Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-04-27@22:04:43 GMT

نقدینگی ۲۲۳۰ هزار میلیاردی کجا باید سرریز شود؟

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۵۳۵۹

نقدینگی ۲۲۳۰ هزار میلیاردی کجا باید سرریز شود؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نظام پولی و بانکی به دلیل نقش تعیین‌کننده در سیاست‌های پولی و اعتباری و به عنوان یک قدرت اقتصادی مهم در اختیار دولت، می‌تواند با اتخاذ سیاست‌های مناسب و هماهنگ با اهداف کلان اقتصادی و بکار بردن ابزارهای کنترل، نقدینگی را به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت کند و با افزایش ثبات اقتصادی زمینه را برای شکل‌گیری سرمایه‌گذاری، اشتغال، تولید و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. فراهم کند.

اما پس از واگذاری اموال دولتی، آزادسازی سهام عدالت و رشدهای بی‌سابقه‌ای که شاخص بورس تجربه کرد، این بازار مامنی برای سرمایه‌های اقشار مختلفی از مردم چه فعالان باسابقه در بورس چه مردمی که تاکنون حضور در این بازار را تجربه نکرده‌اند، شد. 

به گفته تحلیلگران، اکنون بار مسئولیت چند ساله نظام بانکی در جهت جلوگیری از حرکت نقدینگی به بازارهای سوداگرانه و هدایت آن به سمت فعالیت‌های تولیدی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی بر دوش بازار سرمایه افتاده اما اقتصاددانان هدایت نقدینگی از بورس به سمت تولید را مشروط به الزاماتی می‌دانند.

از آنجا که در روزهای اخیر بازار طلا، سکه و ارز افزایش قیمت را تجربه کردند و بورس هم دچار ریزش در شاخص شد، این تردید بوجود آمد که بازار سرمایه توانایی کنترل نقدینگی ندارد اما کارشناسان بورس معتقد بودند که نوسانات بورس برای رسیدن به ثبات است و همچنان نقدینگی زیادی به این بازار حرکت خواهد کرد. 

به دلیل آثار تورمی و منفی که حرکت نقدینگی در بازارهای سوداگرایانه برای اقتصاد خواهد داشت، حسین راغفر - اقتصاددان - برای اینکه از حرکت نقدینگی از بازار سرمایه به بازارهای سوداگرایانه جلوگیری شود، فعال کردن نظام مالیاتی را پیشنهاد می‌دهد و معتقد است که باید از درآمد فعالیت‌های غیرمولد مالیات گرفته شود تا منابع بازار سهام به سمت تولید حرکت کند.

همچنین، حسین عبده تبریزی یک کارشناس اقتصادی دیگر می‌گوید که هدایت نقدینگی به سمت شرکت‌های تولیدی کارآمد نیازمند آن است که نرخ بازدهی تصنعی بازارهای سفته بازی کاهش یابد تا مردم منابع خود را در طرح‌های نیمه تمام، زیرساختی و عمرانی با بازده مناسب سرمایه گذاری کنند و یا در اختیار شرکت‌هایی قرار دهند که ارزش می‌آفرینند.

علاوه بر این، محمود جامساز نیز بازار سرمایه را بهترین مکان برای فرود آمدن نقدینگی‌های انباشت شده می‌داند، مشروط بر اینکه این بازار بر اساس استانداردهای بین المللی عمل کند که به گفته این اقتصاددان، شاخص  کنونی بازار سرمایه علیرغم رشد اقتصادی کشور که در  دوسال پیاپی حدود ١٤ درصد منفی بوده، از رشد غیر منتظره‌ای برخورار بوده که با هیچ منطق اقتصادی توجیه پذیر نیست.

بر این اساس شاید بتوان به این نتیجه رسید که برای اینکه بتوان از سودهای کنونی بازار سرمایه در جهت تامین مالی و ارتقا تولید استفاده کرد، باید منابع وارد شده به بورس تحت نظارت قرار گیرند و منطبق با اصول علم اقتصاد و استانداردهای بین‌المللی عمل کنند. همچنین، راه‌های نقدینگی به سمت بازارهای سفته‌بازانه از طریق مالیات و کاهش نرخ بازدهی این بازارها، بسته شود. 

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: اقتصاددان اقتصاد تامین مالی توليد بورس نقدينگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۵۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «مصطفی رجبی مشهدی» از تزریق پنج هزار میلیارد تومان به بورس انرژی خبر داد و گفت: بر اساس وعده، ۵ هزار میلیارد تومان در روز اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق و هم‌اکنون در هفته دوم اردیبهشت نیز پنج هزار میلیارد تومان برای دومین بار تزریق شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه این اقدام یکی از گام‌های تعریف شده برای توقف موتور بدهی در صنعت برق است، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود با تزریق این مبلغ و اعتبار باقی مانده در حساب‌های وکالتی شرکت‌های توزیع در هفته گذشته، شاهد افزایش حجم معاملات در بورس انرژی برای هفته آتی باشیم؛ همچنین در هفته گذشته ارزش معاملات برق در بورس انرژی به ۱۲۱ میلیارد تومان رسید.

وی بیان کرد: به همین منظور ۳۲ شرکت توزیع برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کردند؛ البته در هفته گذشته سهم نیروگاه‌های خصوصی از برق عرصه شده در بورس انرژی ۴۶ درصد و سهم نیروگاه‌های دولتی ۵۴ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به عزم وزارت نیرو و شرکت توانیر از اجرای این طرح گفت: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و به حساب شرکت‌های توزیع و همچنین حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز خواهد شد و خوشبختانه شاهد رونق و افزایش حجم معاملات در بورس انرژی هستیم.

 

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • نقش کلیدی صندوق‌های سرمایه گذاری بازار سرمایه در جمع‌آوری نقدینگی‌های بلاتکلیف
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • فرصت تحلیل برای اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارش‌های ماهانه و سالانه شرکت‌ها