Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان علیرغم اینکه گفته برنامه‌های فرهنگی متعددی در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در استان در دوران کرونا داشته اما همچنان بالغ‌بر ۱۲ هزار نفر گیلانی به سبب تعطیلی اجباری کتابخانه‌ها، از عضویت فعال ریزش داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، کتاب و فرهنگ کتاب‌خوانی یکی از شاخص‌های توسعه فرهنگی و اجتماعی در هر جوامعی محسوب می‌شود و استان گیلان به‌عنوان یکی از استان‌های فرهنگی و با مشارکت بالای اجتماعی، پیوسته در امر کتاب و کتاب‌خوانی فعالیت مؤثر و مستمر داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ارسلان زارع، استاندار گیلان در باب کتاب و کتاب‌خوانی می‌گوید: کتاب در تکامل فرهنگی و اجتماعی جامعه نقش بی‌بدیل دارد و یکی از ارکان توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع به‌حساب می‌آید.

به گفته نماینده عالی دولت در استان گیلان، کتاب موجب افزایش دانش و آگهی عمومی شده و علاوه بر آن موجب می‌شود بهبود زندگی نیز تقویت شود، ازاین‌رو باید به توسعه فرهنگی و فرهنگ کتاب‌خوانی به‌عنوان یکی از ارکان اساسی و اصلی توجه بیشتر شود.

زارع در نشست عصر امروز انجمن کتابخانه عمومی گیلان که در تالار غدیر استانداری برگزارشده بود تأکید کرد که باید از دانش و خلاقیت بیشتر بهره برد تا زمینه کتاب‌خوانی در جامعه افزایش پیدا کند.

وی همچنین پیشنهاد کرد از ظرفیت سمن‌ها در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که بسیار اثرگذار هستند، بیشتر استفاده شود؛ حتی اگر در اساسنامه آن‌ها قید ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی ذکر نشده باشد.

استاندار گیلان معتقد است فرهنگ کتاب‌خوانی باید در جامعه به‌عنوان یک ارزش والا تلقی شود و اگر چنین شد، فرد تحت هر شرایطی از کتاب استفاده می‌کند و این استفاده مستمر و منسجم از کتاب موجب نمایان شدن فرهنگ مطالعه و توسعه اجتماعی در جامعه می‌شود.

در استان گیلان مجموعه ۹۹ باب کتابخانه وجود دارد که ۱۸۶ نفر کتابدار آن را اداره می‌کنند.

به گفته پریسا کرمی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ۵۲ هزار و ۸۰۵ نفر تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال عضو کتابخانه‌های گیلان هستند، البته این آمار با ریزش عضو بالغ‌بر ۱۲ هزارنفری به دلیل هم گیری ویروس کرونا در استان همراه بوده است.

آن‌طور که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در جلسه عصر امروز انجمن کتابخانه‌های عمومی استان در تالار غدیر استانداری توضیح داده، نهاد کتابخانه‌های گیلان در طول سال گذشته مجموعاً پنج هزار و ۳۲۴ برنامه فرهنگی شامل نشست‌های کتاب‌خوان، قصه‌گویی، محفل ادبی، پویش معرفی کتاب، مشاوره کتاب، نمایشنامه خوانی، جلسات نقد کتاب و مسابقه کتاب‌خوانی داشته است.

یکی از برنامه‌های فرهنگی اجراشده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان، برگزاری و حضور گیلانیان در دهمین دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی بوده است. به گفته کرمی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان در این جشنواره ملی ۲۶ هزار و‌۹۴۰ گیلانی در رده‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگسال مشارکت داشته‌اند.

ارسلان زارع، استاندار گیلان در این رابطه با جشنواره رضوی می‌گوید: برگزاری جشنواره فرهنگی با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی گامی مؤثر در توسعه فرهنگی و اجتماعی است و جشنواره‌هایی که مخاطبان آن اغلب جوانان هستند باید بیشتر به آن پرداخته شود، البته بهتر است از ظرفیت فضای مجازی در برگزاری جشنواره فرهنگی بیشتر استفاده شود.

گفته‌شده نهاد کتابخانه عمومی استان گیلان در دوران شیوع کرونا و تعطیلی تمامی مراکز فرهنگی و اجتماعی، تعطیل نبوده و برنامه‌های فرهنگی را به‌صورت منظم و منسجم برگزار کرده است که اجرای پویش هر کتابدار یک کتاب‌خوان، برگزاری مسابقه نقاشی کرونایی ویژه کودکان خردسالان، برگزاری پویش هر خانه یک کتابخانه و همچنین راه‌اندازی شبکه مجازی کتاب‌خوانان، شبکه مجازی کتابداران در پیام‌رسان داخلی، آغاز به کار محفل ادبی معین و برگزاری مسابقه مرور نویسی ویژه کتابداران از نمونه‌های آن‌ها بوده است.

اما نهاد کتابخانه‌های عمومی استان گیلان علیرغم کتابخانه‌های ثابت، دو کتابخانه سیار نیز دارد که یکی از آن‌ها در محدوده روستایی منطقه آزاد بندر انزلی و دیگری کتابخانه سیار قاصدک رشت در محدوده شهری است که در امر کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه فعالیت می‌کنند.

به گفته کرمی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی گیلان کتابخانه سیار منطقه آزاد بندر انزلی در هشت روستا و کتابخانه سیار قاصدک رشت در پنج منطقه کم‌برخوردار شامل مسکن مهر، جانبازان، فخب، حمیدیان فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: گیلان کتاب کتابخانه های عمومی فرهنگ مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کتابخانه های عمومی استان عمومی استان گیلان کتاب و کتاب خوانی فرهنگی و اجتماعی توسعه فرهنگی کتابخانه سیار فرهنگ مطالعه عمومی گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۰۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد

به گزارش قدس آنلاین از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کاریکاتور اندیشه مصوری است که نقش بسیار ارزنده‌ای در برقراری ارتباط و ایجاد انگیزه در مخاطبان داشته و مضمون را مطابق خواست، ظرفیت و سلیقه آنان سوق داده و به سمت اندیشه و عمل دلخواه هدایت می‌کند و در عمق لایه‌های جامعه نهادینه می‌نماید. در راستای عملی‌سازی مأموریت‌های کتابخانه‌های عمومی همچون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه، ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» با هدف ارائه نگاه هنرمندان ملی و بین‌المللی در این حوزه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و به دبیری سیدمسعود شجاعی طباطبائی برگزار می‌شود.

موضوعات و بخش‌ها

محورهای موضوعی این دوره از جشنواره شامل «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسب‌وکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی»، «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» است. همچنین «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند در دو بخش حرفه‌ای (ویژه هنرمندان حرفه‌ای) و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بین‌المللی شرکت نکرده‌اند) به ارسال اثر بپردازند.

ضوابط و مقررات

شرکت در این رقابت برای تمامی هنرمندان حرفه‌ای و مبتدی آزاد است و هر هنرمند می‌تواند حداکثر ۵ اثر در موضوعات تعیین شده به سامانه جشنواره ارسال کند. در این مسابقه هر گونه استفاده از هوش مصنوعی برای خلق اثر باعث حذف آن خواهد شد.

تمامی آثار دستی و دیجیتالی پذیرفته می‌شود و برای ارائه آثار دستی، باید عکس باکیفیت از اثر گرفته یا اسکن و ارسال شود. آثار ارسالی نباید تکراری و برگزیده سایر جشنواره‌ها باشد. تمامی حقوق مادی و معنوی آثار ارسالی متعلق به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خواهد بود؛ به شرکت‌کنندگانی که آثار آنها به مرحله اول راه پیدا کند، گواهی الکترونیکی حضور و به برگزیدگان نسخه چاپی کتاب آثار تعلق می‌گیرد.

جوایز

در بخش حرفه‌ای برگزیدگان این جشنواره (نفرات اول تا سوم)، علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی (به ترتیب مبلغ ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۵۰۰ یورو) و ۳ نفر شایسته تقدیر علاوه بر لوح تقدیر و تندیس، هدیه نقدی ۸۰ میلیون ریالی دریافت خواهند کرد. همچنین ۶ نفر در بخش مبتدی لوح تقدیر و هدیه نقدی ۵۰ میلیون ریالی دریافت می‌کنند. لازم به ذکر است، برگزیدگان ایرانی این جشنواره، معادل ریالی جایزه را دریافت خواهند کرد.

نحوه مشارکت

علاقه‌مندان به شرکت در ششمین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب می‌توانند تا تاریخ ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ (۲۰ ژوئن ۲۰۲۴)، با عضویت در سامانه جشنواره به نشانی www.booktoon.ir آثار خود را ارسال کنند. آثار باید به صورت الکترونیکی با فرمت JPEG، رزولوشن حداقل ۲۰۰ دی‌پی‌آی، با طول یا عرض ۲۰۰۰ پیکسل و حداکثر حجم ۱۰۰ مگابایت ارسال شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر شماره‌های تماس ۰۲۱۶۶۷۳۵۷۹۲(داخلی ۲۱۶۱) و ۰۹۱۰۵۰۳۹۳۲۰ و پست الکترونیک info@booktoon.ir در دسترس است.

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • انتشار فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • نحوه مدیریت و رویکرد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان متحول شده است
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد