Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@13:07:05 GMT

«فروش سبدی» در پشت پرده احتکار خودرو

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۳۶۵۳

«فروش سبدی» در پشت پرده احتکار خودرو

خبرگزاری ایسنا: نوسانات قیمت خودرو و تفاوت قیمت آن در بازار آزاد و کارخانه سبب شده تا برخی افراد سودجو به فکر احتکار افتاده و خودرو‌های بدون پلاک را در انبار‌ها و پارکینگ‌ها نگهداری کنند تا در فرصتی مناسب بفروشند. سوالات و ابهامات مختلفی درباره پرونده احتکار خودرو در میان افکار عمومی مطرح است که یکی از اصلی‌ترین سوالات این است که خودرو‌های بدون پلاک چطور از کارخانه خارج می‌شدند، موضوعی که رییس پلیس راهور ناجا یکی از علل آن را در اصطلاحی به نام «فروش سبدی» خودرو بیان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 چندی پیش بود که درپی افزایش قیمت خودرو و تفاوت ایجاد شده میان قیمت بازار آزاد با کارخانه، پلیس در پیگیری‌های خبرنگار ایسنا اعلام کرد که به این بازار ورود کرده و با موارد احتکار خودرو برخورد خواهد کرد. سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی در گفتگو با ایسنا درباره ورود پلیس به بازار خودرو گفته بود: «پلیس با هرگونه فساد اقتصادی برخورد کرده و با اشرافی که در این حوزه دارد بر اساس قانون و ضوابط وظیفه خودش را انجام می‌دهد. در بحث خودرو هم جلساتی برگزار شده و اقدامات خوبی صورت گرفته و ان شاالله ورود خوبی را نیروی انتظامی خواهد داشت.»

خودروی شماره گذاری نشده در حکم احتکار است

پس از آن بود که سردار محمدرضا مقیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا نیز در گفتگو با ایسنا به تشریح جزئیات ورود پلیس به بازار خودرو پرداخت. او از برخورد با عوامل ایجاد اخلال در بازار خودرو خبر داده و گفته بود: «ما سعی کردیم که از هفته‌های گذشته در بحث احتکار خودرو و اقدامات برخی افراد سودجو که ممکن است با بالا بردن قیمت یا احتکار، بازار را دچار چالش کنند وارد شویم، البته باید توجه داشته باشیم که ما به عنوان پلیس امنیت اقتصادی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایمان پیش‌بینی و پیشگیری از اقدامات غیرقانونی است و ترجیح ما بر این است که کمتر به اقدامات مقابله‌ای بپردازیم و سعی ما بر این است که از ابتدا جرمی رخ ندهد و شرایط برای فعالیت اقتصادی تسهیل شود.»

پس از این اظهارات بود که خبر‌هایی از کشف انبار‌های احتکار خودرو در نقاط مختلف از جمله تهران منتشر شد، خودرو‌هایی که بدون پلاک انتظامی به بیرون از کارخانه منتقل شده و در انبار‌ها نگهداری می‌شدند. موضوعی که سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت نیز در مورد آن هشدار داده و به ایسنا گفته بود: «پلیس با نگهداری خودرو‌های شماره‌گذاری نشده در محیط خارج از کارخانه برخورد خواهد کرد. چرا که برابر مقررات هیچ خودرویی بدون آنکه شماره‌گذاری شود اجازه خروج از کارخانه را ندارد و از این رو اگر پلیس در جایی خارج از کارخانه خودرویی شماره گذاری نشده را ببیند در حکم احتکار بوده و با آن برخورد خواهد کرد.»

خروج شبانه خودرو‌های بدون پلاک از کارخانه؟

چگونگی خروج خودروی بدون پلاک از کارخانه، اما همچنان محل سوال است. در همین خصوص نیز ایسنا موضوع را از سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا که شماره‌گذاری خودرو‌ها زیر یگان تحت فرماندهی او انجام می‌شود، پیگیری کرد. هادیانفر در گفتگو با ایسنا، درباره انبار خودرو‌های بدون پلاک گفت: در این خصوص نکته‌ای که وجود دارد جزو اشکالاتی است که در حوزه کارخانه‌ها و خودروسازان وجود دارد باید رفع شود. حتمامی‌دانید که برابر قانون هیچ وسیله‌ای بدون پلاک نباید از شرکت‌های تولید خودرو خارج شود و پلیس راهور نیز در تمام شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور مرکز شماره‌گذاری ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز علی‌القاعده خریدار خودرو باید به نمایندگی مراجعه کند و وقتی خرید قطعی شد، بلافاصله اطلاعاتش ثبت شده و به شرکت می‌رود. شرکت کد خرید را صادر کرده و بعد خریدار باید به مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور در شرکت خودروساز رفته و پس از صدور و نصب پلاک، خودرو را تحویل بگیرد که در ۸۰ درصد موارد این روند انجام می‌شود، اما متاسفانه در ۲۰ درصد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

هادیانفر تصریح کرد: امروز خودروسازان و دستگاه‌های نظارتی باید بروند و بررسی کنند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. فروش‌های سبدی خودرو به یک نفر به تعداد ۳۰ تا ۴۰ دستگاه نتیجه‌اش می‌شود همین خودرو‌هایی که امروز بدون پلاک در پارکینگ است.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: سوال دوم اینکه چرا شرکت‌های خودروساز که باید بر در کارخانه‌ها نظارت کنند اجازه می‌دهند خودرو بدون پلاک و شبانه از شرکت خارج شده و به این پارکینگ‌ها برود؟

منبع: فردا

کلیدواژه: فروش سبدی احتکار خودرو نوسانات قیمت خودرو خودرو های بدون پلاک احتکار خودرو شماره گذاری پلیس راهور رییس پلیس خودرو ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۳۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی استان البرز

ایسنا/البرز مدیر کل راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای استان البرز گفت: از  یکم تا سی و یکم فرودین ماه سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۹  میلیون خودرو از جاده‌های استان البرز عبور کردند.

به گزارش ایسنا، علی زندی‌فر روز پنجشنبه ششم اردیبهشت اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات دریافتی ۵۵ دستگاه‌ ترددشمار فعال در محورهای مواصلاتی البرز طی فروردین ماه امسال ۱۹ میلیون ۲۰۲ هزارو ۹۲۲ خودرو از جاده های استان البرز تردد کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۱.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت:در این  بازه زمانی ۹ میلیون و ۹۱۲ هزار و۳۰۶ خودرو  با ۲۶.۹ درصد افزایش نسبت به سال گذشته وارد استان البرز شده و ۹ میلیون و ۲۹۰  هزار و ۶۱۶  خودرو با ۱۷  درصد افزایش از استان البرز خارج شده اند.

این مسئول با بیان اینکه در این بازه زمانی حدود ۴.۸ درصد تردد در محورهای مواصلاتی البرز مربوط به خودروهای سنگین بوده است، گفت: سرعت متوسط وسایل نقلیه نیز ۷۴ کیلومتر در ساعت و پرترددترین محور استان آزادراه تهران – کرج (محدوده شهرک خاتم) با تردد ساعتی ۶۱۵۳  خودرو بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان البرز یادآور شد: در طی این ۹۸۰ هزار و ۳۹۹ خودرو با پلاک استان البرز در سایر استان‌های کشور مشاهده شده که بیشترین مقصد سفر به استان های تهران، قزوین، گیلان، قم و مازندران بوده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم
  • تعقیب و گریز خودرو بدون پلاک و رانندگی غیر متعارف در جاده اسکو
  • کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل
  • کلاهبرداری ۱۹۰ میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ ۶ نفر دستگیر شدند
  • تردد بیش از ۱۹ میلیون خودرو از محورهای مواصلاتی استان البرز
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه
  • از کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور تا مرگ ۳ نفر در حادثه رانندگی در فارس
  • بازداشت کلاهبردار خرید و فروش خودرو در آبادان
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان