Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@21:48:04 GMT

چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۲۰۷۸

چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

 با تمام شدن ماه رمضان رژیم غذایی افراد دوباره به حالت سابق خود باز می‌گردد و وعده‌های غذایی از دو وعده سحر و افطار مانند سابق به وعده‌های صبحانه، ناهار و شام تبدیل می‌شود.

با توجه به اینکه پس از ماه رمضان حجم غذای مورد استفاده افراد به صورت ناگهانی افزایش می‌یابد، از این رو باید مراقب اضافه شدن وزن و افزایش میزان چربی‌ها بود، نکات خاصی در مورد رژیم غذایی پس از پایان یافتن ماه مبارک رمضان وجود دارد که باید فراگرفته و آن‌ها را رعایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کنترل وزن بعد از ماه رمضان
راه‌های مختلفی برای کنترل وزن پس از ماه مبارک رمضان وجود دارد، یکی از روش‌های پرطرفدار و رایج در این مورد روزه‌داری متناوب یا "intermittent fasting" است. در این روش شما می‌توانید در یک دوره‌ی کوتاه مدت روزه‌دار باشید و از دریافت کالری بیشتر خودداری کنید. روزه‌داری کوتاه مدت به شما کمک می‌کند که کالری کمتری را دریافت کرده و سطح برخی هورمون‌ها خود را بهینه کنید.

۳ روش برای روزه‌داری متناوب و کوتاه مدت وجود دارد:

_. در روش اول که ۱۶/۸ نام دارد، شما مصرف مواد غذایی را به یک‌بازه‌ی ۸ ساعته محدود کرده و در ۱۶ ساعت دیگر چیزی میل نمی‌کنید، مثلا تمام غذایی که دریافت می‌کنید را در بازه‌ی زمانی بین ساعت ۱۴ تا ۲۲ یا ۱۶ تا ۲۴ میل می‌کنید.

روش بخور نخور بخور!
در روش دوم شما یک یا دو روز از هفته تنها هر ۲۴ ساعت یک وعده‌ی کامل میل می‌کنید، بهتر است این وعده شام باشد.
برای مثال در این روش شما از شام امشب تا شام فردا چیزی (وعده اصلی) میل نمی‌کنید.

روش بعدی که ۵/۲ نام دارد، در هفته پنج روز را با رژیم نرمال و دو روز را تنها با دریافت۵۰۰ تا۶۰۰ کالری مثلا یک سیب، ۱۰۰ گرم نان سنگک و یک لیوان شیر، سر می‌کنید.

روش آخر که ۱۲/۱۲ نام دارد، مانند روش ۱۶/ است ۸ با این تفاوت که شما تنها در یک بازه‌ی زمانی ۱۲ ساعته غذا میل می‌کنید و در یک بازه‌ی ۱۲ ساعته، مثلا ۷ صبح تا ۷ عصر چیزی میل نمی‌کنید.

نکاتی که بعد از ماه رمضان در غذا خوردن باید رعایت کنید
برای آنکه پس از ماه رمضان وزن‌تان افزایش نیابد، بهتر است از همین امروز ورزش هوازی در خانه را شروع کنید. ورزش‌های هوازی روزانه به مدت ۲۰ دقیقه می‌تواند میزان چربی خون را تنظیم کرده و مانع چاق شدن شود.

بیشتر مایعات بنوشید
همان‌گونه که می‌دانید ۶۰ درصد وزن بدن را آب تشکیل می‌دهد. البته سن و جنس در تعیین میزان آب مورد نیاز بدن تاثیرگذار است. آنچنان که میزان آب در بدن افراد مسن کمتر از نوزادان و در زنان کمتر از مردان است.

از آنجا که میزان مصرف آب در ایام روزه‌داری کاهش می‌یابد، یکی از توصیه‌های مورد تأکید پزشکان مصرف مایعات در فاصله زمانی مناسب است تا بدن دچار کم آبی نشود، آب، مهم‌ترین منبعی است که مصرف آن در فصل گرما، توصیه می‌شود.

توصیه‌های غذایی مناسب بعد از عید فطر
ماه مبارک رمضان، کمی برنامه غذایی افرادی که به دنبال چاق شدن یا رژیم گرفتن هستند را به هم می‌ریزد و عده‌ای هم دیگر نمی‌توانند ورزش را ادامه دهند. این افراد باید دقت داشته باشند که از روز بعد از عید فطر باید برنامه‌های غذایی و ورزش منظم را از سر بگیرند، زیرا بدن در این زمان اماده جذب ماده‌های بسیار است و البته اشتها نیز بسیار بالا خواهد رفت.

تغذیه مناسب بعد از رمضان

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که عادت‌های غذایی نباید یکباره تغییر کنند و نباید امکانات در دسترس بودن و مصرف خوراکی‌ها باعث افزایش ریزه‌خوری و بی‌نظمی در غذا خوردن شود.

بهترین حجم غذا در هر وعده نیز به حدی است که پیش از احساس سیری کامل، دست از غذا خوردن بردارید و تنفس به راحتی صورت گیرد.

از افراط در مصرف خوراکی‌های چرب، شیرین و تنقلات پرهیز کرده تا از فشار خون و ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری کنید، برای این منظور توصیه می‌شود که غذا در ۳ وعده اصلی میل شود و به‌جای تمایل به خوردن شیرینی‌جات، از میوه‌ها استفاده شود، نوشیدن مرتب آب و پرهیز از غذا‌های شور نیز توصیه می‌شود.

در وعده‌های غذای اصلی نباید یکباره حجم زیاد غذا دریافت شود، زیرا فعالیت زیادی به معده و سیستم گوارش تحمیل خواهد شد، در کل، غذا خوردن باید با آرامش باشد و لقمه‌ها کاملا جویده شوند.

مصرف خوراکی‌های سالمی از جمله انواع مغزها، سوپ سبزیجات، روغن‌های گیاهی مفید و غلات سبوس‌دار که همواره در ماه رمضان توصیه به مصرف آن‌ها بود، از این پس نیز باید رعایت شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: ماه رمضان تغذیه مناسب پارسی خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۲۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در مبحث کاهش وزن، توجه به مصرف قند نکته بسیار مهمی است. بدیهی است که مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند تلاش‌ شما در امر کاهش وزن را بی‌ثمر کند؛ اما مسئله قابل توجه‌تر این است که شما با مراعاتِ هرچه‌تمام خوراکی‌هایی را به طور روزمره می‌خورید که در ظاهر شیرین نیستند ولی حاوی مقادیری قند پنهان هستند. تدوام در مصرف این قندها، بدون اینکه متوجه شوید، می‌تواند منجر به تجمع چربی در بدن و مانع از کاهش وزن شود.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای پایین آوردن قند خون خطرات قندهای پنهان

۱. افزایش وزن: بر اساس شواهد علمی، مصرف زیاد قندهای افزوده با افزایش وزن و خطر چاقی مرتبط است. قندهای افزوده‌شده بدون تأمین مواد مغذی ضروری، منجر به دریافت کالری اضافی و درنهایت افزایش وزن و سایر مشکلات می‌شوند.

۲. افزایش قند خون: قندهای پنهان می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و در ادامه سبب افت شدید آن شوند و هم‌چنین احساس خستگی، گرسنگی و تمایل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین را در شما ایجاد کنند. این اثر مخرب می‌تواند متابولیسم را مختل کند و مانع کاهش وزن شود.

کدام گروه از مواد غذایی حاوی قند پنهان هستند؟

۱. موادغذایی فرآوری‌شده: بسیاری از موادغذایی فرآوری‌شده، از جمله چیپس، پفک، سس‌ها و طعم‌دهنده‌های مصنوعی حاوی قندهای افزوده‌شده برای افزایش طعم و ماندگاری هستند.

۲. لبنیات کم چرب: یکی از انواع لبنیات که دارای قند پنهان است، ماست کم‌چرب است و در هر ۲۲۶ گرم از ماست کم‌چرب، حدود ۱۷ تا ۳۳ گرم قند افزوده وجود دارد؛ که این مقدار با میزان قند موجود در یک بسته شکلات یکسان است. علاوه بر ماست، شیر کم‌چرب نیز به عنوان یک ماده غذایی حاوی قند پنهان محسوب می‌شود.

۳. نوشیدنی‌های شیرین: نوشابه‌ها، آبمیوه‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و حتی برخی از آب‌های طعم دار به ظاهر سالم مملو از قندهای پنهان هستند. این نوشیدنی‌های شیرین دارای کالری بالایی هستند و عملاً هیچ فایده‌ای برای سلامت ما ندارند و به طور قابل توجهی باعث افزایش وزن می‌شوند.

۴. تنقلات بسته‌بندی‌شده: گرانولابار، ماست‌های طعم‌دار و اغلب خوراکی‌های صنعتی که به عنوان تنقلات سالم به بازار عرضه می‌شوند، اغلب حاوی مقادیر زیادی قند افزوده هستند. برای کاهش آسیب‌های احتمالی، سعی کنید به دنبال جایگزین‌های سالم‌تر بدون قند افزوده باشید یا مواد غذایی کامل مانند میوه‌ها، آجیل‌ها یا میان‌وعده‌های خانگی را انتخاب کنید.

۵. غلات

عناوین «غلات کامل» یا «غنی‌شده با ویتامین‌ها و مواد معدنی» روی محصولات غلات حتماً به این معنی نیست که درون آن محصول قند افزوده وجود ندارد. سعی کنید غلاتی را انتخاب کنید که در هر وعده حاوی ۱۰ تا ۱۲ گرم یا کمتر قند هستند.

راهکارهایی برای شناسایی و حذف قندهای پنهان

۱. سعی کنید در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب مواد تشکیل‌دهنده خوراکی‌ها را با دقت بخوانید و مواردی که حاوی قندهای پنهان مانند فروکتوز، مالتوز، دکستروز، ساکارز، گلوکز یا هر کلمه‌ای که به "-ose" ختم می‌شود را حذف کنید.

۲. روی مواد غذایی مغذی مانند میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و غلات کامل تمرکز کنید. اینها قندهای طبیعی را همراه با فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن فراهم می‌کنند و به‌طور کل گزینه‌های سالم‌تری هستند که و به کاهش وزن و سلامت کلی کمک می‌کنند.

۳. آماده کردن وعده‌های غذایی در خانه به شما امکان کنترل مواد تشکیل‌دهنده غذا را می‌دهد و شما را قادر می‌سازد قندهای پنهان را کاهش دهید. به جای قندهای تصفیه‌شده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند میوه‌ها، ادویه‌جات و مقدار کمی عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۴. فریب محصولاتی که برچسب "کم‌چرب" یا "کم‌کالری" دارند را نخورید. این محصولات در عوضِ کم‌چرب بودن ممکن است حاوی قندهای پنهان برای جبران طعمِ ازدست‌رفته باشند.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228662 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران بالاترین امتیاز را کسب کرد
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • قند پنهان در کدام یک از مواد غذایی وجود دارد؟
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • اختتامیه مسابقات فوتسال جام رمضان در هیرمند
  • این پنیر چربی‌های شکم را آب می‌کند! | تاثیر لبنیات در چربی سوزی شکم ؛ روزانه سه وعده لبنیات بخورید