Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@22:46:25 GMT

اختلاف در رویت هلال ماه فقهی است

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۵۷۶۹۹

اختلاف در رویت هلال ماه فقهی است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا موحدنژاد در یک گفت وگوی خبری افزود: گروه‌هایی که برای استهلال اعزام شده‌اند، به شکل استانی عمل کردند و این گروه‌ها از تهران اعزام نشدند و این رویه از طریق ستادهای استانی برنامه ریزی شده است.

وی افزود: این یکصد گروه در مکانهایی که باید مستقر شوند قرار می گیرند و این برنامه برای بیشتر استانها انجام شد، فقط در یکی دو استان شاید این کار انجام نشد و در همه استانها کار رویت هلال ماه شوال انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در برخی استانها غبار و ابر وجود داشت اما طبق آخرین اخباری که در شب گذشته داشتیم، از این تعداد حدود ۱۰ گروه توانسته بودند هلال را مشاهده کنند.

موحدنژاد در پاسخ به این سوال که چرا شاهد بروز اختلاف در اعلام رویت هلال ماه هستیم، گفت: بحث اعلام مشاهده هلال ماه و روز عید باز می گردد به اختلافات فقهی و شاید در بین مردم این تصور بوجود آید که این مسایل سیاسی است.

وی ضمن تکذیب وجود اختلافات سیاسی تصریح کرد: برخی فقها رویت با ابزار را معتبر می دانند و برخی این رویه را معتبر نمی دانند، ‌برخی رویت در همان منطقه را لازم می دانند و برخی حتی رویت هلال در دور دست یعنی سه چهار هزار کیلومتر آنطرف تر را هم قبول دارند و این اختلافات جدید نیست و در قدیم هم بوده است.

عضو ستاد استهلال دفتر رهبر معظم انقلاب افزود: از قدیم هم این اختلافات فقهی وجود داشته، اما اکنون با توجه به گستره ارتباطات و خبررسانی، مردم بیشتر مطلع می شوند.

وی در پایان تاکید کرد: مردم می توانند با توجه به احکام مراجع تقلید خود که هلال آیا دیده شده و یا در کجا روئیت شده به این موضوع عمل کنند.

برچسب‌ها مقام معظم رهبری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری رویت هلال هلال ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۵۷۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار

طی بیست مرحله حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیش از ۲/۷ تن شمش طلا معامله شد که نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا مبادله شده در مرکز مبادله اختلاف ۷ تا ۱۵ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد داشت.

به گزارش اکوایران، مرکز مبادله ایران بیست حراج حضوری شمش طلا طی سه ماه، ۲۷ دی تا ۴ اردیبهشت برگزار کرد و ۲۷۱۶ شمش طلای استاندارد با عیار حداقل ۹۹۵ در هزار معامله شد. میانگین قیمت شمش‌های طلای معامله‌شده طی این ۲۰ حراج مرکز مبادله، چهار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران، در نخستین حراج شمش طلا عنوان کرد: قیمتی که در مرکز مبادله ایران مبنای مبادلات طلا خواهد بود، مبتنی بر عرضه و تقاضا است و مبادلات بر اساس پیشنهاد قیمت از سوی خریداران و پذیرفته شدن آن از سوی فروشندگان خواهد بود. او همچنین تاکید کرد که قیمت معاملات طلا در مرکز مبادله ایران به قیمت‌های روز نزدیک است.

بررسی نرخ دلار محاسبه شده از قیمت شمش‌های طلا معامله‌شده در مرکز مبادله و اختلاف آن با قیمت روز دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد بیشترین اختلاف قیمت بین قیمت دلار در بازار آزاد (۶۶ هزار تومان) و نرخ دلار محاسبه شده از طریق قیمت شمش (حدود ۵۷ هزار و ۴۳۰ تومان) نیز با نزدیک به ۱۷ درصد در حراج هفدهم که در ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ برگزار شد، به ثبت رسید. 

 مرکز مبادله حراج شمش را با نرخ دلاری معادل ۵۰ هزار و ۵۷۰ تومان در ۲۷ دی ماه ۱۴۰۲ آغاز کرد که اختلاف نزدیک به ۷ درصدی با قیمت روز دلار در بازار آزاد (۵۴ هزار و ۵۰ تومان) در آن روز داشت؛ که کمترین اختلاف قیمت موجود بود.

در بیستمین حراج مرکز مبادله که در چهار اردیبهشت صورت گرفت نیز قیمت روز دلار بازار آزاد (۶۴ هزار و ۳۰۰ تومان) اختلاف ۱۳ درصدی با دلار محاسبه شده از قیمت شمش (حدود ۵۶ هزار و ۸۶۰ تومان) داشت. 

این در حالی است که نرخ دلار رسمی اعلام شده از سوی مرکز مبادله ارز و طلا در این مدت در نیمه اول کانال ۴۰ هزار دلاری نوسان داشت و امروز در کانال ۴۴ هزار تومانی قرار دارد.

قرار است بیست‌ویکمین حراج شمش طلای استاندارد فردا یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار شود.

tags # طلا ، قیمت دلار سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • شمش طلا با چه دلاری حراج شد؟‌ + نمودار
  • اختلافات آشکار شد؛ درگیری لفظی محمد صلاح با یورگن کلوپ پیش از ورود به زمین + ویدئو
  • غرق‌شدن مرد میانسال در آب‌بندان سیمرغ
  • دیدار بلینکن با رئیس‌جمهور چین و تاکید بر حل اختلافات
  • اختلافات ملکی در تالش منجر به قتل شد
  • دستگیری قاتل به بهانه اختلافات ملکی در تالش
  • اختلافات ملکی منجر به قتل شد/ دستگیری قاتل در کمتر از ۵ ساعت
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر صهیونیستی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد
  • اختلاف میان عمو‌های فیتیله‌ای با مجید قناد عمو قناد