Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد یکی از رسالت‌های اصلی مجلس یازدهم می‌بایست طرح‌ریزی و قانون نویسی برای زنده کردن اصل۲۷ قانون اساسی و فراهم کردن سازوکار لازم برای احیای این حق از حقوق عامه باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ علی شکراللهی دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق و عضو هسته حقوق بشر و شهروندی دانشگاه امام صادق(ع) در یادداشتی به بهانه اعتراضات مردمی در خوزستان می‌نویسد: یکی از اصلی‌ترین حقوق مدنی شهروندان داشتن حق اعتراض و بهره مندی از آزادی تجمعات البته در چارچوب نظم و قانون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این حق بنیادین در اصل ۲۷ قانون اساسی با قید دو شرط «مخل به مبانی اسلام نبودن» و «مسلحانه نبودن» مورد پذیرش واقع شده است. با این حال همواره بر سر چگونگی اعمال این حق اجتماعی مناقشه و نزاع بوده است.   از طرفی دولت‌ها میل چندانی به اعطای آزادی برای شنیده‌شدن اعتراض مخالفان ندارند و از جهتی موانع امنیتی و سیاسی همواره مایه نگرانی در مورد تجمعات بوده است و بعضاً شاهد سوءاستفاده برخی فرصت طلبان و آشوبگران از فضای بوجود آمده توسط مردم معترض بوده‌ایم.

در منظر اسلامی و سیره علوی همواره به مبحث اعتراض نه به چشم تهدید که به دید فرصتی برای حکومت جهت اصلاح خود و رشد مردم نگریسته شده است. از نگاه امیرالمومنین علیه السلام امربه معروف و نهی از منکر نه حق مردم که در درجه‌ای بالاتر از آن یعنی وظیفه مردم نسبت به حاکمان قلمداد شده است. امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۲۱۶ نهج‌البلاغه مردم را اینگونه به برپایی عدل دعوت می‌نماید: «فَلاَ تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَهٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَهٍ بِعَدْلٍ فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لاَ آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی إِلاَّ أَنْ یَکْفِیَ اللَّهُ مِنْ نَفْسِی مَا هُوَ أَمْلَکُ بِهِ مِنِّی ... از گفتن حق، یا رای زدن در عدالت بازنایستید، که من نه برتر از آنم که خطا کنم، و نه درکار خویش از خطا ایمن هستم، مگر که خدا مرا در کار نفس کفایت کند که از من بر آن تواناتر است...» پس مردم در قبال حاکم تحت عنوان النصیحة لائمة المسلمین وظایفی دارند که می‌بایست حکومت با ایجاد فضایی باز و قانونی بستر اعمال آن را فراهم کند. وظیفه‌ای همگانی که در اصل هشتم قانون اساسی نیز بر ضرورت آن تاکید شده است.
اما چه بستر‌های قانونی در جمهوری اسلامی برای آزادی اعتراضات و تجمعات فراهم شده است؟
در بند «خ» ماده ۱۳ از قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی انجام راهپیمایی و برگزاری تجمعات صرفا برای احزاب و گروه‌های رسمی (و نه مردم عادی) به رسمیت شناخته شده که آن هم منوط به تایید کمیسیون مربوطه و مجوز وزارت کشور و استانداری است که به دلیل اکراه دولت‌ها و فقدان نظام مشخصی حزبی در کشور عملا کاربرد زیادی نداشته است.
از طرفی دولت یازدهم در مصوبه‌ای مورخ خردادماه ۹۷ دستورالعملی را برای اجرای اعتراضات و تجمعات صادر کرد که به علت تعارضات فراوان با قانون‌اساسی و نفس آزادی تجمعات طی شکایتی از دیوان عدالت اداری بوسیله این مرجع قضایی ابطال گردید.

علی أیّحال تاکنون بستر قانونی مناسبی برای اجرایی شدن اصل ۲۷ قانون اساسی توسط قانونگذاران پیش‌بینی نشده و همین امر سبب ایجاد وقایعی، چون آبان۹۸ و حوادثی، چون آنچه در غیزانیه رخ داد شده است و عملا مردم راهی برای عدالت خواهی و رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان ندارند و نتیجتا این امر به قانون شکنی و خشونت و سوءاستفاده فرصت طلبان و وابستگان به بیگانگان منجر می‌شود.

به نظر می‌رسد یکی از رسالت‌های اصلی مجلس یازدهم می‌بایست طرح‌ریزی و قانون نویسی برای زنده کردن اصل۲۷ قانون اساسی و فراهم کردن سازوکار لازم برای احیای این حق از حقوق عامه باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اعتراضات مردمی قانون اساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۶۹۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان حامی فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، مایک جانسون، جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به بهانه افزایش «یهودستیزی» در تجمعات و اعتراضات در دانشگاه کلمبیا ابتدا به دیدار تعدادی از دانشجویان یهودی این دانشگاه رفت و پس از آن تلاش کرد در جمع معترضان سخنرانی کند اما در این سخنرانی هو شد.

جانسون در سخنرانی خود در دانشگاه کلمبیا مدعی شد که دانشجویان و برخی از اساتید کلمبیا از تروریسم حمایت کرده‌اند. او با ادبیاتی تند دانشجویان و معترضان را تهدید کرد که اگر به اعتراضات خودشان پایان ندهند، «گارد ملی» برای پایان دادن این تجمعات وارد عمل می شود.

رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا به بهانه «حمایت از تروریسم» در تجمعات حامیان فلسطین در دانشگاه کلمبیا، خواستار پایان دادن به این اعتراضات شد.

دانشگاه‌های ییل، کلمبیا و برخی از دیگر دانشگاه‌های آمریکا طی روزهای گذشته صحنه اعتراضات گسترده علیه جنگ غزه و حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل بوده است.

 

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو     دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

این در حالیست که گارد مسلح ایالتی تگزاس روز گذشته با لشگرکشی به محوطه دانشگاه تگزاس آستین، به وسیله گاز اشک‌آور، هجوم اسب پلیس، دانشجویان حامی فلسطین و معترض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه را سرکوب کردند.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید| نوری قزلجه: بیش از ۵۰ درصد اقدامات مجلس یازدهم رضایت‌بخش نبود
  • رد پای لابی صهیونیستی در هیاهوی دوباره خارج نشینان | توماج، اسم رمز فراموشی فاجعه غزه
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • دانشجویان حامی فلسطین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را هو کردند+ فیلم
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • کارنامه ۴ساله مجلس یازدهم؛ از جهش تولید مسکن تا واردات خودرو
  • معاون رئیسی: دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • دشمن با برنامه وارد مساله حجاب شده است