستان طارم نبود اتحادیه مجوز دار برای مدیریت کاشت وداشت وفروش سیر را یکی از عوامل کاهش قیمت سیر می‌داند.
او می‌افزاید: تا وقتی قدرت تاثیرگذاری وچانه زنی کشاورزان را افزایش ندهیم همین رویه ادامه دار خواهد بود.
صفری می‌گوید: پیگیری ها ادامه دارد، اما باید کشاورزبه ایمان برسد که چه چیزی بکارد واینکه سرمایه گذار پیدا شود.  
به نظر می‌رسد تا زمانی‌که نتوانیم میزان عرضه و تقاضا را در بازار تنظیم کنیم و همچنین سردخانه و کارخانه‌های فراوری در شهرستان برای جلوگیری از عرضه یکجا محصول سیر نباشد این مشکلات همچنان گریبانگیرسیر کاران طارمی خواهد بود و تجار محلی نیز رقبتی برای خرید سیر بدلیل به صرفه نبودن خرید این محصول و انتقال آن به سایر استان‌ها برای فراوری و یا نگهداری در سردخانه‌ها نشان نخواهند داد و حکایت سیر و سیر کاران طارمی پایانی نخواهد داشت.   امسال که گذشت  چون داریم به پایان فصل برداست سیر می رسیم  ولی مسئولین از همین حالا  می توانند با هم فکری با کشاورزان و اتخاذ تدابیر لازم  مانع تکرار این  قصه پر غصه در سال های آینده شوند.   گزارشی از  زهرا نصیری انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سیر طارم کشاورزی زنجان کاهش قیمت سیر قیمت سیر قیمت پایین محصول سیر استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۵۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت کشاورزان خوزستانی در کمترین زمان پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مهاجر ظهر امروز سه‌شنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: بر اثر بارش‌های شدید که در هفته گذشته در استان خوزستان انجام شد، کمتر از ۴۰ درصد به مزارع و گندمزارهای استان خسارت وارد شد.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب‌هایی که به گندمزارهای استان وارد شد، خوابیدگی محصول بوده است که برداشت محصول باید با دقت انجام تا کمترین خسارت به محصول وارد شود.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد مزارع گندم خوزستان زیر پوشش بیمه هستند، بیان کرد: بررسی و ارزیابی خسارت‌ها توسط کارشناسان در حال انجام است و غرامت کشاورزان بیمه شده ظرف یک تا دو هفته پرداخت خواهد شد.

مهاجر اظهار کرد: همچنین با پیگیری و هماهنگی‌های صورت گرفته ۵۰۰ هزار تن گندم خریداری شده در مراکز روباز به سیلوها، مراکز سرپوشیده و کارخانه‌های آرد استان خوزستان ارسال شدند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: در بارندگی‌های اخیر هیچ گونه خسارت و آسیبی به گندم‌های خریداری شده در مراکز روباز خوزستان وارد نشده است.

کد خبر 6099428

دیگر خبرها

  • خسارت کشاورزان خوزستانی در کمترین زمان پرداخت می‌شود
  • موضوع اصلاح قیمت خرید گندم به درخواست کشاورزان پیگیری شد
  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • ثبات قیمت مرغ در بازار همدان 
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند