Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی پنجمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

5 خرداد 1287، برابر با 26 مه 1908 میلادی در حالی كه تلاش برای اكتشاف نفت به یاس و ناامیدی کشیده شده بود، نخستین چاه نفت ایران در شهرستان مسجد سلیمان از شهرهای استان خوزستان در عمق 600 متری زمین به نفت رسید و نفت تا ارتفاع 25 متر از سطح زمین فوران كرد.

5 خرداد 1313، در پي واگذاري امتياز اكتشاف، استخراج و بهره برداري از نفت بحرين به يك شركت آمريكايي از سوي دولت انگليس، ايران با تسليم شكايتي به جامعه ملل، صدور امتياز نفت را بدون اطلاع دولت ايران دانست و حاكميت ايران بر مجمع الجزايري بحرين را امري بديهي و روشن عنوان كرد.

5 خرداد 1321، به موجب يك قرارداد مالي كه ميان دولتين ايران و انگليس به امضا رسيد ايران موظف شد احتياجات ريالي متفقين را تأمين كند!

5 خرداد 1341، بحث اقتصادی جالبی- که در آن شرایط رونق هم داشته است- در برخی از رسانه ‌ها که یکی از آنها روزنامه اطلاعات بود منعکس شد. این روزنامه در صفحه اول خود خبر از تجدید نظر در شیوه ‌های فروش کارخانه‌ های دولتی داد.

5 خرداد 1348، مذاكرات سران 5 كشور امريكا، انگليس‌، تركيه‌، پاكستان و ايران در تهران آغاز شد.

5 خرداد 1355، فرخ نجم‌آبادی وزیر صنایع و معادن در گزارشی کوتاه به رسانه ‌های عمومی اعلام کرد که صندوق معادن ایران رسما فعالیت خود را آغاز کرده است. جراید نیز نوشتند این صندوق با سرمایه اولیه 450 میلیون ریال تاسیس شد و برای کمک به معدنکاران و فعالیت ‌های معدنی ایران شروع به کار کرد.

5 خرداد 1358، خبرگزاري يونايتدپرس از ژوهانسبورگ گزارش داد سقوط شاه ايران باعث شد 90 درصد از نفت تأميني آفريقاي جنوبي قطع شود.

5 خرداد 1360، وزیر کشاورزی در شیراز به خبرنگاران گفت: امسال 32 هزار دستگاه تراکتور به کشاورزان عرضه می ‌شود.

5 خرداد 1389، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در تازه ترین سخنرانی خود به انتقاد از رفتار دو پهلوی روسیه پرداخته و به مقامات این کشور هشدار داده است کاری نکنند که ملت ایران آنها را در صف دشمنان تاریخی خود قرار دهند؛ این صریح‌ترین انتقاد یک مقام بلند پایه ایران از روس‌ها به شمار می‌آید؛ انتقادی که در پی تغییر تدریجی موضع روسیه در قبال فعالیت‌های هسته‌ای ایران رخ داده است.

5 خرداد 1390، سیداحمد علوی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از بدهکاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی دولت به آستان قدس رضوی خبر داد.

5 خرداد 1396، سکه تحت ‌تاثیر کاهش بهای طلای جهانی به زیر مرز یک میلیون تومان رفت.

5 خرداد 1397، بر اساس گزارش های منتشر شده، وزیر نفت عربستان سعودی گفت که عرضه ی عمومی سهام شرکت ملی نفت این کشور (آرامکو) که پیش از این قرار بود در سال ۲۰۱۸ برگزار شود احتمالا تا سال ۲۰۱۹ میلادی به عقب خواهد افتاد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: ونزوئلا نماز عید فطر عید فطر فطریه گروه فرقان نفت ونزوئلا تاریخ اقتصاد اقتصاد ایران آرامکو سکه ونزوئلا نماز عید فطر عید فطر فطریه گروه فرقان نفت ونزوئلا ایران و جهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۲۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزگار بروبیای درشکه‌ها | وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: نقطه عطف ورود نخستین وسیله حمل و نقل عمومی به تهران اما در دیدار یک هیئت بلندپایه انگلیسی با فتحعلی‌شاه قاجار رقم خورد. شهرام جبارزادگان، کارشناس حوزه حمل و نقل، در این‌باره می‌گوید: «کالسکه‌ای که هیئت انگلیسی به سرپرستی «سرگور اوزلی» در سال ۱۱۸۹ به فتحعلی‌شاه قاجار هدیه داد، نخستین وسیله حمل و نقل مدرنی بود که وارد خیابان‌های تهران شد. تا پیش از آن پایتخت‌نشینان برای جابجایی میان محله‌های پنج‌گانه شهر از چهارپایان استفاده می‌کردند اما در سال ۱۲۳۰ دیگر کالسکه و درشکه به وسیله‌ای فراگیر در خیابان‌های تهران تبدیل شده بود.»

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

در دوران ناصرالدین‌شاه با مداخله دولت، درشکه به نخستین وسیله حمل و نقل عمومی تهران تبدیل شد. اردشیر آل‌عوض، پژوهشگر فرهنگ عامه، می‌گوید: «تا پیش از دوران ناصرالدین‌شاه، دیگر دولت‌های قاجار برای خود مسئولیتی در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی قائل نبودند. ناصرالدین‌شاه پس از سفر فرنگ و الگو گرفتن از کشورهای غربی، تصمیم گرفت زیرساخت‌های لازم را برای حمل و نقل عمومی در تهران مهیا کند. او در اولین قدم کالسکه‌ها را به عنوان نخستین وسیله حمل و نقل عمومی وارد معابر تهران کرد و اقداماتی برای مناسب‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل انجام داد.»

یکی از نخستین شرکت‌های درشکه‌رانی تهران اما سال ۱۸۹۱ (۱۲۶۹ شمسی) شروع به کار کرد. میرزا جواد خان، کارمند عالی‌رتبه وزارت خارجه که امتیاز راه‌اندازی یک شرکت درشکه‌رانی را از سوی دولت وقت به دست آورده بود، با تامین سرمایه لازم، ۳۰ دستگاه درشکه وارد تهران کرد و با افزایش شمار درشکه‌ها برخی نقاط پررفت و آمد شهر به پاتوق‌ یا ایستگاه‌ درشکه‌ها تبدیل شد.

علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، درباره مهم‌ترین ایستگاه‌های درشکه‌چی‌ها در تهران قدیم می‌گوید: «میدان خراسان، امامزاده حسن(ع)، میدان توپخانه، سبزه میدان و میدان سرچشمه در سال‌های فعالیت درشکه‌ها در پایتخت، شلوغ‌ترین پاتوق‌های درشکه‌ها و کالسکه‌ها بودند. مسافران مسگرآباد و زائران شاه‌عبدالعظیم با پرداخت ۱۵ تا ۲۰ ریال از ایستگاه میدان خراسان به مقصد می‌رسیدند. در محدوده میدان توپخانه، سبزه میدان و سرچشمه درشکه‌های یک اسبه می‌ایستادند که مردم معمولا آنها را برای مسافرت و یا ساعتی کرایه می‌کردند. این درشکه‌ها در زمستان برای سفرهای درون‌شهری یک قران و پنج شاهی و برای کرایه یک ساعته هم دو قران و ده شاهی در محدوده درون شهر و یا سه قران در خارج از محدوده شهر کرایه می‌گرفتند.»

فعالیت کالسکه‌ها و درشکه‌ها با قوانین و بخش‌نامه‌های جالبی هم همراه بود؛ از جمله اینکه درشکه‌ها و کالسکه‌ها اجازه ورود به همه نقاط و معابر شهر را نداشتند و برای دسترسی به برخی نقاط پایتخت باید مجوز می‌گرفتند؛ مجوزی که شباهت زیادی با طرح ترافیک امروزی خودروها داشت.

کد خبر 848273 برچسب‌ها محله هویت شهری همشهری محله تاریخ عمومی ایران حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • هزار و 920 زائر از آذربایجان غربی ۱۸ خرداد عازم حج ‌می شوند
  • روزگار بروبیای درشکه‌ها | وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود
  • کاهش ۱۴ درصدی سود خالص آرامکوی عربستان
  • ۱۹۲۰ زائر از آذربایجان غربی عازم حج‌می شوند/نخستین پرواز ۱۸ خرداد
  • عسگری: وضعیت خودرو در کشور دچار فلاکت شده است / «کروز» به دنبال صندلی سوم درهیات مدیره ایران‌خودرواست + فیلم
  • احتمال عرضه داروی ایرانی SMA در خرداد
  • اهمیت کارگر و اثر کار و تولید در اقتصاد بر کسی پوشیده نیست
  • افتتاح نمایشگاه عرضه محصولات اقتصاد مقاومتی بسیج سازندگی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد
  • جراحان پلاستیک از کنگره جامعه جراحان ایران انصراف داد
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه