Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@09:10:07 GMT

زوال عقل از اواخر ۴۰‌سالگی شروع می‌شود

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۶۶۲۱۱

زوال عقل از اواخر ۴۰‌سالگی شروع می‌شود

رژیمِ کم‌کربوهیدرات می‌تواند فرایندِ زوال عقل در اثر افزایش سن را معکوس کند.

به گزارش عصرایران، فرادید نوشت: «محققان دریافته‌اند که یک رژیم غذاییِ کم‌کربوهیدارت ممکن است از زوال و آسیب مغزیِ ناشی از افزایشِ سن پیشگیری و حتی این فرایند را معکوس کند. بعد از بررسیِ اسکن‌های مغزی، محققان دریافتند تخریبِ گذرگاه‌های مغزی از اواخر دهه ۴۰ در فرد شروع می‌شود که بسیار زودتر از زمانی است که پیش از این تخمین‌زده شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور لیلیان آر. موجیکا-پاردوی، استادِ بخشِ مهندسیِ زیست‌پزشکی در دانشگاهِ استونی بروک در نیویورک، می‌گوید: «تغییراتِ مرتبط با افزایشِ سن که در سلول‌های عصبی رخ می‌دهند، ورای انتظارِ ما می‌توانند در سنین پایین‌تر و در اواخر دهه چهارم زندگی در فرد بروز کنند. با این حال، این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که مصرفِ رژیم‌هایی غذایی که در آن کمترین میزان از کربوهیدرات‌های ساده مصرف می‌شود می‌تواند از این روند پیشگیری و حتی آن را معکوس کند.»

محققان برای آن که سازوکارِ اثرگذاریِ رژیمِ غذایی بر افزایشِ سنِ مغز را بهتر درک کنند، روی افرادِ جوانی تمرکز کردند که مغزشان هیچ نشانه‌ای از پیر شدن را نشان نمی‌داد. این زمانی است که پیشگیری بیشترین اثر را دارد.

آنها با استفاده از اسکنِ مغزیِ ۱۰۰۰ نفر که بین سنینِ ۱۸ تا ۸۸ سال بودند، دریافتند که شدتِ آسیب به گذرگاه‌های مغزی بستگی به این دارد که فرد انرژی خود را از چه طریقی به دست آورد. آنها دریافتند که گلوکز ثباتِ شبکه‌های مغز را کاهش می‌دهد، در حالی که کِتون‌ها - که توسطِ کبد در رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدارت تولید می‌شوند - شبکه‌های مغز را باثبات‌تر می‌کنند.

پروفسور موجیکا-پاردوی توضیح داد: «یافته‌های ما در این پژوهش هم خبر خوب محسوب می‌شود و هم خبر بد. «خبر بد از این لحاظ که ما متوجه شدیم نخستین نشانه‌های پیری مغز در اواخر دهه چهارم زندگی در فرد شروع می‌شود که بسیار زودهنگام‌تر از زمانی است که پیش از این تصور می‌کردیم.

اما خبر خوب این است که ما ممکن است بتوانیم با یک رژیمِ غذاییِ مؤثر از پیریِ زودرسِ مغز پیشگیری یا حتی روندِ آن را معکوس کنیم ... و این رژیم شاملِ جایگزین کردنِ کتون با گلوکز به عنوانِ منبعِ سوختِ سلول‌های عصبی است.

ما فکر می‌کنیم که مغزِ افراد با افزایش سن توانایی خود را برای سوخت‌و‌سازِ مؤثرِ گلوکز از دست می‌دهد و این اتفاق باعث می‌شود که سلول‌های عصبی آهسته‌آهسته دچار قحطی و شبکه‌های مغزی دچارِ ناپایداری شوند. مشاهده این روند ما را بر آن داشت به این مسئله بپردازیم که آیا اگر یک منبعِ سوختِ مؤثرتر در شکلِ کِتون‌ها - که با کاهشِ مصرفِ کربوهیدرات یا نوشیدنِ مکمل‌های حاویِ کِتون حاصل می‌شود - در اختیارِ مغز بگذاریم، انرژیِ بیشتری نصیبِ مغز می‌شود یا خیر. ما به این نتیجه رسیدیم که حتی در افرادِ جوان‌تر نیز این انرژیِ افزوده می‌تواند به پایدارتر شدنِ شبکه‌های مغزی بینجامد.»

رژیمِ کتوژنیک چربی و پروتینِ بالا و کربوهیدراتِ پایین دارد و بدن را وامی‌دارد که در قیاس با زمانی که رژیمِ کربوهیدرات غالب است، چربی‌ها را با سرعتِ بالاتری بسوزاند. این رژیم در بدوِ امر برای درمانِ برخی از اشکالِ صرع در کودکان استفاده می‌شد اما اکنون دانشمندان باور دارند که این رژیم ظرفیتِ کمک کردن به درمانِ سایرِ اختلالاتِ زیست-عصبی مانند بیماریِ پارکینسون و آلزایمر را نیز دارد.

دکتر کتی استابز، از تحقیقاتِ آلزایمرِ انگلستان، می‌گوید این تحقیق «بسیار جالب است» اما به پژوهش‌های بیشتری در این زمینه نیاز است. او می‌گوید: «رژیمِ کِتوژنیک خطراتِ خودش را نیز دارد. نشان داده شده که مصرفِ مقادیرِ بالای چربی به همراهِ مصرفِ کمِ میوه و سبزیجات، سلامتِ قلبِ افراد را به خطر می‌اندازد و عوارضِ جانبیِ خطرناک دارد. همچنین، بی‌شمار تحقیقات نشان می‌دهند که بهترین رژیم غذایی برای مغز و قلب، رژیمِ غذاییِ مدیترانه‌ای است که شاملِ مصرفِ مقادیرِ بالای غلاِت سبوس‌دار است؛ بنابراین برای پذیرش این که رژیمِ کتوژنیک جایگزین مناسبی برای رژیمِ مدیترانه‌ایست به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.»

لینک کوتاه: asriran.com/0033xa

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: عقل زوال شبکه های مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۶۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، خطر ابتلاء به آمفیزم در افرادی که سابقه سیگار کشیدن داشتند و رژیم غذایی گیاهی داشتند، در مقایسه با افرادی که گوشت بیشتری مصرف می‌کردند، ۵۶ درصد کمتر بود.

علاوه بر این، هر چه افراد سبزیجات و میوه‌های بیشتری در رژیم غذایی خود داشته باشند، خطر ابتلاء به آمفیزم در آنها کاهش می‌یابد.

«ماریا جکسون»، محقق ارشد و متخصص تغذیه و استادیار دانشگاه پزشکی نبراسکا، گفت: «شناسایی این عوامل قابل تغییر، مانند رژیم غذایی، برای کمک به کاهش خطر ابتلاء به بیماری مزمن ریوی در افرادی که سابقه سیگار کشیدن دارند، حیاتی است.»

جکسون افزود: «این یافته‌ها با مطالعات قبلی که ارتباط بین انتخاب‌های رژیم غذایی افراد و سلامت ریه‌ها، از جمله کاهش خس‌خس سینه در کودکان و کاهش بروز آسم در کودکان و بزرگسالان را نشان می‌دهند همخوانی دارد.»

برای این مطالعه، محققان بیش از ۱۷۰۰ شرکت‌کننده را در یک مطالعه طولانی‌مدت سلامت قلب دنبال کردند که همه آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن داشتند و به مدت سه دهه تحت نظر بودند.

همه آنها تا سال ۲۰ مطالعه سیگاری فعلی یا سابق بودند و پرسشنامه‌هایی را برای پیگیری تاریخچه رژیم غذایی و کیفیت آنها پر کرده بودند.

بیش از ۱۳۰۰ نفر از این شرکت کنندگان در سال ۲۵ مطالعه سی تی اسکن کردند تا ببینند که آیا آمفیزم در آنها ایجاد شده است یا خیر.

آمفیزم، نوعی انسداد مزمن ریوی است، که به دلیل آسیب غیرقابل برگشت به کیسه‌های هوایی در ریه‌ها رخ می‌دهد و میزان اکسیژنی را که این کیسه‌ها می‌توانند به جریان خون منتقل کنند، محدود می‌کند. افراد مبتلا به این عارضه همیشه احساس تنگی نفس می‌کنند.

نتایج نشان می‌دهد که خطر آمفیزم به ازای هر یک واحد افزایش امتیاز رژیم غذایی گیاهی شرکت کنندگان، ۳۴ درصد کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر، با مصرف بیشتر غذاهای گیاهی، خطر کاهش یافت.

جکسون گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به سیگاری‌ها، حتی کسانی که برای ترک سیگار تلاش می‌کنند، کمک کند.»

جکسون در ادامه افزود: «ما می‌دانیم که ترک سیگار طولانی‌مدت می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و به درمان‌های مکمل مانند رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و گیاه محور نیاز دارد تا به حفظ سلامت ریه کمک کند.»

وی افزود: «تحقیقات بیشتری در مورد اینکه چه زمانی انتخاب‌های غذایی بیشترین تأثیر را بر سلامت ریه دارند، مورد نیاز است».

کد خبر 6097584

دیگر خبرها

  • با این صبحانه وزنتان را ۴ برابر کم کنید
  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • روزی بدون رژیم غذایی ؛ سالی یکبار آدم را نمی‌کشد!
  • محققان عنوان می کنند؛ نقش موثر رژیم غذایی گیاهی برای سیگاری ها
  • رژیم غذایی گیاهی برای افراد سیگاری مفید است
  • اهمیت این ویتامین برای سلامتی قلب
  • زوال اسرائیل در اندیشه امام و رهبر انقلاب
  • چه افرادی در معرض کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند؟
  • چرا رژیم غذایی ناسالم باعث سرطان می‌شود؟
  • درمان جدید بیماری آلزایمر