Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@00:21:25 GMT

فروش متری زمین در بورس قابلیت اجرایی دارد؟

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۳۱۳۷

فروش متری زمین در بورس قابلیت اجرایی دارد؟

به گزارش افکارنیوز،

چندی پیش معاون وزیر راه و شهرسازی خبر از تفاهم وزارت راه و شهرسازی با سازمان بورس در راستای تامین سرمایه مستقیم بخش خصوصی در صندوق زمین و ساختمان داد.

اخبار اقتصادی -  به گفته محمود زاده توان تامین اعتبار صندوق‌ها از طریق اجاره بخشی از صندوق‌ها توسط بخش خصوصی و فعالان صنعت ساخت و ساز فراهم شده است و امکان خرید و فروش متری  مسکن  در بازار بورس وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تاکید معاون وزیر راه تولید مستمر مسکن یکی از استراتژی‌های وزارت راه و شهر سازی است و به همین خاطر امکان مشارکت بخش خصوصی در تولید و عرضه مسکن فراهم شده است.

البته این طرح در آغاز مطرح شدن با انتقاد برخی از کارشناسان همراه شد و برخی معتقدند نگرانی بخش خصوص از قرار گیری این ابزار در اختیار بخش خصوصی است.

فروش متری زمین در بورس قابلیت اجرایی ندارد

در همین راستا احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن درباره فروش متری زمین در بورس اظهار کرد: چندین سال قبل وزیر اسبق مسکن در دولت هشتم فروش متری زمین را اجرا کرد، اما در این طرح هیچ موفقیتی حاصل نشد.

این کارشناس بازار مسکن معتقد است که طرح فروش متری زمین در بورس قابلیت اجرایی ندارد و با توجه به تجربه انجام این طرح در گذشته قطعا شکست خواهد خورد.

وی افزود: زمانی می‌شود ملک را در بورس عرضه کرد که یک شرکت ساختمانی چندین پروژه را اجرایی کند و پس از آن سهام شرکت در بورس عرضه شود و افراد با خرید این سهام با شرکت سازنده در ساخت پروژه مشارکت کنند.

سرحدی با بیان اینکه هیچ سازوکاری برای فروش متری زمین در بورس ارایه نشده عنوان کرد: مسئولان خبر از اجرای این طرح در آینده‌ای نزدیک می‌دهند، اما هیچ برنامه‌ای برای عرضه زمین در بورس تا به امروز مطرح نشده است.

این کارشناس بازار مسکن گفت: قیمت ملک در هر نقطه از کشور متفاوت است و از طرفی قیمت ملک تابع داده‌های اقتصادی در جامعه است و بر اساس متغیر‌هایی که قابل برنامه ریزی نیست مشخص می‌شود از این روز فروش متری زمین در بورس کار دشواری است.

وی افزود: مسئولانی که حرف از فروش متری زمین در بورس می‌زنند در ابتدا باید سازوکار آن را اعلام کنند و باید این سوال مطرح شود که یک متری زمین یا آپارتمان در بورس با چه قیمتی عرضه خواهد شد.

سرحدی گفت: در ابتدا باید پروژه تعریف شود و زمان تحویل پروژه با قیمت قطعی مشخص شود و باید این موضوع روشن شود که قیمت‌ها هنگام تحویل پروژه نیز با همان رقم‌های اعلامی واگذار می‌شود یا مانند بازار مسکن با نوسان روبرو است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد قطعا باید قراردادی وجود داشته باشد و قیمت زمان تحویل ملک مشخص شود و اگر به همین روش پیش رود قطعا قیمت‌ها با بازار مسکن فرقی نخواهد کرد و در صورت عرضه ملک به قیمت بازار این طرح عملا هیچ خروجی نخواهد داشت.

وی در انتها گفت: بهترین حالتی که در زمینه عرضه مسکن ارایه شد و البته اشکالاتی نیز داشت طرح مسکن مهر بود که به طور منطقی خانه‌های کمکی به اقشار کم درآمد ارایه شد تا نیاز اولیه مسکن آن‌ها برطرف شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مسکن بازار بورس سهام بورس بازار مسکن بورس کالا سهام مسکن وزیر راه و شهرسازی بورس بازار مسکن بازار سرمایه بازار بورس کارشناس بازار مسکن بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۳۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۸ تهران +جدول

جدیدترین قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۸ تهران منتشر شد؛ براساس اطلاعات میدانی برای خرید یک واحد ۸۰ متری در خیابان بهداشت، حداقل باید ۱.۷ میلیارد تومان تومان هزینه کرد.

به گزارش مشرق، نرخ خرید و فروش در «منطقه ۱۸» تهران را بررسی کنیم.

براساس آمار قیمت‌ها، برای خرید یک واحد ۸۰ متری در منطقه ۱۸ محله بهداشت تهران با عمر ۳ سال ساخت، نیازمند حداقل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است.

قیمت خرید واحدهای دیگر در منطقه ۱۸ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۸) عمر ساختمان متراژ قیمت کل (تومان)
ابراهیم‌آباد ۱۳۹۰ ۹۷ ۳,۹۹۸,۰۰۰,۰۰۰
بهداشت ۱۴۰۰ ۸۰ ۱,۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تولید دارو ۱۴۰۰ ۷۵ ۱,۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰
خلیج‌فارس ۱۴۰۰ ۸۸ ۴,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
سعید آباد ۱۴۰۲ ۹۰ ۲,۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
شاد آباد ۱۴۰۰ ۷۷ ۳,۴۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک امام خمینی (ره) ۱۳۹۲ ۷۳ ۴,۱۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک فردوس ۱۳۹۶ ۸۶ ۴,۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک مسلمین ۱۳۷۵ ۷۵ ۲,۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک ولیعصر ۱۴۰۱ ۶۰ ۳,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کوی هفدهم شهریور ۱۴۰۰ ۸۵ ۴,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰
یافت‌آباد جنوبی ۱۴۰۳ ۸۰ ۴,۶۴۰,۰۰۰,۰۰۰

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • تاثیر سفر‌های نوروزی در بازار مسکن شمال
  • ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره در انتطار مصوبه مجلس
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۸ تهران +جدول
  • تصویب طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، راهکاری برای معاملات شفاف در بازار مسکن
  • هشدار تند به دو پلتفرم فعال در خرید، فروش مسکن
  • اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان ۹۰ تا ۱۵۰ متری چند؟
  • (ویدئو) ربات سگ با قابلیت شعله‌افکنی وارد بازار شد
  • کارشناس مسکن: هیچ جای دنیا مستأجران مثل ایران به حال خود رها ‌نشدند / معضل مستأجران می‌تواند مشکل امنیتی شود
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • ممنوعیت فروش امتیاز واحد‌های مسکونی طرح نهضت ملی مسکن