Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از گذشت یک سال و اندی از طرح ناموفق الحاق رشته های تخصصی جانبازان و معلولین به فدراسیونهای مربوطه و مشکلات و آسیب های بوجود آمده، قرار است این طرح آسیب شناسی شده و در اجرای آن بازنگری شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، در پاییز سال 97 و پس از تغییرات در فدراسیون جانبازان و معلولین، وزارت ورزش و جوانان به این نتیجه رسید که با توجه به الزامات فدراسیونهای جهانی برخی از رشته های زیرمجموعه این فدراسیون باید از جانبازان و معلولین مفنک شده و به فدراسیون های خاص و تخصصی خود اضافه شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصمیمی که بعد از چند جلسه و با حضور روسای فدراسیون های مربوطه، کمیته پارالمپیک و معاونت وقت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان نهایی شد و در نهایت جدایی 8 رشته ورزشی از فدراسیون جانبازان و معلولین و انتقال به فدراسیون های مربوطه و تخصصی مصوب گردید.

بدین ترتیب مقرر شد رشته‌های پاراتکواندو، پاراتنیس روی میز، پاراتیراندازی با کمان، پاراتنیس، پارابدمینتون، پاراسوارکاری، پارادوچرخه‌سواری و  پاراقایقرانی از فدراسیون جانبازان و معلولین جدا شده و ورزشکاران این 8 رشته فعالیت های خود را زیر نظر فدراسیون تخصصی ادامه دهند.

*مخالفان جدی طرح

این تصمیم البته مخالفان جدی داشت. جدایی این رشته ها و الحاق آن به فدراسیون تخصصی اول از همه با نارضایتی ورزشکاران همراه بود چرا که اعتقاد داشتند که امکانات و زیرساختهای فدراسیون ها با وضعیت آنها همخوانی ندارد و برای افراد سالم طراحی شده و نیازهای آنها در نظر گرفته نشده، از همین رو ورزشکاران جانباز و معلول را برای ادامه فعالیت دچار مشکلات عدیده ای خواهد بود.

از طرفی برخی از کارشناسان نیز این جدایی را مغایر با اهداف و فعالیت های فدراسیون جانبازان و معلولین می دانستند و معتقد بودند هدف از تشکیل این فدراسیون زیر پوشش قرار دادن تمامی ورزشکاران جانباز و معلول و پاسخ به نیازهای آنها بوده و کلیه زیرساخت ها و برنامه ریزی ها و شرح وظایف متناسب با شرایط این قشر طراحی و تدوین شده و جدایی برخی از رشته ها منطقی و اصولی نیست و فلسفه تشکیل یک فدراسیون مجزا را زیر سئوال می برد.

از سوی دیگر برخی از فدراسیون های ورزشی که رشته های فوق به آنها ملحق شده بود، کمبود بودجه و مشکلات اقتصادی را عامل مهمی در مسیر توجه و برنامه ریزی برای این مجموعه تازه وارد می دانستند و مدعی بودند که برای اجرای برنامه های اصلی و تیم های ملی نیز با مشکل روبرو هستند چه برسد به اینکه قرار باشد مجموعه دیگری را هم با شرایط و الزامات خاص تحت پوشش قرار بدهند که این نیازمند بودجه مضاعف و بیشتری است.

*اعلام نظر بعد از استعفا

بعد از گذشت یک سال از این طرح، حمید علی صمیمی رئیس سابق فدراسیون جانبازان و معلولین پس از استعفا از ریاست این فدراسیون در پاییز 98، در گفتگویی مفصل با انتقاد از این طرح گفت: من مخالف جدا شدن 8 رشته ورزشی جانبازان و معلولان و تحت پوشش قرار گرفتن رشته‌ها توسط فدراسیون‌های تخصصی بودم. این فدراسیون‌ها چون با ورزش جانبازان و معلولین بیگانه هستند، دقیقا نمی‌دانند ورزشکاران این حوزه چه نیازهایی دارند و این مساله آسیب زیادی را به ورزشکاران وارد کرده است. به اعتقاد من قبل از تفکیک این 8 رشته ورزشی باید فرهنگ سازی و بسترسازی لازم صورت می‌گرفت.

وی افزود: نتایج 8 رشته ورزشی که به فدراسیونهای تخصصی انتقال پیدا کردند به جز پاراتکواندو، بقیه راضی کننده نبوده و 30 ورزشکاری که تحت پوشش فدراسیونهای تخصصی خود قرار گرفتند، مرتب نسبت به امکانات و تجهیزات خود اعتراض دارند. من چندین بار با وزارت ورزش و کمیته ملی پارالمپیک درباره این انتقال صحبت کردم تا مانع انتقال سایر رشته‌های جانبازان و معلولین به فدراسیونهای تخصصی خود شوند.

مشخص نیست که صمیمی که در جلسات بررسی و تصویب این طرح به عنوان رئیس وقت فدراسیون جانبازان و معلولین حاضر بود، چرا در همان مقطع نظرات خود را اعلام نکرد و تلاشی برای جدایی این رشته ها از بدنه فدراسیون متبوع خود نداشت. او تنها زمانی حاضر به اعلام نظر و انتقاد از طرح فوق شد که استعفا داده بود و دیگر هیچ مسئولیتی در این زمینه نداشت. مدیری که به وقت مسئولیت هیچ تلاشی نکرد اما از کنار گود نسخه صادر می کرد!

*جمع بندی و بازنگری درباره رشته های منفک شده

حالا و پس از گذشت یک سال و اندی از اجرای این طرح ناموفق و پس از تغییر مدیریت در فدراسیون جانبازان و معلولین و مشکلات پیش آمده برای ورزشکاران جدا شده و آسیب های بوجود آمده، قرار است این طرح آسیب شناسی شده و در اجرای آن بازنگری شود.

هادی رضایی دبیرکل کمیته ملی المپیک در گفتگو با فارس در این باره اظهار داشت: این گلایه به حق و درستی است. فلسفه وجودی تاسیس فدراسیون جانبازان و معلولین ارائه امکانات و زیرساخت مخصوص این ورزشکاران بوده که منطبق با نیازهای آنها طراحی و اجرا شده است. بنابراین باید در این زمینه به دنبال راه حل بود. بازگشت تمامی رشته های منفک شده به فدراسیون جانبازان و معلولین امکانپذیر نیست چرا که برخی از رشته ها در تشکیلات جهانی به شکل یکسان و واحد اداره شده و مسابقات آنها برگزار می شود. اما می توان برای ادامه راه مسائل را مدیریت کرد که ورزشکاران این رشته ها آسیب نبینند.

مربی تیم ملی والیبال نشسته افزود: انصافا در برخی از فدراسیونها خوب کار شده و ورزشکاران پارالمپیکی از شرایط مناسبی برخوردارند اما در برخی دیگر مشکلات وجود دارد و این مانع بزرگی بر سر راه ورزشکاران است. متاسفانه مشکل زیرساخت در ورزش برای این رشته ها به ویژه در شهرستانها وجود دارد و همین سبب شده تا ورزشکاران پارالمپیکی برای ورزش و آماده سازی با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. در همین زمینه یکی دو جلسه برگزار شده و چند جلسه دیگر نیز خواهیم داشت تا به یک جمع بندی برسیم. آنچه مسلم است لزوم تغییر نگرش و تجدیدنظر در برخی از رشته ها وجود دارد و باید به یک راه حل منطقی برسیم و آن را اجرا کنیم.

انتهای پیام/س

منبع: فارس

کلیدواژه: جانبازان و معلولین فدراسیون جانبازان و معلولین پاراتکواندو پاراتنیس روی میز پاراتیراندازی با کمان پاراتنیس پارابدمینتون پاراقایقرانی هادی رضایی پارالمپیک فدراسیون جانبازان و معلولین برخی از رشته ها فدراسیون ها رشته ها رشته ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۲۱۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلیلی: طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت در کشور دنبال می‌شود

رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی با بیان اینکه طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت بیشتری توسط هیئت‌های ورزش همگانی در استان‌ها دنبال می‌شود، گفت: به دنبال توسعه ورزش همگانی به عنوان یکی از نیازهای ضروری جامعه هستیم. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از روابط عمومی انجمن فریزبی ایران، علی خلیلی در گردهمایی سالانه مسئولان کمیته‌های فریزبی استان‌های کشور که در تهران با محوریت تجلیل از استان‌های برتر در رشته ورزش فریزبی برگزار شد، اظهار داشت: رشته فریزبی یکی از رشته‌های همگانی و خانوادگی است که می‌تواند در سلامت و فعالیت های بدنی جامعه اثرگذار باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه های اولویت دار فدراسیون ورزش های همگانی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین سیاست ها و برنامه های ما این است در مکان هایی که مردم حضور دارند و محل تجمع آنان است نسبت به اشاعه رشته های تحت پوشش فدراسیون بپردازیم.

خلیلی تصریح کرد: اجرای طرح هایی از جمله خیابان ورزش یا گذرگاه های ورزشی و همچنین مترو اسپورست که از سال گذشته آغاز شده را،امسال با جدیت بیشتری دنبال می کنیم.

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی تصریح کرد: گذرگاه های ورزش در روزهای جمعه و تابستان در مکان های عمومی و محل ورزش مردم در نقاط مختلف کشور و به ویژه کلان شهرها برپا می شود تا در این گذرگاه ها بتوانیم رشته های مختلف ورزشی را معرفی کرده و آن را در بین خانواده ها و علاقه‌مندان ورزش نهادینه کنیم.
خلیلی گفت: یکی از بهترین راه های توسعه ورزش و همگانی کردن آن، فرهنگ سازی و معرفی رشته های متنوع ورزشی تحت نظارت فدراسیون ورزش های همگانی در کنار برنامه های عمومی از جمله پیاده روی ها در مناسبت های مختلف است که این مهم نیز توسط هیئت های ورزش همگانی استانها دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در این راستا آگاهی بخشی درمورد اهمیت رشته های ورزشی در جامعه و اینکه چه اندازه می تواند از پیشگیری بیماری ها موثر باشد نیز مورد توجه قرار می گیرد.

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی گفت: به منظور حمایت از تولید داخلی محصولات تولیدکنندگان دیسک های فریزبی، خریداری و با آموزش فریزبی و توزیع رایگان دیسک ها در بوستان ها این ورزش را بیشتر معرفی می کنیم.

در این جلسه، علیرضا مهدوی دبیر فدراسیون ورزش های همگانی نیز اظهار داشت: رویدادهای همگانی در قالب گذرگاه های ورزش یا ورزش برای همه برگزار می شود که نمونه آن هفته گذشته در بوستان لاله تهران برگزارو رشته های مختلف ورزشی از جمله فریزبی معرفی شد.

مهدوی افزود: نگاه ما در ورزش همگانی توجه به محلات و خیابان ها است تا بتوانیم با آگاهی بخشی و برگزاری دوره های آموزشی بتوانیم دانش افزایی و تربیت منابع انسانی را دنبال کنیم.

وی گفت: در سال جدید فرآیند نظارت و ارزبایی انجمن در بخش های مختلف از جمله رویدادها و شبکه سازی به صورت جدی دنبال می شود.

دبیر فدراسیون ورزش های همگانی تاکید کرد: در بحث ورزش باور ما این است که بعد همگانی را تقویت کرده و بعد قهرمانی را گسترش دهیم. فدراسیون توانسته در بعد همگانی با تعریف گذرگاه ورزش این امر را محقق کند و هدف نهایی ما نیز سلامت مردم و نشاط و شادابی در جامعه است.

علی ذاکریان رئیس انجمن فریزبی ایران نیز به برنامه های اجرا شده توسط این انجمن در سال گذشته اشاره و از مهم ترین آن را برگزاری دوره داوری درجه سه ویژه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی استان مرکزی، برگزاری دوره مربی گری درجه سه به میزبانی استان تهران، معرفی رشته های ورزشی در رسانه ها، معرفی آموزش فریزبی در نقاط مختلف کشور، مشارکت در برگزاری ششمین المپیاد ورزش های همگانی دختر و پسر وزارت علوم، برگزاری اولین مسابقات مینی المپیک ساحلی کشور، حضور فعال در گذرگاه ورزش فدراسیون همگانی و برگزاری مسابقات استانی فریزبی ویژه ورزشکاران دختر و پسر در استان های مختلف عنوان کرد.

وی افزود: در سال 1403 نیز برگزاری 10 جشنواره فریزبی به مناسبت های مختلف، جشنواره استعدادیابی ورزشی، دوره های آموزشی، مدرسی، داوری و مربی گری، سمینارهای مختلف دانش افزایی اجرای مسابقات و برگزاری رویدادهای ملی و استانی از جمله لیگ برتر آلتیمیت فریزبی و سومین لیگ ملی دیسک طلایی برنامه ریزی  شده است.

در این گردهمایی پس از ارزیابی های صورت گرفته توسط انجمن فریزبی، استان های فارس، تهران و آذربایجان شرقی به ترتیب به عنوان سه استان های برتر و فعال در رشته فریزبی معرفی و از مسئولان این کمیته‌ها به ترتیب اقایان نوروزی، وحید سایه وند و قره باغ تجلیل شد.

در این مراسم با قدردانی از زحمات سارا باقری نایب رئیس بانوان انجمن فریزبی ایران قدردانی و عاطفه انسان به عنوان نایب رئیس جدید این انجمن معرفی شد.
همچنین محمد پورکیانی از استادان پیشکسوت تربیت بدنی، علیرضا پدرام و شهرام میرزمانی نیز به عنوان اعضای جدید هیئت رئیسه انجمن فریزبی ایران معرفی شدند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفتار غیر حرفه ای شهربانو منصوریان/ مسئولان ووشو پاسخگو باشند
  • سومین تجلیل رئیس جمهور از ورزشکاران
  • تا ۱۰ سال آینده مجبوریم پزشک وارد کنیم
  • اسکی ۱۵۰ مدال دارد/ از قله به درون شهرها رفتیم
  • ۴۳۰ حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی شرکت کردند
  • ژیمناستیک و «پرش» از روی انتخابات/ فرود «آرام» نیاز رشته مادر است
  • ابرهای باران زا دوباره به خراسان جنوبی برمی گردند
  • خلیلی: طرح گذرگاه‌های ورزش با جدیت در کشور دنبال می‌شود
  • تمام رشته‌های المپیکی باید مورد حمایت قرار گیرند
  • برگزاری نوزدهمين دوره آزمون اعطاي مدرک تخصصي به حافظان قران کريم در کرمانشاه