Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@14:28:31 GMT

شستن مکرر دست‌ها باعث خارش و خشکی پوست می‌شود

تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۸۴۱۴۲

شستن مکرر دست‌ها باعث خارش و خشکی پوست می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری متخصص پوست و مو در چهارمحال و بختیاری گفت: شستن مکرر دست‌ها می‌تواند مشکلات پوستی مختلفی از جمله اگزما و خشکی شدید به همراه داشته باشد.

کوروش احمدپور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با شیوع و همه‌گیری کرونا ویروس در سراسر دنیا از مردم درخواست شده تا دست‌های خود را به صورت مرتب با آب و صابون یا در صورت عدم دسترسی به آب، بهداشت دست‌ها با ژل‌ها و مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شست و شوی دست‌ها یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای کاهش سرعت شیوع کرونا ویروس به شمار می‌رود اما شستن مکرر دست‌ها به ویژه برای افرادی که مشکلات پوستی از جمله اگزما دارند، می‌تواند منجر به مشکلات و آسیب‌های پوستی بیشتری شود.


احمدپور توصیه کرد: افراد سعی کنند در طول روز تعداد دفعات بیرون رفتن از خانه را کاهش دهند تا کمتر نیاز به شست و شوی دست‌ها باشد و خشکی پوست نیز به حداقل برسد.


وی در ادامه با بیان اینکه افراد در بدو ورود به منزل، لباس‌های خود را در فضای بیرون از خانه از جمله پارکینگ تعویض کنند و شست و شوی دست‌ها را با ایجاد کف کامل انجام دهند و بعد از آن به خانه وارد شوند، توضیح داد: بعد از هربار شست‌وشو، آب دست‌ها را با دستمال کاغذی و یا حوله تمیز شخصی گرفته شود و در  حالی که دست هنوز نم دار است از کرم مرطوب کننده دست و یا وازلین استفاده شود تا خشکی پوست به حداقل ممکن برسد.


احمدپور در ادامه به خانم‌های خانه‌‎دار و افرادی که دست‌های آن‌ها به صورت مکرر با آب و مواد شوینده تماس دارد، توصیه کرد: تمامی کارهایی که دست‌ها با آب و مواد شوینده در تماس است از دستکش مناسب استفاده شود.


وی با اشاره به بهترین و موثرترین راه برای از بین بردن میکروب و ویروس از دست‌ها، اضافه کرد: شستن دست‌ها با آب و صابون مایع بهداشتی‌تر بوده زیرا احتمال انتقال ویروس از طریق  صابون‌جامد بیشتر است.


وی با اشاره به رعایت نکات بهداشت فردی و محیطی به افرادی که برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج می‌شوند، عنوان کرد: افرادی که ساعات بیرون ماندن آن‌ها در خارج از منزل کمتر از دوساعت است از دستکش‌های یکبار مصرف و دستکش‌های معمولی موجود در بازار استفاده کنند و امکان استفاده از دستکش‌های لاتکس را به افرادی بدهند که ساعات کاری آن‌ها بیش از ۱۰ ساعت است.


احمدپور در خصوص عدم دسترسی به آب برای شست و شوی دست‌ها توصیه کرد: افراد برای ضدعفونی کردن دست‌ها از ژل‌های ضدعفونی کننده مخصوص دست و یا الکل بر پایه ۷۰ درجه ترکیب شده با گلیسیرین استفاده کنند تا هم از خشکی پوست جلوگیری کرده و حالت مرطوب‌کنندگی نیز داشته باشد.


وی تاکید کرد: بهترین نوع الکل به منظور پاک‌کنندگی دست، الکل بر پایه بین ۶۵ تا ۷۵ درصد است و بالاتر بودن درجه الکل میکروب و ویروس را از بین نخواهد برد و افراد از مواد شوینده مخصوص سطوح تنها برای سطوح استفاده کنند.
احمدپور عنوان کرد: استفاده برخی از مواد ضدعفونی‌کننده سطوح موجب ایجاد مشکلاتی برای پوست و تنفس افراد شده که توصیه می‌شود از ژل‌های ضدعفونی کننده استاندارد استفاده شود.


وی با اشاره به دور کردن حالت وسواس‌گونه از خود توصیه کرد: افراد از استفاده بیش از اندازه از موادضدعفونی‌کننده خودداری کرده زیرا استفاده مکرر از این محصولات باعث ایجاد خشکی پوست، ترک پوستی، اگزما و زخم می‌شود وشکاف‌های ایجاد شده براثر استفاده بیش از اندازه از مواد شوینده باعث جذب و ماندگاری آلودگی بر روی پوست خواهد شد.
احمدپور با بیان اینکه کرونا ویروس بین ۱۰ دقیقه تا ۳ ساعت بر روی پوست زنده می‌ماند، یادآور شد: ماندگاری کرونا ویروس بر پوست به آسیب‌پذیری پوست بستگی دارد هرچقدر پوست آسیب‌پذیرتر باشد امکان ماندگاری ویروس بر پوست بیشتر است.


احمدپور در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا بهترین و امن‌ترین مکان  خانه است زیرا افراد هرچند بیشتر در خانه بمانند طبیعتا امکان استفاده از موادشوینده  کمتر خواهد بود و سیستم تنفسی حفظ و تقویت خواهد شد و پوست افراد نیز در سلامت بیشتری خواهد بود و با در خانه ماندن زنجیره انتقال کرونا ویروس را کُندتر خواهیم کرد و به منظور سلامت افراد استفاده از محصولات الکلی نیز کمتر خواهد بود.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری کروناویروس شستن دست ها شست و شوی دست ها ضدعفونی کننده کرونا ویروس مواد شوینده خشکی پوست دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۸۴۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت

عباس جمالی٬ مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان گفت: واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ بر اساس ویروس‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در گردش ایران و منطقه خاورمیانه ۲.۳.۴.۴ Clade که مهمترین سویه آن در حال حاضر H۵N۸ بوده ساخته شده است و حداکثر شباهت آنتی ژنی با ویروس‌های بیماری زای حال حاضر کشور را دارا است.

او افزود: از این رو جهت پیشگیری از بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان به ویژه سویه H۵N۸ در گله‌های مرغ اجداد مادر تخم گذار و بوقلمون مورد مصرف قرار می‌گیرد. واکسن نوافلوپاد ۵۰۳ حاوی ویروس غیر فعال (کشته) شده آنفولانزای (H۵N۳) به میزان حداقل HAU ۱۰۲۴ است که در ترکیب با ادجوانت روغنی به عنوان یک القا کننده قوی آنتی بادی ساخته شده است.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: این واکسن به دلیل دارا بودن مقدار بهینه آنتی ژن قادر به القا آنتی بادی ضد ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان (H۵N۳) حداقل معادل ۶۴ سه هفته پس از واکسیناسیون بوده که بر اساس مستندات سازمان جهانی بهداشت دام (OIE) منطبق با حفاظت کامل از گله طیور در برابر این ویروس بیماری زا است.

جمالی با اشاره به طریقه مصرف این واکسن بیان کرد: تزریق ۵۰ میلی لیتر یک دوز زیر پوست گردن یا تزریق عضلانی در سینه پرنده سالم در سه هفتگی و بالاتر، تزریق یادآور ۳ الی ۴ هفته پس از تزریق اول توصیه می‌شود. در صورت نیاز تزریق دوز یادآور ۶ ماه پس از تزریق دوز دوم انجام شود. برنامه واکسیناسیون باید چهار هفته قبل از شروع تخم گذاری کامل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • چرا رتیل‌ها مودار هستند؟
  • علت خشکی گلو بعد از بیدار شدن از خواب چیست؟ (فیلم)
  • مرگ به دلیل شستن دست با تینر
  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • شستن دست با تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی باز زایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • پلاناریا ؛ این موجود توانایی بازرزایی عجیبی دارد! (+فیلم و عکس)
  • شستن دست با ماده مشتعل تینر جان مرد کهنسال مهابادی را گرفت
  • سیگار نابودگر ظاهر و زندگی افراد؛ از آسیب‌های پوستی تا تهدید سلامتی