Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@17:52:12 GMT

اره‌های دلهره‌آور!

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۳۸۸۹

اره‌های دلهره‌آور!

ایسنا/مازندران همواره کسانی هستند که در دل خطر نیز، دل به خطر می‌زنند و به قول خودمانی "اهل ریسک هستند"، کرونا، سیل، زلزله و غیره برای آن‌ها تفاوت چندانی ندارد، این افراد تا زمانی که منافع‌شان حکم می‌کند، در دل خطر حضور می‌یابند و کاری به خود خطر ندارند.

روزهای آغازین شیوع کرونا در کشور، زمانی که هموطنان‌مان از ترس جانشان در منازل ماندند و بهترین کار را انجام دادند، عده‌ای در بازار و خیابان به دنبال خرید "فله‌ای" ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی‌ کننده برای سودجویی از مردم بودند، عده‌ای نیز داروهای وارداتی را به انحصار گرفتند و تا می‌توانستند گران کردند و تعدادی نیز بدون استرس از هرگونه خطر و نظارت، به کارهای غیرعادی خود پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

هرچند باید به پاس انواع رزمایش مومنانه مردم و فعالیت‌های کادر درمانی و دولت در این ایام، کلاه از سر برداشت اما عده‌ای نیز به حضور منفعت‌طلبانه خود، حتی در این ایام پر استرس نیز، پایان ندادند و تنها و تنها، سود و کاسبی، برایشان مهم بود.

براساس این گزارش، در حالیکه تمام امکانات کشور و به تبع آن در استان‌ها، برای مبارزه با کرونا، بسیج شده بودند، عده‌ای داس و تبر به دست، از درون، جنگل‌های شمال را نابود کردند و نهادهای نظارتی نیز، با کمترین امکانات و اختیار، نتوانستند کاری به پیش ببرند.

موضوع بسیار مهمی که باید به آن پاسخ داد تا آغاز راهی برای پایان معضل قاچاق چوب در مازندران باشد این است که چه عواملی موجب افزایش قاچاق چوب در این استان می‌شود و چرا با این عوامل به درستی برخورد نمی‌شود.

چه کسانی پشت پرده حقیقتی دردناک به نام قاچاق چوب هستند و نهادهای نظارتی، دولت و مجلس، نتوانسته‌اند مانع این اتفاق بسیار مهم شوند. در ذهن بسیاری از مردم، دیگر این سوال تداعی می‌شود که قانون تنفس جنگل‌ها، چه شده و آیا نتیجه معکوس داده است و سوال‌های بسیار زیاد دیگر که باید نسبت به آن به درستی کنکاش کرد.

همانطور که هادی کیادلیری دبیر مراجع کنوانسیون مراتع زیستی ایران در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود، براساس آمار غیررسمی از سال ۱۳۴۴ تا ۱۳۸۴ در حدود ۳ هزار هکتار، سطح جنگل‌ها کاهش یافته است.

شاید خواندن این جملات کیادلیری که "بهره‌برداری و بهره‌کشی چندین برابر استاندارد و همچنین نگاه کاسبانه و بنگاه چوب به جنگل‌های شمال، بسیاری از اکوسیستم‌ها را از بین برد، جنگل را نابود کرد و درختانی که شاید بعضی از آن‌ها قدمت ۷۰۰ ساله داشتند، به یغما رفت" دیگر برای مردم مازندران و حتی کشور، کلیشه‌ای و تکراری باشد اما از حقیقتی بسیار دردناک به نام سوداگری چوب جنگل‌های شمال حکایت می‌کند.

نگاه کاسب‌محور به جنگل و درختان ارزشمند آن، مدت‌ها است که تن رنجور درختان شمال را می‌آزارد، چندی پیش، یک قاچاقچی چوب به خبرنگار ایسنا گفته بود که در طول یک روز، سه بار نیسان می‌تواند چوب قاچاق تحویل دهد. این موضوع واقعا جای تعجب دارد، چطور می‌شود در دل جنگل‌های شمال رفت و سه بار نیسان، آن هم تنها از سوی یک قاچاقچی، قاچاق صورت بگیرد و چشم‌ها بسته باشد. مشکل کجاست و چرا این مشکلات برطرف نمی‌شود.  

نکته جالب دیگر، قاچاق خانوادگی چوب است، این قاچاقچی می‌گوید که شب‌ها ۲ تن چوب خام و به اصطلاح "چوب گرد" (چوب‌های تهیه شده بوسیله برش‌های عرضی تنه یا شاخه درخت) معادل ۴ درخت جنگلی قطع می‌کند و به کمک کارگرانش که اکثرا از فرزندان و هم محلی هایش هستند بار نیسان می‌کنند و صبح ها تحویل کارخانه‌های چوب بری می‌دهند.

تصور کنید در هر روز ۱۰ها تن چوب درجه یک از درختان جنگل قطع و قاچاق شود، آن وقت تا چند سال دیگر، نه مازندرانی خواهد ماند و نه سرسبزی و آب و هوای معتدل.

مشکلات موجود در برخورد با قاچاق چوب آنچنان افزایش یافته است که این قاچاقچی به این صراحت اعلام می‌کند "مسئولیت حمل بار به هر شهری از ایران در صورتی که ماشین‌های مورد استفاده همچون کامیون و نیسان توسط مشتری کرایه شده باشد با خود مشتری است اما می‌تواند با نیسان خودش بار را حمل کند و بدون مشکل و ترس از ایست بازرسی‌ها بار چوب قاچاق را تحویل دهد".

براساس این گزارش، هدف تخریب نهاد و گروه خاصی نیست اما زمانی که می‌توان با استمداد از قانون و اجرای نظارت صحیح و بر اساس موازین قانونی، مانع از این رخداد بزرگ شد، چرا این کار صورت نمی‌گیرد و چه کسانی باید پاسخگو باشند. 

یک کارمند منابع طبیعی که از نیروهای حفاظت جنگل در مازندران است به ایسنا می‌گوید، درست است که قاچاقچی چوب از قانون می‌گریزد اما دیگر ترسی برای قاچاق ندارد، چرا که راهکار مقابله قانونی در برابر آنها، کم اثر است و تنها با جریمه‌های اندک، دوباره کار را از سر می‌گیرند.

نکته جالب‌تر اینجا است که نه طرح خروج دام از جنگل نتیجه داد و نه طرح تنفس، در طرح خروج دام از جنگل، همچنان دام‌ها می‌چرند و در طرح تنفس، نفس جنگل بریده بریده شده است، دلایل این اتفاق نیز کاملا مشخص است، نداشتن پشتوانه قوی و قانونی.

به گزارش ایسنا، با وجود این قوانین و اطمینان از اینکه، مردم، دولت و مسئولان قضایی نیز بر مشکلات و وجود این قاچاقچیان اطلاع کامل دارند، باید همچنان منتظر تهی شدن جنگل‌های شمال باشیم. هرچقدر هم که برخورد با قاچاقچیان بیشتر شود اما بازدارنده نباشد، گویی کاری صورت نگرفته است و نتیجه آن نیز از بین رفتن این ثروت خدادادی است آن هم در حالیکه تنها مشکل موجود در این مناطق، قاچاق نیست و باید غول ویلاسازی و تغییر کاربری ناعادلانه، آتش‌سوزی سهوی و گاها عمدی و غیره را نیز به آن اضافه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جنگل های شمال قاچاق چوب جنگل ها عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۳۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حفاظت از جنگل‌های ایلام همه پای کار بیایند

معاون امور عمرانی استانداری ایلام با تاکید بر اینکه مردم، عشایر و همه دستگاه‌ها برای پیشگیری از حریق در جنگل‌ها پای کار بیایند گفت: بریدن سرشاخه‌های درختان برای تغذیه دام باعث جاگذاری شاخه‌ها در پای درختان می‌شود که امور عشایر باید جلوی آن را بگیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، سعید هژبری روز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان با رویکرد فصل گرما و اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع و طرح راه‌اندازی قرارگاه سلام (رسا)، گفت: فرمانداران برای مقابله با حریق در جنگل‌های استان به عنوان یکی از مفاخر و سرمایه‌های ارزشمند استان با برنامه‌ریزی مدون تمام ظرفیت‌های شهرستان را به کار گیرند.

معاون استاندار ایلام به دستورالعمل وزارت کشور برای پیشگیری از حریق و لازم بودن اجرای مصوبات ستاد پیشگیری از حریق برای تمام دستگاههای عضو در این ستاد افزود: همه ظرفیت دستگاه‌های اجرایی به تشخیص ستاد مدیریت بحران کشور باید با تمام توان و بدون سهل‌انگاری در مواقع بحرانی پای کار باشند.

هژبری با تاکید بر مکلف بودن شهرداران و دهیاران با تمام ظرفیت‌های ماشین‌آلات برای حفظ طبیعت گفت: همچنین نیروهای مردمی پابه‌پای ستاد مدیریت بحران حافظ سرمایه ارزشمند طبیعت استان باشند.

 وی ادامه داد: طبق ابلاغ هیات وزیران سازمان‌ آتش‌نشانی باید بر اساس محدوده جغرافیایی و به تشخیص ستاد مدیریت بحران در اطفای حریق شرکت کنند.

امور عشایری پای کار حفظ طبیعت بیاید

هژبری در بخش دیگر سخنان خود از عشایر به عنوان یکی از حافظان اصلی طبیعت و عوامل پیشگیری از حریق یاد کرد و گفت: بریدن سرشاخه‌های درختان برای تغذیه دام باعث جاگذاری شاخه‌ها و هیزم خشک در پای درختان می‌شود که امور عشایری با فرهنگ سازی و آگاه‌سازی جلوی این کار را بگیرد.

معاون عمرانی استاندار ایلام به ضرورت حضور ناوگان هوایی برای دسترسی به نقاط صعب العبور در مواقع حریق نیز اشاره کرد و گفت: حضور نیروهای مسلح که همواره و در همه بحران‌ها در خدمت مردم بوده اند با توجه به ظرفیت خوب نیروی انسانی، تجهیزات و مدیریت در اطفای حریق بسیار موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه منابع طبیعی به طور مستمر وضعیت جوی، وزش باد، وضعیت حرارت و غیره را پایش کند، تصریح کرد: استفاده از سامانه های هشداردهنده و تحلیل وضعیت عرصه‌ها، پیش بینی وقوع حریق در نقاط بحرانی را نیز در دستور کار قرار دهد.

وی ضمن درخواست از رسانه های استان برای فرهنگسازی برای کاهش ایجاد آتش‌های غیرضروری در دامان طبیعت، خاطر نشان کرد: کمیته ای جهت تولید محتوا در حوزه ی فرهنگ سازی حفاظت از عرصه های طبیعی و حضور مسئولانه در دامان طبیعت، با حضور رسانه ها،صدا و سیما و روابط عمومی دستگاههای عضو ستاد مدیریت بحران استان تشکیل شود.

معاون استاندار ایلام در پایان به استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت در عرصه فرهنگ سازی، تاکید داشت و گفت: هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مردمی از مهم ترین موضوعات کلیدی در پیشگیری و اطفای حریق بوده و لازم است جلسات انگیزشی و توجیهی با گروههای مردمی و گروههای جهادی برگزار شود و بانک اطلاعاتی آنها تهیه و در اختیار ستاد مدیریت بحران قرار بگیرد.

 

انتهای پیام/180/

دیگر خبرها

  • پیشرفته‌ترین موشک‌ کروز روس‌ها سالم در جنگل پیدا شد | تصویر
  • برای حفاظت از جنگل‌های ایلام همه پای کار بیایند
  • پیدا شدن دختر مفقود شده در جنگل دشت‌شاد
  • دختر جوان گمشده در جنگل دشت شاد پیدا شد
  • سگ‌های ولگرد معضل این روزهای سنندجی‌ها/زوزه‌هایی که دلهره آفرینند
  • فیلم| جنگل عمودی با ۸۰۰ درخت؛ واحه‌ای برای انسان‌ها و پرنده‌ها
  • چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از قاچاق چوب + فیلم
  • آموزش پشتکار به کودکان با هنر نمایش و سرگرمی
  • پرسپولیس و دلهره بزرگ در شهر خسته
  • حادثه دلهره آور یک هواپیما هنگام فرود (فیلم)