Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:22:20 GMT

ضرورت گسترش سواد رسانه ای برای والدین

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۵۳۷۸

ضرورت گسترش سواد رسانه ای برای والدین

دکتر یونس جاوید نسب روز سه شنبه درگفت وگو با ایرنا اظهارداشت: شیوع بیماری کرونا ضرورت بازنگری دربسیاری ازاطلاعات، دانش‌ها، مهارت‌ها و ظرفیت‌ها را گوشزد کرد که از جمله آن‌ها می توان به سواد رسانه‌ای درحوزه آموزش و پرورش اشاره کرد.
وی بیان داشت: با آمدن ویروس کرونا ابعاد مختلف زندگی بشر دستخوش تغییر به خصوص درحوزه فرآیند تعلیم و تربیت کرد به گونه ای که همه تصور می‌کردیم دراین روزها دیگرامکان ادامه زندگی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دراین شرایط کرونایی فضای مجازی ظرفیت مناسب را برای ادامه فعالیت ها به خصوص فرآیند آموزش به دانش آموزان و دانشجویان و تشکیل کلاس های درس را درفضای مجازی بوجود آورد و ثابت کرد باید به سواد رسانه ای اهمیت داده شود.
وی تصریح کرد: امروزه علاوه برتربیت شهروندی برای یک جامعه ملی، نیازآماده سازی شهروندان برای زندگی درجامعه جهانی به صورت یک ضرورت تربیتی درآمده است که انکارپذیرنیست.
جاوید نسب با بیان اینکه آموزش سواد رسانه ای به شهروندان درعصرجهانی شدن به مطالعات رسانه ای، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و تکنولوژیکی وابسته است، اضافه کرد: سواد رسانه ای به عنوان ابزاری برای حمایت شهروندان دربرابرآثار منفی رسانه های جمعی است که چارچوبی را جهت دسترسی، تحلیل، ارزیابی وخلق پیام ها به اشکال مختلف ازچاپ گرفته تا اینترنت، فراهم می کند.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش درصدد تربیت فرزندانی با تربیت والای انسانی است، افزود: برای تحقق این موضوع طی سال‌های گذشته حلقه‌های معرفتی، اخلاقی و تربیتی درسطح مدارس استان البرز دایر شده است. تربیت دانش آموزان درهمه ابعاد آن براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام می شود و از تربیت تک بعدی فاصله گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: این دستگاه ازتربیت کلیشه‌ای مبتنی براصل غلبه، درحال فاصله گیری است تا تربیت برمبنای اصول درست اسلامی و از روی آگاهی محقق شود.
این روانشناس به ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین پرداخت وعنوان کرد: این ابعاد درزمینه دینی، اخلاقی، زیباشناسی، هنری، تربیت بدنی، اقتصادی و علمی مد نظر قرار گرفته است.
وی یادآورشد: درزمان حاضر شبکه‌های اجتماعی مجازی مخرب روح و روان فرزندان شده و تاثیر منفی برجای می گذارد و زمان زیادی از زندگی دانش آموزان دراین شبکه‌ها سپری می شود.
جاوید نسب با بیان اینکه ورود به فضاهای مجازی نیازمند داشتن سواد رسانه ای توسط دانش آموزان و والدین آنان است، اضافه کرد: در طول سال تحصیلی نشست‌هایی با والدین در سطح مدارس استان البرز درخصوص ارتقای سطح سواد رسانه‌ای برگزارمی شود. دانش آموزان و والدین خود فضاهای مجازی را تشخیص دهند و بتوانند فعالیت های خود را بر اساس برنامه ریزی صحیح و بدون داشتن آثار مخرب دنبال کنند. وزارت آموزش و پرورش درس تفکر سواد رسانه‌ای را در ۲ واحد درسی برای دانش آموزان پایه دهم تحصیلی برنامه ریزی کرده است .
جاوید نسب با اشاره به تاثیرپذیری کودکان و نوجوانان ازفضاهای رسانه ای و لزوم مراقبت والدین و مدیریت این موضوع، خاطرنشان کرد: سواد رسانه ای و تربیت رسانه ای خوب لازمه یک کار تربیتی جامع به شمار می رود.
وی گفت: وزارت آموزش و پرورش بعد از چند آزمون و خطا به ایجاد سامانه "شبکه آموزش دانش آموزی شاد " بر بستر فضای مجازی پرداخت و استفاده ازاین نرم افزار به صورت عمومی فرصت ها وچالش هایی را پیش روی نظام آموزشی وخانواده ها قرارمی دهد که نه تنها در زمان تعطیلی های اضطراری بلکه در طول سال تحصیلی لازم است از ابعاد مختلف به آن پرداخته شود.
وی در ادامه به فرصت و چالش های برنامه شبکه آموزش دانش آموزان" شاد" پرداخت و گفت: در صورت عدم مدیریت درست و دورشدن ازرسالت اصلی نرم افزار، می تواند به ضد خود تبدیل شده و خسارت هایی را به نظام آموزشی و اعتماد مردم به مدرسه ایجاد کند.
این روانشناس تاکید کرد: درکشور ما مدارس و معلمان به فراخور نیاز و شرایط از این فرصت استفاده کرده و رابطه خود را با یادگیرندگان حفظ می کنند تا به تقویت روند یادگیری بیش از گذشته کمک کنند به گونه ای که دراین مدت معلمان خلاق وعلاقه مند اقدامات موثری در بستر فضای مجازی به دانش آموزان و خانواده ها انجام داده اند.

استان البرز۵۰۰ هزار دانش آموز و ۲۶ هزار فرهنگی دارد.

برچسب‌ها مدارس البرز سواد رسانه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس البرز سواد رسانه ای مدارس البرز سواد رسانه ای سواد رسانه ای آموزش و پرورش دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۵۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با «مثبت آموزش» به روز باشید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شبکه آموزش سیما، برنامه «مثبت آموزش» با توجه به هدف شبکه آموزش که فرصت برابر آموزشی و توجه به عدالت آموزشی است، به بخش های مختلف فرهنگی، سواد آموزشی، سواد مالی، سواد رسانه، سواد اجتماعی به صورت کارشناسی وگفتارها و داستان های کوتاه آموزشی، سلامت دانش آموزی و کارشناسی سلامت محور و … می پردازد.

در بخش صبحگاهی با محوریت تقویم تاریخ، اخبار و … اتفاقات روز را مرور می کند. در این بخش با تغذیه دانش آموزی و ورزش همگانی سبک های مختلف ورزش دانش آموزی را معرفی و بحث سلامت ورزشی را پیگیری می کند. همچنین در بخش فرهنگی اخبار و رویداد های جذاب فرهنگ و هنر مرور می شود.

مطالبات عمومی و پیگیری مطالبات و بررسی رویدادها و مناسبت ها در بخش های مختلف ملی و آیینی، توجه ویژه به نوجوانان و جوانان به صورت معرفی استعدادها و ظرفیت های مستعد، بررسی روند مطالبات معلمان و مسایل مرتبط با آموزش و پرورش به صورت مستقل، جذب و پخش تولیدات مردمی، روایت زندگی مردمی و نگاه ملی و آیینی به مناسب های تقویمی و تبیینی از دیگر رویکردهای قابل توجه برنامه «مثبت آموزش» است.

این برنامه در ساعات نیمروزی و عصرگاهی نیز تا حدود ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت و با مرور برنامه های پخش شده در شبکه آموزش به بررسی اخبار و مسایل روز و آموزش مطالب علمی و همچنین جهاد تبیین در زمینه دستاوردهای علمی و فرهنگی و آموزشی کشور نیز خواهد پرداخت.

برنامه «مثبت آموزش» به تهیه کنندگی سید احسان میرمحمد علی و محمد بخشایش هر روز از ۸ صبح تا ۱۸ به صورت متناوب و در ۱۵ دقیقه پایانی هر ساعت پخش می شود.

کد خبر 6087936 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان