Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@23:09:55 GMT

طیف سنجی گیاهی برای مقابله با ورود مواد مخدر

تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۷۵۴۰۷

طیف سنجی گیاهی برای مقابله با ورود مواد مخدر

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا، با اشاره به نیازاطلاعاتی پلیس به داده های مکان محور، نقشه های نرم افزاری و اطلس پویای جرم بیان داشت: تدوین اطلس جرایم مواد مخدر یکی از ضروریات پلیس مبارزه با مواد مخدر می باشد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ مجید کریمی در مراسم امضای تفاهم نامه ای بین سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا و بیان اینکه اگر در جنگ نظامی هندسه زمین در اختیار نباشد احتمال خطاهای بزرگ وجود دارد،  گفت: در عرصه‌ مبارزه با مواد مخدر دشمن از شیوه ها، نقاط جغرافیایی و امکانات مختلفی بهره می برد که شناسایی آنها برای پلیس از اهمیت بالایی برخوردار است و در این رویارویی بعضا دشمن ما پنهان و ناشناس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی رویکرد جدید این پلیس را کشف علمی جرم دانست و افزود: نیازمند به کار گرفتن تکنولوژی و فناوری در این شرایط حساس هستیم.

وی همچنین با بیان این موضوع که امروزه در دنیا مبارزه با مواد مخدر به زمین محدود نمی شود، اظهار داشت: در زمین، هوا و دریا قاچاقچیان با انواع شیوه ها و وسایل گوناگون درحال انجام فعالیت هستند و بخش اعظم مواد مخدر در کشور تابع شرایط پیرامونی کشور بالاخص کشور افغانستان است که بالغ بر 240 هزار هکتار کشت خشخاش و حدود 10 هزار تن تریاک از مزارع برداشت می شود.

سرهنگ کریمی تصریح کرد: پلیس مبارزه با موادمخدر در حال تلاش برای توانمندسازی و افزایش ظرفیت های خود در استفاده از فناوری در ماموریت های پیش رو می باشد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا کشت غیرقانونی خشخاش و شاهدانه در کشورهای همسایه را از جمله موارد مورد توجه پلیس دانست و یادآور شد: تمرکز ما در سال های گذشته بر روی انسداد مرزها و مقابله با ورود مواد مخدر بوده است و برای بهبود روش ها نیازمند بهره بردن از دانش و تکنولوژی روز از جمله تصویر برداری هوایی و طیف سنجی گیاهی هستیم.

وی با برشمردن برخی توانایی و تجهیزات در اختیار پلیس و نیز دانش پلیسی مرتبط با این حوزه گفت: نگاه ما یک نگاه فرابخشی است و باید با هم پوشانی و پیگیری های مستمر در زمینه تردد  و رد زنی در مناطق متنوع جغرافیایی کشور به این فرآیند سرعت ببخشیم.

وی با اشاره به نیازاطلاعاتی پلیس به داده های مکان محور، نقشه های نرم افزاری و اطلس پویای جرم بیان داشت: تدوین اطلس جرایم مواد مخدر یکی از ضروریات پلیس مبارزه با مواد مخدر می باشد.

در این آیین  امیر سرتیپ دوم " فخری" ؛رئیس  سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح  به تبیین کارکرد و برنامه های این سازمان پرداخت و برای انجام کارمتمرکز ابراز امیدواری کرد.

وی در ادامه این تفاهم نامه را همکاری علمی، پژوهشی، ترویجی و اجرایی در زمینه های مرتبط با بهره برداری از امکانات دو طرف از قبیل سامانه، توان فکری، تجربی، پژوهشی، آزمایشگاهی، کارگاهی، کتابخانه ای، ارتباطات بین المللی و داده های قابل استفاده در پژوهش و تحقیق عنوان کرد و تعامل و همکاری دوجانبه در راستای به انجام رساندن بندهای تفاهم نامه را لازم و ضروری دانست.

براساس گزارش سایت پلیس، وی اظهار داشت: با امضای این تفاهم‌نامه ارائه خدمات آزمایشگاه سنجش از دور محیط وطیف سنجی و شناسایی انواع کشت گیاهان غیرقانونی، همکاری در خصوص طراحی و پیاده سازی سامانه های تحت وب، همکاری در زمینه استفاده از ظرفیت چاپخانه سازمان در حوزه چاپ ونشر، ارائه خدمات علمی و اطلاعاتی در زمینه های فنی و تخصصی، همکاری در زمینه استفاده از ظرفیت هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین جهت تهیه عکس های هوایی و نقشه درمقیاس های مختلف، همکاری در زمینه نقشه برداری زمینی، فتوگرامتری وتصاویر ماهواره ای، تولید نقشه و دیگر داده های مکانی مورد نیاز پلیس، همکاری و مشارکت در تجهیز سخت افزاری، نرم افزاری، آزمایشگاهی و ایجاد کارگاه ها و مراکز تحقیقاتی در سازمان جغرافیایی با هدف بهره برداری مشترک از مهمترین توافقات طرفین می باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پلیس مواد مخدر پلیس مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۷۵۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است

به گزارش خبرنگار مهر، عباس کاظمی صبح چهارشنبه در بازدید از مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قزوین ضمن تأکید بر اهمیت امر پیشگیری در حوزه اعتیاد، تصریح کرد: استان قزوین در حوزه مقابله با مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد با کمبودهای زیرساختی، نیروی انسانی و منابع مالی روبه‌رو است، با هماهنگی و همراهی دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌توانیم این مسائل را حل کنیم تا این فاصله و خلأ در حوزه زیرساخت را جبران کنیم.

وی افزود: نگاه دولت در این عرصه حمایتی است و اقدامات مختلفی نیز در این راستا انجام شده است، برای مثال ساختمان شورای مواد مخدر مستقر در شهرک مینودر نیز با مشکلاتی روبه‌رو بود که با نگاه حمایتی مشکلات آن پیگیری و حل شد، در خصوص مشکلات زیرساختی و منابع موجود نیز باید با همین رویکرد عمل کنیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: در صورت حل مشکلات در حوزه زیرساختی و منابع، اعضای شورای مواد مخدر می‌توانند بر مأموریت اصلی خود تمرکز بیشتری داشته باشند، مأموریت مقابله با مواد مخدر و اعتیاد باید به صورت منظومه‌ای دنبال شود.

وی تصریح کرد: تهدیدات حوزه اعتیاد همواره در حال به‌روزرسانی است و با گذر زمان در همه عرصه‌های توزیع، تولید، مصرف و مخاطب شاهد موارد جدید هستیم که ما نیز برای مقابله و پیشگیری از آن‌ها باید به‌روز شویم و به نسبت آن باید آرایش بگیریم و اقدامات مبتنی بر تحول به روز باشد.

معاون استاندار بیان کرد: چرخه مواد مخدر منظومه‌ای است و اگر جایی مشکل باشد کل کار زیر سوال می‌رود، در حوزه مواد مخدر ۵ کمیته شورای مقابله با مواد مخدر نیز با همین هدف شکل گرفته است، همه چرخه‌ها باید مانند دستگاه و ماشین منظم حرکت کنند؛ در حال حاضر هماهنگی خوبی بین دستگاه قضائی، امنیتی و اجتماعی در استان وجود دارد و باید از این فرصت نهایت استفاده را برد.

وی تصریح کرد: ناهماهنگی در سطوح مختلف سبب می‌شود کار پیش نرود، ۲۵ سمن فعال در حوزه مواد مخدر در سطح استان داریم که با هدف‌گذاری صحیح می‌توانیم افزایش ۱۰۰ درصدی در این حوزه داشته باشیم.

کاظمی خاطرنشان کرد: تغییر مصرف مواد مخدر و تغییر سن اعتیاد نگران کننده و هشدار دهنده است، بنابراین باید اقدامات فرهنگی و آموزشی را جدی‌تر پیگیری کرد، از منابع شهرداری‌ها و ظرفیت صدا و سیما می‌توان در قالب تفاهم نامه سه جانبه استفاده کرد تا با تولید محتوای فاخر شاهد تحول در حوزه پیشگیری و اطلاع‌رسانی در خصوص مبارزه با اعتیاد باشیم.

کد خبر 6087267

دیگر خبرها

  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • کشف بیش از ۸ کیلوگرم تریاک در خلیل آباد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در یک منزل مسکونی
  • کشف ۷۶ کیلوگرم تریاک و حشیش در منزل مسکونی در خمینی‌شهر
  • ناکامی قاچاقچیان در جا به جایی ۳۸۴ کیلو تریاک
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • کشف بیش از ۴۴ کیلوگرم تریاک در مراغه