Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@16:41:54 GMT

در نماز عید فطر شبیه شدن به تو را از خدا می خواهیم

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۶۰۸۵

در نماز عید فطر شبیه شدن به تو را از خدا می خواهیم

حجت الاسلام غروی گفت: ما پس از یک ماه عبادت خدا در روز عید از خدا می خواهیم ما را در شباهت به پیامبر و آل او یاری کند. ما را نیز در هر آنچه خیر و نیکی که پیامبر و آلش در آن وارد شدند، وارد فرم !

حجت الاسلام «سید محمد غروی»، با اشاره به جایگاه عید فطر، آن را از اعیاد بزرگ اسلامی دانست و به خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: عید فطر به دنبال سه ماه عبادتی که بندگان خوب خدا در رجب، شعبان و رمضان داشته اند، به مومنان عرضه می شود و خداوند این روز را به عنوان روز عید قرار داداه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عید به معنای لهو و لعب نییست بلکه باید متوجه این موضوع بود که الطاف بی شماری از جانب حق تعالی نصیب انسان شده پس باید شکرگزار باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: طبق آموزه های اسلامی ماههای رجب و شعبان از جایگاه ویژه ای برخودار هستند چنان که هر یک دارای دعا، مناجات، روزه های مستحبی و نمازهای خاصی هستند و این زمینه ها شرایط را فراهم می کند که فرد در ماه مبارک رمضان به معنای واقعی کلمه، میهمان ضیافت الهی باشد.

حجت الاسلام غروی تصریح کرد: انسان در این ماه در تمام ساعات شبانه روز در عبادت خداست چرا که روز در حال روزه داری و شب نیز خواب و نفس کشیدن او عبادت محسوب می شود. این مسئله بیانگر برپایی ضیافتی خاص است که دارای آثار خاصی نیز می باشد از جمله این که روح عبودیت در انسان تقویت شده و زمینه ای برای بالا رفتن سطح تقوا پدید می آید. همچنان که اصل روزه برای کسب تقوا تشریع شده است.

 

این استاد برجسته حوزه در تبیین آثار روزه و ماه رمضان گقت: روزه؛ در عمل زمینه ای قراهم می آورد که انسان عادات بد را کنار گذاشته و از قداستی روحی و معنوی بهره مند شود. ماه رمضان ماهی است که در آن اسلام و دین به معنای کامل بروز و ظهور پیدا می کند و انسان مومن نیز به حقیقت اسلام متصف می شود. آنهم در ابعاد مختلف از جمله عبادات، انفاق، صله رحم و کمک به دیگران و سایر وظایفی که از مضامین روایات استفاده می شود.

وی تاکید کرد: این مجموعه، زمینه ای است برای تحول درونی همه جانبه در انسان که بر اخلاق و جنبه های روحی و معنوی انسان اثرگذاشته، عادات خوب یا بد او را تغییر می دهد و در نتیجه پس از سه ماه بندگی خالصانه بخصوص در ایام ماه رمضان جا دارد که مومنان به دلیل کسب این موفقیت ها عید گرفته و شادی کنند. لذا روز بعد از ماه مبارک را خداوند عید قرار داده است.

حجت الاسلام غروی با اشاره به وجود تفاوت میان اعیاد اسلامی با سایر اعیاد گفت: اعیاد اسلامی با اعیاد غیر اسلامی متفاوت است. در اعیادی که در آنها رویکرد اسلامی وجود ندارد مبنا شادی و سرخوشی مردم به هر قیمت و با هر وسیله ای است اگرچه این شادی از طریق لهو و لعب باشد. اما عید اسلامی این گونه نیست.

وی یکی از تفاوتهای اعیاد اسلامی با سایر اعیاد را وجود اعمال عبادی خاص برای آن ذکر کرد و گفت: یکی از اعمال روز عید فطر، نماز عید است که دو رکعت است در رکعت اول آن سوره حمد و «اعلی» و در رکعت دوم سوره حمد و «والشمس» خوانده می شود. متن این سوره ها سخن از تذهیب و تزکیه نفس و انفاق دارد یعنی در متن سوره ها نیز به مفاهیم خاصی اشاره شده است که برای زندگی انسان قابل توجه هستند. قنوت این نماز که در رکعت اول 5 قنوت ودر رکعت دوم 4 قنوت ذکر شده، حاوی دعای قابل توجهی است.

 

این استاد حوزه تصریح کرد: شما در قنوت نماز عید فطر خدا را با اسما و صفات خاصی مخاطب قرار می دهید: «اللهم اهل الکبریاء و العظمه...» این اوصاف از اوصاف خاص حضرت حق هستند و این که انسان بتواند خود را با این اوصاف تطبیق دهد مسئله مهمی است. سپس انسان از خدا درخواست و مسئلت می کند که بارالها به حق این روز که آن را برای مسلمانان عید قرار داده و بر پیامبر و آلش شرافتی خاص و افزون بخشیده ای ما را نیز در هر آنچه خیر و نیکی که پیامبر و آلش در آن وارد شدند وارد فرما و از هر بدی و شر که محمد و آلش از آن دوری می کردند ما را نیز بیرون آور و یاری کن تا آلوده بدان نشویم.

حجت الاسلام غروی افزود: به عبارت دیگر ما پس از یک ماه عبادت خدا در روز عید از خدا می خواهیم ما را در شباهت یافتن به پیامبر و آل او یاری کند تا آنها را الگوی خود قرار داده و شبیه آنها شویم. در ادامه دعای قنوت می خوانیم « اللهم انی اسئلک خیر من سئلک ...» بهترین چیزهایی که بندگان صالحت از تو درخواست می کنند من نیز همان را از درگاه تو می جویم و آن را دنبال می کنم و طالب آن هستم. این سخنی است که انسان در نجوای با خود و خطاب به خود می گویدتا انگیزه او در زندگی معطوف به اموری باشد که بندگان صالح آن امور را دنبال می کنند.

وی یادآور شد: همچنین در فراز دیگری از دعای نماز عید آمده است «و اعوذ بک ممن استعاذ .. » پناه می برم به تو و خود را دور می کنم از بدیها یعنی همانندسازی کردن با بندگان خوب و صالح نسبت به خوبی ها و بدی ها. نماز عید فطر چه از طریق حمد و سوره های معین شده برای رکعت اول و دوم آن و چه در دعای قنوت، به ما القا می کند که مسیرحرکت ما باید به چه سمت و سویی باشد؟ توجه ما باید برچه سویی معطوف باشد؟ چگونه خو د را بسازیم و از چه چیزهایی فاصله بگیریم که می تواند ما و سرنوشت ما را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: امیر المومنین علیه السلام در خطبه ای در روز عید فطر فرمودند: امروز روزی است که کسانی که کار خوب کرده اند به ثواب آن دست می یابند و آنها که زمان را به بطالت گذراندند در این روز زیانکار خواهند بود و سپس فرمود: امروز شبیه ترین روز به روز قیامت است همانگونه که انسان در قیامت نتایج اعمال خود را می بیند روز فطر نیز چنین وضعیتی دارد. آن هنگام که از خانه های خود به سوی مصلاهای نماز بیرون می آیید به یاد لحظه ای باشید که از قبور برمی خیزید و آن هنگام که برای نماز می ایستید دقایقی را یاد کنید که درقیامت دربرابر خدا قرار می گیرید. در بازگشت به خانه به یاد آورید که آن روز پس از مرخص شدن از پیشگاه الهی چگونه به سوی جایگاه ابدی و بهشت های خود مراجعه می کنید.

حجت الاسلام غروی افزود: پس باید فهمید که باطن این عید چنین ماهیتی برای فرد با تقوا دارد. کمترین چیزی که برای روزه داران است آن است که در آخر ماه رمضان، ملکی ندا می کند و بشارت می دهد که ای بندگان خدا، پروردگارتان تمامی گناهان شما را پاک کرده و مورد غفران قرار داد حال از سر گیرید!! و گویا انسان عمری تازه را با تجربه ای کاملتر از سر می گیرد.


این استاد حوزه خاطرنسان کرد: حضرت امیر علیه السلام باز در خطبه ای دیگر در این رابطه فرموده اند: این عید برای کسانی عید است که عبادات و روزه هایشان مورد قبول خدا قرار گرفته و فرمود:هرروزی که در آن گناه نشود روز عید است. و انتظار آن است که هر روز از طریق مناجات با خدا رابطه داشته باشیم. امام حسن مجتبی علیه السلام در روز عیدفطر، بر عده ای گذشتندکه سرگرم بازی و سرخوشی بودند فرمودند این رمضان برای بندگان خدا مسابقه ای بود که برخی در آن پیروز شدند و عده ای زیان کردند. تعجب این است که عده ای از خدا غافلند و فرصت ها را به بازیگوشی می گذرانند در روزی که افرادی از این فرصت استفاده نکرده اند حالت خسران برای آنهاست. به خدا قسم اگر پروردگار پرده ها را کنار زند هر کس از این روز و این فرصت استفاده کرده با این اعمال احساس بشارت می کند.

وی تاکید کرد: عید باید به ذکر، توجه و دعا مشغول بود. فرصت ها را غنیمت شمرد بدانیم که روز پاداش است. آنها که صله رحم و انفاق کرده اند یا عبادتی انجام داده اند بر سر سفره عبادات خود می نشینند و کسانی که این فرصت را از دست داده اند حسرت می خوردند.

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: عید بندگی نماز عید فطر عید فطر حجت الاسلام غروی روز عید ماه رمضان نماز عید عید فطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۶۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن روز دختر در قالب پویش «آینده شبیه توست»

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم اردبیلی در تشریح اقدامات و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای پاسداشت دختران پایتخت اظهار کرد: همزمان با آغاز هفته کرامت و سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) ویژه برنامه‌های برای دختران شهرمان تدارک دیده شده که در قالب پویش «آینده شبیه توست» اجرا خواهد شد.

وی به برگزاری جشن‌های ویژه دختران در برج میلاد و ورزشگاه شهید شیرودی اشاره و خاطرنشان کرد: همزمان با اختتامیه رویداد «هزار امید ۲» و رونمایی از پوستر سومین رویداد هزار امید، جشن بزرگی با حضور منتخبی از دختران فعال و کنش‎گر شهر در برج میلاد با حضور شهردار تهران، مقامات کشوری و مدیران شهری، برگزار خواهد شد.

مشاور شهردار تهران در امور زنان و خانواده تصریح کرد: نمایشگاهی نیز از دستاوردهای دختران در رویداد «هزار امید» در کنار برنامه برج میلاد برپا خواهد شد. همچنین با همکاری شهرداران مناطق ۲۲ گانه، جشن دیگری همراه با تقدیر از شرکت‌کنندگان در پویش «ماه مهربانی» که در ماه مبارک رمضان ویژه روزه اولی‌ها و دختران نوجوان اجرایی شد، در ورزشگاه شهید شیرودی برگزار خواهد شد.

اردبیلی اضافه کرد: همچنین قرار است در قالب یک رویداد هنر تعاملی، در منطقه گردشگری عباس آباد و فضای پیرامونی دریاچه شهدای خلیج فارس، یک قاب هنری با همکاری دختران هنرمند شهر، تهیه شده و در یکی از فضاهای ویژه بانوان، نصب شود.

وی با بیان اینکه در پویش «آینده شبیه توست» با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران، طرح‌های گرافیکی در سطح شهر اکران خواهد شد یادآور شد: این طرح‌ها و تصاویر در واقع خروجی رویداد هنری «قدردانیم ۲» هستند.

اردبیلی با اشاره به توزیع اقلام فرهنگی ویژه دختران در سطح شهر هم تصریح کرد: ایستگاه‌های ثابت و سیار در قالب خودروهای پویش «آینده شبیه توست»، توزیع هدایا و گل، پیکسل و اقلام فرهنگی متناسب با این پویش را در فضاهای پرتردد شهری برعهده دارند.

کد خبر 6099557

دیگر خبرها

  • کشف راه‌حل پرورش گیاهان در سیاره سرخ
  • انقلابی در دنیای شبیه سازی رانندگی با فرمول پینین فارینا (عکس)
  • ساختار هیأت امنای محلات تهران شبیه فعالیت شورایاری‌هاست/حضورنهادهای فعال محلات در هیأت‌های امنا
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد
  • پخش نماز جماعت به امامت یک زن در تلویزیون
  • جشن روز دختر در قالب پویش «آینده شبیه توست»
  • هوش مصنوعی ربات‌ها را بهتر از انسان‌ آموزش می‌دهد
  • اجرای پویش «آینده شبیه توست» ویژه دختران پایتخت
  • برگ متحرک ؛ یکی از خاص ترین موجودات کره زمین را مشاهده می کنید! (عکس)
  • جزئیات دو شبیه سازی آمریکا برای حمله به ایران